Toon posts:

Wat is een handige plek voor binnenunits?

Pagina: 1
Acties:

• mheerde
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 26-03 22:14
Beste medetweakers, ik volg al een hele poos dit draadje. Afgelopen jaar een aantal financiële meevallers welke de mogelijk bieden om te inversteren in verkoeling en verwarming d.m.v. Airco.

Nu wil ik beginnen met de leefruimte op de begaande grond. Ik ben zelf aardig handig, het aanleggen van alle leidingen en stroompunten is voor mij geen probleem. Echter, de positie van de airco binnenunit(s) op de begaande grond, daar loop ik vast.

Hieronder een schets met de indeling. Het betrefd een vrijstaande woning, dit zijn alleen de woonkamer en keuken. De andere kamers beneden zijn niet zo van toepassing. Naast de toekomstige airco(s) zijn er ook nog gewoon radiatoren aanwezig waarmee de woning momenteel gedurende de winter zo nu en dan wordt verwarmd. We zijn allebei niet zoveel thuis.

Tussen de woonkamer en keuken zit een vernauwing. Van 1,5 breed, 2,1 hoog. Plafond is 2,5m Mijn eerste idee was om aan beide kanten van deze doorgang bovenaan een unit voor 60m3 en voor 90m3 te monteren. Maar gewoon 1 unit zou eerder mijn voorkeur hebben of hebben jullie ander advies?

Ik ben echt een beetje de draad kwijt welke positie het beste is voor de airco binnenunit(s). Iemand eventueel ook een idee welk model het beste van toepassing is voor deze ruimte? Eentje van 125m3 of liever 2 van 60/90m3?
We zijn geen koukleumen, dus het hoeft zeker geen 24 graden te worden. :*)

Ben heel benieuwd en alvast ontzettend bedankt!!

• mheerde
Hierbij nog een schets ter verduidelijking met wat ik bodoel om de Ac-unit(s) aan beide zijden van de doorgang te positioneren.
Ik hoop dat iemand me kan verder helpen :)

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:01
Dat gaat prima werken.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:06
Ja zou ik doen als het ook gemakkelijk is qua leidingwerk.

Als er een andere optie is die gemakkelijker is qua leidingwerk zou je dat ook kunnen overwegen.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• mheerde
Bedankt voor de bevesteging. Ik ben toch ook nog benieuwd wat het zou betekenen als ik 1 grotere unit ophang, bijvoorbeeld een 125m3 unit. Welke positie zou dan het meest ideaal zijn dat ook daadwerkelijk beide "ruimtes" gelijdelijk aan tegelijk warm worden.
Heeft iemand daar nog advies over? :)

• busscherski
Als je het met 1 unit wilt doen dan kun je denk ik beter die tussenmuur verwijderen.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:11

Notna

Where are you?®

mheerde schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 23:05:
Bedankt voor de bevesteging. Ik ben toch ook nog benieuwd wat het zou betekenen als ik 1 grotere unit ophang, bijvoorbeeld een 125m3 unit. Welke positie zou dan het meest ideaal zijn dat ook daadwerkelijk beide "ruimtes" gelijdelijk aan tegelijk warm worden.
Heeft iemand daar nog advies over? :)
Niet, want je zit met 2 ruimtes effectief. Daar ga je altijd verschillen krijgen in temperatuur ala je dat met 1 unit probeert te doen.
Tevens maken de grotere units ook vaker meer lawaai op lagere standen.
2 units is de beste oplossing in jou geval :)

Tips mbt vermogen en plaatsing; kijk ook even hier

Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

[Voor 9% gewijzigd door Notna op 02-02-2023 23:31]

Xbox Live ID:Notna8310

• mheerde
Notna schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 23:30:
[...]

Niet, want je zit met 2 ruimtes effectief. Daar ga je altijd verschillen krijgen in temperatuur ala je dat met 1 unit probeert te doen.
Tevens maken de grotere units ook vaker meer lawaai op lagere standen.
2 units is de beste oplossing in jou geval :)

Tips mbt vermogen en plaatsing; kijk ook even hier

Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen
Zou je dan aanraden om voor 2 singe split units te gaan, of een multi split unit met 2 binnenunits?

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:11

Notna

Where are you?®

mheerde schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:42:
[...]

Zou je dan aanraden om voor 2 singe split units te gaan, of een multi split unit met 2 binnenunits?
Singles kunnen (over het algemeen) iets verder terug moduleren en zijn onderaan de streep goedkoper (alhoewel, met de huidige economie...). Een multi neemt minder ruimte in. Afhankelijk van je beschikbare ruimte kies je voor het een of het ander.

Xbox Live ID:Notna8310

• busscherski
2 stuks van max 3.5 kW single split kun je met een stekker bijprikken op 2 verschillende groepen. (tenzij daar al een heel grote verbruiker op zit)
Een 5 of 7 kW single split of multi split moet een eigen groep en kabel naar de meterkast.

(al leggen sommigen de grens op 5 kW ipv 3.5 kW)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee