Toon posts:

I9 13900k of wachten op de Ryzen 9 7950x3D

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ebbersww
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16-02 22:00
Beste mensen,
Aangezien ik mij Gaming pc ga upgraden omdat ik recent een 4090 gekocht heb ben ik benieuwd naar jullie mening. Nu een Intel i9 kopen of wachten op de AMD Ryzen 3D varianten wachten. Ik gebruik de pc voornamelijk voor het spelen van games.

[Voor 12% gewijzigd door ebbersww op 01-02-2023 23:30]

Alle reacties

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:05
Voor games zou ik voor de amd ryzen 3D variant gaan.

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 00:20
Intel, minder gezeur naar mijn idee ;) dit is een mening gebaseerd op mijn ervaringen niet op feiten voor die discussie hier start ;-) Het is snel genoeg en over jaar alweer ''langzaam'' niet te moeilijk over denken dus. Zijn ruim voldoende snel (allemaal) voor hedendaags gebruik.

Stabieler kwa software/ram etc is mijn ervaring na 3 Ryzen systemen.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-03 09:50
Er zijn van de 7950X3D nog geen goede vergelijkende uitgebreide benchmarks te vinden, iig niet bij de bekende reviewers waar ik waarde aan hecht, meeste reviews tot nu toe zijn vooral gebaseerd op specs en geen in depth vergelijkende review... dus het is eigenlijk nog te vroeg om daar echt iets over te kunnen zeggen.

De i9 13900k vs Ryzen 9 7950x dan komt over het algemeen de Intel er iets beter uit in gaming benchmarks, geen groot verschil hoor... uiteraard zal de 3D uitvoering de nodige verbeteringen met zich meebrengen en het vermoeden is dan ook dat het de huidige snelste desktop/gaming CPU op de markt zal zijn.

Wat sowieso een redelijk voordeel kan zijn om voor AMD te kiezen is dat het platform wat meer "future proof" is... AM5 socket zal langer op de markt zijn dan de 1700 socket van Intel waardoor je in de toekomst nog een leuke CPU upgrade zou kunnen doen. Afhankelijk van welk moederbord je daarbij aanschaft uiteraard, maar gezien je keuze in CPU en GPU denk ik niet dat je er een betaalbaar B650 moederbord bij gaat aanschaffen maar er een goede X670 wordt aangeschaft die ruimte zal bieden voor nieuwere krachtige CPU's over 2/3 jaar.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:53
MicGlou schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:52:
Er zijn van de 7950X3D nog geen goede vergelijkende uitgebreide benchmarks te vinden, iig niet bij de bekende reviewers waar ik waarde aan hecht, meeste reviews tot nu toe zijn vooral gebaseerd op specs en geen in depth vergelijkende review... dus het is eigenlijk nog te vroeg om daar echt iets over te kunnen zeggen.

De i9 13900k vs Ryzen 9 7950x dan komt over het algemeen de Intel er iets beter uit in gaming benchmarks, geen groot verschil hoor... uiteraard zal de 3D uitvoering de nodige verbeteringen met zich meebrengen en het vermoeden is dan ook dat het de huidige snelste desktop/gaming CPU op de markt zal zijn.

Wat sowieso een redelijk voordeel kan zijn om voor AMD te kiezen is dat het platform wat meer "future proof" is... AM5 socket zal langer op de markt zijn dan de 1700 socket van Intel waardoor je in de toekomst nog een leuke CPU upgrade zou kunnen doen. Afhankelijk van welk moederbord je daarbij aanschaft uiteraard, maar gezien je keuze in CPU en GPU denk ik niet dat je er een betaalbaar B650 moederbord bij gaat aanschaffen maar er een goede X670 wordt aangeschaft die ruimte zal bieden voor nieuwere krachtige CPU's over 2/3 jaar.
De 7950X3D is net aangekondigd voor release per eind februari, redelijk logisch dat er nog geen benchmarks zijn. Als ze er al zijn, dan mogen ze onder de NDA niet gepubliceerd worden.

@ebbersww Je weet dat een Intel i9 13900K of een Ryzen 9 7950X3D voor games nauwelijks toegevoegde waarde heeft ten opzichte van een 13700K of 7800X3D, maar wel honderden euro’s duurder is?

Tenzij je op 1080p speelt op zeer hoge refreshrate (of op hogere resoluties met lage settings). Dat is ongeveer het enige scenario waar er in de benchmark verschil zit.

Voordat er goede benchmarks zijn voor de X3D-varianten is het sowieso glazen bol kijken.

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:53
JWFpeters schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:34:
Intel, minder gezeur naar mijn idee ;) dit is een mening gebaseerd op mijn ervaringen niet op feiten voor die discussie hier start ;-) Het is snel genoeg en over jaar alweer ''langzaam'' niet te moeilijk over denken dus. Zijn ruim voldoende snel (allemaal) voor hedendaags gebruik.

Stabieler kwa software/ram etc is mijn ervaring na 3 Ryzen systemen.
Zelfde gedachte. Ook gebasseerd op mijn ervaring en niet op feiten.

• vrmeulen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-03 19:10
@ebbersww Je weet dat een Intel i9 13900K of een Ryzen 9 7950X3D voor games nauwelijks toegevoegde waarde heeft ten opzichte van een 13700K of 7800X3D, maar wel honderden euro’s duurder is?
Eens, het is zo verleidelijk om een te dikke CPU te kiezen terwijl die meer stroom vreet, meer hitte produceert en je misschien zelden van alle cores en processorkracht gebruik maakt. Tenzij je specifieke taken uitvoert waarvoor je echt 24 cores en 32 threads nodig hebt, is het totale overkill voor enkel gamen. De 13700K is wat dat betreft een veel betaalbare en zinnige keuze.

Even afwachten wat de nieuwe processors van AMD gaan doen qua prestaties en prijzen, maar ook daar verwacht ik dat de 7800X3D meer zin heeft dan de 7950X3D. (Maar dit is louter speculatie, eerst de onafhankelijke benchmarks afwachten...)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:35
ebbersww schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 23:29:
Beste mensen,
Aangezien ik mij Gaming pc ga upgraden omdat ik recent een 4090 gekocht heb ben ik benieuwd naar jullie mening. Nu een Intel i9 kopen of wachten op de AMD Ryzen 3D varianten wachten. Ik gebruik de pc voornamelijk voor het spelen van games.
Beide processors zijn overkilll voor games. De extra cores maken de games niet sneller. Als je 4k resolutie wil gaan spelen is een 13400 vrijwel net zo snel als een 13900k.

Als je wil wachten kun je het beste een 7800X3D pakken.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
White Feather schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:07:
[...]

Helaas weet AMD dat ook maar al te goed, en dus releasen ze de 7800X3D pas in april om alle early adopters naar de duurdere Sku's te 'sturen'.

Als je dus op redelijk korte termijn wil bouwen en een 7000 Serie X3D chip wil zal het dus de 7900X of 7950X moeten worden, kan je wachten, zou ik zeker wachten op de 7800X3D reviews. Bij Intel zou ik inderdaad ook de 13700K meenemen in de vergelijkingen.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• ebbersww
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16-02 22:00
Ik lees hier inderdaad een aantal goede argumenten waar ik zelf ook tegenaan ben gelopen. Zoals mijn eigen ervaring met Intel (werkt altijd vlekkeloos). Maar ook dat de AM5 Socket toch wel een aantal generaties bruikbaar zal blijven. Misschien toch eerst maar eens afwachten wat de benchmarks zullen gaan doen van de X3D modellen. Overigens heb ik mijn huidige build ook geundervolt (i9-9900k) omdat met iets minder voltage de prestaties toch goed blijven en ik dit met m’n nieuwe build ook ga doen.

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20:00
Als je alleen gaming doet zou ik de 13900k sowieso niet overwegen. Je kan nu een 7600x of 7700x kopen met een AM5 moederbord en in april kijken of je 7800X3D erin stopt. De 7950X3D zal goed zijn maar denk dat de echte gaming CPU de 7800X3D zal zijn.

Ik neem aan dat je al op 4k speelt, maar anders zou ik eerst dat upgraden.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:53
Ik verwacht de reviews van de “7800X3D”ongeveer 2 weken na die van de 7900/7950X3D.

Je kunt door het uitzetten van de snelle cores immers een 7800X3D aardig simuleren.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee