Zoals velen met mij ben ik mijzelf aan het oriënteren op de aanschaf van zonnepanelen. Ik heb een garage met stevig plat dak en een overkapping waar netjes een rij panelen in portrait op past, doel is zo veel panelen als ik kwijt kan. Installatie wil ik zelf gaan doen. Ik zal hieronder het standaard template invullen, en daaronder mijn concrete vragen stellen.
De situatie met wat ik hoop kwijt te kunnen: 8 "standaard" panelen in landscape op de garage (groen) en 6 "grote" panelen op de overkapping (rood). Blauwe vierkantje is de buitenunit van mijn airco, die zorgt er net voor dat er geen 5 rijen op de garage passen. Grote witte vlak is een oude kippenren, die gaat van het voorjaar verdwijnen...
De overkapping tegen het huis is nu 2.5 meter diep en 4 meter breed, ik wil deze doortrekken langs de achtergevel, totale maat is dan ongeveer 7 meter breed.
String 1 (garagedak), 3400Wp
8 stuks Jinko 425Wp N-type (JKM425N-54HL4-V-B)
Panelen zijn 1722x1134mm, passen netjes twee-aan-twee in de beschikbare ruimte. Panelen 10 graden gekanteld, inclusief ruimte voor schaduwvorming vorige paneel.
String 2 (overkapping), 3360Wp
6 stuks Jinko 560Wp N-type (JKM560N-72HL4-V)
Deze grote panelen (2278x1134mm) passen mooi naast elkaar op de overkapping. Montage op 12 graden, of eventueel ergens anders 10-15 graden als ik besluit de hele overkapping te vervangen.
Er zijn verschillende omvormers te koop die deze panelen aan zouden moeten kunnen. Mijn idee is om een 4600W 1-fase omvormer achter een 20A groep te hangen, en daar alles op aan te sluiten op 2 aparte strings. Bijvoorbeeld een Solis 4.6K-S6, waarbij mijn panelen onder de 6.9kW max DC-vermogen blijven, en de output gelimiteerd is op 4.6KW voor de op 20A gezekerde groep (en ik voed niet teveel terug op 1 fase).
- Ga ik veel opbrengst kwijtraken door mijn onderbemeten omvormer? Ik zit ruim 2KWp (30%) onder het theoretisch maximum van de panelen, maar hoe vaak ga ik dat realistisch halen in de NL zon?
- Daarop voortbordurend, ben ik eventueel beter af met 2 aparte omvormers verdeeld over 2 fasen?
- Voor zover ik weet mag ik een 20A groep maken op mijn 25A aansluiting, zolang alle automaten maar dezelfde karakteristiek hebben (geen overlap in het schakelgedrag). Klopt dit?
- Moet ik voor een 20A groep dikkere draden trekken, of kan dit gewoon met 2.5mm2? Daar zou zonder problemen 25A door moeten kunnen zou ik zeggen, maar met ~10m kabel is 4mm2 wellicht veiliger?
- Zien jullie andere beperkingen, knelpunten of andere overwegingen? Ik heb al een aardig plan in mijn hoofd, maar sta uiteraard open voor feedback!
Foto's
De situatie met wat ik hoop kwijt te kunnen: 8 "standaard" panelen in landscape op de garage (groen) en 6 "grote" panelen op de overkapping (rood). Blauwe vierkantje is de buitenunit van mijn airco, die zorgt er net voor dat er geen 5 rijen op de garage passen. Grote witte vlak is een oude kippenren, die gaat van het voorjaar verdwijnen...
Beschikbare (dak)ruimte
Het dakvlak op de garage is ongeveer 4 meter breed en 5.5 meter lang (bruikbare ruimte, rondom nog 10cm opstaande dakrand).De overkapping tegen het huis is nu 2.5 meter diep en 4 meter breed, ik wil deze doortrekken langs de achtergevel, totale maat is dan ongeveer 7 meter breed.
Schaduw
's avonds zal de overkapping aan de zijkant enige schaduw ervaren van het huis van de buren. Het dak van de garage ligt de hele dag in de zon, zelfs in de winter.Jaarverbruik
Onbekend, we wonen er pas een half jaar en zijn sinds November volledig elektrisch. Ik schat ons jaarverbruik op zeker 5000KWh, als het niet meer is. Voor nu nog geen EV, wel de wens daarvoor als de aanschaf daarvan wat betaalbaarder wordt.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25ABudget en doel
Het doel is in de hoofdzaak om op lange termijn te besparen op de energierekening. De bedoeling is om nu maximaal 5000 euro te investeren, in de hoop een aanzienlijk gedeelte terug te verdienen in de tijd dat we nog 100% mogen salderen. Idee is dat alles na de terugverdientijd "winst" is op de energierekening.Wie gaat het project uitvoeren
Ikzelf, samen met vrienden die reeds ervaring hebben met het leggen van zonnepanelen.Bijhouden van data
Leuk, maar net als met het bijhouden van mijn verbruik zal het "leuk" er na de eerste maanden wel af gaan. Ik denk dat ik genoeg heb aan totale opwek bij kunnen houden, wat ik eventueel ook kan bereiken door de groep achter een KWh-meter te hangen...Reeds verkregen offertes
nvt, ik kan zelf de panelen inkopen voor ~40ct/Wp, met montagemateriaal en elektra erbij verwacht ik rond de 70-80ct/Wp uit te komen.Regio
ArnhemHet plan
Goed, het plan is dus om zo-veel-als-past te leggen in de ruimte die er is. Mijn hoop is dat ik met 2 strings op 1 1-fase omvormer net aan alles kan laten werken - zie mijn vragen daarover hieronder. Legplan is het volgende:String 1 (garagedak), 3400Wp
8 stuks Jinko 425Wp N-type (JKM425N-54HL4-V-B)
Panelen zijn 1722x1134mm, passen netjes twee-aan-twee in de beschikbare ruimte. Panelen 10 graden gekanteld, inclusief ruimte voor schaduwvorming vorige paneel.
String 2 (overkapping), 3360Wp
6 stuks Jinko 560Wp N-type (JKM560N-72HL4-V)
Deze grote panelen (2278x1134mm) passen mooi naast elkaar op de overkapping. Montage op 12 graden, of eventueel ergens anders 10-15 graden als ik besluit de hele overkapping te vervangen.
Er zijn verschillende omvormers te koop die deze panelen aan zouden moeten kunnen. Mijn idee is om een 4600W 1-fase omvormer achter een 20A groep te hangen, en daar alles op aan te sluiten op 2 aparte strings. Bijvoorbeeld een Solis 4.6K-S6, waarbij mijn panelen onder de 6.9kW max DC-vermogen blijven, en de output gelimiteerd is op 4.6KW voor de op 20A gezekerde groep (en ik voed niet teveel terug op 1 fase).
Vragen
Mijn belangrijkste vragen gaan over de elektrische installatie:- Ga ik veel opbrengst kwijtraken door mijn onderbemeten omvormer? Ik zit ruim 2KWp (30%) onder het theoretisch maximum van de panelen, maar hoe vaak ga ik dat realistisch halen in de NL zon?
- Daarop voortbordurend, ben ik eventueel beter af met 2 aparte omvormers verdeeld over 2 fasen?
- Voor zover ik weet mag ik een 20A groep maken op mijn 25A aansluiting, zolang alle automaten maar dezelfde karakteristiek hebben (geen overlap in het schakelgedrag). Klopt dit?
- Moet ik voor een 20A groep dikkere draden trekken, of kan dit gewoon met 2.5mm2? Daar zou zonder problemen 25A door moeten kunnen zou ik zeggen, maar met ~10m kabel is 4mm2 wellicht veiliger?
- Zien jullie andere beperkingen, knelpunten of andere overwegingen? Ik heb al een aardig plan in mijn hoofd, maar sta uiteraard open voor feedback!