Capaciteit warmtepomp en wel of geen buffervat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonNickstein
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 26-04 19:54
Hoi allemaal,

door de energiecrisis hebben wij afgelopen jaar flink geinvesteerd in l/l warmtepompen (airco's), zonnepanelen, en petroleum kachels. We wonen in een jaren 30 woning, waarvan +- 80m2 woonkamer, keuken en badkamer betreft, en +- 50m2 de slaapkamer en werkkamer, vorig jaar aangebouwd.
Alle vertrekken zijn voorzien van vloerverwarming.
Verdeler 1, 2 groepen voorziet de keuken en badkamer ( +- 30 m2)
Verdeler 2, 4 groepen voorziet de woonkamer ( +- 50 m2)
Verdeler 3, 5 groepen voorziet de slaapkamer en werkkamer (+- 50 m2)
De slaapkamer verwarmen we nauwelijks, de werkkamer, woonkamer en keuken wel.
Alle vertrekken zijn voorzien van naregeling en hebben hun eigen thermostaat.

De warmte en duur van de airco om de ruimtes te verwarmen vinden we niet comfortabel genoeg, en door de aanwezigheid van vloerverwarming lijkt een L/W warmtepomp toch de beste oplossing om een comfortabele omgeving te creëren.

Ik heb moeite met het berekenen van de benodigde capaciteit, en of een boilervat nodig is. Daarnaast twijfel ik of het handig is om direct een warmtepomp met mogelijkheid voor tapwater (extra boiler?) te nemen.

Uit topics hier en daar begrijp ik dat, bij na-regeling van vloerverwarming, het beste een buffervat geplaatst kan worden zodat de flow optimaal blijft. Tegelijkertijd vraag ik mij af of de flow bij één open vertrek al niet voldoende is.

De woning is voorzien van 3x35A en 21.000 WP zonnepanelen, met ruimte voor uitbreiding.
Op basis van gasverbruik om alle vertrekken te verwarmen (ik gok rond de 1800m3 per jaar) zou een 10KW warmtepomp voldoende moeten zijn. Toch ga ik liever wat groter gezien de tijd die nodig is om de vloer te verwarmen.
Op dit moment heeft de CV ketel een aanvoertemperatuur van 45 en retour van 30 wanneer alle vertrekken verwarmd worden. Dat verschil is te groot voor een warmtepomp om op te vangen, hoe kan ik daar het beste mee om gaan? Wellicht dat het verschil kleiner wordt op het moment dat de vertrekken op temperatuur zijn.

Advies is van harte welkom.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-05 09:18
hoeveel uur draait de CV ongeveer om het huis warm te krijgen met deze delta op de aanvoer/afvoer temperatuur?

Een warmtepomp wil je het liefste lange runs laten draaien, en een constante temperatuur in huis houden.

10 KW is erg veel, maar ik kan het moeilijk vergelijken omdat mijn huis waarschijnlijk een stuk beter geïsoleerd is.

niet berekend maar puur op gevoel zou ik minder KW nemen, en de WP mooie lange runs laten draaien op een lagere temperatuur. je hebt altijd nog back-up voor écht koude dagen d.m.v. je airco's / petroleum kachel.

[ Voor 8% gewijzigd door MJ1986 op 02-02-2023 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonNickstein
Met de huidige temperaturen heeft de CV ongeveer 6 uur nodig om het huis op temperatuur te krijgen.
Het nieuwbouwdeel gaat een stuk sneller, namelijk 4 uur.
Ik schakel de vloerverwarming dan wel uit, als ik deze aan laat staan is dit niet van toepassing.

Overigens is de aanvoertemp ingesteld op 60gr maar raakt net de 40.

[ Voor 12% gewijzigd door VonNickstein op 02-02-2023 19:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:21
Met meer dan 100 m² vloerverwarming heb je geen buffervat nodig. Je huis heeft genoeg warmteopslag.

Een grotere warmtepomp nemen om het huis sneller warm te kunnen stoken is niet het meest verstandig. Je minimaal afgegeven vermogen wordt dan in het algemeen ook groter en dan zal het vaker voorkomen dat je warmtepomp zijn warmte niet kwijt kan en daardoor vaak moet in- en uitschakelen. Ik sluit me aan bij @MJ1986
Als je een plek hebt voor een boiler voor tapwater is dat gewoon goed om te doen. De warmtepomp kan hem warm genoeg krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonNickstein
Het gebeurt regelmatig dat er zones afgesloten zijn door de naregeling. Elk vertrek heeft zijn eigen thermostaat. In de minst gunstigste situatie staat alleen de werkkamer op verwarmen (20m2).
Ruimte voor de installatie is geen beperking, daarom overweeg ik direct tap mee te nemen.
Met de rekenformule voor capaciteit kom ik op 10kw uit. Puur uit gevoel ben ik bang dat dit te weinig is voor de oude woning en de totale vloeroppervlakte. Ook omdat de huidige ketel uren nodig heeft en het verbruik vorig jaar 2300m3 was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-05 17:27
enige nadeel is dat als je een 10kw of groter unit neemt dat de minimum vermogen vaak nog te veel is om alleen je werkkamer van 20m2 op te warmen. Je zult dan vaak starts en stops krijgen denk ik.
Dan zou je een "slimme regeling" moeten maken die dan 1 zone erbij schakelt als alleen de werkkamer aan staat bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

VonNickstein schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:44:
Het gebeurt regelmatig dat er zones afgesloten zijn door de naregeling. Elk vertrek heeft zijn eigen thermostaat. In de minst gunstigste situatie staat alleen de werkkamer op verwarmen (20m2).
Ruimte voor de installatie is geen beperking, daarom overweeg ik direct tap mee te nemen.
Met de rekenformule voor capaciteit kom ik op 10kw uit. Puur uit gevoel ben ik bang dat dit te weinig is voor de oude woning en de totale vloeroppervlakte. Ook omdat de huidige ketel uren nodig heeft en het verbruik vorig jaar 2300m3 was.
Ga je een losse warmtepompboiler plaatsen of alleen een boiler met driewegklep?

2300m3 met welke dag en nacht temperatuur?

Tijd is met een warmtepomp geen factor…
Je moet namelijk geen nachtverlaging toepassen!
Je naregeling moet je in slave zetten, de woonkamer bepaald of de warmtepomp mag draaien en de slaapkamers kunnen indien er warmte vraag is meelopen met de woonkamer.

https://www.wth.nl/wat-is-een-master-master-regeling

Als ik met je vloeroppervlakte rekent zit ik met:
35 graden aanvoertemperatuur / h.o.h 100mm = ~12kW afgifte.
30 graden aanvoertemperatuur / h.o.h 100mm = ~8,3kW afgifte.

Je hebt nu nog een mengverdeler / vloerverwarming met pomp ga ik even van uit.

[ Voor 8% gewijzigd door DutchWing op 02-02-2023 21:10 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:03

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

basfromasd schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:26:
Met meer dan 100 m² vloerverwarming heb je geen buffervat nodig. Je huis heeft genoeg warmteopslag.
Das nogal een uitspraak als je niet weet om welke warmtepomp het gaat en hoeveel warmteverlies het betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:56
Wil je de l/l warmtepompen helemaal niet meer gebruiken om te verwarmen?
Dat maakt nogal uit voor de benodigde capaciteit natuurlijk.

Er zijn ook mogelijkheden om met 2 warmtepompen te werken.

Ga je zelf installeren of laat je het doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonNickstein
2 warmtepompen heb ik ook overwogen, wellicht efficiënter.
Het liefste zelf installeren, en in bedrijf laten stellen door een STEK gecertificeerd bedrijf.
Afhankelijk van subsidiemogelijkheden en installatiekosten.

@DutchWing hoe is jouw berekening tot stand gekomen? Interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:10
Ik heb zelf een Lw warmptepomp met een buffervat. De installateur gaf aan dit een must was in verband met na regeling (evohome). Als er een groep dicht of open gaat gebeurt er direct iets met de warmtepomp, hij kan ze afgifte niet kwijt en slaat af of hij krijgt direct een sloot koud water bij het openen. Het buffervat is een buffer die deze schommelingen er uithaalt. Ik heb 4x100m vloerverwarming en 4 radiatoren op slaapkamers met een 5kw warmtepomp. Buffervat is 50L.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

VonNickstein schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:11:
2 warmtepompen heb ik ook overwogen, wellicht efficiënter.
Het liefste zelf installeren, en in bedrijf laten stellen door een STEK gecertificeerd bedrijf.
Afhankelijk van subsidiemogelijkheden en installatiekosten.

@DutchWing hoe is jouw berekening tot stand gekomen? Interessant.
Als je het zelf wilt installeren zou ik zoeken naar een monoblock warmtepomp. Geen F-Gassen nodig.

De afgifte tabel welke ik gebruikt hebt is deze:
https://www.albrand.nl/up...Warmteafgifte_16x2_LR.pdf

** Hoe meer informatie je weet hoe nauwkeuriger het wordt. Volgens mij had WTH nog een uitgebreidere online calculator.

Is het zo’n grote woning trouwens?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-05 09:18
met een warmtepomp ga je het huis waarschijnlijk niet laten afkoelen,

probeer eens een weekje met je huidige CV ketel op die manier te verwarmen, dus geen nachtverlaging / uitzetten etc.

en kijk vervolgens hoeveel uur per dag de CV nog draait en hoeveel KW daarvoor nodig is.

Dat geeft een realistischer beeld dan nu een runtime van 6 uur, omdat het huis heel erg afgekoeld is.

Al klinkt het wel alsof een investering in isolatie eerst gedaan moet worden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-05 08:21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWu_CtlTOfTDuZh-BBB89xFSHds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7MA8hA0upEXhY2Fs64dE5Ydy.jpg?f=fotoalbum_large

@de telegraaf @Andrehj

Bovenstaand heb ik getracht de plek van het buffervat in onze installatie in kaart te brengen.

Ik ken inmiddels de discussie over voors en tegens van een buffervat.
Maar dit is onze huidige situatie en daar gaan we het voorlopig mee doen.

Hebben jullie tips hoe om te gaan met deze situatie?
Vooral in de richting van het krijgen van meer flow.
De instelling van de primaire waterpomp in de binnenunit is afhankelijk van de delta T. En de pomp zie ik op maximaal 50% vermogen draaien. Hoe dit hoger kan, overleggen we met NEFIT..

Mijn vermoeden is dat het niveau van de secundaire pomp er niet zoveel toe doet, immers er komt nooit meer uit dan dat je er in stopt. Of zit ik hiermee verkeerd?
De secundaire (Wilo) pomp draait op 2 (van 3) en geeft 12 watt aan op de display.

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:04
RobEppink schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:25:
[Afbeelding]

@de telegraaf @Andrehj

Bovenstaand heb ik getracht de plek van het buffervat in onze installatie in kaart te brengen.

Ik ken inmiddels de discussie over voors en tegens van een buffervat.
Maar dit is onze huidige situatie en daar gaan we het voorlopig mee doen.

Hebben jullie tips hoe om te gaan met deze situatie?
Vooral in de richting van het krijgen van meer flow.
De instelling van de primaire waterpomp in de binnenunit is afhankelijk van de delta T. En de pomp zie ik op maximaal 50% vermogen draaien. Hoe dit hoger kan, overleggen we met NEFIT..

Mijn vermoeden is dat het niveau van de secundaire pomp er niet zoveel toe doet, immers er komt nooit meer uit dan dat je er in stopt. Of zit ik hiermee verkeerd?
De secundaire (Wilo) pomp draait op 2 (van 3) en geeft 12 watt aan op de display.
toon volledige bericht
Wellicht moet je even bij het begin beginnen: Wat is het probleem en wat heb je al gedaan om het op te lossen? Heb je eventueel meetwaarden? Of ergens een oude post waarin dat beschreven staat?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
Andrehj schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:55:
[...]

Wellicht moet je even bij het begin beginnen: Wat is het probleem en wat heb je al gedaan om het op te lossen? Heb je eventueel meetwaarden? Of ergens een oude post waarin dat beschreven staat?
@Andrehj

Tweeledig
a. Vraagt deze, wellicht niet optimale, situatie (buffervat + extra circulatiepomp) om een speciale instelling die de mogelijk negatieve invloed van deze situatie compenseert?
b. Uitgangspunt: warmteafgifte via een vloerverwarming met lange lussen.
Ik begrijp dat dit om veel flow vraagt. De waterpomp in de binnenunit wordt aangestuurd via de warmteafgifte.
In mijn zoektocht naar meer flow vraag ik me af of de circulatiepomp II de flow positief kan beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
RobEppink schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:24:
@Andrehj
Tweeledig
a. Vraagt deze, wellicht niet optimale, situatie (buffervat + extra circulatiepomp) om een speciale instelling die de mogelijk negatieve invloed van deze situatie compenseert?
Geen idee. Ken Nefit niet. Maar in het algemeen moet je proberen de primaire en de secundaire flow gelijk en zo hoog mogelijk te krijgen.
b. Uitgangspunt: warmteafgifte via een vloerverwarming met lange lussen.
Ik begrijp dat dit om veel flow vraagt. De waterpomp in de binnenunit wordt aangestuurd via de warmteafgifte.
In mijn zoektocht naar meer flow vraag ik me af of de circulatiepomp II de flow positief kan beïnvloeden.
Dat lijkt me nogal wiedes. Als je die pomp harder zet zal de flow toenemen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
Andrehj schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:42:
[...]

Geen idee. Ken Nefit niet. Maar in het algemeen moet je proberen de primaire en de secundaire flow gelijk en zo hoog mogelijk te krijgen.

[...]

Dat lijkt me nogal wiedes. Als je die pomp harder zet zal de flow toenemen.
@Andrehj
Waarschijnlijk een domme opmerking;
Maar belemmert een lagere flow in pomp I niet een hogere flow via pomp II?
Of gaat pomp II bij een hogere flow het buffervat niet leegtrekken?

En hoe kun je vaststellen of de flow in twee pompen gelijk is?

[ Voor 5% gewijzigd door RobEppink op 03-02-2023 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
RobEppink schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:52:
Waarschijnlijk een domme opmerking;
Maar belemmert een lagere flow in pomp I niet een hogere flow via pomp II?
Nee. Want als de een harder loopt dan de andere krijg je flow door het buffervat (wat je niet wilt).
Of gaat pomp II bij een hogere flow het buffervat niet leegtrekken?
Dat kan fysiek niet. Er kan immers geen lucht in.
En hoe kun je vaststellen of de flow in twee pompen gelijk is?
Gebruik maken van het feit dat vermogen niet kan verdwijnen (in een steady-state toestand, dus bij een WP die al een flinke tijd op hetzelfde vermogen draait).
En vermogen is flow * dT * een constante.
De truc is dus dat als de dT voor en na het buffervat hetzelfde is, je flow dat ook is.
Je moet dus de temperaturen voor en na het buffervat nauwkeurig meten, en adhv die meting de flow bijregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
VonNickstein schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:34:
Hoi allemaal,

door de energiecrisis hebben wij afgelopen jaar flink geinvesteerd in l/l warmtepompen (airco's), zonnepanelen, en petroleum kachels. We wonen in een jaren 30 woning, waarvan +- 80m2 woonkamer, keuken en badkamer betreft, en +- 50m2 de slaapkamer en werkkamer, vorig jaar aangebouwd.
Alle vertrekken zijn voorzien van vloerverwarming.
Verdeler 1, 2 groepen voorziet de keuken en badkamer ( +- 30 m2)
Verdeler 2, 4 groepen voorziet de woonkamer ( +- 50 m2)
Verdeler 3, 5 groepen voorziet de slaapkamer en werkkamer (+- 50 m2)
De slaapkamer verwarmen we nauwelijks, de werkkamer, woonkamer en keuken wel.
Alle vertrekken zijn voorzien van naregeling en hebben hun eigen thermostaat.

De warmte en duur van de airco om de ruimtes te verwarmen vinden we niet comfortabel genoeg, en door de aanwezigheid van vloerverwarming lijkt een L/W warmtepomp toch de beste oplossing om een comfortabele omgeving te creëren.

Ik heb moeite met het berekenen van de benodigde capaciteit, en of een boilervat nodig is. Daarnaast twijfel ik of het handig is om direct een warmtepomp met mogelijkheid voor tapwater (extra boiler?) te nemen.

Uit topics hier en daar begrijp ik dat, bij na-regeling van vloerverwarming, het beste een buffervat geplaatst kan worden zodat de flow optimaal blijft. Tegelijkertijd vraag ik mij af of de flow bij één open vertrek al niet voldoende is.

De woning is voorzien van 3x35A en 21.000 WP zonnepanelen, met ruimte voor uitbreiding.
Op basis van gasverbruik om alle vertrekken te verwarmen (ik gok rond de 1800m3 per jaar) zou een 10KW warmtepomp voldoende moeten zijn. Toch ga ik liever wat groter gezien de tijd die nodig is om de vloer te verwarmen.
Op dit moment heeft de CV ketel een aanvoertemperatuur van 45 en retour van 30 wanneer alle vertrekken verwarmd worden. Dat verschil is te groot voor een warmtepomp om op te vangen, hoe kan ik daar het beste mee om gaan? Wellicht dat het verschil kleiner wordt op het moment dat de vertrekken op temperatuur zijn.

Advies is van harte welkom.
toon volledige bericht
Kun je je ketel op 30 graden begrenzen en van de thermostaat af blijven (hij moet continue lopen, dus zorg wel dat de thermostaat vragend staat) om te ervaren of je het warm krijgt ? Pompsnelheid op de hoogste stand zowel van de verdeler als van de ketel. En zo enkele weken laten draaien.
Dat is de enige manier om erachter te komen of het systeem warmtepomp-geschikt is.

Helaas vriest het nu niet dus een test voldoet nu eigenlijk al niet meer.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonNickstein
Ik zal eens testen of de ketel op 30 graden aanvoer temp werkt en meten hoe lang dit duurt. Goede tip.
Het is geen bijzonder grote woning maar een vrijstaande woonboerderij uit 35 met een stuk nieuwbouw. Is in 2000 gemoderniseerd en dus geïsoleerd. De rede dat ik de vloerverwarming weer wil gaan gebruiken is om blijvende warmte in de woning te krijgen. Nu is alles koud zodra de airco uit gaat.
Mijn inziens is de woning voldoende geïsoleerd voor een warmtepomp gezien de vloerverwarming en afwezigheid van radiatoren. De vraag is hoeveel capaciteit, 1 of 2 pompen, en wel of geen buffervat. Pendelen zou jammer zijn, ondercapaciteit helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonNickstein
Inmiddels precies 24 uur verder. De cv ketel heeft continue aan gestaan met een aanvoertemp van 30gr, soms liep deze op naar 35. Retour vaak 5 graden verschil.
De woonkamer, keuken en badkamer voelen inmiddels comfortabel aan. Duurde wel 24 uur maar kwam van ver. De werkkamer blijft nog hangen op 16 maar klimt nu langzaam door nu de woonkamer even niets meer vraagt. Deze kamer kwam van 9 graden en is weken niet gebruikt.

Mijn gevoel zegt als de vraag blijft dat alles heerlijk op temp blijft. Met temperaturen van nu.
Totaal stookverbruik in 24h +- 9 kuub.

@Knowbody wat zegt deze test jou?

[ Voor 3% gewijzigd door VonNickstein op 05-02-2023 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
VonNickstein schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:37:
Inmiddels precies 24 uur verder. De cv ketel is weken niet gebruikt.

Mijn gevoel zegt als de vraag blijft dat alles heerlijk op temp blijft. Met temperaturen van nu.
Totaal stookverbruik in 24h +- 9 kuub.

@Knowbody wat zegt deze test jou?
Volhouden!

Dat gas verbruik zal nog dalen als de temperatuur stabiliseert.
De buitentemperatuur is te hoog om er echt iets van te zeggen, maar je kent je huis zelf het beste. Dat de ketel stiekum ook wel eens naar 35 gaat komt mogelijk doordat de retour oploopt en hij anders het vermogen niet kwijt kan.
Maar ik denk dat de regeling naar de gevraagde temperatuur van de thermostaat wil toewerken en daarom een paar graden hoger is van zitten.

Een ketel met warmtepomp vergelijken is eigenlijk een beetje valsspelen. Een gasketel kan immers altijd en continue leveren, en hoeft niet te ontdooien.

Maar goed, volhouden en kijken wat er gebeurt bij lagere buitentemperatuur.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

met zon groot systeem is een buffervat gewoon niet nodig. de hoofdvertrekken gebruik je gewoon als referentieruimte en daar stook je op. zoizo stook je zo traag straks dat verschillende zones niet veel doen dus als die thermostaten kunnen in de "kleine" ruimtes wel weg, helemaal in zon relatief klein pand. dus warmtepomp gewoon direct op de verdelers, dus pompen weg. iets wat je nu ook belemmert om nog lager te gaan. naregeling behouden om te zorgen dat de slaapkamers niet te heet worden en de rest gewoon waterzijdig afstellen. dat scheelt al wat geld in stroomverbruik van al die motertjes.

[ Voor 25% gewijzigd door flippy op 05-02-2023 20:36 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonNickstein
Stel nu dat ik uit kom op 8m3 verbruik per 24 uur om alle vertrekken warm te houden, wat leert mij dat voor de grootte van de warmtepomp? Ik begin mij af te vragen of vanuit financieel oogpunt een warmtepomp wel aantrekkelijk is in verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

VonNickstein schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:00:
Stel nu dat ik uit kom op 8m3 verbruik per 24 uur om alle vertrekken warm te houden, wat leert mij dat voor de grootte van de warmtepomp? Ik begin mij af te vragen of vanuit financieel oogpunt een warmtepomp wel aantrekkelijk is in verbruik.
Die 8 kuub kan je vervangen met ongeveer 12~16kWh aan stroom.
Qua belasting heb je nog geen 3kW aan warmte per uur geproduceerd. Ik betwijfel dat er meer dan 2kW per uur effectief in de woning is gekomen.

Hou er wel rekening mee dat je cv momenteel erg veel verstookt door deze omstandigheden dus praktijk kan lager uitvallen als het toffer ingeregeld is.

[ Voor 24% gewijzigd door flippy op 06-02-2023 10:32 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonNickstein
flippy schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:27:
[...]

Die 8 kuub kan je vervangen met ongeveer 12~16kWh aan stroom.
Qua belasting heb je nog geen 3kW aan warmte per uur geproduceerd. Ik betwijfel dat er meer dan 2kW per uur effectief in de woning is gekomen.

Hou er wel rekening mee dat je cv momenteel erg veel verstookt door deze omstandigheden dus praktijk kan lager uitvallen als het toffer ingeregeld is.
Dat zou betekenen dat ik onder de huidige omstandigheden aan een +- 4 KW warmtepomp voldoende heb.
Een 9KW lijkt mij dan overkill en zal gaan pendelen?
Ik ben benieuwd naar de komende dagen met vorst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

VonNickstein schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:38:
[...]

Dat zou betekenen dat ik onder de huidige omstandigheden aan een +- 4 KW warmtepomp voldoende heb.
Een 9KW lijkt mij dan overkill en zal gaan pendelen?
Ik ben benieuwd naar de komende dagen met vorst.
Kijk gewoon even naar je gemiddelde gasverbuik van de afgelopen 2 a 3 jaar. Dit cijfer zegt he-le-maal niks.

Gasverbuik per jaar *8/1650. Met dat getal kan je gasloos.

Dus 1000 kuub x 8 = 8000 / 1650 = 4.8kW warmtepomp nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 06-02-2023 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonNickstein
@flippy thanks voor je feedback.
Met de huidige situatie op gas en een cv ketel ben ik huiverig om de pompjes van de vloerverwarming te verwijderen. Het gaat in totaal om 3 pompen waarvan 1 een afstand van 20 meter heeft tot aan de ketel. Begrijp ik dat een warmtepomp voldoende druk en flow genereerd om deze afstanden te overbruggen, inclusief het water in de vloer in beweging weet te krijgen zonder deze pompjes? Dat zou dan inderdaad een hoop elektra besparen.

Overigens, is de capaciteit van een warmtepomp nog iets om rekening mee te houden wanneer ik overweeg deze ook in te zetten voor tapwater? Ik begrijp dat er dan een soort "boiler" constructie naast komt, welke grotendeels door de warmtepomp verwarmd kan worden, en deels door de boiler zelf. Wat zijn op hoofdlijnen de regels om rekening mee te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

VonNickstein schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:03:
@flippy thanks voor je feedback.
Met de huidige situatie op gas en een cv ketel ben ik huiverig om de pompjes van de vloerverwarming te verwijderen. Het gaat in totaal om 3 pompen waarvan 1 een afstand van 20 meter heeft tot aan de ketel. Begrijp ik dat een warmtepomp voldoende druk en flow genereerd om deze afstanden te overbruggen, inclusief het water in de vloer in beweging weet te krijgen zonder deze pompjes? Dat zou dan inderdaad een hoop elektra besparen.

Overigens, is de capaciteit van een warmtepomp nog iets om rekening mee te houden wanneer ik overweeg deze ook in te zetten voor tapwater? Ik begrijp dat er dan een soort "boiler" constructie naast komt, welke grotendeels door de warmtepomp verwarmd kan worden, en deels door de boiler zelf. Wat zijn op hoofdlijnen de regels om rekening mee te houden?
Die huiverigheid moet je echt loslaten. Je moet naar een ander systeem wat niet bijmengt. De warmtepomp kan er rustig 20 a 30 liter per minuut doorjassen. Dat is een orde van grote meer dan wat nu gebeurt. Die pompen moeten gewoon weg als je echt goedkoper wilt stoken.

De hoofdlijn waar je rekening mee moet houden eerst is je historish gasverbruik. Dat is de maatstaaf voor het formaat warmtepomp wat ie nodig hebt. Als je de cv nu op zolder hebt bijvoorbeeld kan het handiger zijn om een losse warmtrpompboiler te kopen ipv een losse tank op de "grote" warmtepomp aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonNickstein
Inmiddels bezig met het maken van de rekensom (financieel).
De pompjes kunnen uit, dat scheelt al een hoop stroom.
Op basis van historisch verbruik kom ik op +- 7kw warmtepomp. Dat is inclusief verbruik voor tapwater.

Stel nu, dat ik op een later moment, ook tapwater wil verwarmen met de WP i.c.m. een boiler.
Moet ik daar dan nu rekening mee houden in de grootte van de WP?

Zijn er daarnaast nog tips over het "veiligstellen" van de subsidie bij zelf-installaties?
Ik merk dat er weinig kundige installatiebedrijven zijn, als deze al te vinden zijn.
Pagina: 1