Toon posts:

Samsung 980 Pro bug

Pagina: 1
Acties:

• TechSupreme
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-03 23:02
@Hayte

nieuws: Samsung fixt 980 Pro-ssd-bug die drives read-only maakt

In het artikel heb je het over een fix die uitgebracht is dmv een update naar 5B2QGXA7, maar die firmware is al een jaar geleden uitgebracht. Dus ik vraag me eigenlijk af wat er nou gefikst is door Samsung en wat ze hebben uitgebracht.

Het artikel suggereert dat er een nieuwere firmware versie is, maar die is er niet.

Wel heeft Samsung op 30 januari j.l. een update uitgebracht voor de Magician software, maar daar zijn weer geen release notes van dus niemand weet wat anders is aan die versie.

Heeft Samsung de Magician software zo gemaakt dat je word gedwongen om te updaten als je op een oudere firmware zitten?

Maar goed, als ik het artikel lees dan krijg ik sterk het gevoel dat er een nieuwere firmware versie zou moeten zijn. Er wordt gezegd: "Samsung fikst", "Samsung heeft een firmware-update uitgebracht voor de 980 Pro-ssd's" en "Met de nieuwste firmwareversie 5B2QGXA7 zou het probleem niet meer moeten optreden".

Op de pagina van Puget wordt er ook nergens gezegd dat er nieuwere firmware versie is, er wordt alleen aangeraden om te updaten naar 4B2QGXA7 of 5B2QGXA7, want volgens hun test resultaten is de bug niet aanwezig in die twee versies.

Daarnaast (volgens Puget) zegt Samsung dat ze de bug onderzoeken en raden aan om te updaten naar 5B2QGXA7 want volgens hun is de bug niet aanwezig in die versie.

Er is dus helemaal geen nieuwe versie (pas uitgebracht) en het is ook helemaal niet bekend of de bug nog aanwezig is in de nieuwere versies. Er wordt alleen gezegd dat ze aanraden om te updaten naar een nieuwere versie omdat de bug zich niet vertoont in die versies. Wat de bug is en of het daadwerkelijk verholpen is weten we nog niet, want Puget zegt dat ze empirisch hebben ondervonden dat de bug zich niet vertoont, maar dat wil niet zeggen dat de bug er niet meer is.

Misschien is het handiger als je de titel een beetje aanpast, iets van: "Samsung raadt aan om te updaten naar een nieuwere versie wegens bug" zoiets, kijk zelf maar even wat je ervan maakt. En wat tekst toevoegen om duidelijk te maken dat het helemaal niet gaat om een nieuwe release en dat het nog niet duidelijk is of de bug nou opgelost is of niet.

[Voor 46% gewijzigd door TechSupreme op 02-02-2023 02:42]

• DJ-FreSh
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-03 13:30
Een uur na het updaten van mijn disk met deze nieuwe firmware kreeg ik een BSOD en is m'n disk nu readonly..hetgeen de update juist had moetne verhelpen..

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-03 19:10

Hayte

Nieuwsredacteur
TechSupreme schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 02:21:
@Hayte

nieuws: Samsung fixt 980 Pro-ssd-bug die drives read-only maakt

In het artikel heb je het over een fix die uitgebracht is dmv een update naar 5B2QGXA7, maar die firmware is al een jaar geleden uitgebracht. Dus ik vraag me eigenlijk af wat er nou gefikst is door Samsung en wat ze hebben uitgebracht.

Het artikel suggereert dat er een nieuwere firmware versie is, maar die is er niet.

Wel heeft Samsung op 30 januari j.l. een update uitgebracht voor de Magician software, maar daar zijn weer geen release notes van dus niemand weet wat anders is aan die versie.

Heeft Samsung de Magician software zo gemaakt dat je word gedwongen om te updaten als je op een oudere firmware zitten?

Maar goed, als ik het artikel lees dan krijg ik sterk het gevoel dat er een nieuwere firmware versie zou moeten zijn. Er wordt gezegd: "Samsung fikst", "Samsung heeft een firmware-update uitgebracht voor de 980 Pro-ssd's" en "Met de nieuwste firmwareversie 5B2QGXA7 zou het probleem niet meer moeten optreden".

Op de pagina van Puget wordt er ook nergens gezegd dat er nieuwere firmware versie is, er wordt alleen aangeraden om te updaten naar 4B2QGXA7 of 5B2QGXA7, want volgens hun test resultaten is de bug niet aanwezig in die twee versies.

Daarnaast (volgens Puget) zegt Samsung dat ze de bug onderzoeken en raden aan om te updaten naar 5B2QGXA7 want volgens hun is de bug niet aanwezig in die versie.

Er is dus helemaal geen nieuwe versie (pas uitgebracht) en het is ook helemaal niet bekend of de bug nog aanwezig is in de nieuwere versies. Er wordt alleen gezegd dat ze aanraden om te updaten naar een nieuwere versie omdat de bug zich niet vertoont in die versies. Wat de bug is en of het daadwerkelijk verholpen is weten we nog niet, want Puget zegt dat ze empirisch hebben ondervonden dat de bug zich niet vertoont, maar dat wil niet zeggen dat de bug er niet meer is.

Misschien is het handiger als je de titel een beetje aanpast, iets van: "Samsung raadt aan om te updaten naar een nieuwere versie wegens bug" zoiets, kijk zelf maar even wat je ervan maakt. En wat tekst toevoegen om duidelijk te maken dat het helemaal niet gaat om een nieuwe release en dat het nog niet duidelijk is of de bug nou opgelost is of niet.
Bedankt voor je reactie, ik heb het artikel aangepast :) Het bericht van Puget Systems leek een nieuwe oplossing te omschrijven, maar bij nader inzien klopt dat inderdaad niet. 'Gelukkig' ben ik volgens Google niet de enige redacteur die die fout maakte ;)

• DJ-FreSh
Online blijken er nu meer gevallen te zijn waarbij de disk na het updaten readonly word.

Na mijn bericht te hebben achtergalaten onder het artikel van Puget Systems hebben er nog 3 personen gereageerd met hetzelfde issue en ook hoor ik van de beheerder dat er online meer gevallen bekend zijn.

Wellicht nuttig om dit ook even op te nemen in het artikel hier op tweakers?

• TechSupreme
DJ-FreSh schreef op maandag 6 februari 2023 @ 07:54:
Online blijken er nu meer gevallen te zijn waarbij de disk na het updaten readonly word.

Na mijn bericht te hebben achtergalaten onder het artikel van Puget Systems hebben er nog 3 personen gereageerd met hetzelfde issue en ook hoor ik van de beheerder dat er online meer gevallen bekend zijn.

Wellicht nuttig om dit ook even op te nemen in het artikel hier op tweakers?
Goed om te weten, dus ook al zit je op de aangeraden hogere versie dan ben je nog niet veilig... Krijg hier een klote gevoel bij want mijn 980 Pro is meteen ook mijn boot drive. Misschien dat ik tijdelijk even overschakel op een andere SSD.

• DJ-FreSh
TechSupreme schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 05:20:
[...]

Goed om te weten, dus ook al zit je op de aangeraden hogere versie dan ben je nog niet veilig... Krijg hier een klote gevoel bij want mijn 980 Pro is meteen ook mijn boot drive. Misschien dat ik tijdelijk even overschakel op een andere SSD.
Ik heb met een windows boot-usb en robocopy m'n C:\users en programfiles nog kunnen kopieren naar een andere drive. Daarna naar Informatique gereden en daar kreeg ik na een kleine check gewoon een nieuwe. (Helaas wel gewoon weer een 980...)

Heb mezelf afgevraagd of ik die nu moest firmware updaten of niet... :) Heb hem maar even gelaten in de huidige firmware voor nu :)

• TechSupreme
Waar ik pas aan zat te denken, is dit misschien een hardware bug in de nieuwere drives? Mijn drive is nu al 2 jaar oud en GELUKKIG heb ik het probleem niet. Wat mij is opgevallen is dat de klachten komen van mensen die pas de drive hebben aangeschaft. Ik zal een puget mailen of er volgens hun een correlatie bestaat tussen fabricagedatum en aantal bugs.

• Kaasrol
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-03 18:07
Heb mijn firmware geüpdatet, maar zo te zien is het proces bij mij wel al in gang gezet. SMART toonde in 1e instantie rond de 70.000 0E (data integrity) errors en ik zag ook bad sectors in Magician...

Vervolgens mijn userfolder gebackupt, en de 0E errors zijn doorgeschoten naar meer dan 150.000.

Impliceert dit dat het probleem nog steeds gaande is, of zijn dat bestanden die al corrupt zijn? Zou het wijs zijn om hem RMA te sturen?

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:32

Mentalist

[avdD]

Kaasrol schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:35:
Heb mijn firmware geüpdatet, maar zo te zien is het proces bij mij wel al in gang gezet. SMART toonde in 1e instantie rond de 70.000 0E (data integrity) errors en ik zag ook bad sectors in Magician...

Vervolgens mijn userfolder gebackupt, en de 0E errors zijn doorgeschoten naar meer dan 150.000.

Impliceert dit dat het probleem nog steeds gaande is, of zijn dat bestanden die al corrupt zijn? Zou het wijs zijn om hem RMA te sturen?
Ik zou persoonlijk nooit een drive vol persoonlijke data RMA sturen. In jouw situatie zou ik dus alle persoonlijke data (documenten, browsergeschiedenis, opgeslagen wachtwoorden etc) van de drive verwijderen, als je een andere bootdrive hebt de 980 Pro formatteren en de vrije ruimte volschrijven/testen met h2testw. Als je "mazzel" hebt sloopt de drive zichzelf tijdens die laatste stap.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Kaasrol
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-03 18:07
Mentalist schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 07:50:
[...]

Ik zou persoonlijk nooit een drive vol persoonlijke data RMA sturen. In jouw situatie zou ik dus alle persoonlijke data (documenten, browsergeschiedenis, opgeslagen wachtwoorden etc) van de drive verwijderen, als je een andere bootdrive hebt de 980 Pro formatteren en de vrije ruimte volschrijven/testen met h2testw. Als je "mazzel" hebt sloopt de drive zichzelf tijdens die laatste stap.
Alles is gelukkig versleuteld zoals het hoort, dus grote zorgen daarom maak ik me niet. Ga alsnog wel proper wissen hoor, maar het is meer dat ik geen zin heb in het hele RMA verhaal. Als het bij die paar bad sectors blijft vind ik het niet zo'n probleem, maar die indicatie heb ik dus helaas niet :/

• TechSupreme
Er is wat tijd overheen gegaan en er is nu wat meer informatie beschikbaar. Blijkbaar heeft het te maken met een SMART monitoring feature die is ingebouwd in de drive. Afhankelijk van meerdere SMART parameters wijst de firmware zichzelf een "health percentage" toe. Als dit percentage onder een bepaalde waarde valt wordt de drive read-only om de data te beschermen.

Samsung zegt dat door een bug de waarde onterecht te snel zakte, maar kan de waarde niet herstellen met een update.

Het gaat dus om dit:
nieuws: Firmware-update Samsung 990 Pro-ssd's moet versnelde degradatie oplossen

Het gaat ook niet alleen om de 980 Pro maar ook nieuwere 990 Pro modellen. Er is zelfs een geval bekend van een nieuwe 990 Pro die binnen 1 dag 4% van z'n health verloor. Hier het officiële lijstje van Samsung:
Samsung SSD 990 PRO MZ-V9P1T0B/AM 1TB
Samsung SSD 990 PRO MZ-V9P2T0B/AM 2TB
Samsung SSD 980 PRO MZ-V8P250B/AM 250GB
Samsung SSD 980 PRO MZ-V8P500B/AM 500GB
Samsung SSD 980 PRO MZ-V8P1T0B/AM 1TB
Samsung SSD 980 PRO MZ-V8P2T0B/AM 2TB
Op internet zijn er mensen die claimen dat ze hetzelfde probleem hebben met oudere modellen maar die claims zijn niet geverifieerd. Hier zijn de modellen en de firmware versies waar het om zou gaan met de firmware versies.
PM9A1 S63JNF0R / S63JNX0T / S64JNE0R / S65XNF0R / S675NF0R / S676NF0R / S676NX0R / S677NF0R / S6W7NF0R
870 EVO S5Y2NJ0N / S5Y2NJ0R / S5Y3NF0R / S5Y3NG0R / S621NG0R / S625NJ0R / S626NF0R / S626NJ0R / S62BNJ0R / S62CNF0R / S62CNJ0R / S6BANJ0R / S6BBNG0R / S6BCNG0R / S6BCNJ0R / S6PTNZ0R / S6PUNF0R
970 EVO S464NB0K / S465NF0K / S466NF0K / S466NX0K / S466NX0M / S5H7NS0N / S5H9NS0N / 3B2QEXM7
970 EVO PLUS S6P7NG0R / S6P7NF0T / 2B2QEXM7 / 4B2QEXM7
980 S649NF0R / S649NF1R / S649NG0R / S649NJ0R / S649NX0R / S64ANG0R / S64DNF0R
980 PRO S5GXNF0R/S5GXNF0T/S5GXNG0N/S5GYNX0R/S69ENF0R/S69ENG0R/S6B0NG0R / 3B2QGXA7
990 PRO 0B2QJXD7
Er zijn mensen die claimen dat ze het probleem pas kregen na een update (er zijn onderhand genoeg claims dat het wel serieus genomen moet worden), hoe dit kan is mij niet duidelijk. Het is mij ook niet echt duidelijk waarom Samsung wel met een update komt voor de 990 Pro maar niet voor de 980 Pro, maar wel zegt dat het gaat om hetzelfde probleem.

Dus de 990 Pro had een update nodig om een probleem op te lossen wat al een jaar geleden in de 980 Pro firmware was opgelost? Ik snap even niet zo goed hoe dat werkt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee