Toon posts:

Somfy Conexxoon configureren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-03 21:14
Ik dacht het goed voor elkaar te hebben door bij mijn nieuwbouwwoning een Somfy IO systeem te specificeren. Tot nu toe heeft de installateur het de configuratie belabberd achter gelaten (als het ene screen omhoog gaat, gaat het andere omlaag) en heb ik moeite om de configuratie van de afstandsbedieningen over te zetten naar de Somfy Conexxoon.

Ik heb drie Situo 5 IO Pure 2 afstandsbedieningen. In totaal heb ik 12 screens. De verdeling over de afstandsbedieningen maakt me niet zoveel uit, ik ga toch alles via de app besturen.

Volgens de beschreven procedure heb ik van de 12 screens er nu eentje kunnen koppelen:
1) volg instructies in app: identificeer de screen door het juiste kanaal van de afstandsbediening te selecteren en de "prog" knop ingedrukt te houden. Alle screens reageren door kort op en neer te gaan.
2) klik "volgende" in de app
3) // Extra stap // druk nog een keer op de prog knog met hetzelfde resultaat als bij (2).
4.1) Screen wordt gedetecteerd _/-\o_
4.2) Screen wordt niet gedetecteerd :/

In 1 van de 12 gevallen kom ik bij 4.1 uit. In de andere 11 bij 4.2. De screens functioneren, op wat vreemde koppelingen op de afstandsbediening na, wel. Het screen dat ik heb kunnen configureren is ook meteen het screen dat het verste afzit van de locatie van de Conexxoon (hemelsbreed een meter of 12, door een betonnen dek heen). Het bereik van IO zou rond de 30 meter moeten liggen, dus dat kan het probleem niet zijn.

De hele koppelmethode voelt mij een beetje ouderwets aan. Had voor 10 euro per motor extra er een bluetooth/wifi chip ingestopt en dan was die hele ellende met de afstandsbediening niet nodig geweest. Achteraf gezien had ik het beter met "stomme" motoren kunnen uitrusten en Shelly's kunnen plaatsen, maar ik kan nu natuurlijk niet meer terug.

Heeft iemand ervaring met dit systeem of kun je hints geven om mij verder te helpen? Alvast bedankt!

Alle reacties

• DCB87
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22-03 21:22
Ik heb ook een stuk of 10 screens en het koppelen ging vrij makkelijk. Waarom heb je de app tijdens het koppelen in gebruik? Dat hoeft niet voor zover ik weet. De app is gekoppeld aan je connexoon en zal automatisch je screens inladen uiteindelijk.

Kun je bij de stekkers van de screens? Zo ja, koppel ze één voor één. Haal 2 seconden de spanning eraf. Zet de spanning er 10 seconden op. Haal nu de spanning er weer 2 seconden af. Daarna weer op de spanning, dan gaat je screen in koppelmodus, dit merk je doordat ie op en neer gaat. Nu druk je kort op de PROG knop (niet inhouden gewoon een korte tik) Motor bevestigt koppeling en klaar. Zet je handzender nu op kanaal 2 en koppel je volgende screen op deze manier. Even een klusje, maar is maar eenmalig.

Mocht je home assistant gebruiken, dan kun je Somfy nu ook via een local api gebruiken sinds kort met de connexoon box.

• Supermario16
Ik denk dat de app als configuratie interface voor de Conexxoon dient. Ik heb de afgelopen week overal schakelaars opgezet zodat ik de screens gemakkelijk van de spanning af kan halen. Ik zal ze inderdaad eens opnieuw gaan koppelen. Bedankt!

• Supermario16
Ik heb nu twee screens gekoppeld (met veel moeite en het inzetten van mijn KLF200 als extender). Beide motoren gaan omhoog als ik omlaag druk en vice versa. Online lees ik dat ik via de "MY" knop (ingedrukt houden) de richting om kan draaien. De motor bevestigd dit maar de richting is niet omgedraaid. Heb je hier ook nog een tip voor? :)

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee