Toon posts:

SONY HT-S40R soundbar maakt geen verbinding via hdmi arc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kaninho
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-03 07:45
Ik heb recent een SONY HT-S40R aangeschaft voor de zolder. Een leuk set als een extra toevoeging voor de nieuwe tv. Deze nieuwe tv heeft een hdmi poort genaamd hdmi arc. Ik heb de soundbar hierop aangesloten.

Ik heb in de woonkamer ook een soundbar, van LG, en die maakt automatisch verbinding als ik het op hdmi arc zet. Dit gebeurt niet met de Sony soundbar.

Als ik de tv op de hdmi arc zet krijg ik een vaag scherm met wat tekst over de soindbarz maar geen nuttige informatie.

Ook de andere hdmi poorten geprobeerd , maar geen succes. Het geluid komt van de tv.

Via de soundbar verschillende settings gebruikte waaronder bluetooth om te controleren of de soundbar wel überhaupt werkte, en hij deed het.

Als laatste heb ik een dun kabeltje (ben even de naam kwijt, een optical ..... Kabel) en toen deed de soundbar.

Ik ervaar nu wel een irritant probleem. Ik ben gewend van mijn andere soundbar dat wanneer ik de tv opstart de soundbar automatisch mee opstartz en idem bij afsluiten van de tv. Tevens kon ik het geluid met de afstandbediening van de tv ook aanpassen.

Dit is niet het geval met de Sony soundbar. Ik moet het met de afstand van de soundbar aanzettenz uitzetten en volume aanpassen. Een first world problem io weet het maar ik stoor me er mateloos aan.

Er gaat iets mis met de hdmi arc aansluiting, wellicht een setting die ik mis.

Hebben jullie enig idee wat ik kan doen ?

Soundbar: SONY HT-S40R
Tv: TCL QLED 55C731 (2022)

Alle reacties

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:30
Automatisch mee aan en uit gaan en bijv volume kunnen instellen gaat via de CEC settings van de tv en de soundbar. Bij één vd apparaten, of bij allebei, staat daar dus nog niet iets uit in de instellingen. Daarnaast is CEC een "standaard" die eigenlijk een beetje een rommeltje is. Fabrikanten hebben heel veel vrijheid in hoe ze dat implementeren en dus kan het zijn dat het niet altijd werkt zoals je hoopt.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:07

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Kaninho schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 06:47:
Als ik de tv op de hdmi arc zet krijg ik een vaag scherm met wat tekst over de soindbarz maar geen nuttige informatie.
Maak eens foto's van dat vage scherm. Handleiding van de 55C731 zegt niets over HDMI ARC, wel HDMI CEC.
Ook de andere hdmi poorten geprobeerd , maar geen succes. Het geluid komt van de tv.
Afhankelijk van de TV is er maar één HDMI ARC poort, niet elk merk heeft HDMI ARC op alle poorten.
Als laatste heb ik een dun kabeltje (ben even de naam kwijt, een optical ..... Kabel) en toen deed de soundbar.
Deed het, als in direct of heb je een aanpassing moeten doen in de TV qua audio output?
Ik ervaar nu wel een irritant probleem. Ik ben gewend van mijn andere soundbar dat wanneer ik de tv opstart de soundbar automatisch mee opstartz en idem bij afsluiten van de tv. Tevens kon ik het geluid met de afstandbediening van de tv ook aanpassen.
S/PDIF kent geen automatisch samen schakelen van apparatuur dan wel volume aanpassen via één remote (er zijn wel enkele die het doen maar zeer zeldzaam). Om apparatur samen in- dan wel uit te schakelen en één remote te gebruiken gebeurt op basis van HDMI CEC. Daarvoor moet je via HDMI ARC aansluiten. Zoals hierboven al aangegeven is alles samen werkend theorie, praktijk kan anders uitpakken aangezien HDMI CEC vrij te implementeren is en samenwerking tussen apparatuur dus niet verzekerd kan (en hoeft) te worden.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:26
Zoals hierboven gezegd, is dat de CEC optie.
Ook bij samsung kun je die instellen, en heeft die meerdere "opties" dus dat cec een rommeltje is ben ik het niet mee eens.

Kortom, check je settings van de tv.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:30
Eskimoo schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:46:
Zoals hierboven gezegd, is dat de CEC optie.
Ook bij samsung kun je die instellen, en heeft die meerdere "opties" dus dat cec een rommeltje is ben ik het niet mee eens.

Kortom, check je settings van de tv.
Niet CEC an sich is een rommeltje, want in theorie is het een prima idee, maar de combinatie van fabrikanten met elk hun verschillende implementaties maakt dat het een rommeltje is. Het kan fantastisch werken tussen 2 apparaten van verschillende merken. Het kan ook allerlei irritaties opleveren omdat het niet werkt zoals je verwacht.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee