Vraag

• davidhova
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-03 03:42
Op het moment heb ik een Ryzen 3600 cpu met een msi b450m pro-m2 max moederbord. Alleen nu heb ik sindskort een radeon 6900XT GPU gekocht en merk ik dat mijn CPU een bottleneck is.

Overstap maken naar de ryzen 7000 series vind ik op het moment te duur vanwege de hoge moederbord/cpu prijzen.

De Ryzen 5800X3D spreekt me wel aan, omdat het compatible is met het AM4 platform en goed presteert in games. Zover ik weet, biedt mijn moderbord ondersteuning voor Zen 3 CPU's, alleen ik twijfel of mijn moederbord goed genoeg is om de 5800X3D goed te kunnen draaien. Op internet lees ik dat de VRM's van de msi b450m pro-m2 max best heet worden.
Bron: https://linustechtips.com...st-v2-currently-amd-only/

Denken jullie dat dit een probleem zou veroorzaken? Of kan ik gewoon de 5800X3D gebruiken zonder (consistency) problemen?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:18
Zou dan wel een flinke topflow koeler (uitvoering: be quiet! Shadow Rock TF 2 of uitvoering: be quiet! Dark Rock TF 2) op de cpu zetten die ook lekker waait op de VRM ipv de uitvoering: DeepCool GammaXX 400 uit je inventaris.

• Timba-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-03 16:42
De 5800x3d gebruikt niet bijzonder veel stroom en zal het de VRM dus ook niet heel erg moeilijk maken. De reden waarom ie wel heet wordt is omdat ie door al dat extra geheugen z'n warmte niet goed kwijt kan. Dat ligt bovenop de chip namelijk.

Overigens heb ik zelf ook laatst een 5800x3d aangeschaft, en echt wat een geweldige aankoop. Ik speel op ultrawide 1440p dus dacht dat ik voornamelijk gpu-capped zou zijn.. Maar in veel spellen geeft het echt een dikke performance gain. new world, cities skylines, league of legends, echt veel stabielere en hogere fps! :)

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:47
Ik heb sinds vorige week mijn 3600 vervangen voor een 5800x3d, draai het op een Asrock B450M bordje en dat gaat prima! (Toevallig vandaag ook een 6900XT ophalen ter vervanging van mijn 6700XT haha).

Hou er wel rekening mee dat de x3d maximaal tot 3200mhz ram speed gaat. Die had ik over het hoofd gezien en veel geklooi gehad met mijn ram sticks omdat ik die op 3600mhz probeerde te draaien, niet door hebbende dat de x3d dat niet ondersteund. Nu met wat gerommel op 3200mhz draaien en gaat als een trein :)

Edit: denk er wel aan voor je upgrade even je bios/uefi te upgraden naar de laatste versie!

[Voor 8% gewijzigd door !GN!T!ON op 10-02-2023 11:22]

• Timba-
!GN!T!ON schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:20:
Ik heb sinds vorige week mijn 3600 vervangen voor een 5800x3d, draai het op een Asrock B450M bordje en dat gaat prima! (Toevallig vandaag ook een 6900XT ophalen ter vervanging van mijn 6700XT haha).

Hou er wel rekening mee dat de x3d maximaal tot 3200mhz ram speed gaat. Die had ik over het hoofd gezien en veel geklooi gehad met mijn ram sticks omdat ik die op 3600mhz probeerde te draaien, niet door hebbende dat de x3d dat niet ondersteund. Nu met wat gerommel op 3200mhz draaien en gaat als een trein :)
Weet je dat zeker..? Ik heb het zojuist even gecheckt en mijne draait gewoon op zn XMP profiel van 3600C18 hoor.

• !GN!T!ON
Timba- schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:22:
[...]

Weet je dat zeker..? Ik heb het zojuist even gecheckt en mijne draait gewoon op zn XMP profiel van 3600C18 hoor.
Yes weet ik zeker :)
When using DDR4 memory, the Ryzen 7 5800X3D CPU officially supports effective memory speeds up to 3200 MHz (3200 MT/s). This maximum speed means that stock DDR4 performance will be maximized using DDR4-3200 memory.
Heeft te maken dat de vcache op dezelfde snelheid moet draaien als je RAM. De geheugen controller op de CPU zelf kan wel harder, maar de vcache kan officieel niet sneller, en omdat synchroom moet lopen is de supported ram speed dus lager dan wat de memory controller zelf aan kan. Tenminste, zo begreep ik het.

Alles boven de 3200mhz is een overclock van de memory controller op de CPU (had ik ook niet door toen ik hem kocht, daarom zolang lopen kloten om het op 3600 werkend te krijgen). Als het bij jouw stabiel draait heb je geluk qua CPU :) Mijne wou wel starten op die snelheid, maar super onstabiel.

Uiteindelijk maakt het mij ook niet echt uit, draai nu 3200mhz CL15 en dankzij de enorme cache is de cpu totaal niet afhankelijk van ram speed. Uit benchmarks blijkt dat het verschil tussen 3000mhz ram en (overclocked dus) 3600mhz ram in games maximaal 1,5% maar meestal nog minder dan dat. Is wmb te verwaarlozen.

[Voor 18% gewijzigd door !GN!T!ON op 10-02-2023 11:34]

• Timba-
!GN!T!ON schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:26:
[...]

Yes weet ik zeker :)

[...]

Heeft te maken dat de vcache op dezelfde snelheid moet draaien als je RAM. De geheugen controller op de CPU zelf kan wel harder, maar de vcache kan officieel niet sneller, en omdat synchroom moet lopen is de supported ram speed dus lager dan wat de memory controller zelf aan kan. Tenminste, zo begreep ik het.

Alles boven de 3200mhz is een overclock van de memory controller op de CPU (had ik ook niet door toen ik hem kocht, daarom zolang lopen kloten om het op 3600 werkend te krijgen). Als het bij jouw stabiel draait heb je geluk qua CPU :) Mijne wou wel starten op die snelheid, maar super onstabiel.

Uiteindelijk maakt het mij ook niet echt uit, draai nu 3200mhz CL15 en dankzij de enorme cache is de cpu totaal niet afhankelijk van ram speed. Uit benchmarks blijkt dat het verschil tussen 3000mhz ram en (overclocked dus) 3600mhz ram in games maximaal 1,5% maar meestal nog minder dan dat. Is wmb te verwaarlozen.
Hm ok thanks. Wanneer ik tijd heb zal ik eens kijken of ie nu dus niet 1:1 loopt en zo nee of ik dan een mooie set timings kan vinden om m op 3200 te laten lopen.. 3200c14 is bijvoorbeeld immers sneller dan 3600c18

het was overigens altijd zo dat 3800mhz het maximale was waarbij je m nog op 1:1 kon krijgen.. Maar daar is dus verandering in gekomen begrijp ik.

[Voor 5% gewijzigd door Timba- op 10-02-2023 11:58]

• !GN!T!ON
Timba- schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:55:
[...]
het was overigens altijd zo dat 3800mhz het maximale was waarbij je m nog op 1:1 kon krijgen.. Maar daar is dus verandering in gekomen begrijp ik.
Alleen specifiek voor de 5800X3D vanwege de vCache. Voor rest van de 5000 serie is het v.z.i.w. inderdaad max 3800 supported en die hebben daar dan ook veel meer baat bij dan de 5800x3d omdat ze een sloot minder L3 cache hebben.

Omdat dit voor deze specifieke CPU een uitzondering is had ik het bij het aanschaffen ook compleet over het hoofd gezien, ik had er toevallig gisteren nog een topic over aangemaakt omdat ik mijn sticks niet stabiel kon krijgen op 3600, sticks al 1x rma gestuurd en die nieuwe werkte ook niet. In dat topic wees iemand mij dus op de 'beperking' van de 5800x3d en toen ging er een lampje branden zeg maar :p

Zoals ik al zei heeft de x3d niet echt baat bij sneller geheugen, dus ik zou je geheugen gewoon op 3600 laten staan als dat nu goed draait. Al is die 3200c14 technisch misschien sneller, wat ik uit benchmarks zie is het daadwerkelijke verschil in games bijna 0, i.i.g. verwaarloosbaar.

[Voor 13% gewijzigd door !GN!T!ON op 10-02-2023 12:22]

• Timba-
!GN!T!ON schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:21:
[...]

Alleen specifiek voor de 5800X3D vanwege de vCache. Voor rest van de 5000 serie is het v.z.i.w. inderdaad max 3800 supported en die hebben daar dan ook veel meer baat bij dan de 5800x3d omdat ze een sloot minder L3 cache hebben.

Omdat dit voor deze specifieke CPU een uitzondering is had ik het bij het aanschaffen ook compleet over het hoofd gezien, ik had er toevallig gisteren nog een topic over aangemaakt omdat ik mijn sticks niet stabiel kon krijgen op 3600, sticks al 1x rma gestuurd en die nieuwe werkte ook niet. In dat topic wees iemand mij dus op de 'beperking' van de 5800x3d en toen ging er een lampje branden zeg maar :p

Zoals ik al zei heeft de x3d niet echt baat bij sneller geheugen, dus ik zou je geheugen gewoon op 3600 laten staan als dat nu goed draait. Al is die 3200c14 technisch misschien sneller, wat ik uit benchmarks zie is het daadwerkelijke verschil in games bijna 0, i.i.g. verwaarloosbaar.
Ja nou ik weet nu dus niet of het wel echt stabiel draait. Ik heb helemaal geen stresstest ofzo gedraaid, er vanuitgaande dat het xmp profiel gewoon goed zou draaien. Ik bedenk me nu ook dat ik gisteren 1x een reboot uit het niets heb gehad, dus misschien dat dat hier mee heeft te maken.

• !GN!T!ON
Timba- schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:24:
[...]

Ja nou ik weet nu dus niet of het wel echt stabiel draait. Ik heb helemaal geen stresstest ofzo gedraaid, er vanuitgaande dat het xmp profiel gewoon goed zou draaien. Ik bedenk me nu ook dat ik gisteren 1x een reboot uit het niets heb gehad, dus misschien dat dat hier mee heeft te maken.
Wat het bij mij vrijwel direct enorm duidelijk maakte was prime95. Als ik een stresstest starte dan klapten alle workers er binnen 10 seconden uit met een error:

Nu ik het op 3200C15 heb draaien nog eens 3 uur prime95 gedraait vannacht, en 0 errors. Misschien een snelle manier om het te kunnen testen. Overigens was gamen bij mij ook niet stabiel, veel freezes vooral in warzone 2. En inderdaad random uitvallen, of moeite met opstarten van windows.

• Timba-
Thanks man, ik ben nu aan het werk en daarna ga ik gelijk het hele weekend weg.. Daarna ga ik eens kijken whats what :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee