Toon posts:

CD-Rom niet zichtbaar in BIOS (1995)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ben M
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14-03 21:02
Mijn vraag

Beste allen,

Ik ben bezig met het bouwen van een Pentium 1, Windows 95 PC. (Aangezien ik een Intel Pentium 90 MHz had liggen). Ik gebruik een test PC om de onderdelen te controleren alvorens ik alles inbouw, en voor (onverwachte) verassingen kom te staan. Nu heb ik een HDD met Windows 98 (ooit geïnstalleerd via de test pc). Waar ik Windows 95 op wil zetten. de pc die ik aan het bouwen ben. Start netjes Windows 98 op van die oude HDD. Ik heb een oude CD-ROM drive liggen, die ik graag wil installeren in de pc die ik aan het bouwen ben. Als ik het aansluit, en Windows 98 opstart, dan is de CD-ROM drive niet zichtbaar. Als ik in de bios kijk, het zelfde verhaal. Nu heb ik het CD-ROM rekje getest in de test pc (met de zelfde HDD) en daar kreeg ik een foutmelding, na de jumper op master te hebben gezet van de CD drive, was het opgelost en was hij zichtbaar in Windows 98. Maar stop ik het CD rekje in de pc die ik aan het bouwen ben, dan is er nikst zichtbaar. Heeft iemand een idee of dat gebruikelijk is? Misschien dat als ik Windows 95 installeer en dus een bootfloppy gebruik, dat de CD drive wel gezien wordt? In verband met de drivers. Bij het kiezen van Boot sequence, kan ik alleen kiezen uit: C,A en A,C.
Wat begrijpelijk is (denk ik) omdat je nog altijd een bootfloppy nodig hebt. Wil je een CD met een ISO gebruiken. Maar daardoor vraag ik mij af of de bios de CD-ROM drive wel zou moeten zien?

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Pc die ik aan het maken ben:
Moederbord:
Asus P I-P55TP4N (1996) met een bios uit 1995.
HDD: Conner Peripherals 850MB

Test PC:
Moederbord:
Elitegroup K7SOM+ uit 2002

CD-ROM drive:

Groet,

Ben

Beste antwoord (via Ben M op 05-02-2023 17:28)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:04

Nemesizz

Untouchable

Als CD-rom detectie niet door de BIOS gedaan kan worden (of ergens bij boot options: a: c: CDROM niet staat) was je vaak afhankelijk van een bootdiskette om een CDrom aan de praat te krijgen.

Heb ook zat Pentium-1 klasse machines gehad die niet vanuit de BIOS konden booten van CD, dan was je aangewezen op zo'n diskette met een cdrom-driver. Dit werkte bij Win95, 98, ME CD's (die kon je nog starten vanuit DOS), maar bepaalde latere versies werkte dat niet.

Alle reacties

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:19
Lang geleden maar was het niet iets met ATAPI? De CD-ROM danwel de oude PC ondersteunen dat niet en dan werkt het niet. Zou je even op moeten Googlen.

Edit: Was zelf ook wel weer benieuwd dus even terug gezocht:

"ATA Packet Interface (ATAPI) is a protocol that has been added to Parallel ATA and Serial ATA[1] so that a greater variety of devices can be connected to a computer than with the ATA command set alone. It carries SCSI commands and responses through the ATA interface. ATAPI devices include CD-ROM and DVD-ROM drives, tape drives, magneto-optical drives, and large-capacity floppy drives such as the Zip drive and SuperDisk drive."

Waarschijnlijk ondersteunen je oude IDE controllers deze uitbreiding niet.

[Voor 66% gewijzigd door chaoscontrol op 02-02-2023 11:48]

Inventaris - Koop mijn meuk!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-03 11:07

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Je moet wel de juiste cd-rom speler in de PC plaatsen, deze is waarschijnlijk niet compatibel met de hardware.

Heb je een ander station welke je kan gebruiken? Meestal is het aansluiting van de PATA op het moederbord voldoende om hem zichtbaar te maken, als dit niet het geval is dan word de hardware niet ondersteund.

Wabbawabbawabbawabba

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:27
sluit je de HDD en CD-ROM speler op dezelfde kabel aan, of ieder eigen kabel? Bij dezelfde kabel moet 1 apparaat Master zijn en andere Slave. Zo uit mijn hoofd moet dan de slave ook op het "midden" van de kabel zitten en de master aan het uiteinde.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 31-03 13:01
De apparatuur in die tijd gebruikt IDE.
Doorgaans heb je 2 IDE controllers.
Beide hebben een eigen kabel en op de kabel kan je een "master" en een "slave" aansluiten.
Het configureren van "master" danwel "slave" gaat via jumpers.

Als de harddisk en CDROM samen op dezelfde kabel zitten, zorg dan dat de harddisk "master" is en de CDROM "slave" is.
Indien de CDROM op een eigen kabel zit, dan moet deze "master" zijn geconfigureerd.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:49
Zet op alle drives de jumpers eens op cable select en kijk of dat werkt. Dan maakt de plek op de kabel niet uit.

• GarBaGe
Aragnut schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:46:
... Zo uit mijn hoofd moet dan de slave ook op het "midden" van de kabel zitten en de master aan het uiteinde.
Bijna...
De locatie op de kabel maakt niet uit, maar je wilt wel een apparaat hebben aan het einde van de kabel om mogelijk interferentie problemen op de kabel te onderdrukken.
Een stuk kabel wat overblijft zou als een antenne kunnen fungeren.
Dus wat je veel zag, was een "master" aan het uiteinde.
Maar, doe je de master in het midden en de slave aan het einde, ook goed.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-03 13:09

SeatRider

Hips don't lie

NimRod1337 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:49:
Zet op alle drives de jumpers eens op cable select en kijk of dat werkt. Dan maakt de plek op de kabel niet uit.
Juist wel. CS (cable select) betekent dat de plek op de kabel bepaalt of het Master of Slave wordt. Overigens heb je ook nog Single als setting :+

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Aragnut
Cable Select wilde nogal eens problemen geven. hard zelf instellen geeft stuk beter resultaat.
Bij mijn weten waren er ook issues met CD-ROM (atapi) device op dezelfde kabel als HDD met betrekking to doorvoer snelheid.

• GarBaGe
Ja, die kan wel, maar zou ik niet aanraden.
Cable select is een feature die later is geintroduceerd.
Als alle apparaten op de kabel "cable select" ondersteunen, geen probleem.
Maar om problemen uit te sluiten, zou ik niet snel deze optie kiezen.

• NimRod1337
  • Laatst online: 18:49
SeatRider schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:52:
[...]

Juist wel. CS (cable select) betekent dat de plek op de kabel bepaalt of het Master of Slave wordt. Overigens heb je ook nog Single als setting :+
Maar dan maakt de plek dus niet uit.

Edit: Ik zeg ook, kijk of het werkt. Iedereen ziet altijd zoveel beren gelijk.

[Voor 11% gewijzigd door NimRod1337 op 02-02-2023 11:53]

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:32
Oftwel, mocht je 2 IDE aansluitingen hebben, gebruik voor beide apparaten een eigen IDE aansluiting :)

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• GarBaGe
Aragnut schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:52:
[...]

...
Bij mijn weten waren er ook issues met CD-ROM (atapi) device op dezelfde kabel als HDD met betrekking to doorvoer snelheid.
Ja, IDE is een bus. De "master" is controller van de bus.
Twee apparaten op 1 bus, betekent gedeelde bandbreedte.
Zeker bij CD -> harddisk kopieer acties kan "samen op de bus" best tot flinke performanceverlies leiden.

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:36
Als ik het me goed herinner, gebruikt Win95 DOS als bootloader, en moet er een driver geladen worden in de config.sys (CDROM.sys ofzoiets)

• Ben M
Bedankt voor alle reacties!
Ik heb eventueel nog een ander CD/DVD. rekje. Die ik kan proberen. Deze is wel wat nieuwer. Ik heb 2 IDE poorten op het moederbord, Primaire en secondaire. Ik heb aan de een (master) de HDD en de andere (master) de CD-ROM drive. Aangezien het CD rekje net zo oud was als het moederbord, leek het wel mooi toepasbaar. Ik zal het ook eens proberen met cable select. (Wordt van het weekend dan), maar ik zal de resultaten delen. De foutmelding die ik bij de test pc kreeg was (iets met) atapi incompatibel. Maar na de jumper op master gezet te hebben, was dit dus verholpen. Op het moederbord zit wel IDE HDD output detectie, maar je moest wel handmatig de HDD selecteren. In de handleiding staat dat er in totaal 2 masters en 2 Spaces kunnen worden aangesloten. Ik heb geen “auto” wat ik in de bios kan selecteren achter bijvoorbeeld: Primary Master.

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:02

nhanssen

QVL is non-tweakers

MEN-O schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:56:
Als ik het me goed herinner, gebruikt Win95 DOS als bootloader, en moet er een driver geladen worden in de config.sys (CDROM.sys ofzoiets)
Klopt, en mscdex.exe incl. parameters.

Spec's PC

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:19
Anders heb ik nog wel diskettes liggen met Win95, heb je geen CD nodig :+

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | iRacing | PVoutput

• Ben M
Alleen diskettes heb ik ook over nagedacht. Maar dan is het installeren van software lastiger dan even een cd’tje branden. Desnoods installeer ik het via de test pc. Maar ja, das natuurlijk niet zo leuk ;)

• Ben M
Zodoende dacht ik dat Misschien de cd Rom pas wordt herkend na dat er drivers voor geïnstalleerd zijn. Maar omdat op de HDD Windows 98 staat, leek mij dat toch wat apart.

• GarBaGe
CDROM over IDE heeft ATAPI nodig.
Deze standaard is volgens mij pas in 1998 geintroduceerd.
Jouw moederbord uit 1996 ondersteunt dit simpelweg niet.
Dan blijven er 2 opties over:
1. Floppy (was toen heel gebruikelijk)
2. CDROM over SCSI.

• Ben M
GarBaGe schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:16:
2. CDROM over SCSI.
Aha, ik heb nog nooit van SCDI gehoord. Is dat dan dat je het via de pci bus doet ? En anders inderdaad, gewoon de floppy. Office 95 installeer ik wel door de hdd even in de andere pc te doen.

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-03 09:14
GarBaGe schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:16:
2. CDROM over SCSI.
Dat kan niet kloppen. Ik speelde C&C in 1996 op mijn 486dx2. Dat was het eerste spel wat ik op cd kocht. Als je de handleiding checkt kun je zien dat dit mobo gewoon een CD-ROM ondersteunt: https://theretroweb.com/m...1cc80a1344f4005672727.pdf

@Ben M Staan de jumpers goed op HDD en CD-ROM? De CD-ROM moet op de primary IDE als slave of op de secondary IDE als master.

• Ben M
Erapaz schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:25:
[...]

Dat kan niet kloppen. Ik speelde C&C in 1996 op mijn 486dx2. Dat was het eerste spel wat ik op cd kocht. Als je de handleiding checkt kun je zien dat dit mobo gewoon een CD-ROM ondersteunt: https://theretroweb.com/m...1cc80a1344f4005672727.pdf

@Ben M Staan de jumpers goed op HDD en CD-ROM? De CD-ROM moet op de primary IDE als slave of op de secondary IDE als master.
Ik heb de HDD op primary master en de CD drive op secundary master. (En de jumpers allebei op master) Ik weet wel dat ik de hele avond heb zitten prutsen met de hdd omdat die niet herkend werd. Maar op de een of andere manier is het wel gelukt (zonder bios aanpassingen).

• Ben M
Het zou moeten kunnen inderdaad.

• Ben M
Ik heb ook dezelfde versie als benoemd in de handleiding. Ik denk gewoon nog maar een aantal keer proberen en nog eens jumpers en kabels controleren.

• Erapaz
Op zich zou het niet ingewikkeld moeten zijn, maar met zulke oude spullen kan het in de details fout gaan. Dus inderdaad alles nalopen, probeer ook een andere IDE kabel, misschien zit er ergens een breukje. Je zou zelfs nog een andere CD-ROM kunnen proberen. Als slave op de primary IDE ook al geprobeerd?
Ik kan me herinneren dat er toentertijd nog weleens iets gewoon niet werkte vanwege incompatibiliteit tussen mobo and hardware.

• Ben M
Dat ga ik maar gewoon doen dan, ik zal resultaten laten weten. Maakt de bios ook nog uit? Ik zie namelijk dat de bios versie wel wat ouder lijkt dan die in de handleiding.

• Erapaz
Updaten kan geen kwaad, misschien dat er een incompatibiliteit is die gepatched is. Maar dat is lastig te vinden zo. Puur voor de hobby zou ik hem sowieso updaten.

• MacIsCool
  • Laatst online: 16:56
Wat al eerder is gezegd, volgens mij moet je in windows95 de autoexec.bat en/of config.sys aanpassen zodat hij de dos CD-Rom drivers laad. Ik had een cd-rom drive op mijn 386xs , en dat was Dos 6.22. Dus het kan.

Windows 98 is moderner, zat dit al ingebouwd. Die kon je ook installeren vanaf CD, zonder bootfloppy.

( Speelde 7th guest erop, geweldig !! video, geluid etc.. reden om een Soundblaster te kopen destijds.. )

[Voor 14% gewijzigd door MacIsCool op 02-02-2023 13:06]

Runs everything...

• Ben M
Erapaz schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:04:
Updaten kan geen kwaad, misschien dat er een incompatibiliteit is die gepatched is. Maar dat is lastig te vinden zo. Puur voor de hobby zou ik hem sowieso updaten.
Bedankt voor de tip. Daar zal ik eens naar kijken. Ik heb een handleiding gevonden met dezelfde bios versie als ik heb. Er staat dat deze ook CD-ROM support via IDE. Zou moeten kunnen dus.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Wat ik me herinner van die oude Award BIOS'en, moest je IDE detectie op 'auto' hebben staan op CD-ROM drives te laten herkennen tijdens de POST, alleen dan kon je van de CD booten.

Maar bepaalde HDD's konden daar niet mee overweg en moest je IDE harddisk detection doen om te zorgen dat de HDD herkent werd. Oplossing wat ik dan vaak deed was de HDD's op een IDE poort, en de CD-drive(s) op de andere, kon je die op auto detect laten, en de HDD's laten detecteren in de BIOS.

Echter, ik zie dat er een Dallas op het bord zit die leeg is, dus ongeacht wat je instelt in de BIOS, bij de 'exit' is die de ingestelde data alweer kwijt (borden met een lege Dallas die ik had waren gegeven bij reboot al kwijt, niet alleen bij een power-off).

Extra probleem, het lijkt erop dat die Dallas vast gesoldeerd zit, dus word nog een 'klusje' om dat ding weer te fixen (kan wel, door er zelf draden aan te solderen met een batterij houder...maar makkelijk is anders).

• Ben M
Ben M schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:06:
[...]

Bedankt voor de tip. Daar zal ik eens naar kijken. Ik heb een handleiding gevonden met dezelfde bios versie als ik heb. Er staat dat deze ook CD-ROM support via IDE. Zou moeten kunnen dus.
Klinkt erg gaaf! Ik heb een soundblaster, maar een uit 1999. Ik ga kijken of ik een ISA versie kan vinden uit 1995.

• Ben M
Nemesizz schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:08:
Wat ik me herinner van die oude Award BIOS'en, moest je IDE detectie op 'auto' hebben staan op CD-ROM drives te laten herkennen tijdens de POST, alleen dan kon je van de CD booten.

Maar bepaalde HDD's konden daar niet mee overweg en moest je IDE harddisk detection doen om te zorgen dat de HDD herkent werd. Oplossing wat ik dan vaak deed was de HDD's op een IDE poort, en de CD-drive(s) op de andere, kon je die op auto detect laten, en de HDD's laten detecteren in de BIOS.

Echter, ik zie dat er een Dallas op het bord zit die leeg is, dus ongeacht wat je instelt in de BIOS, bij de 'exit' is die de ingestelde data alweer kwijt (borden met een lege Dallas die ik had waren gegeven bij reboot al kwijt, niet alleen bij een power-off).

Extra probleem, het lijkt erop dat die Dallas vast gesoldeerd zit, dus word nog een 'klusje' om dat ding weer te fixen (kan wel, door er zelf draden aan te solderen met een batterij houder...maar makkelijk is anders).
Ik kan inderdaad via autodetectie de hdd selecteren. De “auto optie” is niet mogelijk. Die Dallas realtimeclock is inmiddels weer werkend. Opengeschaafd en een externe batterijhouder geplaatst. Die foto’s zijn nog wat ouder, het merendeel zit al in de behuizing.

(Foto is al wat ouder, de schijf is dus al geselecteerd (LBA mode) als primary master)

[Voor 14% gewijzigd door Ben M op 02-02-2023 13:14]

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:53
Zoals hierboven aangegeven, HDD op IDE 1 en CD op IDE 2, dan zou je (mits je alle jumpers goed hebt staan) de CD ook gewoon in de BIOS langs moeten zien komen. Of je er dan van kan booten is een ander verhaal, maar ook dat is hierboven al uitgelegd. Controleer ook even je IDE kabels, of je niets hebt omgedraaid of zet de CD-ROM op de andere connector op de kabel. Ik kan me herinneren dat je soms alle combinaties van jumper selectie en connector op de kabel moest proberen voordat je de juiste had gevonden.

Leuk project!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-03 12:14

Dido

heforshe

Erapaz schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:47:
Ik kan me herinneren dat er toentertijd nog weleens iets gewoon niet werkte vanwege incompatibiliteit tussen mobo and hardware.
Ja, dat is met moderne hardware nooit meer een issue O-)

Wat betekent mijn avatar?

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:19
https://winworldpc.com/pr...indows-boot-disk/95-osr2x
Not all Windows 9x/ME CDs are bootable, not all CDs included boot disks, and DOS will not see a CD-ROM drive unless a driver is loaded.
Probeer het eens met een floppy bootdisk.
Gek genoeg heb ik voor dit soort gevallen altijd een USB diskette station in de kast...
Heb nog wat oude meuk die ik niet kwijt wil.

Trip down memory lane, blijkbaar nog vrij goed geheugen aangezien ik de code nog uit mijn hoofd wist...

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | iRacing | PVoutput

• Erapaz
Dido schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:34:
[...]

Ja, dat is met moderne hardware nooit meer een issue O-)
Haha, ik heb halverwege de jaren 00 afscheid genomen van de custom pc's. Vooral in de jaren 90 er mee bezig geweest (coax netwerken onder dos met DOOM, gta 1 en C&C) en in 2005 mijn laatste pc gebouwd. Ik had gehoopt dat tegenwoordig de standaarden voor beter waren geïmplementeerd. Plus er is natuurlijk heel veel op internet te vinden. In mijn tijd (opa vertelt) had je echt alleen de handleiding en een bevriende buurman die me uit de nood redde als ik mijn mobo had gesloopt met een te hoge bus speed.

Ik volg dit topic dus met veel plezier, post je voortgang ook als het goed gaat!

• Erapaz
Ben M schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:09:
[...]

Klinkt erg gaaf! Ik heb een soundblaster, maar een uit 1999. Ik ga kijken of ik een ISA versie kan vinden uit 1995.
Dan zou je eigenlijk op zoek moeten gaan naar een AWE64 met de extra wave-tables. De Duke 3D soundtrack klonk daar zo goed op. Voor het verschil (de AWE32/64 vanaf 1 minuut 10s): YouTube: DUKE3D - Sound Blaster AWE 64

• Ben M
raymondw schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:34:
https://winworldpc.com/pr...indows-boot-disk/95-osr2x

[...]

Probeer het eens met een floppy bootdisk.
Gek genoeg heb ik voor dit soort gevallen altijd een USB diskette station in de kast...
Heb nog wat oude meuk die ik niet kwijt wil.

Trip down memory lane, blijkbaar nog vrij goed geheugen aangezien ik de code nog uit mijn hoofd wist...
Ik zal eens een bootfloppy proberen.

• Ben M
Erapaz schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:48:
[...]

Dan zou je eigenlijk op zoek moeten gaan naar een AWE64 met de extra wave-tables. De Duke 3D soundtrack klonk daar zo goed op. Voor het verschil (de AWE32/64 vanaf 1 minuut 10s): YouTube: DUKE3D - Sound Blaster AWE 64
Bedankt voor de tip!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Als CD-rom detectie niet door de BIOS gedaan kan worden (of ergens bij boot options: a: c: CDROM niet staat) was je vaak afhankelijk van een bootdiskette om een CDrom aan de praat te krijgen.

Heb ook zat Pentium-1 klasse machines gehad die niet vanuit de BIOS konden booten van CD, dan was je aangewezen op zo'n diskette met een cdrom-driver. Dit werkte bij Win95, 98, ME CD's (die kon je nog starten vanuit DOS), maar bepaalde latere versies werkte dat niet.

• Ben M
Archer_VC10 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:30:
Zoals hierboven aangegeven, HDD op IDE 1 en CD op IDE 2, dan zou je (mits je alle jumpers goed hebt staan) de CD ook gewoon in de BIOS langs moeten zien komen. Of je er dan van kan booten is een ander verhaal, maar ook dat is hierboven al uitgelegd. Controleer ook even je IDE kabels, of je niets hebt omgedraaid of zet de CD-ROM op de andere connector op de kabel. Ik kan me herinneren dat je soms alle combinaties van jumper selectie en connector op de kabel moest proberen voordat je de juiste had gevonden.

Leuk project!
Ik zal alles nalopen. Hopelijk zit daar de fout.
Vind ik ook, en helemaal als het werkt ;)

• Ben M
Nemesizz schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:05:

Dat kan het wel heel goed wezen. Aangezien CD-ROM zou moeten kunnen maar in de bios lijkt alleen HDD autodetectie via IDE een mogelijkheid te zijn. Ik ga het proberen met een bootdiskette.
Maar waarom die cd drive dan niet in Windows 98 zichtbaar is, is mij een raadsel. Maar Misschien komt dat omdat ik het niet op die pc heb geïnstalleerd.

• LiquiD-AciD
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-03 14:42
Ik bedenk me net dat ik dit met een windows 98se bootdiskette deed. Je kunt hem maken met windows 98.

http://www.nldit.com/best...indows/201309/228089.html

Hier staat uitgelegd hoe je dat doet. Downloaden van zo'n diskette vind ik altijd wat tricky want het kan vol verrassingen zitten;)

• Ben M
LiquiD-AciD schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:23:
Ik bedenk me net dat ik dit met een windows 98se bootdiskette deed. Je kunt hem maken met windows 98.

http://www.nldit.com/best...indows/201309/228089.html

Hier staat uitgelegd hoe je dat doet. Downloaden van zo'n diskette vind ik altijd wat tricky want het kan vol verrassingen zitten;)
Bedankt. Ik heb nog een bootdiskette thuis liggen. (Windows 98) maar die kan je ook gebruiken voor win 95 begreep ik.

• Aragnut
Ben M schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:13:
[...]

Dat kan het wel heel goed wezen. Aangezien CD-ROM zou moeten kunnen maar in de bios lijkt alleen HDD autodetectie via IDE een mogelijkheid te zijn. Ik ga het proberen met een bootdiskette.
Maar waarom die cd drive dan niet in Windows 98 zichtbaar is, is mij een raadsel. Maar Misschien komt dat omdat ik het niet op die pc heb geïnstalleerd.
het goede oude "plug and pray" van windows 95/98. Het kan zomaar zijn dat er nog een driver nodig is voordat de cd-rom speler in windows98 wil werken.

heb nog even wat gezocht(en gevonden), en boot van CD is begin 1995 voorgesteld, en mogelijk ergens eind 1996 daadwerkelijk in het wild voor gekomen.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:48

keur0000

-------- N O N E --------

SCSI werkt met een losse ISA of PCI controller. Controller heeft een eigen BIOS en daar kun je naar hartenlust HDD's en CD-ROM's aan hangen ;)

Ontopic:
- spelen met de jumpers op de CD-ROM en desnoods als secundaire drive bij je HDD zetten als het echt niet lukt.
- de 2e optie is nadelig want als de CD-ROM drive bezig is met lezen is je HDD niet benaderbaar vanwege drukte op de IDE bus ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Ben M
Beste allen, ik ben nog weer aan de slag gegaan.
Ik heb geprobeerd om Windows 95 te installeren met een bootfloppy en warempel, de CD-Rom werd automatisch herkend (na de bootfloppy drivers. En ik kon de bestanden kopiëren op de HDD. En zodoende Windows 95(b) installeren. In de bios is de CD drive niet te vinden. Maar in Windows nu zelf wel. Ik wil jullie graag bedanken voor alle reacties en ik heb een foto bijgevoegd voor de geïnteresseerden.

• Aragnut
Toch apart dat sommige plaatjes met een geluid komen: ik hoor gewoon de knarssende diskette drive, ratelende HDD en piep van de bios als ik dat zo zie.

• LiquiD-AciD
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-03 14:42
Haha mooi dat het gelukt is. Ik zal mijn dx2 binnenkort ook weer eens afstoffen. Ben benieuwd of mijn 5.25 drive nog werkt
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee