Toon posts:

Nen 2580 en laaghangend reservoir WC, halfhoge muur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:38
Wordt bij het meten van de oppervlakte van een toilet met inbouwreservoir (conform huidige eisen WOZ, enz) gemeten op de vloer of boven het reservoir?

Zelfde vraag voor een scheidingsmuur in de badkamer die tot 120 cm. hoogte met 15 cm. verdikt is om de afvoeren weg te werken. Meet je hier op de vloer of boven de verdikking meten?

[Voor 3% gewijzigd door ericplan op 02-02-2023 08:56]

A'dam ZonPHP PVOutput

Beste antwoord (via ericplan op 02-02-2023 10:45)

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:09
Zoals in de NEN 2580 te lezen is meet je op vloerniveau.

Ik roep ook maar wat

Alle reacties

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
Ik denk niet dat iemand het gaat opvallen als je die halve vierkante meter er bij snoept.

• ericplan
BCC schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:00:
Ik denk niet dat iemand het gaat opvallen als je die halve vierkante meter er bij snoept.
Het is precies voor de afronding op een geheel getal en het scheelt dus net 1 m2. Dat werkt weer door in allerlei berekeningen vanwege energielabel. Zit net tegen de grens tussen B en A.

A'dam ZonPHP PVOutput

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:54
Ik neem aan dat ze de maten aanhouden die op tekening staan.
Dus dan zou je moeten bematen tot tegen het resevoir/koof en niet tegen de muur erachter.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
ericplan schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:09:
[...]

Het is precies voor de afronding op een geheel getal en het scheelt dus net 1 m2. Dat werkt weer door in allerlei berekeningen vanwege energielabel. Zit net tegen de grens tussen B en A.
Niemand gaat dat nameten dus ik zou afronden naar wat je uitkomt - dat zie ik makelaars ook altijd doen

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• klaaas

Ik roep ook maar wat

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Incidentele kolommen/reservoiren mag je meetellen, tenzij ze groter zijn dan 0,5m2.

• ericplan
klaaas schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:39:
We houden het dan op vloerniveau en ronden dus af naar beneden.

A'dam ZonPHP PVOutput

• klaaas
pagani schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:43:
Incidentele kolommen/reservoiren mag je meetellen, tenzij ze groter zijn dan 0,5m2.
Dat klopt, maar een reservoir in een toilet loopt (normaal gesproken) van wand tot wand. Ik zou dat niet zien als een incidentele inspringing. Bij een toilet in een badkamer zou zoiets wel het geval kunnen zijn.

Overigens is de NEN wat dat betreft ook niet waterdicht. Want leidingschachten <0,5m2 reken je wel bij het GO. Je kunt dan discussiëren over de vraag of b.v. een opgedikte wand t.b.v. leidingen een leidingschacht is of niet. Maar zoals hierboven ook aangegeven: er is niemand die e.e.a. gaat controleren. Het is wel goed om je uitgangspunten helder te hebben en deze ook consequent toe te passen.

Ik roep ook maar wat

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 00:05
Voor het energielabel maakt dit niet uit. Zoals Klaaas aangeeft meet je op vloerniveau tussen de opgaande scheidingsconstructies. Een toilet wordt gewoon volledig meegerekend net als tussenmuren (mits die niet dragend zijn)

Een leidingschat van >0,5m2 wordt niet meegerekend maar een toilet inbouwreservoir valt hier niet onder want die is niet >0,5m2. En daarnaast loopt de schacht (vaak) niet tot het plafond dus ik denk eigenlijk dat die daarom sowieso afvalt.

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 00:05
ericplan schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:46:
[...]

We houden het dan op vloerniveau en ronden dus af naar beneden.
Dat zou ik niet doen als dit het verschil is tussen A en B. Ten eerste mag je het dus meenemen (tenzij je een heel groot reservoir heb) en ten tweede mag je ook 10% afwijken. Dus stel je wordt steekproefsgewijs gecontroleerd dan is er nog geen man over boord.

Vanwaar je vraag eigenlijk? Ben je zelf het energielabel aan het opnemen?

• ericplan
Evanrvb schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:52:
[...]
Dat zou ik niet doen als dit het verschil is tussen A en B. Ten eerste mag je het dus meenemen (tenzij je een heel groot reservoir heb) en ten tweede mag je ook 10% afwijken. Dus stel je wordt steekproefsgewijs gecontroleerd dan is er nog geen man over boord.

Vanwaar je vraag eigenlijk? Ben je zelf het energielabel aan het opnemen?
Het is een verschil van 0,5 m2. En de gebruiksoppervlak wordt dan 58 m2 of 59 m2.

De discussie ontstond met de adviseur voor het energielabel omdat hij in eerste instantie bij de dakkapellen het als gewoon vloeroppervlak gerekend had. En daarna de autocadtekening erbij, die correct ingemeten was tijdens de verbouwing en toen bleek ook het verschil met de BAG-registratie en de werkelijke situatie.

Hoe vierkante meters doorwerken in het energielabel, dat begrijp ik nog niet helemaal, maar voor de OZB is een vierkante meter best de moeite waard.

A'dam ZonPHP PVOutput

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:28
Bij het energielabel wordt een energiebehoefte per m2 woonoppervlak berekend, op basis van alle warmte verliezen.

Stel dat is berekend dat je huis 10.000kWh warmteverlies heeft op jaarbasis.
Bij 59m² is dat 169,5kWh/m²
Bij 58m² is dat 172,4kWh/m²

Als dan de grens voor energielabel A/B op 170 kWh/m² ligt, dan kan een ander oppervlak waarmee gerekend wordt ook net een andere energielabel betekenen. Terwijl er aan het totaal berekende warmteverlies niets veranderd.

Zie hier meteen de grote tekortkomingen van hoe energielabels zijn ingericht. Ze gaan niet over werkelijk energieverbruik, maar over relatief energieverbruik ten opzichte van vergelijkbare objecten.

Een riante villa met energielabel B kan op jaarbasis een veel grotere warmte behoefte hebben dan een klein appartement met energielabel E.
Een full size SUV met energielabel A verbruikt vrijwel zeker meer brandstof dan een compacte auto met energielabel D.
Een grote dubbeldeurs koelkast met energielabel B is echt niet zuiniger dan een tafelmodel koelkast met energielabel F.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• ericplan
@Ivow85 Dank voor je toelichting. Zou er graag over doorgaan, maar dat is meer iets voor een apart topic.

A'dam ZonPHP PVOutput

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:33
Ik weet niet of je er al uit bent, maar de volgende zaken neem je niet mee in het GO.

Grondoppervlak van dragende wanden.
Oppervlak van vides en trapgaten, indien groter dan 4 m2.
Oppervlak van ruimten met een vrije hoogte lager dan 1,5 meter. (dit geldt niet voor trappen, vloeren onder trappen worden volledig meegerekend).
Grondoppervlak van afzonderlijke constructies groter dan 0,5 m2.
Grondoppervlak van leidingschachten, indien groter dan 0,5 m2.

Alles wat daar niet onder valt is GO, dus ook je reservoir van het toilet, want die is echt niet groter dan 0,5 m2.

Je gemarkeerde antwoord is dus niet helemaal juist. Je meet idd. op vloerniveau maar het ligt er dus wel aan welke oppervlakte je aan het meten bent!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee