Hars verwijderen van grenen hout

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:00
Het is tijd om het blokhut opnieuw te gaan schilderen. Een stuk wat ooit eens vervangen is (voor mijn tijd) heeft echter erg veel last van hars, zie de foto.
Wat ik lees is wegsteken, of verwarmen & met doek verwijderen. Dat werkt echter niet zo lekker; eigenlijk is het gewoon niet te doen. Teveel hars en te taai. Heb terpentine, wasbenzine enz geprobeerd.
Weet iemand hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CfoKtUX94Ia4uATQtSeLwyxp4SA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eMTD0MqNo7nmFgHA8B1kuqbm.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:58
Nu het nog koud is, is het vrij hard en niet zo plakkerig en daardoor wat makkelijker af te krabben.
Aan de slag dus met een verfkrabber is mijn idee.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06:32
Ik zou deze pakken
BAHCO Krachtschraper Ergo 665 met handgreep, bladbreedte 65 mm, meerkleurig https://amzn.eu/d/7NML8eQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:49
Ik handbalde vroeger, waarbij ook veel hars werd/wordt gebruikt en dat haalde ik inderdaad met terpentine van mijn handen. Misschien zijn de klodders daar nu te groot voor? Of de hars te koud? Maak het warmer met een föhn?
Maar er zijn meer oplossingen, zie hier voor wat tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:00
Bedankt voor alle tips. Zo'n schraper heb ik nog, zal eens kijken of dat werkt. Ik heb alleen in de zomer geprobeerd het te verwijderen, misschien gaat het beter bij kou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 24-04 00:36
Als de verf toch niet uit maakt, hogedruk spuit er op? Ik zou wel op een niet opvallende plek een keer proberen of het hout dan wel heel blijft.

Anders zou je het ook kunnen (laten) (zand) stralen.

[ Voor 16% gewijzigd door WEBGAMING op 06-02-2023 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:28
met een hogedruk blaas je eerder de verf en de buitenste houtdelen er af dan dat je de hars verwijdert. beter niet doen.

ik heb de ervaring met een tuintafel, kon daarna weer gladschuren en lakken
Pagina: 1