Vraag

• joppe99999
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-03 21:13
Heeyo Tweakers,

Ik heb een nieuwe pc besteld met een 7600x, TUF 650-b moederbord en 32gb Trident Z5 RAM. Op de supported memory lijst van het moederbord stond dat dit ram ondersteunt werd:

F5-6000J3636F16GX2-TZ5K

Ik heb van Amazon echter blijkbaar F5-6000J4040F16GX2-TZ5RK aangehad. De pc is vrij onderstabiel, krijg veel soms een blue screen en de pc start random opnieuw op. Ook in games had het problemen dat er soms driver crashes waren van de rtx 4080.

Ik heb eerst resizable bar uitgezet, dit verhielp de crashes in games. Echter blijven bluescreens en andere rare dingen zich voordoen. (Oa. armor crate crashed tijdens startup, 1 scherm van wallpaper engine blijft bij de 1e gelade afbeelding op zwart staan, terwijl andere het wel doen. Blue screen (memory controller crash)).

Mijn vraag: In de QVL van het ram staat het moederbord niet ondersteunt, in de qvl van het moederbord staat wel dat beide ram soorten ondersteunt zouden moeten zijn. Zouden jullie Amazon om het juiste ram vragen (F5-6000J3636F16GX2-TZ5K) of ander soort ram kopen? Een voorstel zou heel fijn zijn, heb me rot gezocht naar een goede 32gb aan ram voor ryzen maar kwam niet echt op iets goeds uit. Bedankt alvast!

Alle reacties

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:45
Op welke snelheid staat je ram nu?

En ik zien op de website van G.Skill alleen Intel mobo's staan.

Anyway dit is de lijst van 2x 16Gb kitjes die AMD EXPO ondersteunen categorie: Geheugen intern

Ik zou dus een retour aanmaken en ander geheugen kopen dat op de QVL van het mobo en de geheugen fabrikant staat.

[Voor 10% gewijzigd door Damic op 01-02-2023 20:50]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• joppe99999
Damic schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:46:
Op welke snelheid staat je ram nu?

En ik zien op de website van G.Skill alleen Intel mobo's staan.

Anyway dit is de lijst van 2x 16Gb kitjes die AMD EXPO ondersteunen categorie: Geheugen intern

Ik zou dus een retour aanmaken en ander geheugen kopen dat op de QVL van het mobo en de geheugen fabrikant staat.
EXPO is niet persee nodig voor AMD toch? Ik had dus online gevonden dat XMP ook prima werkt met amd processoren. Ik snap daarom niet zo waarom het zo instabiel is. Hoop dat ik zo'n combi gevonden krijg van mobo/geheugen beide op qvl.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:45
Je hebt ZEN4 daarbij is EXPO geïntroduceerd en ik zou gewoon voor een EXPO setje gaan want dat is gegarandeerd dat het werkt met een AMD 7000 cpu.

XMP is een Intel iets en de vorige generatie ZEN cpu kan overweg met XMP, maar de huidige is nogal wispelturig.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• joppe99999
Damic schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:04:
Je hebt ZEN4 daarbij is EXPO geïntroduceerd en ik zou gewoon voor een EXPO setje gaan want dat is gegarandeerd dat het werkt met een AMD 7000 cpu.

XMP is een Intel iets en de vorige generatie ZEN cpu kan overweg met XMP, maar de huidige is nogal wispelturig.
Ah dat wist ik niet, bedankt hiervoor!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee