• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:02

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Ik heb al een jaar of 14 een Canon EOS 450D, daarvoor ook al jarenlang met een analoge SLR gewerkt.

Ik geniet nog steeds van de mogelijkheden van een dSLR tegenover eenvoudigere camera's of telefoons, maar met alle bijna-live-rapportages van vakanties, uitjes en dergelijke is de concurrentie van een smartphone wel hoog. Als ik een foto gemaakt heb dan moet ik die eerst van mijn camera afkrijgen en daar heb ik een laptop voor nodig die ik lang niet altijd bij de hand heb.

Mijn eerste reden om een vervanging te zoeken is dan ook: ik wil hem kunnen verbinden aan mijn telefoon zodat ik met een app de foto's er direct af kan halen en in de Signal-groepen kan delen.

Verder heb ik naast de body:
- De kitlens: Canon Zoom Lens EF-S 18-55 1:3.5-56. IS II
- Een Canon Zoom Lens EF-S 55-250 mm 1:4-5.6 IS

Andere redenen / tekortkomingen die ik graag verbeterd zou zien als ik dan toch een nieuwe neem:
- Bij heftige uitsnedes kom ik soms wat MP te kort
- De zoomlens op maximale lengte geeft eigenlijk wat te weinig licht, behalve in fel daglicht lukt het bijna niet om scherpe foto's te krijgen
- Filmen met de camera lijkt me ook handig
- 3 shots AEB is soms wat te weinig
- Foto's in donkere omstandigheden zijn ook met de kitlens vaak lastig. Hogere ISO zou dan vooral kunnen helpen
- Snelheid herladen vervolgflits valt me ook vaak wat tegen, het lukt niet om snel twee foto's achter elkaar te maken omdat de flitser eerst vrij lang moet opladen
- Buffergrootte van bursts valt tegen, hij stop al vrij snel (langere tijd) om foto's weg te schrijven

Ik kijk nu naar de EOS 850D of de 90D als opvolger.

- Beide lijken prima verbinding met een smartphone te kunnen maken dus dat zit wel snor.
- De 90D heeft 3x zoveel megapixels, de 850d 2x. Beide een sprong vooruit, ik vraag me af of ik die 34,4 van de 90D nodig ga hebben.
- Beide hebben fors hogere ISO-waarde dan de EOS 450D die ik heb, dat zou fotografie in het donker moeten helpen
- De 90D heeft een sluitersnelheid tot 1/8000 waar de 850D ophoudt bij 1/4000 (net als mijn EOS 450D). 1/8000 is leuk voor sport natuurlijk en voor een lange lens, maar dan moet je wel voldoende licht hebben. Heb ik daar wat aan?
- De 90D heeft een pentaprisma voor de zoeker, de 850D en de 450D een pentaspiegel. Ga ik blij worden van die upgrade?
- De 90D heeft weather sealing, de 850D niet. Maar mijn huidige 450D ook niet, en daar heb ik ook in regen, sneeuw, zand en wat al niet gestaan zonder problemen. Hoe gek moet je het maken?

Wat raden jullie me aan? Budget is er in principe wel voor beide, maar €300 besparen is nooit weg natuurlijk. Ik wil er alleen later geen spijt van krijgen.

En als ik dan een keuze heb gemaakt is de volgende kwestie de lenzen. Ik heb nu een kitlens en een zoomlens, maar niets bijzonders. Ik kan een nieuwe camera met een kitlens kopen of de huidige gebruiken. Heeft de nieuwe nog een meerwaarde? Is het misschien eenvoudiger om mijn oude camera nog te verkopen als ik de lenzen erbij doe?

De zoomlens gebruik ik regelmatig dus ik wil in ieder geval wel iets met 200mm - 300mm.

Alvast bedankt voor het meedenken :)

Tja

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:06

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Best een uitgebreid verhaal maar er missen toch wat dingen

- Je had het over budget. Maar wat is je budget?
- Wat wil je allemaal fotograferen (actie of juist niet)

En ik zie dat je alleen naag Canon DSLRs kijkt. Heb je uberhaupt gekeken naar systeemcamera's en andere merken? Ja, je hebt twee Canon lenzen maar zoals je zelf al aangeeft, zijn die niet super. En ook niet heel duur. Dus daarvoor hoef je niet bij Canon DSLR te blijven.

250mm op F5.6 is op zich wel te doen maar het vergt wel wat oefening en kunde. Meer lichtsterkte tussen de 200 en 300mm gaat aardig wat geld kosten (en wordt ook stuk zwaarder). Een camera waarbij je de ISO wat hoger op kan schroeven is waarschijnlijk handiger.

Het aantal megapixels dat je nodig hebt, hangt af van je doel. Als je groot wil printen is het wel lekker (hoewel ook dat soms overschat wordt). Maar voor online gebruik of kleine afdrukken heb je aan 20MP meer dan genoeg. Als je de extra pixels koopt om lekker te kunnen croppen, kun je beter iets bewuster fotograferen. Goed nadenken over je kader voordat je afdrukt want croppen is zonder van je lens en sensoropervlakte die je niet gebruikt. En het gaat altijd ten koste van je kwaliteit.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
sys64738 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:35:
Best een uitgebreid verhaal maar er missen toch wat dingen

- Je had het over budget. Maar wat is je budget?
De 90D gaat voor ongeveer €1100 (alleen body), dat is prima. Als ik voldoende heb aan de 850D ben ik klaar voor €850, dat is ook prima, scheelt weer wat centjes. Ik kan het wellicht tot €1500 rekken, maar dat hoeft zeker niet.
- Wat wil je allemaal fotograferen (actie of juist niet)
Casual / hobby. Vakantiefoto's: gezinskiekjes, landschapsfoto's, (wilde) dieren, zonsondergangen en maanopkomsten. En thuis meer van hetzelfde eigenlijk - soms gaan we een gezinsfoto maken, of een dagje naar het bos. Of waar dan ook. Feesten / bruiloften komt ook nog wel eens voor - maar alles hobbymatig.
En ik zie dat je alleen naag Canon DSLRs kijkt. Heb je uberhaupt gekeken naar systeemcamera's en andere merken? Ja, je hebt twee Canon lenzen maar zoals je zelf al aangeeft, zijn die niet super. En ook niet heel duur. Dus daarvoor hoef je niet bij Canon DSLR te blijven.
Klopt. Ik probeerde de keuze kleiner te maken, niet groter ;) Ik heb niets tegen andere merken, laat ik dat voorop stellen. Maar Canon bevalt goed tot nu toe. En ik heb er een zoomlens bij die het over het algemeen goed doet. Als een ander merk een veel betere keuze is houdt ik mij aanbevolen.

dSLR bevalt me ook goed, formaat bevalt me goed (en ik heb grote handen, dus grote body voelt prettig aan). Naar full frame gaan brengt me gelijk aan het budget-einde van het segment, dan wordt alles potentieel gelijk veel duurder, dus APS-C leek me prettiger.

Wat zou het voordeel voor mij van een systeemcamera zijn?
250mm op F5.6 is op zich wel te doen maar het vergt wel wat oefening en kunde. Meer lichtsterkte tussen de 200 en 300mm gaat aardig wat geld kosten (en wordt ook stuk zwaarder). Een camera waarbij je de ISO wat hoger op kan schroeven is waarschijnlijk handiger.
Een stuk zwaarder hoeft dan ook weer niet. Hogere ISO met acceptabele / goede beeldkwaliteit zou dan mooi zijn. Van mijn EOS 450D met 1600 naar de 25600 op de 90D of 850D is al een enorme stap, maar welke kwaliteit hou je dan over?
Het aantal megapixels dat je nodig hebt, hangt af van je doel. Als je groot wil printen is het wel lekker (hoewel ook dat soms overschat wordt). Maar voor online gebruik of kleine afdrukken heb je aan 20MP meer dan genoeg. Als je de extra pixels koopt om lekker te kunnen croppen, kun je beter iets bewuster fotograferen. Goed nadenken over je kader voordat je afdrukt want croppen is zonder van je lens en sensoropervlakte die je niet gebruikt. En het gaat altijd ten koste van je kwaliteit.
Ja, zeker waar. Ik doe wel eens een enthousiaste crop als mijn 250mm niet lang genoeg is of als er te weinig licht is om dat scherp te krijgen, dan schiet ik 'm op 150mm en snij ik meer weg.

Ik probeer het vanzelfsprekend te voorkomen. Het is wel de hoofdreden voor eventueel meer megapixels. Mijn EOS 450D schiet er dus al 12, en voor alle normale ongecropte beelden is dat al zeer prima op de normale maten. Uitvergrotingen doe ik ook wel eens maar daar schiet het ook niet snel te kort - die foto's bekijk je toch van een grotere afstand.

Tja

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:29
Met een camera van 14 jaar oud is upgraden op zich best een goed idee, je gaat er op een aantal vlakken best op vooruit. Ik zou je niet blind staren op pixels (dat is ook iets van 14 jaar geleden), alles boven de 20 Mp ga je in normaal gebruik niet merken, naast dat ik het advies hierboven ook steun (anders kadreren). Bij 35 Mp ga je ook heel erg tegen de beperkingen van je lenzen aanlopen. Je kan dan wel meer pixels hebben maar het komt door hetzelfde stukje glas heen met daar wellicht een beperking in oplossend vermogen.

Kijk eens online op sites als DPReview naar de testshots bij diverse ISO settings van de types die je overweegt, dan zie je snel genoeg wat qua ISO voor jou nog acceptabel is. T.o.v. je huidige camera gaat het zeker beter zijn, maar de max setting zal nog steeds een ruisbende opleveren.

Waar je winst kan boeken is in ISO performance, eventueel in dynamisch bereik en bijvoorbeeld bepaalde opties die jij prettig vind werken. Dat zal je echt per model moeten bekijken op basis van wat jij belangrijk vind.

Als je meer winst wil dan dat dan zou ik naar andere lenzen gaan kijken, of een externe flitser als je snelle tijden bij flitsfoto's belangrijk vind. Betere lenzen kunnen ook echt verschil maken. Dat en wat betere high-ISO performance daar kan je een hoop mee oplossen.

1/8000 ga je (bijna) nooit nodig hebben tenzij je professioneel sport gaat schieten.
Spiegel of prisma... een penta-mirror laat zo'n 5% van het licht niet door dus je hebt een tikje minder licht in je zoeker bij erg donkere situaties. Dat zijn de soort situaties waar je toch naar een statief of werken via het scherm (of beide) gaat schakelen. Vraag jezelf af (net als bij 1/8000) of je dat echt gaat merken in jouw gebruik.

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-03 19:43
Ik zou zelf op de RF trein springen denk ik, met de R10. Als een 90D al 1100 kost....

1/8000 heb je zelden nodig en mocht je er tegenaan lopen: ND filters lossen dat probleem prima voor je op. Er moet wel heel veel licht zijn en/of je moet een f/1.4 lens wide open hebben, wil je tegen die beperking aan lopen. Ja, ik heb het enkele keren gehad, maar in hele specifieke gevallen en altijd met een ND filter kunnen oplossen.

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:14
MadEgg schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:54:
[...]
De 90D gaat voor ongeveer €1100 (alleen body), dat is prima. Als ik voldoende heb aan de 850D ben ik klaar voor €850, dat is ook prima, scheelt weer wat centjes. Ik kan het wellicht tot €1500 rekken, maar dat hoeft zeker niet.
Qua prestaties lijkt het verschil me zeker in combinatie met de instap objectieven vrij klein, dus de belangrijkste eigenschap die je van de 90D gaat merken is dat de body groter aanvoelt en meer knoppen heeft.
Als je zo flexibel bent dat je tot 1500 euro 'kwijt' wil zou je ook eens naar een beter objectief kunnen kijken. Met bv. een (tweedehands) 17-55 2.8 heb je meer lichtsterkte en scherpte dan met de kitlens die je nu gebruikt. Persoonlijk zou ik altijd de voorkeur geven aan de 'mindere' body met beter glas...
Wat zou het voordeel voor mij van een systeemcamera zijn?
Hetzelfde als voor anderen ;) - ik ben overstag gegaan om de extra informatie die je krijgt (live histogram, on-screen ondersteuning bij handmatig scherpstellen) en face-detection autofocus (altijd scherp op de ogen). Ik geef ook toe dat het soms wat meer gedoe is om de camera in een stand te krijgen die je optimaal helpt, maar als het werkt heb je er best veel aan.
Een ander voordeel is dat er voor mirrorless nieuwe objectieven e.d. uitkomen. Canon heeft spiegelreflex ontwikkeling zo'n beetje stil gezet.
Een stuk zwaarder hoeft dan ook weer niet. Hogere ISO met acceptabele / goede beeldkwaliteit zou dan mooi zijn. Van mijn EOS 450D met 1600 naar de 25600 op de 90D of 850D is al een enorme stap, maar welke kwaliteit hou je dan over?
Reken jezelf er niet te rijk mee. Ik gebruik een RP (instap mirrorless fullframe) en die zet ik liever niet over de 10.000 Stukken beter dan 1600, maar de max waarde is praktisch nooit bruikbaar. Ik ga er vanuit dat een APS-C sensor minder presteert.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Archer_VC10 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:57:
Met een camera van 14 jaar oud is upgraden op zich best een goed idee, je gaat er op een aantal vlakken best op vooruit. Ik zou je niet blind staren op pixels (dat is ook iets van 14 jaar geleden), alles boven de 20 Mp ga je in normaal gebruik niet merken, naast dat ik het advies hierboven ook steun (anders kadreren). Bij 35 Mp ga je ook heel erg tegen de beperkingen van je lenzen aanlopen. Je kan dan wel meer pixels hebben maar het komt door hetzelfde stukje glas heen met daar wellicht een beperking in oplossend vermogen.

Kijk eens online op sites als DPReview naar de testshots bij diverse ISO settings van de types die je overweegt, dan zie je snel genoeg wat qua ISO voor jou nog acceptabel is. T.o.v. je huidige camera gaat het zeker beter zijn, maar de max setting zal nog steeds een ruisbende opleveren.

Waar je winst kan boeken is in ISO performance, eventueel in dynamisch bereik en bijvoorbeeld bepaalde opties die jij prettig vind werken. Dat zal je echt per model moeten bekijken op basis van wat jij belangrijk vind.

Als je meer winst wil dan dat dan zou ik naar andere lenzen gaan kijken, of een externe flitser als je snelle tijden bij flitsfoto's belangrijk vind. Betere lenzen kunnen ook echt verschil maken. Dat en wat betere high-ISO performance daar kan je een hoop mee oplossen.

1/8000 ga je (bijna) nooit nodig hebben tenzij je professioneel sport gaat schieten.
Spiegel of prisma... een penta-mirror laat zo'n 5% van het licht niet door dus je hebt een tikje minder licht in je zoeker bij erg donkere situaties. Dat zijn de soort situaties waar je toch naar een statief of werken via het scherm (of beide) gaat schakelen. Vraag jezelf af (net als bij 1/8000) of je dat echt gaat merken in jouw gebruik.
Akkoord, dus op basis van wat jij zegt zou de 850D met evt een beter lens een betere investering zijn. Neem ik mee :)
PageFault schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:18:
Ik zou zelf op de RF trein springen denk ik, met de R10. Als een 90D al 1100 kost....

1/8000 heb je zelden nodig en mocht je er tegenaan lopen: ND filters lossen dat probleem prima voor je op. Er moet wel heel veel licht zijn en/of je moet een f/1.4 lens wide open hebben, wil je tegen die beperking aan lopen. Ja, ik heb het enkele keren gehad, maar in hele specifieke gevallen en altijd met een ND filter kunnen oplossen.
De R10 ziet er ook leuk uit, specs zijn vergelijkbaar. Zo te zien wordt die met een adapter geleverd waarmee ik de EF-S lenzen in eerste instantie ook kan gebruiken en dan eventueel upgraden naar de RF-S lenzen, waar nodig.

Ik zie echter een grote maar als ik naar de specs kijk: batterijduur. Wat ik echt enorm waardeer in mijn EOS 450D is de schier oneindige batterijduur, zelfs na 14 jaar. De accu loopt niet vanzelf leeg en ik klik er maanden op weg. Bij de specs van de R10 zie ik 430 met LCD en 260 met zoeker (waarom minder met zoeker? Dat scherm is toch een stuk kleiner, zou minder energie verbruiken zou ik verwachten).

Bij de 850D zie ik het dubbele, bij de 90D het drievoudige. 260 vind ik wel erg weinig, moet ik zeggen. Ik ben benieuwd hoe dat in de praktijk uitpakt.
bzzzt schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:57:
[...]

Qua prestaties lijkt het verschil me zeker in combinatie met de instap objectieven vrij klein, dus de belangrijkste eigenschap die je van de 90D gaat merken is dat de body groter aanvoelt en meer knoppen heeft.
Als je zo flexibel bent dat je tot 1500 euro 'kwijt' wil zou je ook eens naar een beter objectief kunnen kijken. Met bv. een (tweedehands) 17-55 2.8 heb je meer lichtsterkte en scherpte dan met de kitlens die je nu gebruikt. Persoonlijk zou ik altijd de voorkeur geven aan de 'mindere' body met beter glas...
Je bedoelt dan bijvoorbeeld een 850D (of R10) met beter objectief? Ja, dat zou ook zeker een optie zijn.
Hetzelfde als voor anderen ;) - ik ben overstag gegaan om de extra informatie die je krijgt (live histogram, on-screen ondersteuning bij handmatig scherpstellen) en face-detection autofocus (altijd scherp op de ogen). Ik geef ook toe dat het soms wat meer gedoe is om de camera in een stand te krijgen die je optimaal helpt, maar als het werkt heb je er best veel aan.
Een ander voordeel is dat er voor mirrorless nieuwe objectieven e.d. uitkomen. Canon heeft spiegelreflex ontwikkeling zo'n beetje stil gezet.
Oh, dat is wel een ding natuurlijk. Nu heb ik mijn beide lenzen nu ook al 14 jaar, dus zo'n vaart loopt het niet. Scherpstel-assist bij handmatig scherpstellen klinkt wel erg fijn trouwens. Maar dat zijn dingen die niet met de dSLR modellen kunnen? Lijkt me vooral een softwarematig iets?
Reken jezelf er niet te rijk mee. Ik gebruik een RP (instap mirrorless fullframe) en die zet ik liever niet over de 10.000 Stukken beter dan 1600, maar de max waarde is praktisch nooit bruikbaar. Ik ga er vanuit dat een APS-C sensor minder presteert.
Nee, daar ging ik al vanuit. Maar er is nog veel ruimte boven de 1600. En de kwaliteit van ISO 1600 is op mijn EOS 450D ook al niet best dus die probeer ik ook te vermijden.

Tja

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:06

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

De EVF heef een veel hogere resolutie en hogere refresh rate dan het schermpje. Daardoor verbruikt hij meer stroom.

Maar ja, de batterijduur is veel korter op systeemcamera's maar ik zou toch echt niet meer terug willen. Nooit meer verkeerde belichting is heerlijk. En die mirror slap kan ik ook wel missen (zowel het geluid als de trillingen). Bijkomend voordeel zijn al die oude lenzen die je met goedkope adapters kan gebruiken.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:31

DirtyBird

Praktiserend denker

Gezien het feit dat je met kitlenzen werkt die, met alle respect, niet van de hoogste kwaliteit zijn en je daar volgens mij geen probleem mee hebt (waarvoor props; het gaat om de foto, niet om pixelpeeping en scherpte, microcontrast, blabla) vraag ik me af of je niet veel beter af bent met een mooie bridgecamera van bijv. Sony. Dan heb je veel zoom, nieuwe tech incl wifi, lichtsterke lens en veel functies zonder gedoe.

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
sys64738 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:52:
De EVF heef een veel hogere resolutie en hogere refresh rate dan het schermpje. Daardoor verbruikt hij meer stroom.

Maar ja, de batterijduur is veel korter op systeemcamera's maar ik zou toch echt niet meer terug willen. Nooit meer verkeerde belichting is heerlijk. En die mirror slap kan ik ook wel missen (zowel het geluid als de trillingen). Bijkomend voordeel zijn al die oude lenzen die je met goedkope adapters kan gebruiken.
Klinkt verleidelijk. Ik zie wel dat die R10 via USB op te laten is. Dan is dan wel weer prettig, dan kan ik hem met een powerbank wat extra prik geven. Die heb ik vaak toch al bij me.
DirtyBird schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:55:
Gezien het feit dat je met kitlenzen werkt die, met alle respect, niet van de hoogste kwaliteit zijn en je daar volgens mij geen probleem mee hebt (waarvoor props; het gaat om de foto, niet om pixelpeeping en scherpte, microcontrast, blabla) vraag ik me af of je niet veel beter af bent met een mooie bridgecamera van bijv. Sony. Dan heb je veel zoom, nieuwe tech incl wifi, lichtsterke lens en veel functies zonder gedoe.
Haha, dan heb je absoluut de verkeerde aan mij. "Gedoe" is totaal aan mij besteed. Ik heb bij wijze van spreke liever een matige foto met veel eigen inzet dan een perfecte volautomatische foto. Dus doe mij maar lenzen verwisselen, handmatig scherpstellen, diafragma en sluitertijd instellen. Anders ging ik wel gewoon voor mijn mobiele telefoon, die maakt ook best redelijke plaatjes. Mijn huidige camera heb ik als student gekocht en ik heb destijds enorm krom moeten liggen om die te kunnen bekostigen. Nu staat het er financieel iets zonniger voor dus wie weet komt er nog wel wat uitbreiding.

Tja

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

@MadEgg oke das duidelijk :)

Als ik kijk naar je openingspost zie ik toch vooral dat je connectiviteit wilt en daarna nog wat extra voordeel ziet in specs.
Ik zou denk ik dan de voor de 850D gaan, of misschien zelfs nog een stapje eerder.

Het komt op mij een beetje over alsof je nu een nieuwe Audi wilt kopen omdat de asbak van je Twingo vol is :p
Ik snap dat je gelijk wilt profiteren van andere voordelen, maar zo te zien voldoet de 850D al aan al je wensen toch? Geneuzel over minimale sluitertijden (wanneer gebruik je dat?) en pentaprisma's is denk ik niet iets waar je je heel erg druk om hoeft te maken. De stap vanaf de 450D is al groot genoeg om je te wow'en denk ik :)

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• Derice
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Derice

Jamaica has a bobsled team!

Waarom kijk je alleen naar gloed nieuwe camera's?
Een goede tweedehands geeft je budget voordeel voor eventueel een ander type of extra lens/accessoire. Je CF kaarten moeten wellicht vervangen worden door SD?
Cameraland, CameraNu, KameraExpress, etc. Hebben allemaal prima 2e hands exemplaren. En ook in V&A / Marktplaats is wel wat leuks te vinden.

Verder eens met het RF segment. Heel EF / DSLR is een eindig verhaal. Kan leuke deals opleveren, maar het is investeren in iets wat in mijn optiek end of life is.

Beschikbaar als Freelance Fotograaf
Mijn reizen over de wereld
Foto's waar ik trots op ben

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
DirtyBird schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 06:23:
@MadEgg oke das duidelijk :)

Als ik kijk naar je openingspost zie ik toch vooral dat je connectiviteit wilt en daarna nog wat extra voordeel ziet in specs.
Ik zou denk ik dan de voor de 850D gaan, of misschien zelfs nog een stapje eerder.

Het komt op mij een beetje over alsof je nu een nieuwe Audi wilt kopen omdat de asbak van je Twingo vol is :p
Ik snap dat je gelijk wilt profiteren van andere voordelen, maar zo te zien voldoet de 850D al aan al je wensen toch? Geneuzel over minimale sluitertijden (wanneer gebruik je dat?) en pentaprisma's is denk ik niet iets waar je je heel erg druk om hoeft te maken. De stap vanaf de 450D is al groot genoeg om je te wow'en denk ik :)
Om in je analogie te blijven ben ik niet op zoek naar een Twingo, maar ook niet een Audi. Eerder een Volvo ofzo. 90D was nog maar het begin van de echt dure modellen ;) R10 valt in dezelfde prijsrange, iets goedkoper.
Derice schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 06:42:
Waarom kijk je alleen naar gloed nieuwe camera's?
Een goede tweedehands geeft je budget voordeel voor eventueel een ander type of extra lens/accessoire. Je CF kaarten moeten wellicht vervangen worden door SD?
Cameraland, CameraNu, KameraExpress, etc. Hebben allemaal prima 2e hands exemplaren. En ook in V&A / Marktplaats is wel wat leuks te vinden.

Verder eens met het RF segment. Heel EF / DSLR is een eindig verhaal. Kan leuke deals opleveren, maar het is investeren in iets wat in mijn optiek end of life is.
Ik kijk naar nieuwe omdat ik graag vrije keus heb en niet beperkt wordt door wat er toevallig aangeboden wordt. Bovendien zit ik dan vast aan oudere modellen en als ik het doe doe ik het goed - mogelijk gaat mijn nieuwe camera weer 14 jaar mee. Met tweedehands zit je vaak aan een bijna-nieuw model tegen bijna de hoofdprijs wegens beeindigen hobby of iets dergelijks (en dan betaal ik die paar tientjes extra wel voor een nieuw model), of een model van enkele generaties oud (en dan vind ik het zonde van mijn investering, ik heb immers een werkende camera van enkele generaties oud ;) ).

Ik ben wel overtuigd door RF, zeker gezien de ontwikkelingen van de markt. Canon R10 it is. CoolBlue heeft een mooie deal in combinatie met een redelijk lichtsterke prime RF 50mm f/1.8 STM, ik denk dat ik maar voor die ga. In combinatie met een adapter kan ik mijn huidige lenzen dan gebruiken voor de zoom en zien we wel waar het schip strandt.

Bedankt voor de adviezen!

Tja

• Derice
  • Niet online

Derice

Voor de prijs van die R10 bij Coolblue heb je een EOS R bij Cameraland.
Just saying... wereld van verschil en gaat ook zeker 14 jaar mee.
https://www.cameraland.nl...s-canon-eos-r-body-cm0506

• bzzzt
MadEgg schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:36:
[...]
Bij de 850D zie ik het dubbele, bij de 90D het drievoudige. 260 vind ik wel erg weinig, moet ik zeggen. Ik ben benieuwd hoe dat in de praktijk uitpakt.
In de praktijk valt het voor hobbygebruik nog wel mee. Koop gewoon een extra accu en/of laad 'm bij met een USB-C powerbank.
Oh, dat is wel een ding natuurlijk. Nu heb ik mijn beide lenzen nu ook al 14 jaar, dus zo'n vaart loopt het niet. Scherpstel-assist bij handmatig scherpstellen klinkt wel erg fijn trouwens. Maar dat zijn dingen die niet met de dSLR modellen kunnen? Lijkt me vooral een softwarematig iets?
Zoek maar eens een tutorial over 'focus peeking' - je kan een soort arcering in de viewfinder aanzetten waardoor je precies kan zien welke delen scherp zijn. Dat kan niet met de optische zoeken van een DSLR.
Derice schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:52:
Zeker geen verkeerd toestel, maar OP heeft 2 EF-s kitlenzen (met verkoopwaarde nihil) en die moeten er dan uit en vervangen worden door duurdere/zwaardere full frame versies. Zelfs als je er zo'n RF 24-105 kitlens bijgooit zit je al boven het budget en dan moet er nog iets van een tele komen (denk toch wel minimaal 300mm, misschien oude EF op adapter die ook nog 100+ euro kost)

• Derice
  • Niet online

Derice

bzzzt schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:42:

[...]

Zeker geen verkeerd toestel, maar OP heeft 2 EF-s kitlenzen (met verkoopwaarde nihil) en die moeten er dan uit en vervangen worden door duurdere/zwaardere full frame versies. Zelfs als je er zo'n RF 24-105 kitlens bijgooit zit je al boven het budget en dan moet er nog iets van een tele komen (denk toch wel minimaal 300mm, misschien oude EF op adapter die ook nog 100+ euro kost)
Onzin, die ef-s lenzen kunnen middels de EF-RF convertor gewoon gebruikt worden. Die 24-105 rf is dan ook niet nodig.

• PageFault
Derice schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:04:
[...]

Onzin, die ef-s lenzen kunnen middels de EF-RF convertor gewoon gebruikt worden. Die 24-105 rf is dan ook niet nodig.
Niet helemaal, je zit met enorme vignetering op de korste brandpuntafstand van de lenzen... Dat is verre van ideaal.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:37
PageFault schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:12:
[...]

Niet helemaal, je zit met enorme vignetering op de korste brandpuntafstand van de lenzen... Dat is verre van ideaal.
Daarom schakelen ze toch gewoon over naar APS-C modus net zoals bij Sony?

Dan kun je in alle rust shoppen voor een fullframe lens er bij. Vrij nutteloos om een FF camera te hebben met alleen APS-C lenzen imho.

[Voor 17% gewijzigd door Ventieldopje op 03-02-2023 12:25]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• PageFault
Ventieldopje schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:25:
[...]

Dan kun je in alle rust shoppen voor een fullframe lens er bij. Vrij nutteloos om een FF camera te hebben met alleen APS-C lenzen imho.
Je hebt gelijk hoor, met overschakelen, al mis je dan veel megapixels op dat monent. Je laatste regel vat het goed samen :)

Er komen nieuwe R camera's uit binnenkort, zowel crop als FF. Qua prijs wel gunstig om die crop variant te kopen. Geschatte prijs nog geen 700 dollar, als kit met 2 lenzen die de range van 18 tot 210mm coveren voor ruim 1000 dollar.

Duurt dan natuurlijk nog even voor het beschikbaar is, maar als je al 14 jaar kon wachten....

• bzzzt
Ventieldopje schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:25:
[...]

Dan kun je in alle rust shoppen voor een fullframe lens er bij.
Natuurlijk kan je terugvallen naar APS-C modus, maar dat is zo'n beetje hetzelfde als niet rijden in een net gekochte luxe sportwagen omdat de benzine zo duur is...

Aanname bij 'rustig shoppen' is dat topicstarter ambitie heeft naar een fullframe systeem te upgraden. Dat wil niet iedereen en hoeft ook niet per se als APS-C prima voldoet.

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

PageFault schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:41:
[...]

Je hebt gelijk hoor, met overschakelen, al mis je dan veel megapixels op dat monent. Je laatste regel vat het goed samen :)

Er komen nieuwe R camera's uit binnenkort, zowel crop als FF. Qua prijs wel gunstig om die crop variant te kopen. Geschatte prijs nog geen 700 dollar, als kit met 2 lenzen die de range van 18 tot 210mm coveren voor ruim 1000 dollar.

Duurt dan natuurlijk nog even voor het beschikbaar is, maar als je al 14 jaar kon wachten....
Canon is de boel flink aan het dichtsmeren zodat niemand nog weet wat wat is en wat je nou eigenlijk wilt hebben. Binnenkort komt inderdaad een nieuwe fullframe, die op basis van zijn typenummer tussen de R7 en de R10 wordt gezet. De R10 is al een beetje een raar geval wat mij betreft en de R6 is in zeer korte tijd EOL gegaan met de komst van versie 2.
Ze maken mooie spullen, maar tenzij je voor de R3 gaat hou je volgens mij altijd het gevoel dat je nèt niet krijgt wat je zou willen.

• PageFault
DirtyBird schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:17:
[...]

Canon is de boel flink aan het dichtsmeren zodat niemand nog weet wat wat is en wat je nou eigenlijk wilt hebben. Binnenkort komt inderdaad een nieuwe fullframe, die op basis van zijn typenummer tussen de R7 en de R10 wordt gezet. De R10 is al een beetje een raar geval wat mij betreft en de R6 is in zeer korte tijd EOL gegaan met de komst van versie 2.
Ze maken mooie spullen, maar tenzij je voor de R3 gaat hou je volgens mij altijd het gevoel dat je nèt niet krijgt wat je zou willen.
Als het goed is, komen de R8 en de R50 er aan.

Ja het wordt wel een cijfer puzzel, maar ik denk dat ik met een R6 II heel blij zou zijn. Waar zou die tekort in schieten volgens jou?

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

PageFault schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:19:
[...]

Ja het wordt wel een cijfer puzzel, maar ik denk dat ik met een R6 II heel blij zou zijn. Waar zou die tekort in schieten volgens jou?
De R6ii is absoluut de goldilocks van de line-up, maar als die net zo snel EOL gaat als de eerste versie ben je toch wel in de aap gelogeerd als de ondersteuning stopt na 1,5 jaar.
Het feit dat we dat niet weten maakt m wat mij betreft ook weer een beetje een twijfelachtig geval.
Ze gaan een beetje de telefoonkant op zo, terwijl een camera prima 10 jaar mee moet kunnen en wat mij betreft ook de support en toewijding van de fabrikant verdient, maar zal ook wel wat ouderwets zijn :)

• PageFault
DirtyBird schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:22:
[...]

De R6ii is absoluut de goldilocks van de line-up, maar als die net zo snel EOL gaat als de eerste versie ben je toch wel in de aap gelogeerd als de ondersteuning stopt na 1,5 jaar.
Het feit dat we dat niet weten maakt m wat mij betreft ook weer een beetje een twijfelachtig geval.
Ze gaan een beetje de telefoonkant op zo, terwijl een camera prima 10 jaar mee moet kunnen en wat mij betreft ook de support en toewijding van de fabrikant verdient, maar zal ook wel wat ouderwets zijn :)
Dat een camera niet meer geproduceerd wordt, zegt niks over support. Voor de R6 komt nog steeds firmware uit.

Persoonlijk denk ik dat analoge camera's langer mee gingen omdat de kwaliteit met name bepaald werd door de film die je er in stopte. Bij digicams gebeurt er best wel wat in 10 jaar (in 1,5 jaar vind ik de stappen verwaarloosbaar op sensorgebied). Mijn DSLR is bijna 11, ook veel te lang, maar dat komt omdat ik afgelopen jaren ook heel weinig meer heb gefotografeerd. Ik wil die vervangen door de R6 II.

• bzzzt
PageFault schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:41:
[...]
Dat is gebaseerd op geruchten en op Amerikaanse prijzen. De prijzen hier in euro's (en inclusief BTW) liggen hier zeker zo'n 30% hoger.
Of topicstarter zit te wachten op een R50 is ook maar de vraag. Niemand behalve Canon heeft op dit moment 100% zekerheid over de specs en het gebruiksgemak of welke objectieven er op gaan passen.

• PageFault
bzzzt schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:27:
[...]

Dat is gebaseerd op geruchten en op Amerikaanse prijzen. De prijzen hier in euro's (en inclusief BTW) liggen hier zeker zo'n 30% hoger.
Of topicstarter zit te wachten op een R50 is ook maar de vraag. Niemand behalve Canon heeft op dit moment 100% zekerheid over de specs en het gebruiksgemak of welke objectieven er op gaan passen.
De prijzen zullen wel iets verschillen.

De specs kloppen meestal wel op deze site, al is het de vraag wanneer het komt en dan wanneer het beschikbaar is bij de NLse winkels....

Welke objectieven is simpel: R50 gewoon RF en RF-S. EF en EF-S via adapter.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Derice schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:52:
Vast een prachttoestel inderdaad, maar refurbished zie ik niet zo zitten. Persoonlijke voorkeur. Een tweedekansje / retourexemplaar ben ik voor in, maar deze laat ik toch maar schieten. Ook vraag ik me af of ik baat ga hebben bij full frame en/of dat me later nog weer in een duurder segment gaat plaatsen.
PageFault schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:19:
[...]

De R50 is een soort-van opvolger voor de M50 zo te zien? Die is me dan weer iets te beperkt naar mijn smaak :Y). De R8 komt weer een beetje hoog uit qua prijs, zeker als ik er nog een leuke zoomlens bij wil.

Ik heb zojuist de R10 besteld met de 55mm f/1.8. En daarnaast nog een RF 100-400 f5.6/8 IS USM objectief. Niet de snelste, wel een mooi bereik en de reviews zijn best positief, zeker gezien de prijsstelling. Budget iets overschreden maar daar kom ik wel overheen O-) Later nog maar eens kijken naar een lichtsterkere lens met een wat kleiner bereik.

Tja

• Derice
  • Niet online

Derice

MadEgg schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:22:
[...]

Vast een prachttoestel inderdaad, maar refurbished zie ik niet zo zitten. Persoonlijke voorkeur. Een tweedekansje / retourexemplaar ben ik voor in, maar deze laat ik toch maar schieten. Ook vraag ik me af of ik baat ga hebben bij full frame en/of dat me later nog weer in een duurder segment gaat plaatsen.
Dit is geen refurbished, gewoon een 2e hands. Geen idee waar je dat leest?
Iemand die deze aan hen verkocht heeft, zij checken hem, geven je er gewoon garantie op en bieden hem ook zo aan.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Derice schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:34:
[...]

Dit is geen refurbished, gewoon een 2e hands. Geen idee waar je dat leest?
Iemand die deze aan hen verkocht heeft, zij checken hem, geven je er gewoon garantie op en bieden hem ook zo aan.
Onze eigen Tweakers.net: uitvoering: Canon EOS R Zwart

Daar staat ie onder het kopje 'Refurbished' met als omschrijving 'Nieuwstaat - refurbished'. Maakt niet zo veel uit - het komt een beetje op hetzelfde neer. Cameraland geeft garantie op een tweedehands camera die ~22.000 shots gemaakt heeft. Zal vast prima zijn, maar niet voor mij.

Tja

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Gister heb ik de EOS R10 met lenzen binnengekregen en vandaag even uitgeprobeerd.

Het is sowieso al een verschil van dag en nacht met de EOS 450D. De zoomlens maakt prachtig scherpe foto's uit de hand op 400mm zonder veel ruis op hogere ISO-waardes. En de prime-lens doet het prachtig op kortere afstand. Compactere afmetingen en lager gewicht is ook prettig gebleken.

De (iOS) app werkt ook prima, fijn om remote foto's te kunnen downloaden, verwijderen en de raw-afbeeldingen ook nog te kunnen tweaken. En rechtstreeks te kunnen versturen natuurlijk.

Nogmaals dank voor de adviezen, hier ga ik geen spijt van krijgen!
bzzzt schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:42:
[...]

In de praktijk valt het voor hobbygebruik nog wel mee. Koop gewoon een extra accu en/of laad 'm bij met een USB-C powerbank.
Eén dag intensief gebruik hield hij op zich goed vol, dat viel me niet tegen. Maar wel heb ik al mijn eerste aanvaring gehad: ik was vergeten de camera uit te zetten. 2 uur laten liggen en hij is leeg. Mijn 450D kon daar goed tegen, die hoefde ik eigenlijk nooit uit te zetten. Maar misschien is dat met de power settings nog wat bij te sturen. Maar nu de accu goed leeg is wil de R10 ook niet aan met een USB-kabel erin. Hij laadt wel op maar geeft alleen een melding dat ik de accu verder moet opladen. Dus een reserve-accu gaat er denk ik nog wel komen. Had ik ook al voor de 450D trouwens, is ook best werkbaar.
Zoek maar eens een tutorial over 'focus peeking' - je kan een soort arcering in de viewfinder aanzetten waardoor je precies kan zien welke delen scherp zijn. Dat kan niet met de optische zoeken van een DSLR.
Dit heb ik ook geprobeerd, dat werkt lekker inderdaad! De EVF is sowieso wel prettig met veel meer informatie over focus van je shot. De AF-indicatoren op de EOS 450D waren nogal beperkt (die had er ook maar 9 natuurlijk).

Tja

• bzzzt
MadEgg schreef op zondag 5 februari 2023 @ 23:34:
Eén dag intensief gebruik hield hij op zich goed vol, dat viel me niet tegen. Maar wel heb ik al mijn eerste aanvaring gehad: ik was vergeten de camera uit te zetten. 2 uur laten liggen en hij is leeg.
Ergens in het menu onder 'power saving' kan je 'auto power off' instellen.
Veel plezier met je nieuwe aanschaf.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee