Toon posts:

monitor werkt niet op 144hz

Pagina: 1
Acties:
Ik loop hier tegen een probleem aan bij het aanslutien van mijn monitor aan mijn GPU. Ik heb op mijn GPU 5 aansluitingen zitten. 3x displayport 1.4 en 2 maal hdmi 2.1a. De 3 displayport aansluitingen zijn in gebruik.

Ik wil dus op 1 van de 2 hdmi 2.1a aansluitingen op mijn asus 4080rtx een iiyama scherm aansluiten 3440X1440 @ 144hz. Het beeldscherm heeft 2x hdmi 2.0 en 2x displayport 1.4.

De hdmi poorten kunen maximaal 3440x1440 op 100hz afspelen. Ik wil echter de volle 144hz gebruiken waardoor ik 1 van de 2 displaypoorten moet aansluiten. Deze heb ik getest en werken van displayport naar displayport. Echter heb ik dus een hdmi 2.1 uitgang op mijn GPU

Ik heb daarom onderstaande kabel gekocht bij bol.com. Dit is een displayport 1.4 to hdmi 2.1 kabel die de juiste resolutie/hz combinatie aan zou moeten kunne. Nu werkt de kabel echter niet. Op 2 verschillende schermen geprobeerd maar ik krijg geen beeld. Heb alle andere aansluiting op mijn leeg gelaten. Het gaat hier dus om HDMI 2.1 op de GPU naar displayport op het scherm.
Wanneer ik de kabel omdraai (en dus toch een displaypoort aansluiting op mijn GPU gebruik om te testen) dan werkt de kabel wel.

https://www.bol.com/nl/nl...hwNGIg.2_6.8.ProductTitle

Probleem is als volgt. De kabel werkt wel van displayport 1.4 naar hdmi op het scherm (100hz max wat logisch is gezien de hdmi 2.0 aansluiting op het scherm). Maar omgedraaid werkt de kabel dus helemaal niet. En dat zou de manier moeten zijn om 144hz te krijgen op de juiste resolutie. Is dit logisch? Is de kabel dus maar one way? Of zou het aan de kabel kunnen liggen?
En de belangrijkste vraag. Hoe los ik dit op?

Er is op amazon 1 kabel die beweerd van hdmi 2.1 naar displayport 1.4 te gaan. Daar zit echter ook een USB aansluiting naast. Waarom is dit en zou deze wel werken?

https://www.amazon.com/Di...ter-Desktop/dp/B08CXCLHFG

[Voor 11% gewijzigd door j0ppie op 02-02-2023 23:20]

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Die adapter is gewoon een eenrichting kabel. Die USB aansluiting zal zijn om de chip die de conversie doet te voeden.

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:33
@j0ppie

Over welk scherm hebben we het en welke hardware zit er allemaal in je PC?

Daarnaast waarom wil je perse op HDMI Als je gewoon 2 displaypoorten hebt?
Je gaat geen voordelen halen als je van HDMI 2.1 naar Displayport 1.4 gaat.

[Voor 77% gewijzigd door corporalnl op 02-02-2023 23:46]

zzattack schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 23:37:
Die adapter is gewoon een eenrichting kabel. Die USB aansluiting zal zijn om de chip die de conversie doet te voeden.
Oke, maar werkt deze dan wel vanaf HDMI2.1 naar displayport 1.4 in de monitor?
corporalnl schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 23:38:
@j0ppie

Over welk scherm hebben we het en welke hardware zit er allemaal in je PC?

Daarnaast waarom wil je perse op HDMI Als je gewoon 2 displaypoorten hebt?
Je gaat geen voordelen halen als je van HDMI 2.1 naar Displayport 1.4 gaat.
Ik heb op mijn videokaart 3 displaypoort aansluitingen. Maar zoals ik schreef. Deze kan ik niet gebruiken. Dat is omdat er 3 schermen aan hangen via nvidia surround. Dus ik wil de HDMI 2.1 uitgang van mijn gpu gebruiken. En de ingang op het scherm moet displayport 1.4 zijn. Want hdmi2.0 support geen 144hz. En displayport 1.4 wel.

Welke hardware ik heb. Een 4080 van asus en scherm is een Iiyama G-Master Red Eagle GB3466WQSU-B1.

En voor het testen heb ik dus even alles afgekoppeld om uit te sluiten dat daar iets mis gaat.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Niet. Dat is een van die stappen die letterlijk onmogelijk is, of dusdanig duur dat een nieuwe monitor goedkoper is. Andersom is vrij eenvoudig, maar wat er is (je zult actief moeten converteren), is op z'n goedkoopst rond de 60 euro én dodgy chinese kwaliteit waarvan de reviews bovendien érg twijfelachtig zijn. HDMI en DP zijn dusdanig andere protocollen dat conversies (en dan heb je het over ratio's die in het geval van HDMI tot 48gbps lopen) erg prijzig zijn.

Ik weet niet wat je met het vierde scherm wilt, maar heb je misschien een IGP die kan volstaan voor dat scherm alleen?

Persoonlijk vindt ik het redelijk armlastig (en wederom een falen van deze productiteratie) dat de I/O op GPU's sinds de 2000 serie enkel slechter is geworden puur op DP-domein. Een USB-C poort op de GPU kan namelijk wél eenvoudig dienst doen als DP poort.

Dat scherm heb je als je de hogere refreshrate wilt uberhaupt weinig aan zonder DP, want ondanks dat het faux-HDR is, is het wel degelijk een 10-bit vragend paneel. Zal me niet verbazen als ook VRR niet werkt over HDMI... het is bovendien niet zo maar een 1440P scherm, het is een ultrawide 1440P scherm. Meer pixels.

Echter een extra DP poort... ik beschouw mezelf als bovengemiddeld in dit soort dingen vinden, maar een actieve HDMI2.1 naar DP1.4 mét redelijke bandbreedte optie kan ik niet vinden.

Ondanks surround/mosaic eisen: is het niet makkelijker een van de andere schermen om te hangen als daar mindere requirements aan zitten?
Umbrah schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 01:00:

Ondanks surround/mosaic eisen: is het niet makkelijker een van de andere schermen om te hangen als daar mindere requirements aan zitten?
Kijk, hier heb ik wat aan! Allereerst bedankt voor de info. Ik zal de situatie nog even wat verder toelichten.
Ik heb aan mijn PC 2 LG GP850 minitoren hangen via displaypoort. (2560x1440 @ 180hz). Deze drie moeten allemaal op displayport om zowel de resolutie icm 180hz te halen. Maar ook omdat nvidia surround alleen goed werkt met een costum resolutie als alles op een displaypoort aansluiting zit. Hier ben ik laatst achter gekomen.

Die 3 monitoren ziet windows dus als 1 surround monitor 7680x1440 @ 180hz. Dit heb ik nodig voor mijn sim rig. Daarnaast heb ik ook nog een bureau om normaal op te gamen of gewoon te browsen/werken etc. Dit is dus een 3440x1440 monitor. Als ik hier een gewone hdmi 2.1 kabel op aansluit krijg je max 100hz.
Wat je zegt over HDR snap ik. Maar ik gebruik helemaal geen HDR standaard. Alles is SDR omdat mijn monitoren met HDR400 niet echt een verschil maken. Maar goed, dit ter zijde.

Mijn monitor (op bureau) kan dus wel via displayport 144hz op die juiste resolutie. Alleen mijn GPU heeft slechts 2 HDMI 2.1 aansluitingen over. Die vertaalslag wil dus niet begrijp ik. Ook niet met de kabel die ik voorstelde? Ik kon er dus ook weinig van vinden aangezien deze setup niet de meest doorsnee is.
Maar wat ik wel weet is dat zowel hdmi 2.1 als displayport 1.4 beide genoeg bandbreedte hebben om op 10bit 3440x1440@144hz uit te sturen. HDR daar gelaten.

over iGPU gesproken. Ik heb daar alleen HDMI op. Er zit wel een usb3.2 TYPE C aansluiting op het moederbord. En ik heb ook een usb-c naar displayport converter hier liggen. Zou dat werken? Ik kan het proberen. Nooit aan gedacht.

[Voor 6% gewijzigd door j0ppie op 03-02-2023 07:57]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Heel bijzonder dat de IGP slechts eenmaal HDMI heeft, wat voor IGPU is het, en wat voor moederbord verzorgt de poorten? Soms heb je inderdaad dat er een USB-C poort als DP-poort gebruikt wordt (je ziet dan soms het thunderbolt logo staan, of heel klein een DP logo).

Het is duidelijk dat de 'gaming' kant qua sim al vol zit, en terecht een DP-setup is. HDMI naar DP kan zoals je uitgevonden hebt, maar zoals in het verleden vaak: gaat dat eigenlijk over HDMI, náár HDMI (dus ondanks dat er een DP kabel zit, het protocol wat er werkelijk over gaat is feitelijk HDMI), en dan ben je dus beperkt. DP is een significant ander protocol (packet vs streaming), en eigenlijk zul je dus een kastje moeten hebben wat doet alsof het een monitor is (en slim genoeg dus leest wat de monitor kan), en het signaal opnieuw uitstuurt. Dat is feitelijk wat een actieve adapter doet. Gezien dat je 2.1 bandbreedte nodig hebt (HDMI was tot 2.1 zo'n ontzettend TV-dingetje dat het voor PC's, zoals je merkt, gewoon niet boeiend was eigenlijk) zul je dus iets moeten hebben wat ik nog niet gevonden heb...

Een tweede videokaart (de beste videokaart is degene die je al hebt, je IGP dus) zou dan een optie zijn. Let wel op dat het scherm aan de IGP zeker qua gaming... significant trager zal zijn. Gok dat nVidia Optimus niet een dingetje is buiten de laptop wereld tegenwoordig (en zelfs daar: hardware mux is best mainstream, en dat heb je al helemaal niet in PC's), dus gamen op dat scherm zal niet mogelijk zijn, maar hey: je hebt tenminste beeld. En het is 144Hz (hoewel je je dan ook kan afvragen of zonder gamen de 144Hz zo'n noodzaak is).

Zoals je zelf al aangaf heb je een behoorlijke niche setup. Moet bekennen dat ik uit het verleden dit soort dingen in prosumer land wel eens heb gezien, en toen waren de GPU's met 6 displayport poorten (wat je tegenwoordig vooral ziet op FirePro/Quadro niveau kaarten -- HDMI vindt je daar niet op) vrij normaal. Een snelle selectie in de pricewatch leert me echter dat het qua poorten érg droevig is tegenwoordig.

3xDP, 1x HDMI is "de norm", waar sommige AIB's enkel de HDMI poorten uitbreiden.

Zelfs AMD die vroeger poorten erbij deed heeft hun USB-C poort in plaats van een DP laten komen, zodat je 2xDP, 1xUSB-C, 1xHDMI hebt.

Mocht de IGP geen uitkomst bieden dan neig ik er naar om te zeggen dat óf de 100Hz accepteren, óf een HDMI2.1 scherm zoeken de meest goedkope oplossing is...

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:43
Ik werk met AV en was wel benieuwd naar je vraag. Als ik echter naar de bekende merken (Kramer, Crestron, Extron) zoek op DP -> HDMI 2.1 converters kom ik uit op een max bandwith van 18 Gbps, waar 3440x1440x144hz op 18,7Gbps zit, als ik google mag geloven.

Zoals:

https://www.crestron.com/...ce-Cables/CBL-4K-DP-HD-12

https://www.extron.com/product/dph1014kplus?subtype=315

Dus ik zou neigen naar óf iGPU gebruiken, indien mogelijk, of een ander scherm in huis halen. Maar gezien je zegt dat je er ook mee wilt gamen, denk ik dat het met je iGPU ook niet toereiekend is.

edit; misschien is het nog een poging waard om een custom resolutie te maken, zodat je wat dichter tegen de 18Gbps aan zit. Met CRU kan dat geloof ik. Ik heb dat in het verleden gebruikt om een traag LCD scherm te overclocken, maar misschien lukt het je om dan op bijvoorbeeld 120Hz te draaien ipv 144, als je daar genoegen mee kan nemen.

[Voor 20% gewijzigd door BHStar op 03-02-2023 10:15]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:46
Mijn complimenten voor het inlezen en het uitzoekwerk!

Een aantal punten:

HDMI 2.1
- HDMI 2.1 zegt weinig meer zonder daarbij de bandbreedte te vermelden. Tegenwoordig mag je ook van HDMI 2.0 apparaten roepen dat ze aan HDMI 2.1 voldoen.

Je hebt tegenwoordig eigenlijk 2 versies van HDMI 2.1. Eentje met een bandbreedte van 18 Gbit (de bekende HDMI 2.0) en 48 Gbit (de daadwerkelijke nieuwe -hogere bandbreedte- versie, 2.1).

nieuws: HDMI-licentieorgaan: HDMI 2.0 bestaat niet meer en is onderdeel van H...

De richting is bepalend:
- Kabels van Displayport naar HDMI werken maar 1 kant op, van Displayport naar HDMI, dus van pc/laptop naar monitor/tv. In de Displayport-standaard zit namelijk de mogelijkheid om HDMI uit te sturen. Welke HDMI-versie dat is, is weer afhankelijk van de Displayport-versie.

Displayport 1.4 kan bijvoorbeeld, met de juiste kabel, HDMI 2.0 uitsturen (de trage versie van HDMI 2.1).

Andersom, HDMI naar Displayport, moet altijd met een conversieslag, daar is echt een adapter voor nodig. Die kan los zijn, of in een kabel zitten. Meestal heeft deze adapter stroom nodig, vandaar de USB-stekker die vaak aan dit soort kabels/adapters zit.

Er staat ook bij de kabel die je linkt op Bol.com:
Sluit een HDMI-televisie of -monitor aan op een desktop-pc met een DisplayPort-poort. Deze kabel is NIET bi directioneel. Het ondersteunt alleen DisplayPort-computers en HDMI-monitoren.
De adapter(kabel) van Amazon zou dus wel moeten werken. Er wordt duidelijk bij vermeld dat hij 4K@120hz ondersteunt, dus dit is daadwerkelijk de hoge-bandbreedte-variant van HDMI 2.1.

Uiteraard is het bij iedere conversie, je kunt in datatransfer-rate niet omhoog. Je kunt dus niet bijvoorbeeld een HDMI 1.4-signaal converteren naar Displayport 1.4 en dan denken dat je in de hoogste resoluties kunt werken. Er kan immers maximaal de hoeveelheid data overgedragen worden die door de standaarden aan beide kant van de conversie ondersteunt worden.

Conversie is prima mogelijk
In tegenstelling tot wat @Umbrah zegt, is het dus prima mogelijk om van HDMI 2.1 (hoge bandbreedte) naar Displayport 1.4 te gaan. Je haalt dan uiteraard niet meer de maximale bandbreedte (48 Gbit) van HDMI 2.1, maar wel de 32.4 Gbit van Displayport 1.4.

Daarmee kun je je 34" gewoon volledig aanspreken, via de HDMI 2.1-poort van je GPU en er normaal op gamen.

Er is ook nog een merkvariant (Club3D staat welbekend om zijn adapters):

uitvoering: Club 3D HDMI + Micro USB to DisplayPort™ 4K120Hz or 8K30Hz M/F Ac...

(Er staat bij dat het micro-USB is, maar dat is de aansluiting op de adapter zelf. De USB-kabel gaat volgens de fabrikant van micro-USB naar USB-A, dus die kun je zo in je pc prikken (wel even direct in de pc en niet in een hub)).

Zie: https://www.club-3d.com/en/detail/2609/

(Het is overigens grappig om te zien dat de fabrikant niet de specifieke HDMI-standaard noemt, maar de eisen die aan de input gesteld worden: Compliant with HDMI™ Specifications up to 3840x2160/120Hz or 7680x4320/30Hz

Dat is op dit moment dus eigenlijk de snelle variant van HDMI 2.1, maar ja, misschien heet die variant morgen wel HDMI 3.0 ;) )
BHStar schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:12:
Ik werk met AV en was wel benieuwd naar je vraag. Als ik echter naar de bekende merken (Kramer, Crestron, Extron) zoek op DP -> HDMI 2.1 converters kom ik uit op een max bandwith van 18 Gbps, waar 3440x1440x144hz op 18,7Gbps zit, als ik google mag geloven.

Zoals:

https://www.crestron.com/...ce-Cables/CBL-4K-DP-HD-12

https://www.extron.com/product/dph1014kplus?subtype=315
Beide varianten die je noemt zijn in de basis conversie van Displayport naar HDMI 2.0. Dat is 18 Gbit, maar door de marketing-truuc heet dat nu opeens ook HDMI 2.1.

Dit gaat overigens echter over conversie van HDMI naar Displayport en aangezien het startpunt HDMI 2.1 (48 Gbit) is, kun je converteren naar een standaard met een lagere data-snelheid, Displayport 1.4.

@j0ppie Nergens voor nodig dus om een andere monitor of gpu te kopen, of om concessies te doen aan de performance.

Ik zou gewoon die Club3D-adapterkabel kopen en gaan.
Laat je het even weten als het gelukt is?

[Voor 3% gewijzigd door White Feather op 03-02-2023 10:31]

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:43
White Feather schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:24:
[...]

Beide varianten die je noemt zijn in de basis conversie van Displayport naar HDMI 2.0. Dat is 18 Gbit, maar door de marketing-truuc heet dat nu opeens ook HDMI 2.1.
Ja, eens dat het 2.0 is, maar in de professionele / zakelijke AV markt wordt er niet echt gemarket met HDMI 2.1, dat is meer een consumentendingetje. Er is normaliter ook geen behoefte aan iets wat meer dan 4k60 kan verwerken, dan kom je bij maatwerkoplossingen uit (die ze dan wel weer veel hebben). Maar ik was benieuwd omdat je qua kwaliteit en mogelijkheden normaliter niets beters gaat vinden dan bovenstaande merken. Voor zover de offtopic.

Mooie converter van Club3D, ik kende 'm nog niet, maar ben benieuwd of het werkt. Ik ken de partij nog van de GPU's die ze hadden, maar het lijkt erop dat ze daar mee gestopt zijn.

[Voor 10% gewijzigd door BHStar op 03-02-2023 11:17]

Allemaal bedankt voor jullie input. Ik ben gewend dat kabels altijd beide kanten op werken. Maar dat is dus niet altijd zo. Weer wat geleerd! Ik vond het al gek dat je vanaf de officele 2.1 (48gbit) niet naar displayport 1.4 kon die lager zit qua datarate.

@White Feather
Super bedankt voor je input! Erg behulpzaam. Ik heb nog wel 1 vraagje. Omdat er een actieve adapter aan te pas komt. In hoeverre levert dit significante lag op tijdens het gamen? Het is natuurlijk zonde om van 100hz naar 144hz te gaan maar wel met extra inputlag.

Als dit niet het geval is dan ga ik voor de club3d oplossing. Heb nu ook al een club3d converter van displayport 1.4 naar usb-c. Die gebruikte ik bij mijn vorige videokaart van AMD.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:46
Goede vraag. Nooit bij stil gestaan eigenlijk.

Ik heb wat rondgesnuffeld op Google en ik zou zeggen dat er geen enkele tot nauwelijks meetbare inputlag zou moeten zijn. In de orde tot 1 ms. Totaal verwaarloosbaar dus gelukkig.
Besteld! Thanks. Laat nog wel even weten of het (goed) werkt. Maar vast wel. En nogmaals bedankt.
Update:

Ik heb de adapter (Club 3D HDMI + Micro USB to DisplayPort™ 4K120Hz or 8K30Hz M/F Active Adapter) net binnen gekregen en direct aangesloten.
Ik heb nu de optie om te kiezen tussen mijn nvidia surround triplel monitor setup als scherm 2 en mijn ultrawide ilyama monitor voor op mijn bureau. En in tegenstelling tot eerst heb ik nu ook de optie voor 120 en 144hz zoals ik gebruikelijk had met mijn displayport aansluiting.

Vanaf hdmi 2.1 naar displayport 1.4 kan met deze adapter dus prima! Het is met 60 euro geen goedkope oplossing. Maar het werkt verder super soepel en ik ervaar geen vertraging door het feit dat de adapter actief is.

Allemaal bedankt voor de input en super fijn dat ik nu eindelijk alles uit mijn monitoren kan halen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee