Toon posts:

Mesh systeem in huis

Pagina: 1
Acties:

• corboessenkool
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-03 14:33
Allen, net de sleutel gekregen van een nieuw koophuis en in ons huidige huis zijn de klachten in huis echt bijna dagelijks, uiteraard wisten we dat we gingen verhuizen dus investeren in het huidige huis was geen optie. Belangrijk detail, we zijn met 6 personen in huis en WIFI en stabiel internet is echt een must.

Nu in het nieuwe huis wil ik een goed, stabiel en dekkend netwerk hebben. We krijgen 1GBIT UP/DOWN glasvezel binnen.

Het huis is meerdere keren verbouwd, aangebouwd en aangepast.

Globaal gezien is de woning 12,5 meter lang, 5,75 meter breed en heeft een begane vloer met aangebouwde garage, 1e verdieping met een uitbouw boven de garage (buiten de buitenmuren van de oorspronkelijke woning) en 2e verdieping (1e en 2e verdieping zijn iets anders ingedeeld). In het midden van het huis zitten de trappen, maar ook de meterkast. Belangrijk detail: de trappen zijn metalen spiltrappen (voorbeeld: https://www.trappenxl.nl/...020/10/st29a-spiltrap.jpg). Ook hebben we metalen tussendeuren beneden. Wifi en metaal is vanzelfsprekend geen perfecte combinatie en dus vraag ik mij af waar ik goed aan doe.

Door het hele huis ga ik kabels trekken.

Ik ben van plan om een MESH systeem met bekabelde backhaul aan te sluiten zodat altijd goede verbinding is, nu vraag ik mij af hoeveel ik moet hebben, met de wetenschap dat er metaal in het midden van het huis is.

Ik heb de gedachte om de Netgear Orbi RBK353 - AX1800 WiFi-mesh-systeem te gaan gebruiken.
De setup die ik in gedachte had:
Begane vloer:
1 node in de woonkamer, 1 in de keuken aan de zijde van de tuin zodat ook wifi in de tuin is
Eerste verdieping:
1 in het midden van de 1e verdieping en 1 in de aanbouw boven de aangebouwde garage (de aanbouw valt namelijk buiten de oorspronkelijke buitenmuren van de woning)
1 op zolder

Op al deze plekken worden sowieso kabels naartoe getrokken.

Vaste computers en Displaylink dockingstations wil ik met kabel aansluiten op de nodes, want die hebben ook ethernetpoorten.

Het is de bedoeling dat ik de WIFI van de router van KPN uitzet, zodat er geen storing veroorzaakt wordt op het interne netwerk. Is de setup die ik in gedachten heb goed, of wellicht een overkill? Uiteraard achteraf meer aansluiten kan, want de kabels gaan er toch in.

Hebben jullie tips of andere/betere ideeën?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:02

lier

MikroTik nerd

Meten

Eerst het probleem, dan de oplossing

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01:52
Persoonlijk zou ik alles wat vast op een plek blijft en een utp aansluiting heeft een eigen kabel geven.

Mocht er een "mesh" punt defect gaan, dan verlies je bv niet de desktop verbinding.

En dan op logische plekken een ap aan het plafond

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je de boel bekabeld aansluit gebruik je per definitie geen mesh (mesh=wireless backhaul voor AP's, eigenlijk gewoon veredeld repeaterfunctionaliteit). Dat betekent dat je je ook niet hoeft te beperkent tot "mesh" apparaten. Bovendien betekent het dat tri-band apparaten geen toegevoegde waarde hebben tenzij WiFi-6E.

Maar verder eens met hierboven:

1) doe een site survey om te bepalen waar AP's moeten hangen. Plafonds zijn een pre, indien niet wenselijk in ieder geval zo hoog mogelijk aan de muur met goede zichtlijnen.
2) alles bedraad wat bedraad aangesloten kan worden.

Soittakaa Paranoid!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:41
met hierboven.

Let verder op dat je een netgear orbi altijd moet aansluiten ACHTER de hoofd netgear.
https://kb.netgear.com/00...up-on-my-Orbi-WiFi-System

In veel ster netwerken irritant omdat een centraal piunt bv de meterkast is, dan moet je daar dus ook een orbi node zetten.

Alternatief die hier niet zo moeilijk in is, is de deco. Als je kijkt naar wat je nu hebt dan kom je uit op een Deco x50. Of paar superwifi punten van kpn, kan de experiabox blijve mee doen en kun je soms voor goede prijs krijgen.

Lees ook deze pagina https://www.techtesters.eu/koopgids-mesh-wifi-2021/

CISSP! Drop your encryption keys!

• corboessenkool
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-03 14:33
Bedankt voor jullie reacties!
Deze had ik nog niet gevonden, een boel gelezen uiteraard, maar niets zo veelzeggend als dit.
Denk dat ik toch voor een hogere klasse systeem ga en niet een AX1800, maar meer richting 3000 en daarboven voor een beter bereik.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:41
@corboessenkool
nou die tabel gaat over draadloos (mesh) aansluiten. Dan boeit die extra snelheid. In jouw use case bedraad niet en zit je met deze klasse goed

CISSP! Drop your encryption keys!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Maak eerst een tekening principe schema waar je allemaal kabels wilt hebben en welke apparatuur je wilt aansluiten. Kijk dan hoe je dit handig kan uitrollen. Persoonlijk ben ik wil voorstander van het idee van inwall. Wifi en outlets ineen en POE gevoed. Minder voedingen is minder stroomverlies.
Maar de basis is die tekening en zet echt alle apparatuur erin, op die manier krijg je inzicht.
Nu ga je teveel van apparatuur denken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

corboessenkool schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:42:
Bedankt voor jullie reacties!

[...]

Deze had ik nog niet gevonden, een boel gelezen uiteraard, maar niets zo veelzeggend als dit.
Denk dat ik toch voor een hogere klasse systeem ga en niet een AX1800, maar meer richting 3000 en daarboven voor een beter bereik.
Hoe zie je dat voor je?

WiFi devices zijn allemaal gebonden aan zelfde zendsterkte. Een duurder apparaat zendt dus exact evenveel signaal uit als een goedkopere. Het kan wel meer bandbreedte leveren bij zelfde signaal, maar dat signaal komt geen centimeter verder.

Sowieso, bij WiFi wil je niet het beste apparaat op een verkeerde plek maar een minimaal competente op de juiste plek. Als je alles toch bedraad kunt aansluiten, neem dan liever een simpel AP extra dan dat je probeert alles met een paar grote monsters te dekken.

Soittakaa Paranoid!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-03 14:32
Weet niet wat voor glas in je keuken ramen / deuren hebt. Als je HR++ hebt én een goed geïsoleerde woning hebt hoef je het niet heel veel te verwachten van je wifi in je tuin met een access-point binnen. Bereik in je tuin is dan vrij beperkt.

Wil je net zo goed wifi in je tuin als je rest van je huis. Trek dan ook een kabeltje naar buiten en hang daar de access point ipv. in je keuken.

[Voor 3% gewijzigd door heiyu op 02-02-2023 15:55]

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-03 14:19
Je gaat een systeem neerzetten met meerdere accesspoints.
Een mesh heb je waarschijnlijk niet nodig, al je een accesspoint natuurlijk draadloos kunnen verbinden.

1. Kies een goed systeem. Bij voorkeur een met centraal beheer en goede reviews. Ik heb Unifi, een professioneel systeem (en dat merk je). TP-link zou ook een optie zijn.

2. Bekabel zoveel mogelijk wat vast zit. Desktops, routers, access points, NAS, servers - allemaal op de kabel.

3. Bouw je wifi systeem op. Niet in één klap klaar.
Als je een systeem kiest zoals Unifi dan begin je gewoon met de kabels, switches, controller en één access point. En dan ga je het rustig uitbouwen. Echt, dat gaat sneller dan je denkt. Je ziet razendsnel wat zo'n AP in de praktijk doet en aan dekking biedt, en dan weet je ook waar je er nog een bij wilt hebben.
Geen theoretische plaatjes tekenen en internet-discussies houden over hoeveel wifi een metalen deur wel of niet tegenhoudt. Gewoon doen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tarquin schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:55:
[...]

3. Bouw je wifi systeem op. Niet in één klap klaar.
Als je een systeem kiest zoals Unifi dan begin je gewoon met de kabels, switches, controller en één access point. En dan ga je het rustig uitbouwen. Echt, dat gaat sneller dan je denkt. Je ziet razendsnel wat zo'n AP in de praktijk doet en aan dekking biedt, en dan weet je ook waar je er nog een bij wilt hebben.
Geen theoretische plaatjes tekenen en internet-discussies houden over hoeveel wifi een metalen deur wel of niet tegenhoudt. Gewoon doen.
Eens mbt theoretische plaatjes en internet-discussies.

Maar je hoeft niet eerst apparatuur te bestellen en dan pas dimensioneren. Je kunt vooraf een site survey doen, op basis daarvan weet je hoeveel apparaten je moet kopen en waar ze moeten hangen.

Enige wat je daarvoor nodig hebt:
- een AP die in ieder geval in 5GHz werkt. Exact welke, welke specs en welke standaarden maakt niet uit wederom, alle WiFi-apparaten zijn gebonden aan zelfde zendvermogen dus puur voor bepalen dekking voldoet een 1x1 WiFI-n (WiFi-4) apparaat even goed als een 4x4 WiFi-6 monster. Je hebt ook geen werkende internetverbinding nodig, alleen electra om de AP te voeden.
- een client liefst eentje die je zelf het meest gebruikt die signaalsterkte kan meten. Alles muv iOS kan dit. In Android heb je een Open Source WiFi Analyzer app nodig, in Windows en MacOS zit het ingebouwd.
- een pen en kladblok, of een spreadsheet ofzo als je het digitaal wilt doen.

Werkwijze:
- AP in de buurt van een UTP wandcontactdoos plaatsen. Zorg dat 2.4GHz uit staat, of in ieder geval verschillende SSID voor de twee banden. Noteer naam van de kamer bovenaan eerste kolom.
- Zet kamernaam bij eerste rij en ga in de kamer op een plek staan waar je WiFi zou willen gebruiken. Meet signaalsterkte van het 5GHz-signaal (indien mogelijk RSSI in dBm, bij Windows krijg je een percentage dat naar RSSI omgerekend kan worden) en noteer dat.
- Loop naar volgende kamer. Zorg dat je metalen deuren achter je sluit! Zet kamernaam op volgende rij. Meet signaalsterkte en noteer.
- Zodra je alle kamers (en indien van toepassing buitenruimte voor en achter) gehad hebt, pak AP op en loop naar volgende UTP wandcontactdoos. Ga terug naar eerste kamer en meet weer in iedere kamer signaalsterkte en noteer die in volgende kolom.

Zodra je alle kamers bij alle wandcontactdozen afgelopen bent, ben je klaar. Je hebt nu een matrix met zoveel kolommen als je UTP wandcontactdozen hebt en zoveel rijen als je kamers (+buitenruimtes) hebt. Tijd om te oordelen: "goed" signaal betekent RSSI hoger dan -67dBm (of bij Windows >66%). Markeer iedere meetpunt die dit haalt, bijvoorbeeld groen. Kijk vervolgens naar het minimale aantal kolommen die je nodig hebt om in iedere rij minimaal een meetwaarde groen te hebben. Dat is dan minimaal aantal AP's dat je nodig hebt en gelijk ook waar je ze moet plaatsen.

Heb je een locatie (rij) waar geen enkele AP-locatie voldoende signaal levert, dan heb je een uitdaging, maar dat is onwaarschijnijk. Dat kunnen we bekijken als blijkt dat blijkt te spelen ;)

Soittakaa Paranoid!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:45
heiyu schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:53:
Weet niet wat voor glas in je keuken ramen / deuren hebt. Als je HR++ hebt én een goed geïsoleerde woning hebt hoef je het niet heel veel te verwachten van je wifi in je tuin met een access-point binnen. Bereik in je tuin is dan vrij beperkt.

Wil je net zo goed wifi in je tuin als je rest van je huis. Trek dan ook een kabeltje naar buiten en hang daar de access point ipv. in je keuken.
Inderdaad, bij ons thuis komt 4G/5G/wifi heel slecht door het hr++ glas heen, uiteindelijk een Netgear Orbi satelliet in houten tuinhuis geplaatst.

T-Mobile binnen is op speedtest misschien 1.5mbit als ik geluk heb, zodra ik buiten sta 100+ mbit. Die demping van hr++ glas is echte heel hoog.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad, daarom ook testen in de tuin - met deur en ramen dicht. Als dat een drama is, ontkom je niet aan outdoor AP(s). In dat geval is het erg verstandig om te kijken naar een managed WIFi-oplossing met outdoor-modellen. Nog een reden om eerst site survey te doen voordat je keuze maakt voor een bepaald systeem.

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee