Toon posts:

Advies gevraagd laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GeronimoS
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-02 09:21
Wat ga je met je laptop doen?
audio opnames op locatie met cubase, windows. Aantal sporen audio en wat kanalen met vst libraries. (Ik gebruik mn thuisstudio voor de zware audiobewerking, de laptop is meer voor live op locatie). Verder wat office, lichte foto/video bewerking
(

Wat is je budget?
1000 euro, maar een paar 100 meer kan

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
gewicht is niet van belang. Wel iig 15 inch scherm

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
-gewenste processor i7
-Ram minsten 16gb
-Scherm 15inch, zou heel fijn zijn als dat een beetje een goede kwaliteit is ivm fotobewerking
-3,5 audio mini jack

Verder handig als er een snelle usb in zit en natuurlijk een of 2 ssd. Numpad is ook handig

Ik heb onderstaande HP gevonden, maar ivm 32gb ram vroeg ik me af wat het addertje onder het gras is voor een prijs van 999!
Of bijvoorbeeld een samsung galaxybook2, heeft iemand daar ervaring mee.
Alvast bedankt!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1LaptopsHP ProBook 450 G8 (61W31AV/71872446)€ 999,-€ 999,-
Totaal€ 999,-

Beste antwoord (via GeronimoS op 06-02-2023 21:52)

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-03 13:06
GeronimoS schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:43:
Bedankt @Balance !
Ik heb dit weekend even alles bekeken en heb hieronder de opties die ik heb kunnen vinden voor een 32gb ram laptop. (Omdat ik niet zo handig ben geef ik graag een paar tientjes meer uit als ik niet zelf iets in elkaar hoef te zetten)

Ook al had ik een beetje twijfels bij amd,voor mijn gevoel is de Lenovo de beste optie.

De Acer 12e gen i7 heeft nl een hele lage klokfrequentie (1,5hhz). En voor audioproductie is singlecore performance schijnbaar belangrijker dan totale snelheid.
Verkijk je niet te veel op kloksnelheid. De i7-1260P heeft veel snellere cores (meer berekeningen per klokcyclus) dan 11th gen en oudere processoren. Ook is de boost snelheid, die met 1 core vaak lang behaald kan worden, flink hoog.
De HP heeft als nadeel dat het een 11e gen is en dat is volgens mij niet zo krachtig. Wel 2,8 gHz kloksnelheid.
Bij de HP krijg je vooral minder cores. Beide hebben 4 performance cores, maar de i7-1260P in de Acer heeft er ook nog 8 efficiency cores bij, waarmee de multi-core performance grofweg verdubbeld (1 P-core is ongeveer 2 E-cores).
De Lenovo heeft een AMD Ryzen 9 5900HX (3,3 gHz) en heeft volgens mij alles maar is wel bijna 400 euro duurder dan de hp.
Grootste voordeel van de Lenovo lijkt me het grotere en hoge resolutie scherm. Dat kan meer werkruimte geven en ook fijn zijn voor je productiviteit.
Mijn vraag is eigenlijk:

-zijn de aannames die ik maak juist?
-is de Lenovo echt zo veel beter (voor audiobewerking) dat het prijsverschil met de hp gerechtvaardigd is?
Single-thread zijn alle laptops meer dan snel genoeg. Multi-thread zijn de Acer en Lenovo flink sneller dan de HP. Alle drie zijn goeie opties, zou ik ook kijken naar andere eigenschappen, zoals schermkwaliteit, accuduur en bouwkwaliteit.

Alle reacties

• Balance
@GeronimoS Hier een paar opties:

De Lenovo Yoga Slim 7 Pro Gen 7 (14" AMD) heeft een fantastische aanbieding. Als je de Ryzen 7 6800HS selecteert, krijg je ook 16GB RAM. Dan kan je het besturingssysteem eraf halen en krijg je €100 korting. Selecteer dan een van de twee betere beeldschermen (beide 2.8K, IPS of OLED). Met IPS kom je dan op € 1.015,50 uit en met OLED op € 1.056,75.

En die Windows licentie? Zie dit artikel van de buren. O-)

De AMD Ryzen 7 6800HS is een belachelijk capabele chip, met namelijk door de veel krachtigere en modernere RDNA2 GPU. Ook kan je daarmee AV1 video decoderen, in hardware.

Mocht je groter willen, dan ga je voor de 16-inch IdeaPad 5 Pro Gen 7 (16" AMD). Zelfde verhaal, selecteer Ryzen 7 6800HS, geen besturingssysteem, het beste beeldscherm, en Ingebouwde grafische functies (of een RTX 3050 (Ti) als je die wilt). Zonder GPU voor € 874,68 klaar.

Heel graag Intel? Yoga Slim 7i Pro Gen 7 (14" Intel) en IdeaPad 5i Pro Gen 7 (16" Intel). Ietsje duurder, maar een Core i7-12700H heb je nog steeds voor een heel acceptabel bedrag. De i7-12700H is qua CPU iets krachtiger dan de 6800HS, maar minder krachtig in de GPU. Kan een interessante afweging zijn.

Doe je iets voor een universiteit of ben je student? Ga https://www.lenovo.com/nl/nl/nleducation, zoek hetzelfde model op, en zie er nog een paar tientjes vanaf gaan. :)

Welke je ook kiest, zowel de Ryzen 7 6800HS als de Core i7-12700H is veel krachtiger dan de i7-1165G7 in de ProBook die je hebt geselecteerd.

Het enige is dat al deze laptops maximaal 16GB RAM hebben. Dat stond in je eisen, maar als je toch nog meer wilt echt 32 wilt, en minder aan de CPU hebt, dan is die ProBook misschien de betere keus.

• GeronimoS
Wat een superadvies, dankjewel. Ik denk dat de processor wel belangrijker is, en dan idd liever de i7 12700, dus de probook valt waarschijnlijk af. Toch ben ik al bijna gewend geraakt aan het feit dat 32 gig mogelijk is. Dus nog even wat twijfel, maar ik ga sowieso al je adviezen opzoeken.
Bedankt!!

• Balance
@GeronimoS You're welcome!

Als je op zoek gaat naar laptops met 32GB werkgeheugen, kan je ook overwegen het zelf te upgraden. Dat kan een stuk goedkoper zijn. Let dan erop dat de laptops SODIMM-slots hebben. 32GB DDR4 is dan ongeveer €80, en diezelfde hoeveelheid DDR5 ongeveer €120.

• GeronimoS
Bedankt @Balance !
Ik heb dit weekend even alles bekeken en heb hieronder de opties die ik heb kunnen vinden voor een 32gb ram laptop. (Omdat ik niet zo handig ben geef ik graag een paar tientjes meer uit als ik niet zelf iets in elkaar hoef te zetten)

Ook al had ik een beetje twijfels bij amd,voor mijn gevoel is de Lenovo de beste optie.

De Acer 12e gen i7 heeft nl een hele lage klokfrequentie (1,5hhz). En voor audioproductie is singlecore performance schijnbaar belangrijker dan totale snelheid.

De HP heeft als nadeel dat het een 11e gen is en dat is volgens mij niet zo krachtig. Wel 2,8 gHz kloksnelheid.

De Lenovo heeft een AMD Ryzen 9 5900HX (3,3 gHz) en heeft volgens mij alles maar is wel bijna 400 euro duurder dan de hp.

Mijn vraag is eigenlijk:

-is de Lenovo echt zo veel beter (voor audiobewerking) dat het prijsverschil met de hp gerechtvaardigd is?

1LaptopsAcer Aspire 7 A715-51G-72K7€ 1.249,-€ 1.249,-
1LaptopsHP ProBook 450 G8 (61W31AV/71872446)€ 999,-€ 999,-
1LaptopsLenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 (82L500WDMH)€ 1.379,-€ 1.379,-
Totaal€ 3.627,-

Hartelijk dank,
Geronimo

• Balance
@GeronimoS Goeie research, ik ga vanavond de opties even voor je bekijken!

• GeronimoS
Geweldig, bedankt alvast

• GeronimoS
In diezelfde prijscategorie (1350,-) ook nog een macbook met een i9. Qua specs goed denk ik, maar natuurlijk wel refurbished. Zou dit een optie zijn?

1LaptopsApple MacBook Pro 2019 16" (i9 8-core 2,4GHz, 32GB ram, 2TB opslag, 5500M 8GB, Qwerty) Spacegrijs€ 1.350,-€ 1.350,-
Totaal€ 1.350,-

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:12

Thomg

Aww yiss

Ik zou geen intel macbooks meer kopen.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

GeronimoS schreef op maandag 6 februari 2023 @ 17:53:
In diezelfde prijscategorie (1350,-) ook nog een macbook met een i9. Qua specs goed denk ik, maar natuurlijk wel refurbished. Zou dit een optie zijn?

1LaptopsApple MacBook Pro 2019 16" (i9 8-core 2,4GHz, 32GB ram, 2TB opslag, 5500M 8GB, Qwerty) Spacegrijs€ 1.350,-€ 1.350,-
Totaal€ 1.350,-
Prijs en specs komen niet met elkaar overeen, dus pas op wat en waar je koopt. Daarnaast zijn de Intel Macbooks inderdaad een aflopende zaak. M1 (pro) is veel meer waar voor je geld.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• GeronimoS
Dankjewel @Greatsword en @Thomg ,
Dan valt de mac af. Goeie tip om te zien dat er inderdaad verschil is in de prijzen en specs

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Balance
GeronimoS schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:43:
Bedankt @Balance !

Verkijk je niet te veel op kloksnelheid. De i7-1260P heeft veel snellere cores (meer berekeningen per klokcyclus) dan 11th gen en oudere processoren. Ook is de boost snelheid, die met 1 core vaak lang behaald kan worden, flink hoog.
Bij de HP krijg je vooral minder cores. Beide hebben 4 performance cores, maar de i7-1260P in de Acer heeft er ook nog 8 efficiency cores bij, waarmee de multi-core performance grofweg verdubbeld (1 P-core is ongeveer 2 E-cores).
Grootste voordeel van de Lenovo lijkt me het grotere en hoge resolutie scherm. Dat kan meer werkruimte geven en ook fijn zijn voor je productiviteit.
Mijn vraag is eigenlijk:

Single-thread zijn alle laptops meer dan snel genoeg. Multi-thread zijn de Acer en Lenovo flink sneller dan de HP. Alle drie zijn goeie opties, zou ik ook kijken naar andere eigenschappen, zoals schermkwaliteit, accuduur en bouwkwaliteit.

• GeronimoS
@Balance
Hartelijk dank voor jouw expertise! Ik heb er echt heel veel aan gehad. Zoveel waar ik als niet expert geen weet van had. Ik heb net de Lenovo besteld en ben er echt nu al heel blij mee!
Nogmaals dank en fijne avond!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee