Toon posts:

Alternatief 'plastic' trapleuning op ijzer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:45
Ik ben (nog steeds) bezig met de renovatie van hal / trap en overloop.
Trap is nagenoeg kaal, wanden heb ik gestuct, alle kozijnen en deuren zijn opnieuw gelakt.

Komende week laat ik de balustrade van de trap en overloop stralen en poedercoaten (mat zwart structuur)
De leuning zelf moet ik daar natuurlijk voor verwijderen. Dat lukt mbv een fohn en wat elbowgrease best goed.

Nu hebben mijn vader en oom dit vroeger als vakantiewerk gedaan. Die leuningen plaatsen.
De meest logische keuze is dan ook weer datzelfde er weer op te maken (wel nieuw dan) maar wat zijn de alternatieven?
Ik heb ook nog een 90 graden hoek. Verder is het vooral glooiing en ronding.

Het zou mooi zijn als er een soort van 'standaard' houten variant van bestond. Die je middels stoom / vocht zou kunnen buigen in de vorm dat je hem wilt.

Alle reacties

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:43
Ik had er een stalen koker 50x20x2 over laten maken.

Wij hebben een keer zo'n gelijke leuning vervangen. Alleen dat bij een spiltrap en wij hebben er RVS-pootjes en een RVS leuningbuis overheen getrokken.

Bestaand:

aangepast:

• paQ
Ook een idee idd, maar zal bij mijn trap niet zo staan denk ik.
Heb trouwens het PVC profiel intussen ook als 'hout'(look) gevonden. maar slechts in 4 varianten, en daar zit niet bij wat we mooi vinden. En 22 EUR m1

Ik denk dat we weer voor een nieuwe gouden variant gaan. Die op mijn foto is zeker 45 jaar oud. Ik wil ook proberen te voorkomen dat alles zometeen heel erg wit met zwart wordt.
Soms vind ik het wel jammer dat de originele leuning er niet meer zit. Geen idee of die open of dicht was verder.

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:43
paQ schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:35:
Ook een idee idd, maar zal bij mijn trap niet zo staan denk ik.
Heb trouwens het PVC profiel intussen ook als 'hout'(look) gevonden. maar slechts in 4 varianten, en daar zit niet bij wat we mooi vinden. En 22 EUR m1
Ik vermoed dat hier ooit een houten sleutelgat-profiel leuning over heeft gezeten.
Ik denk dat we weer voor een nieuwe gouden variant gaan. Die op mijn foto is zeker 45 jaar oud. Ik wil ook proberen te voorkomen dat alles zometeen heel erg wit met zwart wordt.
Als de leuning verder het enige goud is, zou ik persoonlijk toch voor zwart gaan.
Soms vind ik het wel jammer dat de originele leuning er niet meer zit. Geen idee of die open of dicht was verder.
Leuning of hekwerk?

• paQ
Analamoebe schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:41:
[...]

Ik vermoed dat hier ooit een houten sleutelgat-profiel leuning over heeft gezeten.
Ik denk het niet.
Deze complete leuning is iets uit midden jaren 70. Het huis is van 1940.
Er zit in heel de leuning ook geen gaatje, lijmrest of wat dan ook.
Leuning of hekwerk?
compleet
Dus leuning + hekwerk.
Op de blauwdruk is het niet beschreven of gedetailleerd.

Wellicht word ik er wat wijzer van als ik deze van het weekend demonteer. Als er bijv gaten voor spijlen zitten dan is het wel duidelijk.

[Voor 5% gewijzigd door paQ op 03-02-2023 12:46]

• paQ
Analamoebe schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:41:
[...]

[...]
Sja,

Lijkt toch op de originele trapleuning (het staal) , dus wie weet was de leuning zelf toch ooit hout....

naja. Mijn huis was van 'de staalleverancier' van de regio. (bedrijf zat ooit achter het huis)
Het zou best kunnen.

[Voor 49% gewijzigd door paQ op 06-02-2023 15:42]

• paQ
nou, het coaten is eigenlijk zo mooi geworden, dat ik er niks meer aan ga doen :D

voor: (en toen had ik al de steenstrips gestuct :X )

na:

Ik denk wel hetgeen waar ik me het meest op verkeken heb van deze hele renovatie... de hal / overloop / trap :r
echt zoveel meer werk dan ingeschat :N

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:49
paQ schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:30:

Ik denk wel hetgeen waar ik me het meest op verkeken heb van deze hele renovatie... de hal / overloop / trap :r
echt zoveel meer werk dan ingeschat :N
ja daar gaat een hoop werk in zitten weet er alles van (heb ook vaak geen zin btw wacht net zo lang tot de vrouw help mijn man is klusser inschakelt)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee