Toon posts:

Vragen omtrend smarthome

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HetHogeNoorden
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16-02 14:01
Goedenavond,

Ik heb enkele vragen over slimme apparatuur. Momenteel bestaat mijn smarthome uit 2 Google Nest Audio, 2 Google Nest Mini en 2 Google Nest Hub. Alle verlichting in huis is van Action (LSC).

Ik ben zeer tevreden over de slimme apparaten, maar ik heb een probleem met de vertraging bij spraakopdrachten en de bewegingssensor. Vaak duurt het 3-4 seconden voordat deze opdrachten worden uitgevoerd.

Ik heb gelezen over Home Assistant en een Gateway die alles sneller zouden moeten laten werken. Mijn vraag is of mijn huidige apparatuur hiermee kan werken. Kan ik spraakopdrachten geven en werkt dit sneller? Kan ik bijvoorbeeld mijn lampen laten werken via een Zigbee Gateway?

Ik besef mijzelf dat ik nog niet veel verstand heb van dit onderwerp, excuses hiervoor.

Alle reacties

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:02
Als je de apparaten lokaal kan aansturen dan kan dat inderdaad sneller werken.

In het geval van Nest gaat dat denk ik helaas niet op, die werken via de cloud dus alles moet eerst van je huis over het internet, terug naar je huis. Dat voegt latency toe. Ik heb zelf een Nest Thermostaat gekoppeld aan home assistant, maar die koppeling werkt nog steeds via de cloud. Als ik in Home assistant de temperatuur aanpas dan duurt dit ook enkele seconden voor dat dit zichtbaar / doorgevoerd is.

Sommige apparaten zijn zo gemaakt dat ze zowel via cloud als lokaal kunnen werken( of die je kan aanpassen zodat ze lokaal werken i.p.v. via de cloud via bijvoorbeeld custom firmware), als je die omschakeld dan merk je wel een flinke verbetering, maar je device moet dat ondersteunen. Je LSC devices zijn volgens te flashen met standaard tuya firmware en zo te koppellen aan home assistant. Maar die werken dan nog steeds via de cloud.

Je kan van home assistant hier de integrations zien. Als je dan rechtsboven kijkt zie de integration class staan.

The Tuya hub was introduced in Home Assistant 0.74, and it's used by 17.4% of the active installations. <b>Its IoT class is Cloud Push.</b>

Waarbij Local en local polling het snelste zal werken, daarna Cloud Push en als traagste (vaak) cloud polling.

Qua lokaal, in mijn eigen ervaring lijkt Zigbee ook wat sneller te reageren dan apparaten gekoppeld op WiFi, maar dat ligt ook aan hoe goed je bereik is en hoe druk je Wifi netwerk is.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee