• nickklomp
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-02 11:56
Hallo,

Ik keek vandaag toevallig op mijn RDW en zag dat er beslag is gelegd op mijn auto (de deurwaarder zelf heeft mij hier nog niet over ingelicht) Nou is mijn auto al oud en heeft een hoop gelopen en is dus niet veel meer waard (marktplaats staan ze tussen de 500 a 600 en 1200 euro) bij een veiling van de deurwaarder zal mijn auto dus maar een paar honderd euro opleveren. Mag dit zomaar en hoe hoog zijn de kosten die de deurwaarder maakt voor in beslagname eigenlijk? Dit omdat inbeslagname niet mag als de kosten hoger zijn dan de opbrengst.

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:54
Kijk hier even https://schuldinfo.nl/beslag-roerende-zaken-inboedel-auto/

Mijn advies bel de deurwaarder en speel open kaart.

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Even voor het volledige beeld, je hebt dus ergens schulden en daarvoor is de deurwaarder ingeschakeld en bij je lamgs geweest?

In principe zou de deurwaarder gemeld moeten hebben dat er beslag is gelegd op jouw auto.

De eerste stap is dus contact opnemen met de deurwaarder om uitleg te vragen.

Dat er beslag is gelegd hoeft niet meteen te betekenen dat jouw auto door de deurwaarder wordt meegenomen.
Het kan zijn dat jij de auto nog wel mag gebruiken als je een betalingsregeling hebt getroffen en deze ook na komt.

Aan alles komt een eind.

• DVX73
Jaapio_B schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:18:
....
In principe zou de deurwaarder gemeld moeten hebben dat er beslag is gelegd op jouw auto.
....
Hier heeft de deurwaarder 3 dagen voor, grote kans dat de brief nog onderweg is.

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:18
Je keek toevallig op de RDW en zag toevallig dat er beslag was gelegd op je auto…

Als je hier advies wilt is het handig om open kaart te spelen en het hele verhaal te vertellen.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:33

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Ik laat dit even open, zodat @nickklomp de ruimte heeft om meer informatie te plaatsen. Verder graag serieuze reacties, zonder aannames. Bij twijfel, vraag dan eerst en kom dan met advies.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:41

Qwerty-273

Meukposter

Om het relevante stuk uit de link te halen (er worden ook nog in de link bedragen genoemd van wat een deurwaarde mag rekenen - dat is net is meer dan 777 euro voor de verschillende stappen, waar de beslaglegging van de auto slechts een onderdeel is):
Er geldt geen beslagverbod voor een auto die noodzakelijk is voor het werk. Wel kan de beslag en executie onder omstandigheden misbruik van bevoegdheid opleveren. Het is aan de rechter om dit te beoordelen.

Wanneer de totstandkoming van een schuldregeling gefrustreerd wordt omdat een schuldeiser beslag op de auto legt die nodig is voor het werk en dreigt met verkoop, kan bij de rechtbank om een voorlopige voorziening WSNP worden gevraagd.

Wanneer de debiteur om gezondheidsredenen volledig afhankelijk is van zijn (aangepaste) auto voor verplaatsingen buitenshuis geldt er wel een beslagverbod. De auto is dan noodzakelijk voor de algemene dagelijkse levensbehoeften (artikel 447 lid 1, onder d Rv).
Maar beslaglegging is de stap na een vonnis, dus je zit waarschijnlijk al op stap 15 na het aangaan / ontstaan van de schuld. Het wordt lastig om op dit moment nog van alles te willen onderhandelen, je hebt nu eigenlijk voornamelijk de stappen van de deurwaarder te volgen. Is het trouwens een persoonlijk beslag of een bedrijfsbeslag (die bijvoorbeeld door een eenmanszaak vorm ook je privévermogen aanspreekt)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• President
  • Registratie: Februari 2015
nickklomp schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:59:
Hallo,

Ik keek vandaag toevallig op mijn RDW en zag dat er beslag is gelegd op mijn auto (de deurwaarder zelf heeft mij hier nog niet over ingelicht) Nou is mijn auto al oud en heeft een hoop gelopen en is dus niet veel meer waard (marktplaats staan ze tussen de 500 a 600 en 1200 euro) bij een veiling van de deurwaarder zal mijn auto dus maar een paar honderd euro opleveren. Mag dit zomaar en hoe hoog zijn de kosten die de deurwaarder maakt voor in beslagname eigenlijk? Dit omdat inbeslagname niet mag als de kosten hoger zijn dan de opbrengst.
https://schuldinfo.nl/beslag-roerende-zaken-inboedel-auto/

Er mag inderdaad niet beslag worden gelegd wat meer geld kost dan de verwachte opbrengst.

Lees ik https://schuldinfo.nl/kosten-deurwaarder/
Dan zou het dus 140 euro zijn als richtlijn. Maar lees ik https://vandermaas-verhoo...20per%20beslag(onderdeel). dan is het 100-400 exclusief btw

Wel lees ik dat het per 1 januari 2021 gewoon kwestie is van kenteken online invoeren, dus dat zou <30 minuten moeten kosten.

Beste is om sowieso contact te zoeken met de deurwaarder en kijken hoe je je schuld kan afbetalen

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:04
*knip* zie modbreak, probeer te helpen en vermijd aannames.

[Voor 75% gewijzigd door ZieMaar! op 02-02-2023 20:16]

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02 07:48
*knip* geen aannames

Verder: neem contact op met de deurwaarder en kijk wat het probleem is. Wat je mogelijk al weet aangezien je “toevallig” keek. Als ik het mij goed herinner heb je ook een advocaat op speed-dial, hem zou je ook eens kunnen vragen.

[Voor 32% gewijzigd door ZieMaar! op 02-02-2023 20:37]

• nickklomp
Ik keek toevallig op mijn RDW omdat ik op zoek was naar een verkeersboete (dacht dat via de site van RDW ging maar blijkbaar niet) het gaat om een schuld opgebouwd met mijn eenmanszaak (eenmanszaak wordt volgende week met terugwerkende kracht per 1 januari uitgeschreven ivm beeindigen bedrijf) en daar heb ik pas het vonnis van gekregen (ik heb deels gelijk gekregen maar er blijft een te betalen bedrag over) ik heb een betalingsvoorstel gedaan bij de deurwaarder maar zij gaan daar niet mee akkoord en ik kan helaas geen beter voorstel doen. Er is verder niks waar de deurwaarder beslag op kan leggen dus als ze iets in beslag nemen dan alleen de auto. Op internet kwam ik op een totaalbedrag aan kosten voor inbeslagname en verkoop van een auto van dik 700 euro, mijn auto zal op een veiling denk ik max 600 a 700 opbrengen, voor de deurwaarder heeft het dus geen zin om deze te verkopen en dat heb ik vandaag per mail ook aangegeven. Ik heb de auto wel dagelijks nodig dus vandaar dat ik een beetje bang ben dat ze zonder aankondiging mijn auto meenemen.

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als er naar aanleiding van dat vonnis beslag wordt gelegd, dan kan je daar misschien bezwaar tegen aantekenen, met als reden de geringe waarde van je auto?

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-03 15:57
eLScha schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:22:
Je keek toevallig op de RDW en zag toevallig dat er beslag was gelegd op je auto…

Als je hier advies wilt is het handig om open kaart te spelen en het hele verhaal te vertellen.
TS komt met een vraag over beslaglegging, wat de reden hiertoe is lijkt mij compleet irrelevant.
De vraag kan prima beantwoord worden zonder te weten dat de TS een schuld heeft door het niet betalen van de Donald Duck (om maar een antwoord te noemen wat niets toevoegd aan de vraagstelling)

*knip* originele reactie verwijderd

Als ik geldproblemen zou hebben zou ik ook niet graag alles open en bloot geven, maar zou wel zoveel mogelijk informatie willen inwinnen. Liefst dus met zo min mogelijk, maar wel voldoende, informatie om tot een goed antwoord te komen.

[Voor 23% gewijzigd door ZieMaar! op 02-02-2023 20:17]

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
nickklomp schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:29:
Ik keek toevallig op mijn RDW omdat ik op zoek was naar een verkeersboete (dacht dat via de site van RDW ging maar blijkbaar niet) het gaat om een schuld opgebouwd met mijn eenmanszaak (eenmanszaak wordt volgende week met terugwerkende kracht per 1 januari uitgeschreven ivm beeindigen bedrijf) en daar heb ik pas het vonnis van gekregen (ik heb deels gelijk gekregen maar er blijft een te betalen bedrag over) ik heb een betalingsvoorstel gedaan bij de deurwaarder maar zij gaan daar niet mee akkoord en ik kan helaas geen beter voorstel doen. Er is verder niks waar de deurwaarder beslag op kan leggen dus als ze iets in beslag nemen dan alleen de auto. Op internet kwam ik op een totaalbedrag aan kosten voor inbeslagname en verkoop van een auto van dik 700 euro, mijn auto zal op een veiling denk ik max 600 a 700 opbrengen, voor de deurwaarder heeft het dus geen zin om deze te verkopen en dat heb ik vandaag per mail ook aangegeven. Ik heb de auto wel dagelijks nodig dus vandaar dat ik een beetje bang ben dat ze zonder aankondiging mijn auto meenemen.
De kosten voor inbeslagname worden door jou betaald he. Niet door een ander. Dat moet je niet vergeten

Heeft ook een computer!

• nickklomp
Bertus schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:54:
[...]

De kosten voor inbeslagname worden door jou betaald he. Niet door een ander. Dat moet je niet vergeten
Dat klopt maar voor zover ik kan vinden mag de deurwaarder geen dingen in beslag nemen als de schuld daardoor alleen maar hoger wordt en dat is hier het geval.

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-03 19:20
xh3adshotx schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:09:

Verder: neem contact op met de deurwaarder en kijk wat het probleem is. Wat je mogelijk al weet aangezien je “toevallig” keek. Als ik het mij goed herinner heb je ook een advocaat op speed-dial, hem zou je ook eens kunnen vragen.
*knip*
Contact opnemen met de juiste persoon (de deurwaarder)
De gemaakte afspraken nakomen
Duidelijk communiceren

[Voor 19% gewijzigd door ZieMaar! op 02-02-2023 20:38]

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Zie https://www.rdw.nl/over-r...n-in-het-kentekenregister

Het is denk ik in eerste instantie om te voorkomen dat je de auto verkoopt, niet perse dat ie nu al verkocht gaat worden om je schuld (deels) af te lossen. Uiteraard kan er een vervolg aan zitten. In de onderste pulldown staat dat je in kennis gesteld moet worden door de deurwaarder. Als je weet wie dit is zou ik gewoon contact opnemen.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

• DVX73
Ik weet de verdere situatie niet precies, maar mogelijk is het nuttig om net de gemeente in gesprek te gaan over schuldhulpverlening.
Zorg er in ieder geval voor dat je niet te laat hulp zoekt.

• Kurkentrekker
  • Niet online
Zijn er geen andere goederen meer in je bedrijf waarmee je de deurwaarder kunt betalen? Ik vind het lastig te geloven dat ze beslag willen leggen op een auto waar per saldo niets aan wordt verdiend, want ze zijn heus meer kwijt dan die 700 euro die ze ervoor mogen rekenen als ze echt over willen gaan tot openbare verkoop. Auto’s van debiteuren bij opbod veilen wordt pas interessant als die auto een paar duizend euro kan opbrengen.

Kan goed zijn dat de het toch gewoon als pressiemiddel gebruiken om jou te laten betalen. Zaak dus dat je een regeling probeert te treffen, en duidelijk maakt waarom je écht niet beter kunt dan die regeling. Geen rechter die vervolgens zal zeggen: meneer stelt een regeling voor, die is naar draagkracht, maar wel te laag, dus pluk maar kaal!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:34
Een echt antwoord heb ik wellicht niet maar in 2002 heb ik problemen gehad.

Heb toen de struisvogel methode geprobeerd (geen post openen, etc.)

Dat heeft niet gewerkt en zorgde eigenlijk alleen maar voor meer financiële problemen.

Ga het gesprek aan, het is kut maar nu wel eenmaal de situatie waar je in zit. Na regen komt zonneschijn, uiteindelijk komt het weer goed, heeft wat tijd nodig...

niet iedereen heeft een bierbuikje

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

marktplaats staan ze tussen de 500 a 600 en 1200 euro
Ik zou screenshots van de goedkopere advertenties (met de prijs en de eigenschappen van de auto) in een Word-document zetten en die naar de deurwaarder sturen met de vraag hoeveel hij verwacht te kunnen uitwinnen van jouw auto.
wodkabuikje schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:48:
Ga het gesprek aan, het is kut maar nu wel eenmaal de situatie waar je in zit. Na regen komt zonneschijn, uiteindelijk komt het weer goed, heeft wat tijd nodig...
Er is kennelijk contact geweest waarbij TS een betalingsregeling heeft voorgesteld maar de schuldeiser dat heeft afgewezen. Het staat een schuldeiser momenteel helemaal vrij om een betalingsregeling te weigeren. Er is wetsvoorstel in voorbereiding om daar verandering in te brengen.

beschermheer van het consumentenrecht

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22-03 15:09
Kurkentrekker schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:26:
Zijn er geen andere goederen meer in je bedrijf waarmee je de deurwaarder kunt betalen? Ik vind het lastig te geloven dat ze beslag willen leggen op een auto waar per saldo niets aan wordt verdiend, want ze zijn heus meer kwijt dan die 700 euro die ze ervoor mogen rekenen als ze echt over willen gaan tot openbare verkoop. Auto’s van debiteuren bij opbod veilen wordt pas interessant als die auto een paar duizend euro kan opbrengen.

Kan goed zijn dat de het toch gewoon als pressiemiddel gebruiken om jou te laten betalen. Zaak dus dat je een regeling probeert te treffen, en duidelijk maakt waarom je écht niet beter kunt dan die regeling. Geen rechter die vervolgens zal zeggen: meneer stelt een regeling voor, die is naar draagkracht, maar wel te laag, dus pluk maar kaal!
In je laatste alinea vergeet je 1 ding. Deze zaak komt in principe niet meer voor een rechter. Op het moment dat er beslag wordt gelegd is de zaak al bij een rechter geweest en heeft de deurwaarder op grond van dit vonnis beslag gelegd. Of het moet om een conservatoir beslag gaan, maar daar ga ik even niet van uit. Daarnaast is zoals @fopjurist ook al aangeeft een schuldeiser niet verplicht om een betalingsregeling te treffen en mag hij alles in een keer opeisen. Is dat slim / zo sociaal? Niet altijd, maar sommige mensen houden vast aan hun principes.

TS zou eventueel een executiegeschil kunnen starten om een eventuele verkoop aan te vechten. Gaat het slagen? Wellicht als hij die lagere advertenties laat zien. Maarja, hij geeft zelf al aan dat er ook vergelijkbare modellen voor € 1.200 op staan. Daar zal de deurwaarder mee komen. Dat op een veiling vaak maar minder wordt gevangen lijkt me dan niet relevant. Ik heb in het verleden in deze branche gewerkt. Vaak zijn het gewoon opkopers die op zo'n veiling afkomen, maar het gebeurt ook dat er een 'normale' particulier tussen staat die alstie de auto voor € 100,- minder dan een verglijkbaar model op marktplaats kan krijgen zich een super onderhandelaar voelt.

Toch denk ik dat het beslag nu puur als pressiemiddel wordt gebruikt (maar hier niet vanuit gaan!). TS geeft zelf al aan dat het een oud ding is maar dat hij hem wel nodig heeft. Veel mensen die dan allerlei manieren vinden om toch maar het geld alsnog bij elkaar te sprokkelen, ook al gaven ze eerst aan dit niet te kunnen. Hangt er natuurlijk ook vanaf om hoeveel geld de vordering gaat. Ik vermoed dat het om een schuld gaat voortvloeiend uit de akkefietjes met voormalige klanten uit een oudere topic van TS. Dan zal het wel gaan om meer dan een paar tientjes.

@nickklomp Ik weet trouwens niet of je de boetes inmiddels al hebt gevonden? Die kan je namelijk opvragen op de website van het CJIB door in te loggen met je DigId.

• Frame164
  • Laatst online: 20-03 16:41
fopjurist schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:20:
[...]
. Er is wetsvoorstel in voorbereiding om daar verandering in te brengen.
Klinkt als nog meer werk voor de rechtbanken en uiteindelijk een algemene prijsverhoging voor van alles. Leveranciers zullen de extra kosten waar ze mee te maken krijgen toch moeten verwerken in hun inkomsten. En wij maar klagen dat prijzen in andere landen lager zijn. Niet zo gek als de ene na de andere wettelijke regeling kosten met zich mee brengen.

[Voor 31% gewijzigd door Frame164 op 03-02-2023 10:40]

• stomley
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:38
fopjurist schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:20:
[...]

Er is kennelijk contact geweest waarbij TS een betalingsregeling heeft voorgesteld maar de schuldeiser dat heeft afgewezen. Het staat een schuldeiser momenteel helemaal vrij om een betalingsregeling te weigeren. Er is wetsvoorstel in voorbereiding om daar verandering in te brengen.
Er staat dat ts een betaal voorstel heeft gedaan. Dit wilt niet zeggen een regeling, maar kan ook zijn ik kan je x bedrag betalen tegen finale kwijting.

Dat laatste zijn de meeste niet happig op, omdat we tegenwoordig in een maatschappij leven waarbij einddoel niet perse het geld meer is, maar ook een duurzame oplossing voor de toekomst. Voorwaarde hieraan is vaak schuldhulp, want een betalingsregeling zelf weigeren ze niet vaak.

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-03 15:31

Grannd

da Granndest

nickklomp schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:58:
[...]

Dat klopt maar voor zover ik kan vinden mag de deurwaarder geen dingen in beslag nemen als de schuld daardoor alleen maar hoger wordt en dat is hier het geval.
Als er een deurwaarder aan te pas komt wordt de schuld per definitie toch altijd hoger, dat is het verdienmodel van de deurwaarder; die mag extra kosten rekenen voor het innen van de schuld die je moet betalen bovenop de originele schuld.

• nickklomp
Ik heb vandaag een brief in de bus gehad waarin staat dat de auto binnen 4 weken verkocht wordt en dat ik deze binnen 10 dagen moet inleveren bij het kantoor. Ik ben depressief en ik heb de auto nodig om naar de psycholoog te kunnen (ca 25km rijden en in het buitengebied dus nauwelijks OV) en voor verdere behandeling moet ik mogelijk nog verder van huis (40 km en wederom slecht bereikbaar met het OV) Ik zal ze vandaag een mail sturen waarin ik aangeef de auto om medische redenen nodig heb.

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:24
Mooie K situatie voor je zeg.
Hier kun je mooi zien dat als mensen door soms pure pech snel afglijden in de maatschappij. Gelukkig heb je goede behandeling (psy), en ik garandeer je dat fietsen (bewegen in het algemeen) een ZEER goede regulerende werking hebben op verschillende niveaus in je lichaam. Het is veel en goed bewezen. De laatste jaren is wandelen he-le-maal hip om mentaal aan te sterken. Probeer niet te veel in te zitten over de auto, met de fiets zit je nog steeds goed!

Kijk of je begeleiding kunt krijgen bij je gemeente, zodat je hulp hebt om uit deze situatie te komen.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17-03 23:11
bestaan belbussen niet in je regio ?

• Kurkentrekker
  • Niet online
nickklomp schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:55:
Ik heb vandaag een brief in de bus gehad waarin staat dat de auto binnen 4 weken verkocht wordt en dat ik deze binnen 10 dagen moet inleveren bij het kantoor. Ik ben depressief en ik heb de auto nodig om naar de psycholoog te kunnen (ca 25km rijden en in het buitengebied dus nauwelijks OV) en voor verdere behandeling moet ik mogelijk nog verder van huis (40 km en wederom slecht bereikbaar met het OV) Ik zal ze vandaag een mail sturen waarin ik aangeef de auto om medische redenen nodig heb.
Staat er ook in de brief wat er gebeurt als je dit niet doet? Of is deze brief een dreigmiddel?

Ben je zelf ook bij de zitting geweest over je schuld, en heb je toen bij de rechter kunnen aangeven dat je je auto niet kunt missen?

• nickklomp
Er is wel een schriftelijke ronde geweest over de zaak inhoudelijk maar daarin heb ik niet aangegeven dat ik de auto nodig heb. 25 of 40km fietsen is voor mij geen optie (deels omdat het met de fiets lastig te bereiken is en omdat ik ook rugklachten heb waardoor zulke afstanden fietsen te zwaar is) is er geen mogelijkheid om bij de rechter een voorlopige voorziening aan te vragen of kan dit alleen bij een nog lopende procedure?

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Is het een idee om de deurwaarder te bellen en het open en bloot neer te leggen wat je situatie is. Dat je hier uit wil komen en dat je met hem-haar wil kijken hoe dit kan zonder de auto kwijt te raken. En dat als dat toch gebeurt de schuld niet opeens betaald kan worden.

Of zijn er mensen die jou financieel kunnen helpen? De schuldeiser wil geld, niet per se jouw auto.

• Kurkentrekker
  • Niet online
Volgens mij, maar ik ben geen jurist, kun je een rechter altijd vragen om een voorlopige voorziening.

Mag ik overigens vragen hoe hoog je schuld is? Gaat het verkopen van je auto het oplossen (als de deurwaarder er in slaagt om er meer dan 700 euro voor te krijgen), want in dat geval zou je het ook gewoon door kunnen laten gaan.

• stomley
nickklomp schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:37:
Er is wel een schriftelijke ronde geweest over de zaak inhoudelijk maar daarin heb ik niet aangegeven dat ik de auto nodig heb. 25 of 40km fietsen is voor mij geen optie (deels omdat het met de fiets lastig te bereiken is en omdat ik ook rugklachten heb waardoor zulke afstanden fietsen te zwaar is) is er geen mogelijkheid om bij de rechter een voorlopige voorziening aan te vragen of kan dit alleen bij een nog lopende procedure?
Ga in gesprek met de deurwaarder. Niet mailen, maar bellen en leg de situatie uit.
Dit ook gezien je blijkbaar dit niet hebt aangegeven kunnen zij het niet ruiken dat deze "noodzakelijk" is.

Indien je gaat mailen zal ook niet blijken dat er dringend iets gedaan moet worden.

• BazzH
  • Laatst online: 22:18

BazzH

Kei-goed...

Dat moet je via de voorzieningsrechter doen, heet een executiegeschil.

Think smart........ Act stupid........

• Kurkentrekker
  • Niet online
En dan nog, als je het met een kort geding (en dat is niet gratis) weet te voorkomen dat er beslag wordt gelegd op je auto, dan nog zul je je schuld moeten betalen.

Als je onderbouwd kunt uitleggen hoeveel je kunt betalen, en welke regeling je dus concreet voorstelt (al is het maar een paar tientjes per maand), dan kan het toch bijna niet dat een deurwaarder weigert? Tenzij je bijvoorbeeld 1500 euro vrij besteedbaar inkomen hebt en een regeling van 25 euro per maand hebt voorgesteld, maar daar heb je ons nog niets over verteld.

• DVX73
Mocht het niet lukken om inbeslagname te voorkomen. Wees slim en zorg dat de auto met sleutel(s) en al aan de deurwaarder overhandigd wordt.
Anders levert dit meer deurwaarderskosten en een lagere opbrengst op.

Bellen gaat vaak beter dan e-mailen.
Stuur vervolgens achteraf een e-mail met wat je besproken hebt en eventueel gemaakte afspraken per e-mail.

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:38

Technomania

salvis titulis et honoribus

nickklomp schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:37:
Advies over je auto kan ik je niet geven maar als voor jou de psycholoog moeilijk te bereiken is zonder auto is dan een WMO taxi dan geen oplossing dan?

niet diegene die weinig heeft, maar degeen die meer wil hebben is arm.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Roenie schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:43:
Is het een idee om de deurwaarder te bellen en het open en bloot neer te leggen wat je situatie is. Dat je hier uit wil komen en dat je met hem-haar wil kijken hoe dit kan zonder de auto kwijt te raken. En dat als dat toch gebeurt de schuld niet opeens betaald kan worden.

Of zijn er mensen die jou financieel kunnen helpen? De schuldeiser wil geld, niet per se jouw auto.
TS geeft zelf al aan dat het enige middel waar de deurwaarder iets mee kan, dus precies die auto is. Ik meen ook gelezen te hebben dat ze niet tot een betalingsregeling konden komen. Je zult die auto dus echt af moeten gaan dwingen via de rechter. Die gaat de deurwaarder niet zomaar opgeven, want dat is alles wat hij momenteel kan met zijn vonnis (verder is er niets).

Zelfs als TS nu met geld over de brug komt, gaat dat waarschijnlijk (weet het totaalbedrag van deze vordering natuurlijk niet) niets uitmaken. Het zal niet voldoende zijn om de vordering te voldoen en dan gaat de deurwaarder alsnog voor de auto.

Pas als je tot een betalingsregeling komt en die ook nakomt, ben je "veilig" voor de deurwaarder. Als TS nu snel weer een andere auto koopt, dan kan het zomaar zijn dat die binnen een paar maanden ook in beslag genomen wordt.

[Voor 9% gewijzigd door BazzH op 03-02-2023 14:34]

• stomley
BazzH schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:30:
[...]

TS geeft zelf al aan dat het enige middel waar de deurwaarder iets mee kan, dus precies die auto is. Ik meen ook gelezen te hebben dat ze niet tot een betalingsregeling konden komen. Je zult die auto dus echt af moeten gaan dwingen via de rechter. Die gaat de deurwaarder niet zomaar opgeven, want dat is alles wat hij momenteel kan met zijn vonnis (verder is er niets).

Zelfs als TS nu met geld over de brug komt, gaat dat waarschijnlijk (weet het totaalbedrag van deze vordering natuurlijk niet) niets uitmaken. Het zal niet voldoende zijn om de vordering te voldoen en dan gaat de deurwaarder alsnog voor de auto.

Pas als je tot een betalingsregeling komt en die ook nakomt, ben je "veilig" voor de deurwaarder. Als TS nu snel weer een andere auto koopt, dan kan het zomaar zijn dat die binnen een paar maanden ook in beslag genomen wordt.
Indien je tot een betalingsregeling kan komen (wat we niet weten of dit al geprobeerd is, want enige wat ik lees is een betaalvoorstel), dan wilt in een deurwaarder daar nog wel eens van af zien. Ze hebben de uitspraak al tot vorderen en bij niet nakomen kunnen ze nog overgaan tot alsnog auto innemen.

Meeste incassobureaus zijn tegenwoordig niet meer de boeman van 15 jaar terug (op een aantal na).

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

stomley schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:38:
[...]

Indien je tot een betalingsregeling kan komen (wat we niet weten of dit al geprobeerd is, want enige wat ik lees is een betaalvoorstel), dan wilt in een deurwaarder daar nog wel eens van af zien. Ze hebben de uitspraak al tot vorderen en bij niet nakomen kunnen ze nog overgaan tot alsnog auto innemen.

Meeste incassobureaus zijn tegenwoordig niet meer de boeman van 15 jaar terug (op een aantal na).
Zo gaat dat met een betalingsregeling. Ze vragen je om een voorstel te doen voor een betalingsregeling. Dan kom jij met een heel laag bedrag en dan zegt de deurwaarder "jaaah, maar dat is bij lange niet genoeg om tot een regeling te komen". Als daar dan uitkomt dat je niet tot een hoger bedrag gaat komen, dan gaan ze kijken wat ze NU kunnen doen.

Ik begrijp dat TS die bedragen voor zichzelf houdt. Alsnog tot een betalingsregeling komen zou kunnen helpen. Dat is eigenlijk je enige "escape" zonder naar de voorzieningsrechter te stappen om verkoop van de auto te voorkomen. Maar als je bijvoorbeeld 50k schuld hebt en met een voorstel van 75 euro per maand komt, dan is dat voor een deurwaarder niet een heel aantrekkelijk voorstel. Ben je 50 jaar bezig, nog los van de rente.

We zijn overigens het stadium incassobureau al voorbij. Dit is een deurwaarder en die doet gewoon wat hij moet doen, ambtshandelingen.

[Voor 7% gewijzigd door BazzH op 03-02-2023 14:55]

• stomley
BazzH schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:50:
[...]

Zo gaat dat met een betalingsregeling. Ze vragen je om een voorstel te doen voor een betalingsregeling. Dan kom jij met een heel laag bedrag en dan zegt de deurwaarder "jaaah, maar dat is bij lange niet genoeg om tot een regeling te komen". Als daar dan uitkomt dat je niet tot een hoger bedrag gaat komen, dan gaan ze kijken wat ze NU kunnen doen.

Ik begrijp dat TS die bedragen voor zichzelf houdt. Alsnog tot een betalingsregeling komen zou kunnen helpen. Dat is eigenlijk je enige "escape" zonder naar de voorzieningsrechter te stappen om verkoop van de auto te voorkomen.

We zijn overigens het stadium incassobureau al voorbij. Dit is een deurwaarder en die doet gewoon wat hij moet doen, ambtshandelingen.
Ja de vraag is dus hoe het voortraject is gelopen. Als verzekerde daadwerkelijk niet eens geld genoeg heeft voor een redelijke betalingsregeling is de vraag waarom er geen MSNP/WSNP is aangevraagd?

Zelfs deurwaarders (welke heel vaak in dienst zijn van een incassobureau) hebben niet de motivatie iemand verder in de problemen te werken. Deze zijn bij redelijkheid echt wel meewerkend, maar dan zal TS echt het gesprek aan moeten gaan en gewoon de telefoon oppakken (geen e-mail).

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

stomley schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:55:
[...]

Ja de vraag is dus hoe het voortraject is gelopen. Als verzekerde daadwerkelijk niet eens geld genoeg heeft voor een redelijke betalingsregeling is de vraag waarom er geen MSNP/WSNP is aangevraagd?

Zelfs deurwaarders (welke heel vaak in dienst zijn van een incassobureau) hebben niet de motivatie iemand verder in de problemen te werken. Deze zijn bij redelijkheid echt wel meewerkend, maar dan zal TS echt het gesprek aan moeten gaan en gewoon de telefoon oppakken (geen e-mail).
Ik heb geen idee wie de schuldeiser is. Die betaalt de deurwaarder namelijk voor zijn ambtshandelingen. Die deurwaarder komt niet uit zichzelf met een beslag op een auto. Die doet dat in overleg met en in opdracht van de schuldeiser. Die heeft een vonnis en in beginsel dus gewoon het recht om een deurwaarder in te schakelen om een auto in beslag te nemen.

En als drukmiddel heeft het al gewerkt. TS overweegt zelfs naar de voorzieningsrechter te stappen, omdat hij vindt dat zijn auto niet in beslag genomen en verkocht mag worden. Mogelijk hopen ze dat hij alsnog met een beter voorstel voor een betalingsregeling komt, in ruil voor de auto.

• stomley
BazzH schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:03:
[...]

Ik heb geen idee wie de schuldeiser is. Die betaalt de deurwaarder namelijk voor zijn ambtshandelingen. Die deurwaarder komt niet uit zichzelf met een beslag op een auto. Die doet dat in overleg met en in opdracht van de schuldeiser. Die heeft een vonnis en in beginsel dus gewoon het recht om een deurwaarder in te schakelen om een auto in beslag te nemen.

En als drukmiddel heeft het al gewerkt. TS overweegt zelfs naar de voorzieningsrechter te stappen, omdat hij vindt dat zijn auto niet in beslag genomen en verkocht mag worden. Mogelijk hopen ze dat hij alsnog met een beter voorstel voor een betalingsregeling komt, in ruil voor de auto.
Beste Advies voor TS is open kaart spelen met deurwaarder (auto is in het begin niet als noodzakelijk op gegeven) en vanuit daar verder gaan.

Indien er geen middelen zijn voor een normale betalingsregeling, vaak kan je al een regeling afspreken wat loopt van 3 tot 5 jaar, dan naar de gemeente voor minnelijke schuldregeling en begeleiding hierin. Gelijk weer naar de rechter stappen (met kans op kosten bij verlies) is nooit de correcte stap in dit proces.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

stomley schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:06:
[...]

Beste Advies voor TS is open kaart spelen met deurwaarder (auto is in het begin niet als noodzakelijk op gegeven) en vanuit daar verder gaan.

Indien er geen middelen zijn voor een normale betalingsregeling, vaak kan je al een regeling afspreken wat loopt van 3 tot 5 jaar, dan naar de gemeente voor minnelijke schuldregeling en begeleiding hierin. Gelijk weer naar de rechter stappen (met kans op kosten bij verlies) is nooit de correcte stap in dit proces.
Als we ons even beperken tot de auto, dan zijn de gemeente en WSNP nog niet in beeld. Er zijn op dit moment 2 personen die iets kunnen veranderen aan wat er met de auto gaat gebeuren:
- de deurwaarder (die heft het beslag op en gaat niet over tot verkoop, maar daar gaat hij iets voor terug willen)
- de voorzieningsrechter (als die oordeelt dat verkoop van de auto uiterst onredelijk of misschien wel onrechtmatig zou zijn)

Of TS een traject in moet, dat weet ik niet. (Wil ik ook verder niet weten.)

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

wowly schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:13:
Gelukkig heb je goede behandeling (psy), en ik garandeer je dat fietsen (bewegen in het algemeen) een ZEER goede regulerende werking hebben op verschillende niveaus in je lichaam. Het is veel en goed bewezen.
Nou ben ik best een fanatieke fietser maar even 50/80 km fietsen vanwege een medische afspraak lijkt me een beetje gortig. Fysiek, maar die paar uur die je er minstens voor nodig hebt moet je ook maar hebben, het is niet alsof de meeste psychologen op zondagmiddag open zijn... Ja, een speed pedelec zou dit misschien nog kunnen maar die neem je niet omdat ze goedkoop zijn.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• stomley
BazzH schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:21:
[...]

Als we ons even beperken tot de auto, dan zijn de gemeente en WSNP nog niet in beeld. Er zijn op dit moment 2 personen die iets kunnen veranderen aan wat er met de auto gaat gebeuren:
- de deurwaarder (die heft het beslag op en gaat niet over tot verkoop, maar daar gaat hij iets voor terug willen)
- de voorzieningsrechter (als die oordeelt dat verkoop van de auto uiterst onredelijk of misschien wel onrechtmatig zou zijn)

Eens met bovenstaande, maar een deel van een probleem aanpakken is pleister plakken.
Er zijn duidelijke signalen dat er meer speelt.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

stomley schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:26:
[...]

Eens met bovenstaande, maar een deel van een probleem aanpakken is pleister plakken.
Er zijn duidelijke signalen dat er meer speelt.
Als TS schuldhulp zou willen, dan inderdaad hop naar de gemeente en het minnelijke traject in. Maar ik vrees dat dat de auto niet gaat redden op hele korte termijn.

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:36
BazzH schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:21:
[...]

Misschien moet je het zelfs nog iets verder beperken, hoe komt TS bij zijn medische afspraken? Tussen per eigen auto en het hele end gaan fietsen zitten vast nog wel andere mogelijke opties van behulpzame familie/kennissen, regelingen voor taxi's tot misschien beeldbelafspraken?

Als dat vervoer zonder auto kan, is misschien helemaal niet slecht dat die auto de deur uit gaat en een stukje van de schulden inlost (en maandelijks bespaart). Nog los van het feit dat het schijnbaar een heel oud beestje is, bij wijze van spreke kan je daar ook zo maar iets kapot gaan en dan is er ook geen geld voor reparatie.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Volgens mij heeft @Ardana ervaring vanuit professionele hoek met dit soort situaties.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:19
Ik ben heel erg bang dat de deurwaarder zich hier niets van gaat aantrekken, als de beslaglegging al gaat worden uitgevoerd etc. dan ben je het stadium waarin je dit soort zaken hebt kunnen aangeven al voorbij.

Mijn advies zou zijn om hier je energie niet in te gaan steken want je gaat er niets mee bereiken, die auto gaan ze meenemen. Je hebt zeer wss door je persoonlijke situatie en gemoedstoestand niet de nodige aandacht aan deze zaken gegeven en het is nu te laat, ze komen het nu kwaadschiks bij je halen. Dit is misschien lastig om zo te horen, maar je bent het station al gepasseerd waar je maatregelen had kunnen nemen tegen dit soort zaken. Je maakt je nu zorgen om de auto maar dit is natuurlijk veel groter dan alleen die vrijwel waardeloze auto... voor jou misschien wel waardevol, maar niet in de letterlijke zin. Laat dit los, geef aandacht aan het grote plaatje, het echte probleem.

Wat je daarom echt MOET doen is hulp hierbij gaan zoeken... je bent depressief, je hebt schulden, ze komen spullen van je in beslagnemen... je situatie is al verregaande en gezien je persoonlijke omstandigheden ga je dat niet alleen redden... de spreekwoordelijke bodem van de put komt in zicht als deze al niet is bereikt.

Misschien ben ik nu wat hard en heel direct, maar soms is dat ook wel eens nodig... ik bedoel het 100% goed, om je te helpen. Ik heb het jaren geleden ook nodig gehad om te beginnen met orde op zaken te stellen... en dat gaat geen makkelijke proces worden, maar het moet om weer beter te worden... en hoe langer je ermee wacht des te moeilijker het gaat worden.

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Kurkentrekker schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:30:
[...]

Staat er ook in de brief wat er gebeurt als je dit niet doet? Of is deze brief een dreigmiddel?
Als TS de deurwaarder tussentijds niet op andere gedachten kan brengen moet hij de auto echt afgeven:
Niet voldoen aan de verplichting uit het proces-verbaal is strafbaar op grond van artikel 198 Wetboek van Strafrecht, omdat er dan sprake is van onttrekking van een goed aan het beslag. De straf die hierop staat is een gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of een geldboete van de vierde categorie (ten hoogste € 20.750,–).
Ik zal ze vandaag een mail sturen waarin ik aangeef de auto om medische redenen nodig heb.
Op een aantal zaken mag geen beslag worden gelegd. Hieronder vallen zaken die je "redelijkerwijs nodig hebt voor de persoonlijke verzorging en de algemene dagelijkse levensbehoeften". Onder deze categorie vallen bijvoorbeeld een rollator en de aangepaste auto van een gehandicapte die volledig van die auto afhankelijk is om buitenshuis te komen. Ik denk niet dat een auto voor het bezoek aan een psycholoog hieronder valt omdat een psycholoog geen dagelijkse levensbehoefte is en je vermoedelijk niet zó vaak naar de psycholoog moet dat je daarvoor redelijkerwijs een auto nodig hebt. Je kunt het vervoer ook op een andere manier regelen. Naar aanleiding van je mailtje zal de deurwaarder dus eerder denken 'Bingo! Ik heb een drukmiddel gevonden' dan dat hij zal denken dat hij eigenlijk geen beslag mag leggen.
Ik heb je eerder al een tip gegeven over wat je beter naar de deurwaarder kunt sturen.

beschermheer van het consumentenrecht

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:33

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Nogmaals, graag ontopic reageren en niet vanuit aannames gaan oordelen. Er zijn een aantal offtopic reacties verwijderd.

• stomley
MicGlou schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:48:
[...]

Ik ben heel erg bang dat de deurwaarder zich hier niets van gaat aantrekken, als de beslaglegging al gaat worden uitgevoerd etc. dan ben je het stadium waarin je dit soort zaken hebt kunnen aangeven al voorbij.

Mijn advies zou zijn om hier je energie niet in te gaan steken want je gaat er niets mee bereiken, die auto gaan ze meenemen. Je hebt zeer wss door je persoonlijke situatie en gemoedstoestand niet de nodige aandacht aan deze zaken gegeven en het is nu te laat, ze komen het nu kwaadschiks bij je halen. Dit is misschien lastig om zo te horen, maar je bent het station al gepasseerd waar je maatregelen had kunnen nemen tegen dit soort zaken. Je maakt je nu zorgen om de auto maar dit is natuurlijk veel groter dan alleen die vrijwel waardeloze auto... voor jou misschien wel waardevol, maar niet in de letterlijke zin. Laat dit los, geef aandacht aan het grote plaatje, het echte probleem.

Wat je daarom echt MOET doen is hulp hierbij gaan zoeken... je bent depressief, je hebt schulden, ze komen spullen van je in beslagnemen... je situatie is al verregaande en gezien je persoonlijke omstandigheden ga je dat niet alleen redden... de spreekwoordelijke bodem van de put komt in zicht als deze al niet is bereikt.

Misschien ben ik nu wat hard en heel direct, maar soms is dat ook wel eens nodig... ik bedoel het 100% goed, om je te helpen. Ik heb het jaren geleden ook nodig gehad om te beginnen met orde op zaken te stellen... en dat gaat geen makkelijke proces worden, maar het moet om weer beter te worden... en hoe langer je ermee wacht des te moeilijker het gaat worden.
Juist niks doen werkt averechts, want de deurwaarder kan niet ruiken dat hij zijn auto nodig heeft. Dit ook gezien TS dit niet heeft opgegeven destijds. Er is geen reden om niet gewoon de telefoon te pakken en het gesprek aan te gaan en kijken wat er te regelen valt.

Wel volledig met je eens dat hulp nodig is gezien combinatie GGZ + schulden elkaar alleen maar versterkt. Gemeente hebben tegenwoordig ook een wettelijke hulpplicht hierin dus klop daar zekers aan.

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:31

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Beroepshalve zie ik geen mogelijkheden om hier iets aan te doen behalve de situatie uitleggen en een regeling met de deurwaarder treffen. Zeker indien er eerder nog geen regeling is geprobeerd wil dit nog weleens slagen. Dit moet dan wel een daadkrachtige regeling zijn, het liefst met een directe betaling en niet een regeling uitgesmeerd over 20 maanden.

Afhankelijk van de aard van de vordering kan het ook lonen om naar de oorspronkelijke schuldeiser te gaan, maar daar missen we dus wat informatie.

De reden van de psycholoog is te licht om het voertuig te behouden maar kan mogelijk wel voor je spreken om toch een regeling te krijgen.

Het beste is eigenlijk nog hulp zoeken hierbij via een bewindvoerder of gemeentelijke schuldhulpverlener en vervolgens deze het verzoek laten doen. Dit kan wel betekenen dat je natuurlijk de geboden hulp om je financiële situatie te stabiliseren en eventuele resterende schulden op te lossen moet accepteren. Dit geeft de deurwaarder ook wat houvast dat de geboden regeling ook nagekomen kan worden.

PV Output |

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17-03 23:11
denk dat we al een aantal keer voorgesteld hebben dat de TS eens met de deurwaarder persoonlijk contact opneemt.
Ik vermoed dat dit tot op heden nog niet gebeurd is.
Persoonlijke = op bezoek of met telefoon, geen mailtje ... of brief of postduif
Niet fietsen omdat het te ver/moeilijk/slecht voor je rug is (fietsen is net goed voor je rug) ...

Ik stel voor dat TS eerst eens persoonlijk met de DW contact opneemt en zijn zaak bespreekt ermee.
Ook stel ik voor een Juridisch forum eens aan te spreken om te zien wat je rechten zijn.

[Voor 8% gewijzigd door Wolfp4ck op 03-02-2023 16:44]

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-03 08:33
Als je contact opgenomen had met de deurwaarder dan had je met ze een regeling kunnen treffen. Dat heb jij niet gedaan. Dus het lijkt me vooral belangrijk dat je zo snel mogelijk dit wel gaat doen, en het liefst samen met iemand aan wie je alles opbiecht en die je dan met die gesprekken kan helpen (aangezien jij zelf dit dit moment geestelijk niet lekker in je vel zit).

Maar als je hulp wil hier, is het enorm belangrijk om gewoon netjes alle details te geven. Want je verzwijgt gewoon zaken. Ik snap dat dit hard overkomt, maar ik vind dat je het moet horen. Zoek ajb hulp, en wees gewoon eerlijk. Alleen een deurwaarder mailen (ofzo) dat je de auto nodig hebt, is nu echt wel een gepasseerd station.

https://niels.nu

• Hydra
Wolfp4ck schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:44:
Ik vermoed dat dit tot op heden nog niet gebeurd is.
Nee, want dit is niet hoe het proces loopt. Je auto wordt niet 'opeens' geclaimd.

Sowieso is er eerst een heel aanmaningstraject van incassobureau's e.d. Dat escaleert dan op een gegeven moment en gaat van een incassotraject naar een deurwaarderstraject. En ook daar nemen ze meerdere malen contact over op.

Ik heb dit van dichtbij meegemaakt en de TS is gewoon niet open over wat er speelt. En voor je kop in het zand steken is het nu wel echt te laat.

offtopic:
Dit is waarom ik overigens de typische tweakers reactie bij incassoperikelen om het maar gewoon te negeren zo schadelijk vind. Dan krijg je uiteindelijk gewoon dit.

• Hydra
Ik denk dat die context wel belangrijk is in deze.

*knip* stel er dan een open vraag over en ga niet zitten gissen

[Voor 136% gewijzigd door ZieMaar! op 03-02-2023 19:55]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Hydra schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 17:45:
[...]
Sowieso is er eerst een heel aanmaningstraject van incassobureau's e.d. Dat escaleert dan op een gegeven moment en gaat van een incassotraject naar een deurwaarderstraject. En ook daar nemen ze meerdere malen contact over op.
Bij een niet betaalde rekening krijg je een incassobureau op je hals, bij een vonnis van de rechtbank kom je meteen bij een gerechtsdeurwaarder terecht.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• MicGlou
stomley schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:30:
[...]

Juist niks doen werkt averechts, want de deurwaarder kan niet ruiken dat hij zijn auto nodig heeft. Dit ook gezien TS dit niet heeft opgegeven destijds. Er is geen reden om niet gewoon de telefoon te pakken en het gesprek aan te gaan en kijken wat er te regelen valt.

Wel volledig met je eens dat hulp nodig is gezien combinatie GGZ + schulden elkaar alleen maar versterkt. Gemeente hebben tegenwoordig ook een wettelijke hulpplicht hierin dus klop daar zekers aan.
Wat werkt er averechts aan een situatie die al zo is en heel binnenkort uitgevoerd gaat worden? Je gaat er simpelweg niets mee bereiken, de deurwaarder heeft geen boodschap aan je verhaal, iig niet meer als het al zo ver is. De tijd en energie die je erin gaat steken zal in geen enkele zijn positief gaan helpen, het wordt gevoelsmatig alleen maar erger omdat men in geen enkele strekking met je mee zal werken... het is inmiddels ook niet meer de partij waarmee je in gesprek moet... ik spreek uit ervaring. Bovendien heeft TS al contact gehad met de deurwaarder en is al afgewezen.

• Hydra
fsfikke schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:01:
Bij een niet betaalde rekening krijg je een incassobureau op je hals, bij een vonnis van de rechtbank kom je meteen bij een gerechtsdeurwaarder terecht.
TS wijgert dus context te geven. Maar hoe dan ook een deurwaarder gaat pas beslag leggen als je niet wil of kan betalen. En dat is gewoon enorm belangrijke context. Je komt er nooit 'opeens' achter dat er beslag gelegd is op je auto. De deurwaarder heeft dan al aan de deur gestaan. Ze weten waar je woont nl.

• Hydra
MicGlou schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:07:
Wat werkt er averechts aan een situatie die al zo is en heel binnenkort uitgevoerd gaat worden? Je gaat er simpelweg niets mee bereiken, de deurwaarder heeft geen boodschap aan je verhaal, iig niet meer als het al zo ver is.
Dat is gewoon niet zo. Deurwaarders zijn (i.t.t. incasso types) meestal hele schappelijke types. Die hebben er niks aan om allemaal shit te gaan verkopen. Dat levert erg weinig op, en is veel meer gedoe. Als je er op tijd bij bent, dus voordat ze beslag gaan leggen, kan je prima een betalingsregeling met ze treffen.

Vergeet niet dat die deurwaarder al bij TS aan de deur is geweest voordat er uberhaupt een vonnis was. Deurwaarders kunnen in de GBA opzoeken waar je woont.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou gewoon even bellen met de deurwaarder. Die wil ook gewoon een regeling treffen en niet 800 euro kosten maken voor een auto die 1000 euro opbrengt. Misschien kun je een afbetalingsregeling maken, misschien komt hij tot de conclusie dat het geen zin heeft; Het ligt er een beetje aan wat je hebt en wat je aan inkomsten hebt.

Begin met bellen en je post te lezen ipv toevallig dingen ontdekken ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• MicGlou
Hydra schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:22:
[...]

Dat is gewoon niet zo. Deurwaarders zijn (i.t.t. incasso types) meestal hele schappelijke types. Die hebben er niks aan om allemaal shit te gaan verkopen. Dat levert erg weinig op, en is veel meer gedoe. Als je er op tijd bij bent, dus voordat ze beslag gaan leggen, kan je prima een betalingsregeling met ze treffen.

Vergeet niet dat die deurwaarder al bij TS aan de deur is geweest voordat er uberhaupt een vonnis was. Deurwaarders kunnen in de GBA opzoeken waar je woont.
Ik weet heel goed hoe het werkt met deurwaarders, maar TS is blijkbaar dit station al gepasseerd. TS heeft ook al contact gehad met de deurwaarder om een betalingsregeling te treffen en hier is de deurwaarder niet in meegegaan.

En schappelijk... tja, dat ligt er ook maar net aan met wie je te maken hebt. En uiteindelijk worden ze allemaal ingehuurd om een opdracht uit te voeren om daarmee hun geld te verdienen... als dit nu de weg is die ze moeten bewandelen, dan is het de weg.

[Voor 13% gewijzigd door MicGlou op 03-02-2023 19:07]

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

nickklomp schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:29:

en daar heb ik pas het vonnis van gekregen (ik heb deels gelijk gekregen maar er blijft een te betalen bedrag over)
[…]
Als je denkt goede gronden te hebben kan je je rechtsbijstand altijd nog vragen om in hoger beroep te gaan. In dat geval worden vorderingen vaak on hold gezet zolang het nog bij het hof ligt.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:55
fsfikke schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:35:
[...]
Als je denkt goede gronden te hebben kan je je rechtsbijstand altijd nog vragen om in hoger beroep te gaan. In dat geval worden vorderingen vaak on hold gezet zolang het nog bij het hof ligt.
Jij denkt dat iemand die krap zit (of zelfs geen geld heeft) wel een rechtsbijstandsverzekering heeft?
Die zijn nou niet bepaald gratis.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

vassago schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:39:
[...]

Jij denkt dat iemand die krap zit (of zelfs geen geld heeft) wel een rechtsbijstandsverzekering heeft?
Die zijn nou niet bepaald gratis.
Dat blijkt uit de context die @Hydra gaf:
nickklomp in "beheerder verantwoordelijk bij smaad en laster op forum?"
nickklomp in "beheerder verantwoordelijk bij smaad en laster op forum?"

[Voor 91% gewijzigd door fsfikke op 03-02-2023 19:42]

• nickklomp
Het gaat om een schuld bij een leverancier tussen de 5 en 10 duizend euro. Ik heb een voorstel gedaan waarbij ik eind maart de helft betaal en voor uiterlijk eind augustus de rest maar de deurwaarder (liever gezegd de opdrachtgever) wil daar niks van weten, dit heeft vermoedelijk te maken met dat ik de rechtzaak op een aantal punten gewonnen hebben (ten koste van de opdrachtgever) en ik vermoed dat ze het daarom zo proberen. Ik zal maandag contact opnemen met de deurwaarder en als zij niet mee willen werken een procedure opstarten, ze doen dit namelijk om druk uit te oefenen (de auto gaat namelijk niks opleveren) en dat mag volgens mij niet.

• stomley
MicGlou schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:54:
[...]

Ik weet heel goed hoe het werkt met deurwaarders, maar TS is blijkbaar dit station al gepasseerd. TS heeft ook al contact gehad met de deurwaarder om een betalingsregeling te treffen en hier is de deurwaarder niet in meegegaan.

En schappelijk... tja, dat ligt er ook maar net aan met wie je te maken hebt. En uiteindelijk worden ze allemaal ingehuurd om een opdracht uit te voeren om daarmee hun geld te verdienen... als dit nu de weg is die ze moeten bewandelen, dan is het de weg.
Enige wat ik hier nu lees is dat jij een mindere ervaring hebt opgedaan met een specifieke incassobureau of deurwaarder, maar je kan ze niet allemaal in her zelfde hokje stoppen.

Daarnaast hebben we geen info over het voorstel dat ts heeft gedaan en kunnen we dus niet oordelen, want een voorstel kan ook zijn ik betaal 20% tegen finale kwijting (en ja uit ervaring komen deze voorstellen erg vaak voor).

Een open gesprek aangaan is altijd beter dan geheimen, half waarheden en kijken wat voor beide partijen werkt.

Lees nu het voorstel hier boven en begrijp gedeeltelijk wel dat ze hier niet mee akkoord kunnen gaan gezien het een afspraak is op te grote doorlooptijden, waarschijnlijk een voorstel met x bedrag elke maand accepteren ze wel.

[Voor 9% gewijzigd door stomley op 03-02-2023 20:10]

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:31

tuinïnen

Eventus stultorum magister

nickklomp schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:55:
Ik zal maandag contact opnemen met de deurwaarder en als zij niet mee willen werken een procedure opstarten, ze doen dit namelijk om druk uit te oefenen (de auto gaat namelijk niks opleveren) en dat mag volgens mij niet.
Met een waarde tussen 600 a 1200 euro kan er weldegelijk een positieve opbrengst zijn gezien kosten van verkoop op ongeveer 650 euro.

Je enige kans lijkt mij hulp zoeken, je financiën uit handen geven en deze specialist met een voorstel laten komen of het met de deurwaarder bespreken. Die hulp zal je gezien de situatie sowieso nodig hebben, stel het niet uit.

Je kan de auto ook onder het beslag laten en kijken voor een alternatief zoals een goedkope bromfiets, deze zijn een stuk minder vatbaar voor beslag en geeft je de gelegenheid toch goed naar de psycholoog te kunnen reizen.

PV Output |

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20-03 14:58
Hydra schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:22:
[...]

Heb inderdaad het idee dat sommigen een incassobureau verwarren met een deurwaarder.

• Hydra
nickklomp schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:55:
Het gaat om een schuld bij een leverancier tussen de 5 en 10 duizend euro.
Je hebt of had een BV van waaruit je je werkzaamheden deed. Staat die auto op de BV of niet? Of heb je dit hele gebeuren vanuit je eenmanszaak gedaan, en kom je er nu achter dat je dan hoofdelijk aansprakelijk bent voor schulden?

Je laat weer een hoop informatie weg. Als het een schuld in een BV is, en de auto staat op naam van dat bedrijf, dan ben je in een situatie terecht gekomen waarbij de BV kennelijk falliet is, en alles van waarde daaruit getrokken wordt om de schuldeisers te betalen.

Als je vanuit een hoofdelijk aansprakelijke positie deze schulden gemaakt heb, is dat al een fuck-up op zich (dit is waar BVs voor bestaan) en ben je al heel veel verder in het traject wat betreft de deurwaarder. Die heeft ook in deze al lang bij je aan de deur gestaan voordat het zover komt.

Je bent gewoon niet eerlijk in wat je vertelt.
Ik zal maandag contact opnemen met de deurwaarder en als zij niet mee willen werken een procedure opstarten, ze doen dit namelijk om druk uit te oefenen (de auto gaat namelijk niks opleveren) en dat mag volgens mij niet.
"Een procedure opstarten". Nou, succes er mee. "Dat mag volgens mij niet". 8)7

Je kruipt zoals de vorige keer weer lekker in de slachtofferrol.

[Voor 15% gewijzigd door Hydra op 04-02-2023 15:50]

• Hydra

Laten we beperken tot het onderwerp zelf en niet de postgeschiedenis van TS erbij halen

[Voor 81% gewijzigd door t_captain op 06-02-2023 15:25]

• nickklomp
Hydra schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:49:
[...]

Je hebt of had een BV van waaruit je je werkzaamheden deed. Staat die auto op de BV of niet? Of heb je dit hele gebeuren vanuit je eenmanszaak gedaan, en kom je er nu achter dat je dan hoofdelijk aansprakelijk bent voor schulden?

Je laat weer een hoop informatie weg. Als het een schuld in een BV is, en de auto staat op naam van dat bedrijf, dan ben je in een situatie terecht gekomen waarbij de BV kennelijk falliet is, en alles van waarde daaruit getrokken wordt om de schuldeisers te betalen.

Als je vanuit een hoofdelijk aansprakelijke positie deze schulden gemaakt heb, is dat al een fuck-up op zich (dit is waar BVs voor bestaan) en ben je al heel veel verder in het traject wat betreft de deurwaarder. Die heeft ook in deze al lang bij je aan de deur gestaan voordat het zover komt.

Je bent gewoon niet eerlijk in wat je vertelt.

[...]

"Een procedure opstarten". Nou, succes er mee. "Dat mag volgens mij niet". 8)7

Je kruipt zoals de vorige keer weer lekker in de slachtofferrol.
Als je alles mee zou lezen had je ook kunnen lezen dat ik een eenmanszaak had (deze is per 02-01-2023 opgeheven) en dat ik recent het vonnis van de rechtbank heb gekregen (in die rechtzaak heb ik ook verweer gevoerd dus ik was er van op de hoogte) ik heb per mail een betalingsvoorstel gedaan en daar heb ik nooit reactie op gehad vandaar dat het een beetje een verrassing was dat er beslag was gelegd op mijn auto (zeker omdat mijn auto op een veiling een dagwaarde heeft van max 700 euro)

• nickklomp
En de deurwaarder is hier niet eerder aan de deur geweest behalve om de dagvaarding af te geven

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:49
nickklomp schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:57:
[...]

Als je alles mee zou lezen had je ook kunnen lezen dat ik een eenmanszaak had (deze is per 02-01-2023 opgeheven) en dat ik recent het vonnis van de rechtbank heb gekregen (in die rechtzaak heb ik ook verweer gevoerd dus ik was er van op de hoogte) ik heb per mail een betalingsvoorstel gedaan en daar heb ik nooit reactie op gehad vandaar dat het een beetje een verrassing was dat er beslag was gelegd op mijn auto (zeker omdat mijn auto op een veiling een dagwaarde heeft van max 700 euro)
Eerst beweerde je nog dat je een betalingsvoorstel had gedaan waar de deurwaarder niet akkoord mee was gegaan, wat impliceert dat er een afwijzende reactie was van de deurwaarder, nu is het opeens dat je geen reactie op dat voorstel hebt gehad. Daarnaast had je kunnen weten dat je nog een 5-10k schuld had die op je verhaald zou gaan worden na het vonnis van de rechtbank, dan gaan ze echt wel kijken wat er te halen is bij je, dus het kan ook niet een verrassing zijn dat er beslag gelegd wordt op alles dat ook maar een beetje waarde heeft. Die auto representeert 10% van de schuld, niet zo gek dat daar beslag op wordt gelegd.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hallo,

Een beslaglegging is een pressiemiddel om de schuld te innen, of dat je een betalingsregeling treft. Daadwerkelijke verkoop van auto van nog geen €1000,- heb je niks aan. Kosten voor openbare verkoop komen er ook nog bij, waardoor je schuld werkelijk vaak nog iets hoger wordt, én je auto kwijt bent dus vaak niet meer naar je werk kunt, om geld te verdienen om de schuld te betalen.

Je komt er niet onderuit als je geen betalingsafspraak maakt, eo deel van de schuld nu voldoet.

Auto met een verkoopwaarde van ~ €2000,- zal in veilig €500/800 opbrengen. Soms zelfs minder als er maar een of twee kopers zijn.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Kurkentrekker
  • Niet online
@nickklomp heb je enige vorm van inkomen nu je je bedrijf niet meer hebt? Zo niet, en als je dus geen middelen hebt om je schuld af te lossen, dan zou ik je echt aanraden om direct contact met je gemeente op te nemen voor schuldhulp.

Voor jouw gemeente: check deze pagina. Die verwijzen daarnaast ook door naar een organisatie die namens die gemeente aan (ex)ondernemers hulp biedt bij schulden:
https://www.lochem.nl/ondernemen/hulp/financiele-hulp

En wees naar die mensen die je daar kunnen helpen, eerlijk en 100% transparant. Schaam je niet, maar vertel gewoon wat er aan de hand is. dat is de grootste kans om hier weer bovenop te komen. Ga niet zelf mailen, procederen, brieven schrijven of met je schuldeisers in contact, dat stadium is gepasseerd en kost nu alleen nog maar negatieve energie die jij momenteel niet kunt gebruiken. Sterkte!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
nog nieuws @nickklomp ?

Heeft ook een computer!

Pagina: 1

Let op:
Graag ontopic reageren en niet vanuit aannames gaan oordelen

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee