Hoeveel groepen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael9191
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 30-05-2024
Mijn vraag

Ik wil binnenkort mijn groepenkast laten vervangen. Ik heb een 1 fase aansluiting in huis, echter heb ik er 14 groepen + kookgroep op staan. 4 aardlekschakelaars met ieder 4 groepen. Wat ik op internet kan vinden is dat je op een 1 fase maar maximaal 12 groepen mag plaatsen onder dus 3 aardlekschakelaars en niet meer. Maar wat ik dan zie op webshops zoals elektramat etc dat er wel degelijk kant en klare groepenkasten verkocht worden met bijvoorbeeld 16 groepen op 1 fase…

Wat is juist?? Heeft iemand hier een antwoord op? Alvast bedankt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvd-nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:38
Volgens mij zegt de norm hier niks over. Uiteraard wel maximaal 4 groepen per aardlek.

De vraag is vooral waarom je dit zou willen: bij 1x40A hoofdaansluiting kun je 2,5 groep van 16A maximaal belasten. Zijn die 16 groepen niet te fijnmazig verdeeld? Of zou je de gelegenheid kunnen aangrijpen om naar 3x25A te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:10
Er zit geen beperking aan het aantal groepen per fase. Al maak je er 100 groepen achter.
Wel rekening houdend met de maximum van 4 groepen achter 1 aardlekschakelaar natuurlijk.

Of het zinvol is, is weer een andere vraag natuurlijk. Afhankelijk van je aansluiting kun je maar een beperkt vermogen tegelijk gebruiken.

Voordeel van fijnmazigheid is dat je bij problemen veel sneller de oorzaak kunt vinden en je minder last ervaart als er wel een storing is natuurlijk.

Wat dat betreft zie je steeds meer automaten in woonhuizen. Alhoewel 10+ nog steeds niet vaak voorkomt hoor, maar ik kijk er zeker niet van op.

Ik zou bij het samenstellen van de kast deze wel gelijk geschikt maken voor een 3 fase aansluiting.
Hiervoor moet je een 3 fase hoofdschakelaar nemen en de aardlekschakelaars verdelen over de 3 uitgangen.
Bij de ingang van de hoofdschakelaar plaats je dan een brug zodat de 3 fases gecombineerd worden.
Dan kun je later zeer eenvoudig je aansluiting laten aanpassen indien gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-04 14:56
Ook de 4 groepen achter een aardlek is losgelaten in de NEN1010:2020 (die overigens nog steeds niet is aangewezen in het bouwbesluit)

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Persoonlijk zou ik een nieuwe groepenkast altijd voorzien van aardlekautomaten en niet meer 4 losse groepen achter 1 aardlek.

Is wat duurder, maar wel een mooiere oplossing, er valt dan minder uit bij storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nllight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:41
@Serpz0r

Het staat nog niet in het bouwbesluit omdat er een aantal grote fabrikanten bezwaren tegen deze nieuwe NEN 1010 hebben.

Gaat vooral over het loslaten van de 4 groepen achter een 30mA aardlek. En de classificatie van de brandbaarheid van kabels.
Pagina: 1