Toon posts:

Advies: zonnepanelen op zuid met schaduw door bomenrij

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JGWL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:29
Beste tweakers,

Voor ons 1e koophuis in Enschede zouden wij graag het dak vol willen laten leggen met zonnepanelen. We zijn op dit moment in gesprek met 2 aanbieders namelijk Enie.nl via de collective zonnepanelen actie van Vereniging Eigen Huis en Triple Energie, een partij die enkel in Overijssel opereert. Ik neig op dit moment naar Triple Energie vanwege de lagere kosten per PW en omdat zij een lokale partij zijn waar ik hopelijk makkelijker terecht kan bij issues later.
Foto's
Beschikbare (dak)ruimte en schaduw
Ons dak staat op het zuiden met een hoek van ongeveer 31 graden. Aan de zuidkant staat een hoge bomenrij die zorgt voor gedeeltelijke schaduwval op het dak (zie foto's). Aangezien we nog niet in de woning wonen weet ik niet precies wanneer en in welke mate de schaduw precies valt. Daarom in eerste instantie gekozen voor een systeem met optimizers. Tijdens de scouting zal blijken of string een optie is maar gok van niet.

Op het dak aan zuidkant zitten 2 ventilatiepijpjes gigantisch in de weg. Triple Energie geeft aan tijdens de installatie de 2 pijpjes te kunnen vervangen door dakdoorvoerpannen mits ik de benodigde materialen aanschaf. Als ik dit niet toe kunnen waarschijnlijk 2-3 panelen minder geplaatst worden.

Ruimte op dak zonder pijpjes: 550cm h x 590cm b= 32m2
Ruimte dakkapel: 180cm h x 280cm b = 5m2
Totaal: 37m2 (schatting)

Triple Energie geeft aan in hun legplan 15 x 395 WP panelen te kunnen plaatsen. 3 op de dakkapel en 12 op het dak aan de zuidkant. Tijdens de scouting kijken ze of de constructie van de dakkapel sterk genoeg is om panelen te dragen. Zo niet dan blijft het bij 12 stuks.
Jaarverbruik
Jaarverbruik weet ik niet aangezien we pas 1 april de woning betrekken. Het gaat om een redelijk goed geïsoleerde rijtjes woning uit 1964 met hr++. Ik schat 3500-4000 Kwh (2 volwassen en 2 kleine kinderen). CV ketel betreft Intergas HR Eco CW 2, bouwjaar 2021. Op de 1e verdieping hangt een split unit airco en wellicht sluiten we onze mobiele airco aan op zolder. Met kleine kinderen staat er altijd wel een wasmachine/droger/vaatwasmachine aan. We koken elektrisch. Geen plannen voor EV of wamtepomp.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase aansluiting met enkele meter. De oude enkel meter laten we vervangen door een slimme meter. Installateur gaf aan dat aanleggen van 3-fase niet perse noodzakelijk is voor de aanleg van het systeem.
Budget en doel
Budget 6000-7000 euro. Het doel is zoveel mogelijk van het dak te benutten voor panelen zodat we onze (toekomstig) verbruik coveren en tijdelijk kunnen profiteren van salderen. Aanschaf van een warmtepomp of EV sluit ik niet uit maar staat niet op de planning voor de korte termijn. Eventuele waardestijging van het huis is mooi meegenomen maar niet het doel.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik heb 2 linkerhanden dus een installateur. Mochten er panelen op de dakkapel komen overweeg ik zelf de jaarlijkse schoonmaak te doen.
Bijhouden van data
Ik zou graag middels een app willen zien wat de panelen totaal opleveren. Installateur biedt 10 jaar monitoring aan voor eenmalig 125 euro.
Reeds verkregen offertes
Verschillende offertes opgevraagd, alleen inclusief optimizers of micro-omvormers:
  • Bongo Solar 10x AEG monoblack 370WP met SolarEdge 3000h (totaal 3700pw) voor 6.7k. €1.81 per PW.
  • Greenaccess 10x Longi Solar Mono 400WP met Enphase Iq7plus (4000pw) 5.856. €1,46 per PW.
  • Triple Energie 15x Risen Solar black 395WP met SolarEdge SE5000 met s440 optimizers (5925 PW) voor 6.6k. €1,12 per PW. Monitoring 125 euro voor 10 jaar.
  • Enie.nl via de collectiviteitsactie van Vereniging Eigen Huis: 9x Jinko Solar 420PW (3780 PW) voor 6k. €1,59 per PW.
Uiteindelijk gekozen voor Triple Energie omdat het een lokale partij is met de beste bang for buck. Ze reageren snel op mijn vragen en ik vind het top dat zij tijdens de installatie de ventilatiepijpjes willen vervangen met dakdoorvoerpannen zodat ik de dakruimte optimaal kan benutten. Levertijd met 6-7 maanden wel aan de lange kant en de informatie in de offerte is relatief summier. Ik was overigens nogal teleurgesteld in het aanbod van Enie, een partij die ik via de 2023 collectiviteitsactie van VEH aangewezen kreeg. €6.000 voor 3.780PW vind ik aan de hoge kant.

Offerte:
Regio
Enschede Overijssel
Vragen
-Ik verwacht flink rendementsverlies door de bomenrij aan de voorkant van het huis. Volgens mij komen de toppen zelfs boven de nok uit. De huidige bewoners hebben geen idee hoe het zit met zonuren, maar gaven wel aan dat er schaduw op het huis valt door de hoge bomen. Dit is ook goed te zien op sommige luchtfoto's, maar geen idee hoe laat de schaduw valt. Heeft het überhaupt zin om panelen te leggen gezien de situatie?

-Op internet kan ik weinig vinden over het merk Risen Solar. Heeft iemand ervaringen met dit Chinese merk?

-Kan dit systeem op 1-fase of is het beter om de meterkast te upgraden naar 3-fasen? Wij hebben geen plannen voor een EV of warmtepomp, maar wellicht dat dit over een aantal jaar kan veranderen. Wat is wijsheid?

-Kun je zomaar ventilatiepijpjes vervangen door dakdoorvoerpannen, of verlies je dan ventilatievermogen (geen idee of dit een ding is :P)?

[Voor 1% gewijzigd door JGWL op 02-02-2023 16:14. Reden: Adres geanonimiseerd in een van de foto's]

Beste antwoord (via JGWL op 07-02-2023 11:42)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:14
- Een paneel op noord (altijd schaduw) wekt op jaarbasis ongeveer de helft op als op zuid. Je situatie is beter dan dat. Dus ja PV heeft zin.

Ik heb op basis van de coordinaten die in het plaatje je adres achterhaald en het ingevoerd in zonatlas. (die houdt rekening met schaduw van die bomen) Ziet er goed uit. Maar optimisers is wellicht wel verstandig.

- Bij 5.1 kWp vind ik enkelfase optimaal. Bij 6 kWp vind ik 3 fase optimaal. Beetje een twijfelgeval.

- Je ventilatiepijpjes vervangen.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• busscherski
- Een paneel op noord (altijd schaduw) wekt op jaarbasis ongeveer de helft op als op zuid. Je situatie is beter dan dat. Dus ja PV heeft zin.

Ik heb op basis van de coordinaten die in het plaatje je adres achterhaald en het ingevoerd in zonatlas. (die houdt rekening met schaduw van die bomen) Ziet er goed uit. Maar optimisers is wellicht wel verstandig.

- Bij 5.1 kWp vind ik enkelfase optimaal. Bij 6 kWp vind ik 3 fase optimaal. Beetje een twijfelgeval.

- Je ventilatiepijpjes vervangen.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:57
Ventilatie absoluut laten vervangen!

Offerte van triple is met enorme afstand de beste en in absolute zin goed waar voor het geld.

Wil triple de dakkapel met ballast doen? Kan vaak niet - maar met dakankers vaak wel.

De monitoring via solaredge is kosteloos voor de installateur. Intekenen is wat mij betreft onderdeel van de ontwerp fase en kan van dat punt met 1 klik naar monitoring geëxporteerd worden. Een tijdslimiet is dus sowieso onacceptabel. Het enige werk is dus bijhouden wel optimizer serie nummer aan welk paneel hangt en daar heeft solaredge een app voor.

Geen plannen voor ev of warmtepomp? Onverstandig… je komt op gegeven moment voor voldongen feiten te staan als jouw wijk een extreem kostbaar warmtenet door de neus geboord krijgt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:32
Waarom je analoge meter vervangen voor een digitale?

• JGWL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:29
Bedankt allen voor het meedenken.

Naar aanleiding van de antwoorden van @busscherski en @Ronald denk ik erover om wellicht meteen voor een 3-fase aansluiting te gaan. Ik begrijp dat er dan een andere (duurdere) omvormer nodig is. Zal triple energie vragen voor een prijsopgave op basis van 3-fasen.

@Joris-Jansen een adviseur van Enie gaf mij het advies de meter te laten vervangen voor een digitale omdat deze niet geschikt zou zijn voor teruglevering.

[Voor 5% gewijzigd door JGWL op 05-02-2023 19:16]

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:32
JGWL schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:14:
Bedankt allen voor het meedenken.

Naar aanleiding van de antwoorden van @busscherski en @Ronald denk ik erover om wellicht meteen voor een 3-fase aansluiting te gaan. Ik begrijp dat er dan een andere (duurdere) omvormer nodig is. Zal triple energie vragen voor een prijsopgave op basis van 3-fasen.

@Joris-Jansen een adviseur van Enie gaf mij het advies de meter te laten vervangen voor een digitale omdat deze niet geschikt zou zijn voor teruglevering.
Ik zou dit even goed uitzoeken, want wij hadden vroeger een Ferraris meter en die draaide gewoon terug. Geweldig was dat!

• busscherski
Aandachtspuntje bij SolarEdge 3 fase.

https://knowledge-center....er-s-series-datasheet.pdf

Minimum aantal panelen bij 3 fase short string omvormer: 9 stuks S440 / S500 of minimaal 8 stuks S500B.
Minimaan aantal bij normale 3 fase omvormer: 16 stuks S440 / S500 of 14 stuks S500B.

Als je het minimum aantal panelen hebt werkt schaduwmanagement niet goed. Dus je wilt eigenlijk een beetje marge. Dus dan kom je uit op zo`n short string omvormer.
https://www.winkelman-zon...pp-voor-korte-string.html

Of anders toch een enkelfase model. Het is echt een twijfelgeval.

edit: een normaal 3 fase model gaat denk ik slechter werken dan een enkelfase model

[Voor 6% gewijzigd door busscherski op 05-02-2023 20:39]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:57
Met 15 panelen en een normale SE5K 3-fase twijfel ik in dit geval ook of er genoeg marge is voor volledig schaduw management. S500b is sowieso een ontwerp eis… maar zelfs dan.

SE5K-RWB voor korte strings zal wat schaduw beheer ruimte hetzelfde werken maar met iets lagere efficiëntie. Wel hogere bedrijfszeker bij netspanning rond het maximum.

SE5000H kan als ik me goed vergis accu aan. De SE5K-RWB is in afwachting van een firmware update om dat te kunnen… dat laat al maanden of jaren op zich wachten afhankelijk van hoe je het wil zien.

Ik vind het in dit geval een lastige afweging.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee