Toon posts:

Nieuwbouw elektra veel stropcontacten zelfde groep

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• halderen
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 26-02 22:50
Ons nieuwbouwhuis is eind vorig jaar opgeleverd, na veel frustratie. Bij eigen installatiewerkzaamheden kwam ik aangelegde elektra tegen die mij nogal bevreemde. Naast elektradraden die los door dichtgespijkerde holle wanden lopen, niet aangesloten aardedraden, merkte ik namelijk dat er wel heel veel op 1 bepaalde groep is aangesloten. En dat dit allemaal via dezelfde set draden loopt.

Vanuit de meterkast loopt een buis naar de bovengelegen slaapkamer direct naar een stopcontact. Daar zit weer een andere set draden aan vast (zie foto) die naar een centraaldoos loopt en vervolgens aftakt naar een aantal andere stopcontacten, waaronder ook een door de bouwer aangelegde verwarming van 600 Watt.
Afgezien van de vreemde constructie om het via het stopcontact te laten lopen vind ik vooral vreemd dat dit vervolgens leid naar 14 (!!!) stopcontacten en 5 lichtpunten. Allemaal over hetzelfde draadje en door hetzelfde stropcontact.

Een andere groep heeft hetzelfde probleem, maar wel wat minder stopcontacten maar waar wel de hele WTW unit op hangt, en de draad van de rookmelder langs het stopcontact loopt waar op dezelfde wijze veel op aangesloten zit.

Volgens de oude NEN norm zou dit echt meer dan het dubbele dan toegestaan zijn. De nieuwe NEN norm heeft een exacte aantal losgelaten, maar het dubbele?

En dan te bedenken dat ze gewoon voor extra stopcontacten e.185 rekenden die gewoon zijn doorgeboord naar de andere kant van de muur, dan had ik beter loze leidingen kunnen vragen, niet alleen de helft van de prijs maar dan was een extra groep mogelijk geweest.

Enige bevindingen?

Alle reacties

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:43

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

De enige bevinding die wij kunnen doen is dat je de installateur moet aanspreken, de andere bevindingen doe jij fysiek ;)

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!
Zoekt nieuwe collega's in omgeving Twente

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:50
Een vraag: Heeft de bouwer / installateur aangegeven dat de huisinstallatie volgens alle geldende normen is aangelegd? Staat dat op papier? Wil je tijd (en geld) insteken om via een juridische weg dit goed te krijgen? Als je het gevoel hebt dat het allemaal niet klopt dan zou ik een elektrotechnische keuring laten doen om te kijken of er gebreken zijn. En hoe die eventueel op te lossen zijn. Eventueel overleggen met je rechtsbijstand of er vervolg aangegeven kan worden.

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-03 11:48
Moet bij nieuwbouw in Nederland de elektrische installatie niet gekeurd worden?

• halderen
Wat ik (maar ben geen jurist nog bouwkundige) begrijp is dat bouwbesluit 2012 van toepassing is. Moet altijd dacht ik, maar vanwege woningborg waar de bouwer bij aangesloten is, geld dit.
Bouwbesluit 2012 stelt dat de elektrische installatie veilig en voldoende bemeten moet zijn. De NEN1010 norm wordt aangewezen als zijnde een garantie dat het dan goed zou moeten zijn als men daaraan voldoet. Dit is tegelijkertijd de invulling van de Europese wetgeving die stelt dat ieder land regels moet vaststellen wat de minimum eisen zijn. Het volgen van deze minimum eisen is verplicht.

Wat ik begrijp is dat als met volgens NEN1010 bouwt dit goed is, maar er ook op basis van "iets" anders gewerkt mag worden als dat even veilig en goed bemeten is. Lekker vaag wat dat dan zou kunnen zijn.

Maar de nieuwe NEN1010 norm praat niet meer van een expliciet maximum, maar gegeven dat het het dubbele is van het oude maximum, lijkt het me teveel (ik zie me er geen twee TVs en drie gaming computers op aansluiten).

De bouwer geeft op bijna niets antwoord, en al helemaal niet inhoudelijk. "Het is binnen de norm", maar welke norm gehanteerd wordt, mag je zelf uitzoeken.
Juridisch ben ik op andere punten al meer bezig, want mis ook 25% van mijn tuin.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:29
Horla schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:13:
Moet bij nieuwbouw in Nederland de elektrische installatie niet gekeurd worden?
nee, dat is niet verplicht. kan je uiteraard wel als opdrachtgever (laten)doen

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Veertien stopcontacten en vijf lichtpunten op een groep klinkt me niet als buitensporig veel in de oren. Een gemiddeld lichtpunt doet 10W tegenwoordig, en veertien stopcontacten zijn iets van drie slaapkamers ofzo?

Drie gaming computers en twee TVs lijken me ook geen praktisch probleem op één groep, tenzij de gamers er een frituurpannetje bij hebben staan ;).

Kijk, als het huis zo ingericht is dat deze stopcontacten bij vijf individuele werkplekken zitten, dan was een extra groep een goed idee geweest. Maar voor gewone stopcontacten in gewone slaapkamers lijkt het me prima.

Het is ook niet gek dat de norm het aantal heeft geschrapt: met twee stopcontacten kan je een groep al overbelasten als je er je waterkoker en frituurpan op aansluit, terwijl je in de gemiddelde woonkamer best dertig stopcontacten kan hebben vanuit praktische overwegingen, terwijl je daar nooit boven de kilowatt uitkomt.

Beetje zonde om heel veel extra bedrading en groepen aan te leggen als je gewoon je telefoon lader op veel plekken wilt kunnen inprikken :)

• chris1508
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-03 14:24
Om alles exact volgens nen1010 te bouwen en uit te voeren is onmogelijk. Dit zal elke elektricien met gezond verstand zeggen. Het feit dat er vroeger een maximum aan zat en nu niet meer is meer gebaseerd op het gebruik van gezond verstand en gecertificeerd installatie werk. Stel jij maakt 15 stop contacten met elk een buiten lampje stelt de oude nen dat jij 2 groepen nodig hebt terwijl dit overbodig is. De nieuwe nen norm gaat uit van deugdelijk installatie werk en daar pak je denk ik zelf de koe bij de spreekwoordelijke horens, losse kabels in de muur Die niet zijn afgeschermd is niet deugdelijk.
Nu is het aan jou zelf in hoe ver je wilt gaan.
Als ik jou was had ik een overzicht gemaakt met gebreken en daarbij de bewijzen hem voor gelegd met de mogelijkheid om te reageren.
Door bijvoorbeeld aangetekend een bericht te versturen.

Stel hij reageert hier niet op is het goed om te doen om contact op te nemen met een juridisch loket en met hun verdere stappen te ondernemen.

Je kan je zaak extra kracht bij zetten door met een gecertificeerd installatie bedrijf in gesprek voor te gaan en daar jou problemen voor te leggen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:02
RonnieKo schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:12:
Een vraag: Heeft de bouwer / installateur aangegeven dat de huisinstallatie volgens alle geldende normen is aangelegd? Staat dat op papier? Wil je tijd (en geld) insteken om via een juridische weg dit goed te krijgen? Als je het gevoel hebt dat het allemaal niet klopt dan zou ik een elektrotechnische keuring laten doen om te kijken of er gebreken zijn. En hoe die eventueel op te lossen zijn. Eventueel overleggen met je rechtsbijstand of er vervolg aangegeven kan worden.
Is dat relevant dan? Je moet toch gewoon ervan uit kunnen gaan dat een huis volgens de normen wordt opgeleverd? Tenzij je natuurlijk zelf voor aannemer hebt gespeeld, dan wordt het wat grijzer (afhankelijk van welke opdraht wie precies heeft gehad).

Ontopic: Dat het allemaal via één draadje gaat lijkt mij sowieso geen probleem. Immers het maakt niks uit of je op één stopcontact 15A trekt, of dat je op drie stopcontaten elk 5A trekt, onder de streep loopt er dezelfde stroom door dat draadje.

Wat overblijft zijn dan het risico op overbelasting, en het nadeel als er iets mis gaat, dat een behoorlijk stuk van je huis in het donker zit. Vraag me niet hoe dat met normen zit, maar dat laatste is natuurlijk irritant. Dat eerste lijkt mij wel meevallen. Welke echt grote verbruikers heb je op de verdieping? Stofzuigers zijn tegenwoordig veel zuiniger, een gaming PC kan natuurlijk behoorlijk wat trekken, maar dan moet je nog wel echt flink los gaan wil dat een probleem worden.

[Voor 30% gewijzigd door Sissors op 02-02-2023 18:33]

• chris1508
Sissors schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:31:
[...]

Is dat relevant dan? Je moet toch gewoon ervan uit kunnen gaan dat een huis volgens de normen wordt opgeleverd? Tenzij je natuurlijk zelf voor aannemer hebt gespeeld, dan wordt het wat grijzer (afhankelijk van welke opdraht wie precies heeft gehad).
Inderdaad een persoon die zich uitgeeft als installateur mag je van verwachten dat die de juiste papieren heeft. Daarnaast bestaat er altijd iets als de plicht tot eigen onderzoek bij zulke dingen. Heb je er navraag na gedaan eventuele certificaten gezien oid

• chris1508
[...]

Ontopic: Dat het allemaal via één draadje gaat lijkt mij sowieso geen probleem. Immers het maakt niks uit of je op één stopcontact 15A trekt, of dat je op drie stopcontaten elk 5A trekt, onder de streep loopt er dezelfde stroom door dat draadje.
Een enkel stopcontact is tot maximaal 10 ampere

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-03 19:49
Tja, lastig. Voor random stopcontacten maakt het eigenlijk geen bal uit als het er 15 zijn.
Waar je voor moet waken is dat de standaard grootverbruikers +2000W hun eigen dedicated stopcontact hebben. Zolang daar voor is gezorgd komt het meestal wel goed. Zoals anderen ook zeggen, ladertje hier ladertje daar. Is vaak maar een paar watt.

Volgens mij zegt NEN1010 wel iets over het verdelen van de lichtpunten over meer dan 1 aardlek. Zodat je bij uitval van aardlek niet volledig in het donker zit. Daar zou je misschien nog iets mee kunnen.

@halderen hoeveel groepen heeft het huis?

@chris1508 Waarom maar 10A voor 1 stopcontact? Er wordt standaard 16A afgezekerd. Een Standaard 55 Gira element heeft een nominale stroom van 16A in de specs staan.

[Voor 12% gewijzigd door AtomicShockwave op 02-02-2023 18:47]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-03 21:56
Hoe kom je erbij dat er in de oude NEN een maximum staan aan het aantal stopcontacten?
Er heeft wel een minimum in gestaan.
Voor het maximum moest je rekenen met 200VA per WCD (en 1 doos met plek voor meerdere stekkers telt nog steeds maar als 1) en 60VA per lichtpunt. Ook hoefde je een stopcontact die gecombineerd was met en schakelaar niet mee te tellen.
Die 14 stopcontacten en 5 lichtpunten waren dus prima.

TheS4ndm4n#1919

• chris1508
@chris1508 Waarom maar 10A voor 1 stopcontact? Er wordt standaard 16A afgezekerd. Een Standaard 55 Gira element heeft een nominale stroom van 16A in de specs staan.
Kortstondig kan 16A, maar langdurig is maximaal 10A. Zo is mij dit altijd uitgelegd

[Voor 6% gewijzigd door chris1508 op 02-02-2023 18:54]

• RocketKoen
chris1508 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:54:
[...]

Kortstondig kan 16A, maar langdurig is maximaal 10A. Zo is mij dit altijd uitgelegd
En dat mag dus al een tijdje niet meer.
Als je 16A groepen hebt moet een stopcontact ook geschikt zijn voor 16A. Je ziet nog wel veel verlengsnoeren en stekkerdozen die 10A of minder mogen hebben. Daarom ontstaat daar zo vaak brand.

TheS4ndm4n#1919

• halderen
AtomicShockwave schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:44:
Tja, lastig. Voor random stopcontacten maakt het eigenlijk geen bal uit als het er 15 zijn.
Waar je voor moet waken is dat de standaard grootverbruikers +2000W hun eigen dedicated stopcontact hebben. Zolang daar voor is gezorgd komt het meestal wel goed. Zoals anderen ook zeggen, ladertje hier ladertje daar. Is vaak maar een paar watt.

Volgens mij zegt NEN1010 wel iets over het verdelen van de lichtpunten over meer dan 1 aardlek. Zodat je bij uitval van aardlek niet volledig in het donker zit. Daar zou je misschien nog iets mee kunnen.

@halderen hoeveel groepen heeft het huis?
Naast de krachtgroep voor de warmtepomp en de fornuisgroep nog 8 groepen (3 algemene, 2 oven, wasmachine, droger en 1 voor koelkast/vriezer). Maar die ene groep is dus nogal ongebalanceerd.

Maakt het aantal groepen uit dan? Ik heb al een loze leidingen opgeofferd en een 9e groep bijgeplaatst
om ze zorgen dat de studeer/thuiswerkkamer tenminste apart loopt. Maar ja, de andere 4 kamers staan ook computers en laptops.

Verder het argument dat stopcontacten alleen maar voor usb laders worden gebruikt, lijkt me niet. Alle vijf de slaapkamers (1 wordt studeerkamer) zitten allemaal niet alleen op dezelfde groep, maar via hetzelfde adertje dat via een stopcontact loopt.

Dat ze niet via een centraaldoos eerst hebben gewerkt komt op mij ook vreemd over.
Voor de stucadoor moest ik in de kamer de stopcontact weghalen en vervolgens ben ik 2 dagen wezen zoeken hoe het kwam dat 1e en 2e verdieping geen stroom meer hadden.

Ik weet wel dat ik noooit meer extra stopcontacten vraag in de bouw, maar altijd loze leidingen. En dat kan ik iedereen aanbevelen. Veel goedkoper (scheelt e.110 per stopcontact) en je hebt alle flexibiliteit.

Wat betreft de bekenening, als ik 200W per stopcontact en 60W voor een lichtpunt neem dan kom ik op een aansluitwaarde van even over de 16A (600W voor de verwarming, 14x200W+5*60W).

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:31
halderen schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:53:
[...]
Wat betreft de bekenening, als ik 200W per stopcontact en 60W voor een lichtpunt neem dan kom ik op een aansluitwaarde van even over de 16A (600W voor de verwarming, 14x200W+5*60W).
Zodra je 14x 200W aan apparatuur aan hebt staan, heb je de 600W verwarming even niet meer nodig.

Hoewel ik het met je eens ben dat het wel wat netter verdeeld had kunnen worden, komt het vaak genoeg voor dat een hele bovenetage op één of hooguit twee groepen zit. Gevalletje minder werk, sneller en goedkoper klaar.
Een andere groep heeft hetzelfde probleem, maar wel wat minder stopcontacten maar waar wel de hele WTW unit op hangt, en de draad van de rookmelder langs het stopcontact loopt waar op dezelfde wijze veel op aangesloten zit.
WTW unit is geen grootverbruiker. 100W maximaal en gemiddeld zo'n 40W vond ik even snel op internet. Het is geen warmtepomp of elektrische verwarming.

De oranje signaaldraad om rookmelders aan elkaar te koppelen loopt inderdaad via dezelfde buizen. Dat is waarschijnlijk de rede van het doorlussen op één groep. Je mag geen groepen vermengen, dus ook niet de oranje signaaldraad. De rookmelders die met een oranje draad verbonden zijn, moeten dus samen op één groep. Anders moeten ze draadloos met elkaar verbonden worden.

• chris1508
RocketKoen schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:17:
[...]

En dat mag dus al een tijdje niet meer.
Als je 16A groepen hebt moet een stopcontact ook geschikt zijn voor 16A. Je ziet nog wel veel verlengsnoeren en stekkerdozen die 10A of minder mogen hebben. Daarom ontstaat daar zo vaak brand.
Ahh kijk dan Loop ik alweer achter de feiten aan. Heb je toevallig daar een bron voor handen ?

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:50
[...]
Ja, het is relevant. Volgens de wet moet alles volgens de huidige wetgeving gebouwd zijn. Dat is een verplichting. Bij vragen moet je het wel kunnen aantonen. Als je aannemer dat niet wil dan heb je als opdrachtgever maar één uitweg en dat is zelf onderzoek laten doen. Ook als je als opdrachtgever het vermoeden hebt van onvoldoende of werk die niet volgens de regels is. Dan mag je het ook zelf aantonen. Daarna is het allemaal een juridische zaak.
halderen schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:48:
Wat ik (maar ben geen jurist nog bouwkundige) begrijp is dat bouwbesluit 2012 van toepassing is. Moet altijd dacht ik, maar vanwege woningborg waar de bouwer bij aangesloten is , geld dit.
Bij die partij al eens geïnformeerd? Is dat hele traject dan wel goed gegaan? Heb je daar een klacht ingediend? Of probeer je het eerst bij de bouwer?
De bouwer geeft op bijna niets antwoord, en al helemaal niet inhoudelijk. "Het is binnen de norm", maar welke norm gehanteerd wordt, mag je zelf uitzoeken.
Nee, dat hoef je niet zelf uit te zoeken. Jouw woning moet volgens het bouwbesluit en onderliggende normen gebouwd worden. Dat staat bij de aanvraag van de bouwvergunning. Heb je die documenten niet dan kan je de bouwvergunning opvragen bij de gemeente en/of de omgevingsdienst.
Juridisch ben ik op andere punten al meer bezig, want mis ook 25% van mijn tuin.
Dat loopt vaker uit op discussies. 25% is wel heel veel. Even terug naar de basis: Wat geeft het koopcontract aan over de kavelgrootte? Daar zit vaak ook een kaartje met het kavel op aangegeven. In het contract staat ook hoe omgegaan met afwijkingen. Heb je een afschrift van het kadaster mogen ontvangen? Dat kan je eventueel nog zelf opvragen. Welk grootte staat op de gegevens van het kadaster aangegeven?

[Voor 49% gewijzigd door RonnieKo op 03-02-2023 08:53]

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03 00:21
[...]

Ik weet wel dat ik noooit meer extra stopcontacten vraag in de bouw, maar altijd loze leidingen. En dat kan ik iedereen aanbevelen. Veel goedkoper (scheelt e.110 per stopcontact) en je hebt alle flexibiliteit.
Nu ligt dit natuurlijk maar net aan de bouwer, bij ons was dit verschil bijvoorbeeld een stuk kleiner.
En dan zou ik met de loze leidingen nog de meterkast moeten uitbreiden, aansluiten en schakelmateriaal etc regelen.
Voor mij was dit echt t prijsverschil niet waard om zelf te klooien.

Maargoed, hier is t ook eigenlijk best prima opgeleverd, er is 1 groep die "veel" doet (schuurtje, hal, overloop, wc, zolderverlichting, en een paar stopcontacten in die gebieden) maar maak mij niet druk erover eigenlijk.

Eigenlijk heb je een 2 tal verschillende problemen

1: Er zijn dingen idd gewoonweg niet deugdelijk in je installatie denk ik (losse draden in een muur zijn volgens mij altijd een no-go), en ik twijfel of de doorlus via een stopcontact echt volgens de norm zal zijn als daar echt alle andere contacten op doorgelust zijn (dat dit via een centraaldoos loopt is overigens wel weer normaal), daar heb je gewoon punten die je aannemer officieel zal moeten oplossen lijkt mij.

2: het aantal stopcontacten, ik denk dat dit vooral een gevoelskwestie is waarbij je een beetje fout zit.
Tegenwoordig hebben we nogal snel veel grootverbruikers waardoor je veel groepen krijgt en je een fout beeld krijgt en denkt dat je veel meer groepen nodig hebt (en dat zeg ik als iemand met een kookgroep, ev groep, quooker groep, 2x een oven groep, zonnepanelen groep, wasmachine groep, droger groep en een losse groep voor de tuin aansluiting), maar als er op die groep 3 gaming pc's en tv's hangen heb je echt niet opeens een groot issue.

Join the club

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-03 07:46
Voor elk (dubbel) WCD mag je 200VA of 200W tellen. Dus ik ga er vanuit dat de 14 genoemde stuks, 7 dubbele zijn? Dus kortgezegd; niks aan de hand.

Daarbij dient de installatie NEN1010 gekeurd te zijn (onderdeel van de oplevering) dus als het niet goed was geweest zou het daar al opgemerkt moeten zijn.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

• halderen
Serpz0r schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:03:
Voor elk (dubbel) WCD mag je 200VA of 200W tellen. Dus ik ga er vanuit dat de 14 genoemde stuks, 7 dubbele zijn? Dus kortgezegd; niks aan de hand.
Nee, het zijn 14 dubbele wcd, en een enkele 1 waarop een verwarmingspaneel van 600W zit (vanuit de bouw). Dus 14*200W + 600W + 5*60W, dus nagenoeg precies 16A. Volgens de regels dus blijkbaar toelaatbaar.

Verwacht tegelijkertijd gebruik is echter 3x game pc van 500W, thuiswerkplek 800W, doe een stofzuiger erbij van 800W en je zit bijna op je maximum dus als dan de verwarming aanslaat (andere ruimte waar een raama opengezet wordt) of er gebeurt wat anders, dan loopt 't vol. Gelukkig heb ik dus al een loze leiding opgeofferd waardoor ik drie PCs eraf kan halen, dus het zal wel goedkomen. Maar ben niet gelukkig.

Losliggende kabels in muren en andere zaken los ik zelf wel op, liever wat extra tijd en geld kwijt zijn dan maanden wachten op de bouwer. Er zijn genoeg items van discussie die ik niet goed zelf kan oplossen.

En met alles wat er tijdens de bouw gebeurt is, ben ik bijzonder negatief geworden (lekkage, enorme vertraging, geen afschot dak, constant extra meerwerk, 25% minder tuin, probleem met isolatie, communicatie die op onbeschofte af is). Twee maanden voor oplevering te horen krijgen dat het een half jaar langer duurt, terwijl de maand ervoor gerapporteerd werd dat alles nog op schema lag. Ons eerste nieuwbouwhuis was echt een zegen.

Ik wil wel iedereen bedanken voor zijn antwoord/mening. Op de verwarming na kan ik er dus minder mee anders dan kritiek hebben. Dat het stopcontact zelf als verdeeldoos gebruikt wordt gebruik ik ook nog wel, maar kan ik beter voor zorgen.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:55
halderen schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:40:
[...]

Nee, het zijn 14 dubbele wcd, en een enkele 1 waarop een verwarmingspaneel van 600W zit (vanuit de bouw). Dus 14*200W + 600W + 5*60W, dus nagenoeg precies 16A. Volgens de regels dus blijkbaar toelaatbaar.

Verwacht tegelijkertijd gebruik is echter 3x game pc van 500W, thuiswerkplek 800W, doe een stofzuiger erbij van 800W en je zit bijna op je maximum dus als dan de verwarming aanslaat (andere ruimte waar een raama opengezet wordt) of er gebeurt wat anders, dan loopt 't vol. Gelukkig heb ik dus al een loze leiding opgeofferd waardoor ik drie PCs eraf kan halen, dus het zal wel goedkomen. Maar ben niet gelukkig.
800W voor een thuiswerkplek? Alles tegelijk aan?

2.5 mm2 kan makkelijk 16A hebben, een automaat schakelt ook niet uit bij 16.1A. Een extra groep was fijn geweest, maar dit is nu eenmaal de keerzijde van projectbouw.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:55
Verder het argument dat stopcontacten alleen maar voor usb laders worden gebruikt, lijkt me niet. Alle vijf de slaapkamers (1 wordt studeerkamer) zitten allemaal niet alleen op dezelfde groep, maar via hetzelfde adertje dat via een stopcontact loopt.

Dat ze niet via een centraaldoos eerst hebben gewerkt komt op mij ook vreemd over.
Voor de stucadoor moest ik in de kamer de stopcontact weghalen en vervolgens ben ik 2 dagen wezen zoeken hoe het kwam dat 1e en 2e verdieping geen stroom meer hadden.

Een groep loopt per definitie een stuk over "hetzelfde adertje". Doorlassen kan prima, mits er goed gelast wordt, in een centraaldoos doe je niet anders.
Dan had je even 3 wago's erop moeten zetten toen de stukadoor kwam, dat is gewoon je eigen verantwoordelijkheid als je zaken niet via de aannemer laat lopen, maar in eigen beheer doet.

Loze leidingen zijn inderdaad fijn, maar je moet wel fatsoenlijke ruimte hebben in je meterkast om het daar ter plekken nog fatsoenlijk aan elkaar te kunnen lassen of als alternatief de groepenkast enorm uitbreiden, maar dat is ook niet zonder kosten.

• RocketKoen
halderen schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:40:
[...]

Losliggende kabels in muren en andere zaken los ik zelf wel op, liever wat extra tijd en geld kwijt zijn dan maanden wachten op de bouwer. Er zijn genoeg items van discussie die ik niet goed zelf kan oplossen.

En met alles wat er tijdens de bouw gebeurt is, ben ik bijzonder negatief geworden (lekkage, enorme vertraging, geen afschot dak, constant extra meerwerk, 25% minder tuin, probleem met isolatie, communicatie die op onbeschofte af is). Twee maanden voor oplevering te horen krijgen dat het een half jaar langer duurt, terwijl de maand ervoor gerapporteerd werd dat alles nog op schema lag. Ons eerste nieuwbouwhuis was echt een zegen.

Ik wil wel iedereen bedanken voor zijn antwoord/mening. Op de verwarming na kan ik er dus minder mee anders dan kritiek hebben. Dat het stopcontact zelf als verdeeldoos gebruikt wordt gebruik ik ook nog wel, maar kan ik beter voor zorgen.
Dus er zitten 3 mensen te gamen, terwijl je thuis werkt en iemand anders stofzuigt (op een van die kamers). En dan zet je een raam open in de ruimte waar de kachel staat?

Ik raad je een stroommeter aan. Dan kun je even kijken hoeveel je PC's nu echt gebruiken. Vooral 800W voor een thuiswerkplek is erg veel. Daarnaast is zelfs jouw scenario 3700W. Een 16A groep is 3680W. En die klapt er bij 30% overbelasting na ongeveer een half uur uit. Bij die 0,5% van jou liggen jullie allemaal al te slapen voordat het zo ver is.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee