sluiten

Uitnodiging online gebruikerstest

We zijn op zoek naar deelnemers voor een leuke online gebruikerstest. Voor de test zoeken we gebruikers die veel gebruik maken van Pricewatch en het forum. Het interview duurt ongeveer 45 minuten en voor je deelname krijg je €40,- vergoeding.

Heb je op vrijdag 14 april tijd om mee te doen (tussen 9:00 en 17:00)? Meld je dan aan en wellicht zien we je snel!

Aanmelden

Toon posts:

Beste en makkelijkste dak op schuur voor zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• coen254
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-03 14:16
Hoi mede-tweakers,
Ik ben met mijn vriendin ons eerste huis aan het renoveren, en daar hoort verduurzamen natuurlijk ook bij. Daarom willen wij graag zonnepanelen. Helaas mogen die niet op het dak van het huis zelf, omdat het een beschermd dorpsaangezicht is (nog niet geprobeerd een vergunning aan te vragen, maar het lijkt iig niet haalbaar). Omdat ik toch de schuur die in de tuin staat moet vervangen, wil ik daar dus maar zonnepanelen op leggen. Gelukkig is die schuur flink en word de nieuwe dat ook, dus er kunnen zat panelen op.
Nu is mijn vraag; hoe kan ik dat het beste aanpakken? Wat voor dak is het beste voor zonnepanelen en wat voor installatiemethode (voor de zonnepanelen) kan ik het beste gebruiken? Het doel is om zo veel mogelijk zonnepanelen op het dak kwijt te kunnen, het liefst echt tegen de randen van het dak aan zodat het dak precies de breedte/lengte kan hebben van de zonnepanelen. Het leek me in ieder geval handig om een lessenaarsdak te maken onder een hoek van 30 graden, zodat de zonnepanelen allemaal ideaal liggen. Het dak komt sowieso op het zuiden te staan.
Ik heb nog weinig besloten voor de schuur, behalve dat hij grofweg 3,8x11m word en ik er 2x9 of 2x10 panelen op kwijt wil en dat ik hem voornamelijk van hout wil maken. Ik wil het allemaal zelf doen.

(weet niet helemaal zeker of dit nou thuishoort in Duurzame Energie en Installaties of in Bouwen en Klussen...)

Alle reacties

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:00
Geisoleerde dakplaten met een montage systeem voor golfplaten van bijv Esdec. Zonde van het werk en materiaal om dakpannen te gaan leggen als je ze vervolgens volledig uit het zicht haalt met zonnepanelen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:31
Wat is de orientatie van het dak? Als het zo'n beetje zuid is in de breedte dan zou je een 10-15 graden lessenaarsdak kunnen maken en die vol leggen met 18 stuks 450-470Wp panelen. Hier liggen de panelen met Valkpitched Clamp op golfplaten op een lessenaarsdak.

• coen254
Oilman schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:22:
Geisoleerde dakplaten met een montage systeem voor golfplaten van bijv Esdec. Zonde van het werk en materiaal om dakpannen te gaan leggen als je ze vervolgens volledig uit het zicht haalt met zonnepanelen.
Ja precies, dat leek mij ook al. Golfplaten is misschien wel een idee inderdaad, ook niet duur.
Uszka schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:30:
Wat is de orientatie van het dak? Als het zo'n beetje zuid is in de breedte dan zou je een 10-15 graden lessenaarsdak kunnen maken en die vol leggen met 18 stuks 450-470Wp panelen. Hier liggen de panelen met Valkpitched Clamp op golfplaten op een lessenaarsdak.
Dak ligt inderdaad op het zuiden, ik had even snel gegoogled wat de ideale hoek ook alweer was en kwam op 30, maar 10-15 is alleen maar makkelijker natuurlijk. Ik ga eens kijken naar die clamps, thanks!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:01
Tip: met witte dakbedekking schijn je het hoogste rendement uit je zonnepanelen te halen, omdat de dakbedekking (en je zonnepanelen) koeler blijven...

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Wat voor schuur wordt het? Zou je het dak niet van zonnepanelen kunnen maken? Alleen montage balken, eventueel van hout, met rubber strips waterdicht.
Zo heb ik een afdak / bij-schuur gemaakt.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• coen254
Het word een vrij normale overkapping/schuur, overkapping om in te zitten en schuur om in te klussen. Gemaakt van douglas denk ik. Dak direct van panelen zou inderdaad ideaal zijn, alleen kon ik daar eigenlijk erg weinig over vinden. Heb je misschien wat meer info over hoe je dat gedaan hebt en welke producten je gebruikte?

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:49
gemakkelijkste dak om dit te doen zijn de standaard geisoleerde dakplaten met trapezium profiel. hier kan je de esdec/clickfit staaldak montage voor gebruiken en kan je precies op maat bestellen. Bijvoorbeeld van Falk.

ivm isolatie en condens dit is beter & waarschijnlijk zelfs goedkoper dan een dak proberen te maken van zonnepanelen.

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07:57
als je kwa nokhoogte de ruimte hebt, zou ik de dakhelling op de optimale waarde van ca 35 graden houden.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik heb rails gelegd, en daar de panelen van onderaf aan vast geschroefd met bout en moer.
Aan de bovenkant heb ik schuimrubber tochtstrip er tussen gedaan, en toen volgende paneel er strak tegenaan geklemd.
edit: zelf gaten geboord waar nodig, pas op, ga niet door het paneel heen, alleen het frame...
nee, is mij niet gebeurt, diepte aanslag heeft zijn nut.

[Voor 27% gewijzigd door onetime op 06-02-2023 15:58]

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee