Toon posts:

Beoordeling offertes zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-03 12:56
Na diverse bedrijven te hebben aangeschreven voor offertes ben ik uiteindelijk terecht gekomen bij 2 installateurs die: 1 een offerte wilde opmaken en 2 dit binnen afzienbare tijd konden leveren en installeren.

Offerte 1:
  • 11x Jinko Solar Tiger N-type 60TR 375WP (25 jaar product- en 30 jaar vermogensgarantie)
  • 1x Solis 4000 omvormer (10 jaar garantie)
  • Van der Valk montage systeem
  • DC bekabeling van zonnepanelen naar omvormer
  • AC bekabeling van omvormer naar meterkast
  • Plaatsing aparte groep
  • incl. montage
  • Optie: vogelbescherming EUR 12,- / meter (niet in prijs berekend)
  • Lever/installatietijd 6-8 weken na tekenen
Prijs: EUR 4.707,16 (Eur 1,14/Wp - totaal 4.125Wp)

Offerte 2:
  • 11x Risan Titan-S 400Wp
  • 1x GoodWe 3600D-NS omvormer
  • Onderconstructie voor pannendak
  • Vogelwerende borstels
  • Aparte groep van groepenkast naar omvormer
  • incl. montage
  • Lever/installatietijd april/begin mei
Prijs: EUR 5.142,30 (Eur 1,17/Wp - totaal 4.400 Wp)

Vragen die ik heb over bovenstaande offertes
  • Uiteraard: hoe denken jullie over de aangeboden oplossingen? De prijzen ontlopen elkaar niet heel veel en het aangeboden totale vermogen ook niet.
  • Maar ook: is vogelbescherming nodig? Of is dit een marketing verhaal? Beide hadden het niet aangeboden, maar ik heb daar om gevraagd.
  • Wel of geen optimizers er bij nemen? Het betreft een pannendak van een standaard rijtjeshuis gericht op ZW (229graden) zonder enige schaduw. Geen bomen niets wat er in de weg staat.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Alle reacties

• DAO
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-03 18:55
Sta te kijken van die prijzen...dat is niet gebruikelijk en zeker niet icm zo snel op komen leveren.

Vogelbescherming hoor ik voor het eerst...

Optimizers is onzin in jouw situatie

• thekingmatt3
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-03 00:14
Vogelbescherming is een marketing dingetje, is zeker niet nodig.

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-03 20:01
Ik zou voor optie 2 gaan meer is beter, de omvormer kan tot 4680 W je kan ook de specs van de pannelen nog bekijken welke het beste rendement geven, dan komt optie 1 er beter uit. We gaan allemaal meer stroom verbruiken dus meer is beter is mijn idee.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
En levert nog schaduw op ook zo te zien

Geef het geld liever aan de echte vogelbescherming ;)

[Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-02-2023 21:00]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Remco
AUijtdehaag schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:59:
En levert nog schaduw op ook zo te zien
Die vat ik niet helemaal.

• Remco
rob2011 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:36:
Ik zou voor optie 2 gaan meer is beter, de omvormer kan tot 4680 W je kan ook de specs van de pannelen nog bekijken welke het beste rendement geven, dan komt optie 1 er beter uit. We gaan allemaal meer stroom verbruiken dus meer is beter is mijn idee.
Uitbreiding zal er niet komen aangezien het dak vol ligt. Dus een omvormer kopen op de "groei" is voor mij niet van toepassing.
Verder had ik het een en ander gelezen dat een lichtere omvormer dan het maximale theoretische vermogen ook prima voldoet aangezien de periodes dat het voorkomt dat de omvormer dan gaat afvlakken minimaal is.

Hoe bepaal je het rendement van een paneel? Gewoon op basis van de Wp?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Remco schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:03:
[...]

Die vat ik niet helemaal.

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Remco

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-03 20:01
Remco schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:07:
[...]

Uitbreiding zal er niet komen aangezien het dak vol ligt. Dus een omvormer kopen op de "groei" is voor mij niet van toepassing.
Verder had ik het een en ander gelezen dat een lichtere omvormer dan het maximale theoretische vermogen ook prima voldoet aangezien de periodes dat het voorkomt dat de omvormer dan gaat afvlakken minimaal is.

Hoe bepaal je het rendement van een paneel? Gewoon op basis van de Wp?
De goodwe kan tot max 4680Watt dit is jou omvormer van 3600 er zit altijd marge in. 3600 is het advies. en afvlakken zou jammer zijn kost je direct opbrengst.
Rendement is vooraf lastig te bepalen, ik heb zelf meerdere sets en geen heeft de maximale opbrengst, heb ook een set strak op het zuiden maar met veel bomen, rendement 33% de overige liggen op NW met een verlies van 20 % je leest ook veel WP x 0,8 = opbrengst, Op http://suncalc.net/ kan je zien hoe jou panelen in de zon liggen. Mijn ervaring leert hoe meer panelen hoe beter, in de zomer doet alles goed, in de winter doet elke plaat maar bv 50W. en beter 10 x 50W dan 8. De set snel laten leggen en met een prijs van 0,40 eurocent p/kWh heb je de set na 4 jaar terug ;)

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-03 22:48
Zelf ook offertes opgevraagd en de goedkoopste komt op €1,29/Wp uit voor 22 panelen over meerdere dak oppervlaktes met meerdere oriëntaties en 22 micro omvormers van Enphase. Alle andere offertes waren veel duurder. Overigens wordt er bij mij pas over 4 a 6 maanden geleverd waarschijnlijk.

Het feit dat je maar 1 omvormer hebt zou het allemaal goedkoper moeten maken, minder panelen maakt het daarentegen wel weer wat duurder.

Ik denk opzich dat dit marktcomforme prijzen zijn op dit moment.

[Voor 15% gewijzigd door Soepstengel op 03-02-2023 17:05]

Desktop: Ryzen 3600 | 16 GB | Radeon RX 6800 | Asus MG279Q

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:02
Mooie prijzen vooral als het snel geleverd kan worden. Veel goedkoper is bijna onmogelijk
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee