sluiten

Uitnodiging online gebruikerstest

We zijn op zoek naar deelnemers voor een leuke online gebruikerstest. Voor de test zoeken we gebruikers die veel gebruik maken van Pricewatch en het forum. Het interview duurt ongeveer 45 minuten en voor je deelname krijg je €40,- vergoeding.

Heb je op vrijdag 14 april tijd om mee te doen (tussen 9:00 en 17:00)? Meld je dan aan en wellicht zien we je snel!

Aanmelden

Toon posts:

Ziggo Go afgrijselijk traag.

Pagina: 1
Acties:

• tedjejones
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-03 12:28
Ik heb een redelijk gedateerde laptop, Medion AKOYA met een Intel(R) Celeron(R) CPU 3855U @ 1.60GHz 1.60 GHz processor, 8 GB RAM. 64 bits. Windows 10, versie 22H2. 17" beeldscherm met 1920 x 1080 resolutie aangesloten op intel HD graphics 510 video, vernieuwingsfrequentie 60,049 HZ.
Hij werkt nog steeds naar genoegen, ik gebruik hem alleen maar voor office applicaties en streamen.
Netflix, Disney+ en Film1 gaan allemaal prima, alleen Ziggo Go hapert steeds, met name als ik op zondagavond voetbal kijk, Vaak vliegt hij er dan helemaal uit met de mededeling of ik die nieuwste versie van mijn browser heb geïnstalleerd. Ik gebruik Opera, de nieuwste versie, maar Chrome geeft dezelfde haperingen evenals Firefox.
Als ik speedtest check zit ik op 350+Mbps downloadsnelheid, bekabeld, dus daar kan het niet aan liggen. Op mijn Ipad die net zo oud is en via WiFi verbonden is heb ik deze problemen niet, dus ik heb het idee dat het aan de browser ligt.
Weet iemand een een mogelijkheid om Ziggo go te versnellen?
Alvast bedankt.

[Voor 8% gewijzigd door tedjejones op 02-02-2023 21:21]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
en wat zegt je taakbeheer? de browser met Ziggo Go niet gewoon een onderdeel giga aan het belasten?

en was er voor Ziggo Go niet ook een Win10/11 App?

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• tedjejones
Vaak is er een GData tuner service de processor behoorlijk aan het belasten, en staat hij p 100%, maar als ik deze uitzet dan veranderd er niets aan het probleem. En zoals gezegd, de andere streamingsdiensten werken prima en die komen ook binnen via Opera, ook al is GData aan het werk.

[Voor 37% gewijzigd door tedjejones op 02-02-2023 21:28]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Ik zou GData uitzetten, een virusprogramma met een 3855U kost je gewoon teveel.

Is er een reden waarom er zoveel geschreven word naar je schijf door Opera en System?

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Heb je alleen 1 tab in opera open staan, of meer?

Probeer eens de Ziggo Go web app?

https://community.ziggo.n...o-GO-app-voor/ba-p/651506

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
ZiggoGo vraagt veel resources zoals processortijd en geheugen. Je kan een andere browser proberen, maar je hebt ook weinig RAM geheugen. Ik zie 7% disk acitiviteit. Dat zou virtueel geheugen kunnen zijn, dat maakt het zeker traag.

Controleer eens of hardware acceleratie aan staat in Opera (Chromium gebaseerd).

GData belast inderdaad ook te zwaar. Als het goed is er een standaard scanner van Windows.

Zoals je al aangeeft: andere streaming diensten hebben daar geen last van. De oorzaak ligt daarom waarschijnlijk bij Ziggo/Liberty.

Voordat je begint te kijken kun je het beste de browser en andere applicaties geheel sluiten en vers opstarten. Zodoende heb je de maximale hoeveelheid geheugen ter beschikking.

Ophouden met stoken? Uitstekend plan! 23% van fijnstof is afkomstig van houtstook en er gaan veel mensen vroegtijdig dood. Het Luchtfonds zegt dit.

• SVMartin
  • Niet online
Ik zit te denken: afhankelijk van wat je precies met de Office applicaties doet en of je over kunt stappen op libreoffice, kun je ook eens een lichtgewicht Linux proberen. Eerst vanaf een live usb om te testen. Zelf heb ik jaren Ziggo Go op Linux gebruikt. De pc was wel een stuk moderner.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

mrmrmr schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:53:
Dat zou virtueel geheugen kunnen zijn, dat maakt het zeker traag.
Ah dit helemaal ontschoten, ik maakte de connectie niet.
Sowieso helpt het ook om wat te doen aan al die achtergrondprocessen. Slechts een stream open hebben staan zou niet met 8GB op z'n plaat moeten gaan.

• tedjejones
Dank voor jullie reacties.
Hardware acceleratie staat aan. Ik heb alle achtergrond processen uitgezet en ook al zit dan de processoractiviteit op 87%, Ziggo blijft haperen. Ik heb daarna Chrome geprobeerd en die was nog trager.
Daarna heb ik gekeken wat er gebeurd op mijn desktop die een stuk sneller is, met een Pentium i5 processor en daar ging het allemaal wel vlotjes. Maar ook hier stond bij Opera dat er 20 processen gaande waren.
Als ik het zo bekijk heb ik toch het idee dat de specs van mijn laptop niet (meer) voldoende zijn voor Ziggo. :'(
De grootte van het wisselbestand staat op: Grootte wordt door het systeem beheerd

@SVMartin , het hele office gebeuren maakt voor dit probleem niets uit, want er zijn geen applicaties geopend.

[Voor 17% gewijzigd door tedjejones op 09-02-2023 07:54]

• mrmrmr
  • Niet online
@tedjejones
De screenshot van het wisselbestand toont dat het veel groter is dan wordt aanbevolen. Het is kennelijk nodig vanwege geheugenruimtetekort. Sommige laptops zijn te upgraden door SODIMM geheugenmodules bij te plaatsen of te vervangen. Bij andere laptops kan dat niet omdat het geheugen is vastgesoldeerd.

Als je meerdere opslagapparaten hebt, kijk dan of de C-drive en de Windows drive een voldoende snelle SSD is. Een variant van deze Medion komt met een kleine 128GB SSD en een 1000GB harde schijf. Op een laptop is tegenwoordig een SSD standaard. Vaak kun je oude laptop upgraden met een SATA SSD. Die kunnen beide worden vervangen door een enkele 1TB SATA SSD, bijvoorbeeld deze.

Een Celeron voor laptops op 1.6GHz is niet snel. Aangezien ZiggoGo nogal veel werk verricht in de browser valt een relatief trage processor op. Als je een normaal presterende moderne laptop zoekt kun je een laptop met een *G5 of *G7 processor kiezen, die zijn doorgaans snel genoeg. Dat is beter dan extra geheugen en een snellere SSD, maar een hele laptop vervangen kost wel wat.

Een niets kostende stap is het deinstalleren van de virusscanner die te zwaar belast. Windows heeft een ingebouwde virusscanner (Microsoft Defender) die voldoende is als je voorzichtig omgaat met downloads.

Windows 10 kan verder worden versneld door processen te beperken. Dat kan met Windows 10 Privacy en door het uitschakelen van dingen zoals Cortana, Windows Search en allerlei onderdelen die online data binnenhalen.

https://geekflare.com/boost-windows-performance/
alleen nummers 2, 3, 5, 8, 12
De andere adviezen kunnen onwenselijke of schadelijke effecten hebben.

Verder kun je actieve software die processortijd eisen deinstalleren als je ze niet nodig hebt.

Ophouden met stoken? Uitstekend plan! 23% van fijnstof is afkomstig van houtstook en er gaan veel mensen vroegtijdig dood. Het Luchtfonds zegt dit.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als ik even kijk op mijn laptop welke duidelijk een factor tig sneller is maar puur om te kijken wat het process doet

valt mij op:
6~8% CPU load ( firefox )
echter ook dat mijn iGPU (intel HD630) behoorlijke belasting krijgt.. deze handelt hier dus duidelijk de video decoding af...

nu weet ik appels met sinasappels vergelijken..

misschien dat de Intel 510 niet compatible is met ZiggoGo hun codecs en daarom alles op de CPU beland? waar de overige streamingsdiensten wel de iGPU kunnen "misbruiken"

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• tedjejones
Ik heb even een screenshot gemaakt van m'n harde schijven, idd een 128M SSD een een 1TB harde schijf.

Deze laptop is indertijd gekocht omdat je er zelf naast de SSD de cd-speler kon vervangen door een harde schijf en hierom werd aanbevolen.
@mrmrmr Je denkt dat het vervangen van de SSD voldoende extra snelheid geeft om dit probleem op te lossen of gaat je voorkeur uit naar het bijplaatsen van extra geheugen indien mogelijk?

• mrmrmr
  • Niet online
De Celeron is een blijvende flessehals/bottleneck, maar geheugen en storage zijn twee soorten hardware die soms wel vervangbaar zijn. Je hebt een Phison PS3110-S10C 128GB SSD, hoewel klein is die niet traag. Mechanische hard disks zoals de 1000GB drive zijn veel trager dan SSD's.

Het gaat er vooral om dat Windows, de gebruikersdatamappen en de temp mappen op de SSD staan. Als dat het geval is, is er weinig te verbeteren. Een 250 of 500 GB SSD zal waarschijnlijk wel nog iets sneller zijn dan een 128 GB SSD.

Met de environment variabelen kunnen we zien waar de bestanden staan:
Open een opdrachtregel (command prompt) en voer deze opdracht in:
set

Dit zijn de interessante variabelen:
ProgramData=...
ProgramFiles=...
ProgramFiles(x86)=...
TEMP=...
TMP=...
windir=...

Op de plaats van de puntjes staan de locaties, bijvoorbeeld C:\Windows voor variabele windir.

Om te zien waar de drive letters staan:
diskmgmt.msc

Vergroot de window als het nodig is om alles te zien.

Je kan het wisselbestand vastzetten op de SSD en uitschakelen op de hard disk. Dat voorkomt dat de trage hard disk wordt gebruikt als geheugen.

Meer geheugen is beter, totdat er geen wisselbestand meer nodig is. Browsers van tegenwoordig gebruiken veel geheugen. Het laaghangend fruit is uiteraard het beperken van het aantal programma's dat draait en het zoveel mogelijk uitschakelen van programma's die meer dan paar procent processortijd gebruiken.

Pas echt goed wordt het met een laptop met responsieve processor, bijvoorbeeld een *G4 of *G7. Die kunnen pieken sneller verwerken omdat de frequentie even flink hoger kan als het nodig is.

• tedjejones
De locaties zoals gevraagd

De TEMP en TMP bestanden staan dus op de E: schijf. De rest op C, de SSD dus. Hoe krijg ik de TMP en TEMP map verplaatst naar C:? en hou ik dan nog wel genoeg ruimte over op de C schijf. Een groot gedeelte gaat naar de recover partitie.

[Voor 9% gewijzigd door tedjejones op 09-02-2023 22:46]

• mrmrmr
  • Niet online
Inderdaad, de temp staat op de hard disk, dat maakt sommige programma's zoals een browser trager.

Deze link legt uit hoe je het kan aanpassen:
https://www.thewindowsclu...s-folder-location-windows

Er zijn 2 sets van temp mappen, een voor de gebruiker (en programma's) en een voor het systeem (services bijvoorbeeld). Je hebt nog ruim 20 GB vrij op de disk. Dat is ruim voldoende voor temp mappen. 1 GB is meestal al voldoende. Het is zaak om regelmatig op te ruimen.

Met een hulpprogramma als Bleachbit kun je temp mappen opschonen en andere overbodige bestanden verwijderen. Daarmee komt ook schijfruimte vrij. Windows heeft ook een ingebouwde functie die wat ruimte kan opschonen.

Opschonen kun je het beste doen als de computer net opnieuw is opgestart. Dan zijn installaties die op een herstart wachtte afgerond.

Je kan nog wat extra ruimte (7,5GB) beschikbaar maken van de recover directory. Dat kan met Gparted vanaf een USB stick zonder verlies van data door de partitie te verkleinen en op te schuiven naar het einde van de SSD. Het is wel te adviseren eerst een image backup te maken. Dat kan met Clonezilla. Het is wel iets voor gevorderde gebruikers, maar als je eenmaal weet hoe het werkt is het handig.

Eventueel kun je een image backup maken van de recover partitie op een USB stick en de hele partitie vrijmaken voor dagelijks gebruik. Recovery wordt dan natuurlijk niet meer zo makkelijk. Het is niet erg handig dat die partitie zoveel plaats in beslag neemt.

• Latimeria
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-03 21:30
Ik heb hetzelfde probleem met een thinkpad e550. (i5 5200u). Ik heb hier verder geen verstand van maar hier is de bottleneck de SSD die constant 100% belast is. Bij een nieuwere laptop is het gebruik ook zeer hoog maar stottert het (net) niet.

Bij de ziggo gemeenschap is dit een bekend probleem (wat niet opgelost wordt)

• SVMartin
  • Niet online
Tijd om afscheid te nemen van Ziggo :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gagarin
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-03 03:41
Ik ga dat klote-Ziggo maar volledig virtualiseren. Ben wel klaar met ze, misschien dat ze in de tijd van Win 2000 nog iets konden...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tedjejones
Ben even een paar weken weggeweest, en heb nu bij terugkomst een nieuw modem van Ziggo gekregen. Even getest en het ziet er tot nu toe goed uit, geen haperingen of onscherp beeld.
Niet te vroeg juichen, maar ik heb goede hoop.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee