Vraag

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 09:23
Nou eindelijk eens problemen met mijn systeem.

Intel 12700k
MSI Z690 Torpedo moederbord.

Eergisteren kwam er nieuwe versie van HW monitor uit van Techpowerup toen gebeurde het me al 2x dat het hele systeem bevroor bij het opstarten daarvan. En alleen daarvan. Dus maar verwijderd. Toch niet nodig……

Vandaag HW64 geïnstalleerd beeld ineens weg 1 kleur systeem weer vast. Rebooten niet meer mogelijk. GPU eruit onboard gpu wederom niks. CPU er keer uit en er weer in gedaan kreeg weer beeld new cpu installeren en toen kreeg ik dit als beeld. Daarna niks meer dbug zegt ook niks systeem rebooten een paar keer geen beeld en daarna blijft hij aan maar niks werkt…..

Zoals ik al zei verder nergens problemen mee gehad tot doe software erop kwam…..

Alle reacties

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:22
Nee heeft niks met je CPU te maken, je bent gewoon de matrix in gezogen

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:44

nelizmastr

Goed wies kapot

Hwmonitor software sloopt geen hardware, dat is dus helaas akelig toeval.

Maar goed, daar koop je niks voor.

CMOS reset uitgevoerd?
Andere onderdelen liggen (of bij een kennis) om mee te testen?

I reject your reality and substitute my own

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:28
Heb je het systeem ook al op een ander scherm getest om dat uit te sluiten

En zoals hierboven cmos reset.

Je hebt ook een riser kabel meen ik?, haal die er eens tussen uit,die dingen geven wel vaker problemen.

[Voor 51% gewijzigd door freaky35 op 02-02-2023 18:04]

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:12
freaky35 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:03:
Heb je het systeem ook al op een ander scherm getest om dat uit te sluiten

En zoals hierboven cmos reset.
Exact dat, probeer een ander scherm (met andere kabels) dat zou relatief makkelijk moeten zijn en weet je tenminste zeker dat het aan je computer ligt.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-03 16:44
Cpu's overlijden slechts sporadisch, dus ik zou het eerst in een andere hoek zoeken.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:00

DataGhost

iPL dev

Zoals gezegd, het ligt niet aan de software die je hebt geïnstalleerd. Deze kan wel een probleem triggeren natuurlijk maar dat was dan al aanwezig in hardware. Ziet eruit als geheugen/GPU/voeding/driver-issue/CPU, ik zou zeggen in die volgorde van waarschijnlijkheid. CPU kan natuurlijk ook maar die gaan bijna nooit zomaar stuk als ze eerst wel al gewerkt hebben.
Driver: krijg je uberhaupt nog "normaal" beeld te zien in het bootproces of dat ook niet meer? Kan je met een Windows- of Linux-USBstick booten en heb je dan wel beeld?
Geheugen: haal een van de latjes eruit, test, wissel om, test, draai memtest
GPU, CPU en voeding: andere proberen
En natuurlijk kijken of je koeling overal in orde is, als dat niet zo was kan er inderdaad wat gesloopt zijn.

• JWFpeters
Nee krijg geen beeld meer. Nu de cpu er nog eens uit gehaald en erin dan weer dat groene beeld snap er helemaal niks van.

Alle hardware is er uit op de cpu koeler moederbord en ram na…..

Scherm is goed.

• freaky35
JWFpeters schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:15:
Nee krijg geen beeld meer. Nu de cpu er nog eens uit gehaald en erin dan weer dat groene beeld snap er helemaal niks van.

Scherm is goed.
systeem dus getest al op een ander scherm?

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:00

DataGhost

iPL dev

JWFpeters schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:15:
Als de voeding er ook uit is snap ik dat je geen beeld meer krijgt. Oftewel: dit is ook een component wat kapot kan zijn, niet de meest waarschijnlijke maar het is mogelijk. Maar als het met deze minimale set helemaal niet hebt is de eerste verdachte je geheugen, wat je daarmee kan doen heb ik in m'n vorige comment al gezegd. En dus aangenomen dat je een CMOS reset al gedaan hebt.

[Voor 5% gewijzigd door DataGhost op 02-02-2023 18:23]

• JWFpeters
Inmiddels brand het dram lampje……

Voeding zit erin natuurlijk systeem staat ook gewoon aan zie alleen niks meer.

• freaky35
JWFpeters schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:24:
Inmiddels brand het dram lampje……

Voeding zit erin natuurlijk systeem staat ook gewoon aan zie alleen niks meer.
Klinkt steeds meer als een geheugen//moederbord/cpu probleem.
Je hebt toevallig geen reserve ram setje bv

Of heb je bv al geprobeerd met 1 stick?

• JWFpeters
Hij zit nu in Windows met 1 ram stick gek genoeg….. heb geen ander geheugen helaas. Zal zo de sloten eens testen.

Even voor de duidelijkheid tijdens uren gamen in Destiny 2 gister en vanmorgen even geen problemen. De crashes zijn alleen gebeurd zodra ik 1 van die 2 programma’s aan zette.

[Voor 43% gewijzigd door JWFpeters op 02-02-2023 18:41]

• JWFpeters
Zodra ik de stick in het eerste slot doe van het moederbord doet hij het niet meer. Doe ik hem in de tweede werkt het weer…..

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

JWFpeters schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:45:
Zodra ik de stick in het eerste slot doe van het moederbord doet hij het niet meer. Doe ik hem in de tweede werkt het weer…..
Moet ook in 2en4 vanaf CPU bekeken.
(A2-B2) de blauwe bankjes

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• JWFpeters
Yes, beide sticks doen het in het 4de slot; zodra er 1 in het 2de slot gaat dichts bij de cpu zeg maar boot de pc niet meer.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

JWFpeters schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:50:
Yes, beide sticks doen het in het 4de slot; zodra er 1 in het 2de slot gaat dichts bij de cpu zeg maar boot de pc niet meer.
Hoop wel dat je eerst de pc uitzet en stroom er af haalt. (heb al vaker gezien hier dat mensen die gewoon er uit trekken)

Is dit al verholpen trouwens RTX 3080 Ti FE scheidt er mee uit.... en vraag over NBB

[Voor 13% gewijzigd door Hackus op 02-02-2023 18:56]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• JWFpeters
Uiteraard ben wel enig zins technisch pc ook zelf gebouwd.

De vraag is alleen moet ik dit zoeken in de CPU of het moederbord. Beide zijn overigens een half jaar oud. Het geheugen sluit ik uit want beide repen doen het in het 4de slot. De problemen beginnen zodra ik het 2de slot wil gaan gebruiken. PC lijkt verder prima te werken met alleen het geheugen in het 4de slot. Dus kan ik dan de CPU uitsluiten? Dan kan ik eventueel een moederbord bestellen dat is nog wel te doen.....

Edit:

Bovenstaande probleem was de HDMI kabel daarna vervangen geen problemen meer gehad zowel met die kaart als de huidge 4080,

CPU test gedaan (zie screen) en dat lijkt in ieder geval goed.

Bestel wel een nieuw moederbord als het daarmee opgelost is kan deze aangemeld voor RMA.....(zou 2de keer zijn voor mij met een MSI board trouwens....) zo niet mooi excuus om een 13th gen erin te prikken als dat het ook niet is verkoop ik de zooi ;) haha

Geen idee waar ik het voor nu verder kan zoeken. PC werkt verder met stick in 1 van de laatste 2 sloten. Beide sticks dus. De eerste 2 sloten op het moederbord zodra daar iets in gaat werkt de PC niet meer en gaat er een ram lampje branden.

CPU test van Intel zelf.

[Voor 56% gewijzigd door JWFpeters op 02-02-2023 19:48]

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-03 22:49

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

met banken die niet herkend worden, en 1 ram wat wel werkt zou ik toch nog maar nogeens de cpu uit het socket halen, voorzichtig.. en de pinnen goed controleren, klinkt of daar ergens wat scheef is gaan staan...?!

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:46
Klinkt als een memory controller in de CPU die gestorven is? Aangezien de sticks in 2 single channel bankjes wel werken

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:38

ByteDelight

Retro computing is alive!

Dit wijst inderdaad naar de memory controller in de i7.
Maar die hoeft niet defect te zijn: het kunnen pinnen zijn die om 2 mogelijke redenen geen contact maken.
Mogelijkheid 1: gebogen pinnen.
Mogelijkheid 2: vuil op de CPU, misschien van vingers, koelpasta, of ieta anders.

Als je IPA (isopropyl alcohol) in huis hebt, maak dan de CPU eens goed schoon - uiterst voorzichtig natuurlijk.
Ik zou een schone tissue gebruiken, maar wattenstaafjes kan ook.

Erg benieuwd wat de oplossing gaat zijn.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• JWFpeters
Wat ik ook nog gevonden en bedacht heb is dat de koeler misschien te strak zat…. Deze heb ik gister namelijk een slag gedraaid en schoon gemaakt…..

Kan het helaas niet meer testen want heb in al mijn handigheid de socket nu gesloopt omdat ik het beschermkapje er verkeerd op gedaan heb…..

Morgen komt er een B760 binnen en zal dan de koeler extra los er op doen al draaide ik hem nooit echt strak naar mijn mening…. Dit lijkt me de enigste logische verklaring al is het niet veel te vinden maar genoeg om er van overtuigd te zijn gezien het feit ik hem los gehad heb vlak voor de problemen.

• JWFpeters
Nieuwe moederbord heeft de probleem opgelost dus er is toch ergens iets kapot gegaan in het moederbord. Loopt weer als een zonnetje nu.

Maar goed door mijn eigen lompheid kan ik dit bord niet meer met RMA oplossen dus meer dan dit zullen we nooit weten. En ben weer 275,- armer. Maar goed nieuw bordje is wel mooier dus dat is weer een voordeel.

Vind het wel raar hoe het zo plotseling is mis gegaan….. maar goed blijft techniek en dat kan altijd stuk natuurlijk.

Had stiekem ook een i5 13600kf besteld dus die prik ik er morgen ook in. Wou toch stiekem al naar 13th gen dus dat is nu een mooi excuus ;)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee