Vraag

• mb1971
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:12
Goedenavond,

Op dit moment hebben we 24 Solar Frontier 170wp gekoppeld aan een 1 fase Sunny Boy 4000 omvormer op ons schuine dak liggen. Nu hebben we een overkapping bij gebouwd en willen deze ook vol leggen met zonnepanelen.

Ter voorbereiding van de extra panelen is de meterkast inmiddels voorzien van een 3 fase aansluiting. De bedoeling is om 14 Jinko Solar 375wp panelen te plaatsen, dus 5250wp, deze passen qua afmeting precies op het dak.

Nu zit ik een beetje met wat voor omvormer of omvormers ik ga plaatsen. 1 x 1 fase moet net kunnen met 5250wp, 3 fase of 2 x 1 fase van 2500w. Die laatste optie overweeg ik omdat de huidige zonnepanelen al op 1 fase zijn aangesloten, ik zou dan de extra panelen kunnen verdelen over de andere 2 fases.

Beide daken vol op het zuiden, huidige panelen liggen er al meer dan 8 jaar op en leveren nog steeds minimaal 10% meer dan verwacht.

Ik zou dus wel wat advies kunnen gebruiken!
Bedankt alvast voor het meedenken.

Alle reacties

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:21
Je 1-fase omvormer loopt wel tegen zijn vervanging/revisie aan inmiddels. Of heb je die al een keer stuk gehad?

Ok, die SMA's zouden 20 jaar mee moeten gaan.

Ik ga ervan uit dat je van 1 x 35 naar 3 x 25 gaat? want dan is 5200 watt een beetje teveel om nog op 1 fase te zetten in verband met de selectiviteit. (groepszekering moet er eerder uit dan de hoofdzekering bij calamiteiten).

[Voor 62% gewijzigd door Meester_J op 02-02-2023 22:21]

• mb1971
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:12
Meester_J schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:15:
Je 1-fase omvormer loopt wel tegen zijn vervanging/revisie aan inmiddels. Of heb je die al een keer stuk gehad?

Ok, die SMA's zouden 20 jaar mee moeten gaan.

Ik ga ervan uit dat je van 1 x 35 naar 3 x 25 gaat? want dan is 5200 watt een beetje teveel om nog op 1 fase te zetten in verband met de selectiviteit. (groepszekering moet er eerder uit dan de hoofdzekering bij calamiteiten).
Klopt, ben van 1 x 35 naar 3 x 25 gegaan. Dan moet ik dus eigenlijk naar 2 lichtere omvormers als ik de huidige omvormer laat zitten? Als ik naar een 3 fase omvormer ga kom ik op de groep met de bestaande omvormer op 5700w uit.

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:21
mb1971 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:58:
[...]

Klopt, ben van 1 x 35 naar 3 x 25 gegaan. Dan moet ik dus eigenlijk naar 2 lichtere omvormers als ik de huidige omvormer laat zitten? Als ik naar een 3 fase omvormer ga kom ik op de groep met de bestaande omvormer op 5700w uit.
Klopt. Dus of twee lichte omvormers op de vrije fases, of de oude op marktplaats, en een 3 fase omvormer die alles gaat doen met meerdere inputs en mpp's.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De Solar frontier zouden in polystring samen met de nieuwe panelen op een nieuwe omvormer moeten kunnen.
Ze zullen nu al in polystring aangesloten zijn ;)

2 enkelfase omvormers erbij zal ongeveer evenveel kosten.
Een 3 fase omvormer voor alleen de nieuwe panelen zullen waarschijnlijk de fase met de SF hoofdzekering eruit gooien.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee