Vraag

• Hukkel80
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-02 16:10

Hukkel80

Dutch Lion Customising

Topicstarter
Goedemiddag allemaal,

ik ben aan het rondkijken voor een nieuwe TV en ik zit onder andere de Samsung S95B QD-OLED te eyeballen. Er zijn echter 2 zaken die me doen twijfelen: allereerst dat ik lees dat de panelen er dun zijn en soms uit de doos verbogen zijn. Maar dat is niet mijn vraag voor hier.

Ik zie in reviews dat de Samsung televisies geen Dolby Vision ondersteunen.

Nu denk ik tot zover te weten dat Dolby Vision een van de manieren is om HDR te programmeren in beeldmateriaal. Net als HDR10 en HDR10+.

Alleen ik niet zo goed weet zijn de volgende zaken:

1. - welke bronnen maken gebruik van Dolby Vision? Zijn dat alleen bluray films of ook streamingsdiensten zoals Netflix en Disney+ en Amazon Prime? (want onze meeste content streamen wij)

2. - stel je koopt een TV zonder Dolby Vision ondersteuning en je maakt gebruik van een bron die het wel aan biedt, mis je dan echt een hele goede HDR ervaring en krijg je er een matige voor terug? Of is het verschil niet zo enorm groot in real life?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

https://www.facebook.com/DutchLionCustomising

Alle reacties

• Diversity
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:43
Ik had een zelfde soort vraagstuk toen ik op zoek ging naar een nieuwe tv (LG C1 77" destijds geworden). Die van mij ondersteund beide (HDR10 - DV).
Netflix en HBO ondersteunen ook beide formats. Rest van streamingsdiensten heb ik niet, maar vermoed dat die dat ook doen.

Persoonlijk vind ik DV content wel iets mooier qua beeld.

Ik vond dit artikel wel interessant om de verschillen te zien, daar heb je direct een lijst met welke televisies wat ondersteunen. https://www.rtings.com/tv/learn/hdr10-vs-dolby-vision

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:52
Het is geen must:
  • Omroeptelevisie gebruikt HLG, dat ondersteunen alle televisies
  • Streamingdiensten ondersteunen HDR10, dat ondersteunen ook alle televisies
  • Streamingdiensten ondersteunen ook Dolby Vision
  • Aan HDR10+ heb je nog niet zoveel
Dolby Vision heeft dynamische metadata en heeft daarom een voordeel t.o.v. HDR10, desondanks is met OLED dynamische metadata minder belangrijk dan met LCD.

Daarmee is Dolby Vision zeker niet noodzakelijk om HDR te kunnen kijken. Desondanks is, als je streamingdiensten gebruikt, Dolby Vision nog steeds wel van meerwaarde.

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:59
@Hukkel80

Kijk eens naar de lg g2 oled dat is ook een van de beste tvs, zeker voor mooi plat aan de muur.
De voeten moet je wel apart bestellen als je die nodig zou hebben.

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:26
Dolby Vision heeft dynamische metadata en heeft daarom een voordeel t.o.v. HDR10, desondanks is met OLED dynamische metadata minder belangrijk dan met LCD.
Onzin, het tegenovergestelde is waar. LCD tv’s kunnen een veel hogere piekhelderheid behalen en highlights hebben hierdoor meer pop waardoor Dolby Vision of HDR10+ minder belangrijk is, maar zeker nog wel van toegevoegde waarde.

OLED is geen magische techniek die statische metadata kan omtoveren naar dynamische metadata, en met een beperkte piekhelderheid is dynamische metadata juist een welkome toevoeging net als een goed geïmplementeerde tone mapping functie.

Dit gezegd hebbende geniet dynamische metadata altijd de voorkeur boven statische metadata, voor de purist en kritische kijker is het verschil goed zichtbaar.

Links is de content in Dolby Vision gemasterd waarbij er veel meer details zichtbaar zijn in de highlights vergeleken met rechts waarvan het materiaal in HDR10 is gemasterd. Betreft exact dezelfde tv model.

• RonnnL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 29-03 06:33
Wat subjectief, maar op onze C8 LG OLED ben ik altijd blij als ik Dolby Vision in beeld zie. Met andere HDR implementaties (zoals in Amazon Prime) moet ik nog wel eens naar de instellingen om té donkere scènes te voorkomen, of juist overbelicht ogende films bij te stellen. Bij Dolby Vision is het altijd in één keer prachtig beeld, zonder enige aanpassing.

• dmantione
Freshouttheoven schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:49:
Onzin, het tegenovergestelde is waar. LCD tv’s kunnen een veel hogere piekhelderheid behalen en highlights hebben hierdoor meer pop waardoor Dolby Vision of HDR10+ minder belangrijk is, maar zeker nog wel van toegevoegde waarde.

OLED is geen magische techniek die statische metadata kan omtoveren naar dynamische metadata, en met een beperkte piekhelderheid is dynamische metadata juist een welkome toevoeging net als een goed geïmplementeerde tone mapping functie.
In plaats van grote woorden te gebruiken kan je ook eens vriendelijk vragen wat toe te lichten, want het bovenstaande slaat nergens op. OLED kan geen statische metadata in dynamische metadata omzetten, maar heeft het voordeel dat de beeldverwerking niet hoeft te anticiperen op piekhelderheid die kort daarna gaat komen. De dynamische metadata wordt bij LCD niet alleen gebruik om helderheidswaarden in de gecomprimeerde video ter vertalen naar de helderheid die je krijgt, maar dient ook als hint voor de beeldverwerking om de compromissen m.b.t. hoge helderheid t.o.v. goed zwart te maken.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Diversity schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:35:
Ik had een zelfde soort vraagstuk toen ik op zoek ging naar een nieuwe tv (LG C1 77" destijds geworden). Die van mij ondersteund beide (HDR10 - DV).
Netflix en HBO ondersteunen ook beide formats. Rest van streamingsdiensten heb ik niet, maar vermoed dat die dat ook doen.

Persoonlijk vind ik DV content wel iets mooier qua beeld.
RonnnL schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:12:
Wat subjectief, maar op onze C8 LG OLED ben ik altijd blij als ik Dolby Vision in beeld zie...
LG ondersteunt geen HDR10+. Je bent hier dus dan statische HDR (HDR10) aan het vergelijken met HDR die berekent wordt door middel van dynamische meta data (Dolby Vision). Andersom gaat dit ook op. Ben je bijvoorbeeld een Samsung eigenaar zal je blij zijn dat HDR10+ in beeld staat en niet gewoon HDR10.

Aangezien HDR10 door elke TV wel wordt ondersteunt is keuze hier eerder HDR10+ en/of Dolby Vision. HDR10+ komt uit de hoed van Samsung en Panasonic. Koop een Panasonic OLED en je hebt zowel HDR10+ als Dolby Vision. Sony en Philips durf ik zo niet uit mijn hoofd te zeggen. Neem je Samsung mis je dus Dolby Vision, neem je LG mis je HDR10+. Lastig te zeggen welke van de twee meer toekomstbestendig is. Puur gevoel zou ik zeggen Dolby Vision, maar puur gevoel gebaseerd op dat Dolby ook flink aan de weg aan het timmeren is met Dolby Atmos bij diverse diensten en voelt als een logische stap Dolby Vision daaraan te verbinden.

[Voor 23% gewijzigd door FeaR op 03-02-2023 07:53]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Freshouttheoven
dmantione schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:51:
[...]

In plaats van grote woorden te gebruiken kan je ook eens vriendelijk vragen wat toe te lichten, want het bovenstaande slaat nergens op. OLED kan geen statische metadata in dynamische metadata omzetten, maar heeft het voordeel dat de beeldverwerking niet hoeft te anticiperen op piekhelderheid die kort daarna gaat komen. De dynamische metadata wordt bij LCD niet alleen gebruik om helderheidswaarden in de gecomprimeerde video ter vertalen naar de helderheid die je krijgt, maar dient ook als hint voor de beeldverwerking om de compromissen m.b.t. hoge helderheid t.o.v. goed zwart te maken.
Gauw op je teentjes getrapt omdat je zo nu en dan foutieve informatie geeft en ik je hierop wijs?

Jouw beredenering is veel te voorbarig, waardoor je een verkeerde conclusie hebt getrokken. Althans, dat hoop ik anders dien je nieuwe/ betere bronnen te raadplegen en is er nog veel huiswerk te doen aangezien de bewering dat dynamische metadata minder belangrijk is bij OLED tv's en juist belangrijker bij LED tv's is onjuist, niets meer en niets minder.

OLED tv’s moeten altijd concessies doen, ja ook een LG G2 komt helderheid en kleurenvolume tekort om HDR weer te geven zoals bedoelt/ gemasterd daarnaast wordt er een lichte vertraging vertoont bij de overgang van heldere HDR scènes naar donkere en van donkere naar heldere HDR scènes, er wordt dus wel degelijk geanticipeerd.

De huidige WOLED tv’s komen simpelweg te kort in helderheid en kleurenvolume om HDR weer te geven zoals bedoelt/ gemasterd is, QD-OLED heeft wel een hoge kleurenvolume maar mist ook de nodige helderheid (althans de eerste generatie, het is afwachten hoe de tweede generatie gaat presteren in de praktijk vergeleken met de opgegeven waardes door de fabrikant). Een fatsoenlijke LCD FALD of MiniLED tv kan een veel hogere piekhelderheid behalen en heeft geen last van ABL, ook is de kleurenvolume hoger. Hierdoor is een capabele LCD tv veel beter in staat om specular highlights, details en kleurenvolume te laten zien/ behouden.

Wanneer je bijv. een LG G2 naast een QN95B/ Z9J of X95K zou zetten waarbij de LG scène x in Dolby Vision laat zien en de LCD tv's dezelfde scène in HDR10 zullen laatstgenoemden dit op een veel impact vollere manier doen en zijn de specular highlights/ details veel beter zichtbaar.

Bij dynamische metadata komen specular highlights/ details beter tot hun recht c.q zijn ze beter zichtbaar, OLED behaalt de benodigd helderheden niet daarnaast heeft zoals gezegd ABL ook een nadelige effect hierdoor is dynamische metadata een welkome toevoeging bij OLED tv’s om toch nog enigszins iets van deze specular highlights/ details mee te krijgen.

Door tone mapping te gebruiken bij een OLED tv kun je deze specular highlights deels behouden echter gaat dit weer ten kosten van de algehele helderheid en details in betreffende scène waardoor deze scène niet wordt weergegeven zoals bedoelt/ gemasterd.

Verdiep je voortaan goed in de materie alvorens je informatie/ advies geeft, aan (deels) foutieve informatie heeft niemand iets aan.

• dmantione
Dit slaat als een tang op een varken.

Ik word hier beschuldigd mij niet in de materie verdiept te hebben... laten we maar beginnen met de basis van HDR. In het bijzonder waarom heeft HDR metadata?

Laten we beginnen bij SDR. Laten we aannemen dat we referentiewit zetten op 200cd/m², we hebben 256 luminanties (240 in sommige gevallen), die verdelen we volgens de gammakromme over de helderheid. Hier hebben we de gammakromme van SDR en van HLG:

Je ziet dus dat HLG 12 keer zo helder kan zijn als SDR, als referentiewit bij SDR 200 cd/m² is, dan kan HLG tot 2400cd/m². HLG heeft geen metadata, helderheden zijn dus niet absoluut zoals bij andere HDR-normen, als je SDR op 250cd/m² zet, dan kan HLG tot 3000 cd/m².

Het gevolg van het verruimen van de gammakromme is dat je meer nauwkeurigheid nodig hebt, met 256 luminantiewaarden zou je gebrek aan nauwkeurigheid hebben. Vandaar dat HDR met minimaal 10 bit moet.

De aanpak van HLG heeft voordelen in de zin dat HDR over alle bestaande soft- en hardwareinfrastructuur kan die met 10-bit video overweg kan. Alleen aan de voorkant moet de video in HLG gegenereerd worden en aan de ontvangstzijde moet met 1 bitje HDR aangezet worden op de televisie. HLG behoudt precisie in de minder heldere delen van het beeld, zodat in tegenstelling tot bij HDR10 de afweging tussen precisie en helderheid minder knellend is.

HLG heeft ook nadelen: Vanwege de min of meer exponentiële groei van de gammakromme bij hogere helderheid is de nauwkeurigheid wat minder en de maximale helderheid is weliswaar meestal afdoende, HDR bronmateriaal is tot 10.000 cd/m² gedefinieerd. Dan is er de kwestie van relatieve helderheid, terwijl regisseurs controle willen over de absolute helderheid, "intentie van de maker".

Bij HDR10/10+/Dolby Vision wordt een andere gammakromme gebruikt, de PQ-gammakromme:

Deze stijgt veel meer lineair bij hogere helderheid en er is dus meer precisie in hogere helderheden. Ook wordt het volledige HDR-spectrum tot 10.000 cd/m² afgedekt. Dat heeft evenwel gevolgen, als je waarden tot 10.000 cd/m² moet representeren ontstaat, zelfs bij 10 bits voor de lumiantie, gebrek aan precisie, het hele spectrum tot 10.000 represtenteren in 1024 waarden betekent zeker in het lager bereik dat 1 stapje aan helderheid zichtbare "treden" gaat opleveren.

Aldus metadata: In de metadata wordt het bereik opgeslagen dat relevant is voor het betreffende beeldmateriaal. Materiaal dat op 1000 cd/m² gemasterd is (en dat is het merendeel) kan de 1024 luminantiewaarden over die 1000 cd/m² verdelen. Tevens kan de absolute helderheid in de metadata vastgelegd worden, zodat iets precies zo helder is als de regisseur bedoelde. En daar hebben we HDR10.

Dit betekent evenwel dat HDR10 een compromis is tussen precisie en helderheid. Met name als materiaal op meer dan 1000 cd/m² gemasterd wordt, wordt dit compromis knellend: Stel je zet het HDR10-bereik tot 4000 cd/m², dan heb je om je superfelle highlight gedurende korte momenten weer te geven gedurende de hele opname mindere precisie.

Dynamische metadata heeft dat probleem niet, omdat de metadata voortdurend aangepast kan worden aan de scene van dat moment. Aldus Dolby Vision en HDR10+.

Nu we de theorie gehad hebben gaan we dat even toepassen op de gedane uitspraken:
LCD tv’s kunnen een veel hogere piekhelderheid behalen en highlights hebben hierdoor meer pop waardoor Dolby Vision of HDR10+ minder belangrijk is
Dit is onzin, het dynamische metadata biedt geen voordelen als een scherm helderheid tekort komt om voor het betreffende beeldmateriaal.
Reeds behandeld: Statische metadata kan niet in dynamische metadata omgezet worden, maar dynamische metadata biedt LCD wel een hint dat er hoge helderheid kan komen. Een LCD kan zijn lamp niet per frame aanpassen, dat zou al stroboscopische effecten geven. Een LCD zal zijn lamp alvast wat harder laten branden als er via metadata hogere helderheid wordt aangekondigd.
Dit gezegd hebbende geniet dynamische metadata altijd de voorkeur boven statische metadata, voor de purist en kritische kijker is het verschil goed zichtbaar.
In grote lijnen juist, al zal het zichtbaar zijn van het verschil sterk afhankelijk zijn van het beeldmateriaal, indien op 1000cd/m² gemasterd is zal het verschil minder goed zichtbaar zijn en indien 12 bits gebruikt worden voor de luminantie ook.
OLED tv’s moeten altijd concessies doen, ja ook een LG G2 komt helderheid en kleurenvolume tekort om HDR weer te geven zoals bedoelt/ gemasterd daarnaast wordt er een lichte vertraging vertoont bij de overgang van heldere HDR scènes naar donkere en van donkere naar heldere HDR scènes, er wordt dus wel degelijk geanticipeerd.
In beginsel kan een OLED-pixel het ene frame helemaal uit zijn en het andere op volle kracht branden. Er is hier dus geen reden om te anticiperen. De omschrijving die hier gegeven wordt lijkt te slaan op de functie "dynamic tone mapping", waarbij een OLED zijn bereik aanpast om i.p.v. af te kappen zijn bereik aanpast om heldere details te behouden. Daar zou sprake kunnen zijn van anticiperen en het eventueel gebruiken van metadata daarvoor, of dat ook gebeurt is mij niet bekend.
Wanneer je bijv. een LG G2 naast een QN95B/ Z9J of X95K zou zetten waarbij de LG scène x in Dolby Vision laat zien en de LCD tv's dezelfde scène in HDR10 zullen laatstgenoemden dit op een veel impact vollere manier doen en zijn de specular highlights/ details veel beter zichtbaar.
Dat kan beslist, maar dat is dan gevolg van dat bij de keuze van HDR10-metadata voor precisie is gekozen i.p.v. weergave van de highlights.
Bij dynamische metadata komen specular highlights/ details beter tot hun recht c.q zijn ze beter zichtbaar, OLED behaalt de benodigd helderheden niet daarnaast heeft zoals gezegd ABL ook een nadelige effect hierdoor is dynamische metadata een welkome toevoeging bij OLED tv’s om toch nog enigszins iets van deze specular highlights/ details mee te krijgen.

Door tone mapping te gebruiken bij een OLED tv kun je deze specular highlights deels behouden echter gaat dit weer ten kosten van de algehele helderheid en details in betreffende scène waardoor deze scène niet wordt weergegeven zoals bedoelt/ gemasterd.
Dit klinkt wederom als het inzetten van "dynamic tone mapping", anders kan ik mij daar niets bij voorstellen. Is je punt dat dynamische metadata nuttig is voor "dynamic tone mapping". Want dan zouden we elkaar daarin kunnen vinden, maar daarop wijzen kan op een andere manier dan doen alsof ik onzin loop te verkondigen.
Verdiep je voortaan goed in de materie alvorens je informatie/ advies geeft, aan (deels) foutieve informatie heeft niemand iets aan.
Het is dit waar ik bezwaar tegen maak: Iemand beschuldigen dat hij zich niet heeft ingelezen is een aanval op de persoon. En daar mag ik mij op mijn teentjes getrapt over voelen, vooral omdat niets minder waar is. Ik ben niet alwetend, we zijn hier om elkaars kennis aan te vullen. Dat gezegd lijkt mij niets van wat ik geschreven heb onjuist en kwam daar een reactie op die wel onjuist was.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:34

Umbrah

The Incredible MapMan

Persoonlijk ben ik ook blij met Dolby Vision, dynamische metadata kan een meerwaarde bieden, zeker op OLED.

Denk echter ook na over andere zaken van de TV. Ik zat in dezelfde boot als OP, qua keuze tussen een G2, en een Samsung.

Een paar dingen lieten mij toch kiezen voor de LG:

- De eerste reeks Samsungs trokken erg snel krom, natuurlijk garantie, maar toch gedoe. Ik zat in een verhuizing, en mijn C7 heeft ook genoeg verhuizingen meegemaakt (en die zijn ook al dun), ik wou het niet riskeren. Dat is echter subjectief, en een conformiteitsding.
- De meerwaarde van QD-OLED is pas echt zichtbaar als je ze beiden naast elkaar hebt. Dat heb ik vanzelfsprekend niet. Meer/minder inbranden is voor mij een onbewezen aspect, LG's W-OLED heb ik zelf goede ervaringen mee (reken maar na hoe oud m'n C7 is, die staat nu in een slaapkamer en is nog gewoon erg goed), en is dus een neutrale tussen beide TV's
- Wat wél een gigantische afknapper was bij de Samsung was niet eens het niet hebben van DV (hoewel dat wel meetelde). Het OS en de afstandsbediening was bij Samsung wel zó absurd veel slechter dan bij LG, dat dat voor mij de absolute knoop doorhakte. Let wel: de C7 en G2 zijn natuurlijk ook verschillend, qua smart (wat nog steeds updates krijgt overigens) heb ik de voorkeur voor de C7, want ook LG heeft een mega groot homescherm nu, maar dat homescherm is tenminste voor een flink stuk te skippen via het veel grotere 'input' menu nu, en de optie tot macro-knoppen (apps en inputs gelijk aan een long-press koppelen). De afstandsbediening is ook een stuk beter, en de LG voelt een stuk sneller, terwijl Samsung echt voelt alsof het een los bedrijf is van hun telefoons, en dus niet veel ervaring opdoen onderling -- alsof een of andere low-end mediatek SOC het geheel aandrijft.

DV was voor mij dus een redelijke plus. Het is helaas (net zoals HDR10+ dat is voor Samsung) wel de enige manier waarop je dynamische metadata aan HDR op een LG TV kan koppelen.

Van DV kan ik je zeggen: ik zie het logo vaak, en ik zie het nog steeds op nieuwe releases. Beide formats hebben echter HDR10 als fallback, en je zult dus niet hebben dat een HDR10+ titel niet werkt. Sterker nog: ze zijn gewoon erg mooi om te zien, immers, OLED. Alleen de mega-nitpicker met een colorimeter permanent op z'n scherm zal her en der een scene zien waar dynamische tonemapping niet perfect is in het niet-ondersteunde formaat. Voor de genres die ik kijk niet een groot probleem (hint: 🖖).

HDR10+/DV is eigenlijk een beetje een format war. Met aan de ene kant apparaten-bouwers, en aan de andere kant content-makers... persoonlijk denk ik dat de install-base van Dolby best goed is. Maar als consument heb ik zoiets van: "meh". Ik kijk liever naar het grotere TV beeld.

Als ik beiden écht zou willen zou Panasonic een keuze zijn, maar ook daar had ik het idee dat de LG nét wat "soepeler" was als alledaags apparaat (en laat ik ook gelijk zeggen: het bewezen track record van de updates die m'n C7 krijgt is geweldig)

• Freshouttheoven
Je houdt een hele lezing over HLG, goed dat je de kennis hebt echter gaat daar de discussie niet over.
Dit is onzin, het dynamische metadata biedt geen voordelen als een scherm helderheid tekort komt om voor het betreffende beeldmateriaal.
...desondanks is met OLED dynamische metadata minder belangrijk dan met LCD.
Stop met foutieve informatie verspreiden, jij zet de toon en bent daarna ook nog eens op je teentjes getrapt terwijl deze stellingen (waar de discussie over gaat) allebei onjuist zijn. Weer een goed voorbeeld dat de karmakoning badges niks zeggend zijn.
Dat kan beslist, maar dat is dan gevolg van dat bij de keuze van HDR10-metadata voor precisie is gekozen i.p.v. weergave van de highlights.
Nee, dit is het gevolg dat beide OLED technieken momenteel ontoereikend zijn.
In beginsel kan een OLED-pixel het ene frame helemaal uit zijn en het andere op volle kracht branden. Er is hier dus geen reden om te anticiperen. De omschrijving die hier gegeven wordt lijkt te slaan op de functie "dynamic tone mapping", waarbij een OLED zijn bereik aanpast om i.p.v. af te kappen zijn bereik aanpast om heldere details te behouden. Daar zou sprake kunnen zijn van anticiperen en het eventueel gebruiken van metadata daarvoor, of dat ook gebeurt is mij niet bekend.
Dit heeft niets met dynamic tone mapping te maken, dit is op de LG modellen niet beschikbaar voor Dolby Vision content. Enkel voor HDR10, waarbij een purist zoals Vincent deze altijd uit heeft staan. Zie hier.

En dan nu de feiten op een rij;

1. Dynamische metadata maakt altijd gebruik van tone mapping, tone mapping is waar het allemaal om draait bij dynamische metadata. dit is ook nodig om o.a. de PQ curve correct te kunnen volgen bij niet toereikende beeldschermen.

'Dynamic tone mapping' zoals LG dit noemt en 'Brightness referred' zoals Sony dit noemt dien je ten alle tijden uit te zetten wanneer je de content wilt zien zoals de intentie van de maker, sterker nog deze optie heb je niet in de Dolby Vision Cinema settings/ Dolby Vision IQ Home settings bij de LG OLED tv's.

2. Doordat dynamische metadata dus gebruik maakt van tone mapping bieden Dolby Vision en HDR10+ een meerwaarde bij beeldschermen die niet toereikend (onvoldoende kleurenvolume. kleurenbereik, helderheid) zijn om de content weer te geven zoals deze gemasterd is.

3. WOLED is niet in staat om een hoge kleurenvolume te behalen, komt helderheid te kort en vormt ABL een bottleneck. QD-OLED haalt wel een hoge kleurenvolume maar heeft ook een ontoereikende piekhelderheid en ook hier vormt ABL een bottleneck. Beide OLED technieken vallen dus in de categorie ontoereikende beeldschermen en waarbij dynamische metadata belangrijker is dan bij een toereikende/ capabele LCD tv.

Zie ook voor meer achtergrondinformatie dit artikel op AVforums;

Is there a difference between static and dynamic metadata?
''Although there has been a lot of discussion recently about dynamic metadata, as well as the release of HDMI 2.1 and the perceived benefits of Dolby Vision, the real question is how much difference will dynamic metadata actually make?

In our testing to date there's no doubt that dynamic metadata does deliver a better HDR experience, especially on less capable displays. For example there will probably be scenes within a film that are completely within a display's capabilities and possibly scenes that are completely outside those capabilities, a situation that would be problematic using just static data with a minimum, maximum and average number for the entire film. Dynamic metadata ensures that the tone mapping preserves more contrast in both the dark and bright parts of the image.

This is where dynamic metadata adds value by allowing less capable displays to handle the huge colour volume of HDR content, especially when graded at 4,000 nits. By capturing content characteristics in real time, the image can be delivered effectively and consistently across a range of different consumer displays. Dynamic metadata provides the best mechanism to do this by optimising tone mapping when HDR content exceeds the capabilities of a display and minimising mapping when the image is already within those capabilities.

However once again, where dynamic metadata really adds value is in terms of the tone-mapping, so the better the TV the less important the use of dynamic metadata. A TV that can deliver more than 1,500 nits accurately and 100% of DCI-P3, could deliver a detailed and accurate picture even without dynamic metadata if the content is graded at 1,000 nits and DCI-P3. Of course once you play content graded at 4,000 nits, the current limit of professional grading monitors, then even a more capable TV has to tone map.''

• dmantione
Freshouttheoven schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:17:
Je houdt een hele lezing over HLG, goed dat je de kennis hebt echter gaat daar de discussie niet over.
Ik maak wederom bezwaar tegen de toon waarop dit gaat.

De discussie gaat over verschillende HDR-technieken en dus is het zinnig om ze uit te leggen. Voordat we verder gaan over de bestreden zaken moeten we het over de feiten eens worden.

En daarom stel ik voor dat jij nu aan zet bent. Ik heb de basis uitgelegd. Jij komt nu met deze informatie:
En dan nu de feiten op een rij;

1. Dynamische metadata maakt altijd gebruik van tone mapping, tone mapping is waar het allemaal om draait bij dynamische metadata. dit is ook nodig om o.a. de PQ curve correct te kunnen volgen bij niet toereikende beeldschermen.

'Dynamic tone mapping' zoals LG dit noemt en 'Brightness referred' zoals Sony dit noemt dien je ten alle tijden uit te zetten wanneer je de content wilt zien zoals de intentie van de maker, sterker nog deze optie heb je niet in de Dolby Vision Cinema settings/ Dolby Vision IQ Home settings bij de LG OLED tv's.

2. Doordat dynamische metadata dus gebruik maakt van tone mapping bieden Dolby Vision en HDR10+ een meerwaarde bij beeldschermen die niet toereikend (onvoldoende kleurenvolume. kleurenbereik, helderheid) zijn om de content weer te geven zoals deze gemasterd is.
Dan stel ik voor dat je begint uit te leggen wat "tone mapping" precies inhoudt, zodat mijn basis aan jouw vervolginformatie gekoppeld kan worden.

Vervolgens kun je uitleggen op welke manier Dolby Vision/HDR10+ een voordeel is bij beeldschermen die niet toereikend zijn. Je kunt dat doen in de zin van "beeldmateriaal bevat x", "encodering in HDR10 hiervan (waarvan tone mapping onderdeel) leidt tot y in de gecomprimeerde stream" en "televisie moet vanwege zijn beperkingen vervolgens het niet optimale z doen". Bij "encodering in DV/HDR+ leidt dat tot y2", "televisie kan vervolgens beter doen, namelijk z2".

Dit lijkt me de kern van de kwestie.

• D vd V
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
Modbreak:@dmantione @Freshouttheoven Ik kap de discussie die jullie hier voeren bij deze af. Topic starter heeft niet om deze technische uiteenzetting gevraagd. Dit gaat veel te ver. Daarnaast is de toonzetting niet om over te spreken.

[Voor 7% gewijzigd door D vd V op 04-02-2023 08:50]

• Hukkel80
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-02 16:10

Hukkel80

Dutch Lion Customising

Topicstarter
Dank jullie allemaal voor de informatie. Ik was op zoek naar het antwoord dat de een of de ander absoluut beter is. Uit iedereens reacties lees is dat het niet een 100% uitgemaakte zaak is. Ik concludeer hier zelf uit dat je niet perse helemaal fout gaat als je de een of de ander kiest. Bedankt!

https://www.facebook.com/DutchLionCustomising

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee