• koenigsberg397
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-02 12:05
Hallo iedereen,

Ik had een paar maanden geleden gepost over mijn ervaring in de propedeuse.
Inmiddels ben ik een stuk verder en gaat alles nu goed.

Nu wou ik het even over de verschillende keuzes hebben binnen de HBO-ICT opleiding.
Er zijn meerdere richtingen beschikbaar, namelijk:
Artificial Intelligence
Business IT & Management
Cyber Security & Cloud
Software Development
Technische Informatica
Open ICT
Uiteraard gaat dit om de richtingen op de HU.

Zelf zit ik erg te neigen naar Cyber Security & Cloud omdat het niet heel veel programming heeft als de andere richtingen, en omdat mijn vooropleiding (Niveau 4 ICT-Beheerder MBO) er goed bij aansluit. (CCNA, packet tracer)
De reden dat ik heel huiverig ben voor AI, SD of TI is omdat er veel geprogrammeerd wordt en ik daar toch wel wat moeite mee heb. Ook is mijn reactievermogen niet het beste. Dat betekent natuurlijk niet dat ik nu nooit meer wil programmeren ik denk dat ik wel graag mijzelf meer wil trainen en verdiepen in Python, maar lijkt me meer interessant als hobby, niet als baan.
Maar ik vroeg me af of misschien huidige studenten, oud-studenten hun ervaring hier in de reacties kunnen achterlaten over alle richtingen hier. Wat is er leuk aan? Wat is er niet leuk aan? Wat is jouw advies aan mij?
Een geluid dat ik veel gehoord heb is dat veel studenten voor CSC kiezen en een deel daarvan het toch niet leuk blijkt te vinden en overstapt naar een andere richting. Misschien heeft iemand hier ervaring daarmee gehad?

EDIT:
Ik wil graag ook toevoegen, een van de vaardigheden die ik erg leuk vindt om te doen is sorteren. Ik zie mijzelf wel later iets doen dat te maken heeft met het sorteren van data. Datananalyse ofzo. Daarbij komt "Artificial Inteligence" naar boven als ik meer lees over de richtingen maar mijn allergrootste obstakel daarbij zou zijn programmeren waar ik gewoon niet erg goed in ben. Zelfs al na een half jaar met Python. Wat ik veel doe als ik code schrijf is opzoeken op internet, kopiëren van anderen, etcetera. Zelf nieuwe code bedenken is voor mij moeilijk. Het lijkt me interessant om Python te beoefenen, maar op het tempo van HBO was het erg moeilijk om bij te houden.
Maar misschien heb ik het natuurlijk mis en is CSC ook juist een juiste richting qua dataanalyse.
Overigens heb ik een keek gekregen in de CSC richting en het ziet ernaar uit dat er ook erg veel herhaling in zit van het MBO. Met name Windows Server. Alhoewel met heel wat minder uitleg wat natuurlijk ook wel een leuke uitdaging kan zijn.

[Voor 25% gewijzigd door koenigsberg397 op 08-02-2023 12:03. Reden: Wat extra informatie toegevoegd.]

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:11
Het ligt helemaal aan je specifieke instelling. Uiteindelijk draait het om de vakken, niet om het naampje van de studie.

Qua baanzekerheid zit je met allen wel goed denk ik als je capabel bent. Over het algemeen des te technischer, des te meer baanzeker.

[Voor 36% gewijzigd door Harm_H op 01-02-2023 21:32]

Mijn tweakblog over de toekomst

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:06
koenigsberg397 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 19:12:

Zelf zit ik erg te neigen naar Cyber Security & Cloud omdat het niet heel veel programming heeft als de andere richtingen, en omdat mijn vooropleiding (Niveau 4 ICT-Beheerder MBO) er goed bij aansluit. (CCNA, packet tracer)
De reden dat ik heel huiverig ben voor AI, SD of TI is omdat er veel geprogrammeerd wordt en ik daar toch wel wat moeite mee heb. Ook is mijn reactievermogen niet het beste. Dat betekent natuurlijk niet dat ik nu nooit meer wil programmeren ik denk dat ik wel graag mijzelf meer wil trainen en verdiepen in Python, maar lijkt me meer interessant als hobby, niet als baan.
Maar ik vroeg me af of misschien huidige studenten, oud-studenten hun ervaring hier in de reacties kunnen achterlaten over alle richtingen hier. Wat is er leuk aan? Wat is er niet leuk aan? Wat is jouw advies aan mij?
Een geluid dat ik veel gehoord heb is dat veel studenten voor CSC kiezen en een deel daarvan het toch niet leuk blijkt te vinden en overstapt naar een andere richting. Misschien heeft iemand hier ervaring daarmee gehad?
Maar als je iets snapt dan lukt het wel? Vervolgvraag zou zijn, als je je inzet snap je het dan net zo snel als de rest of soms zelfs beter? Groot verschil in wat mensen automatisch en snel denken te snappen en mensen die het eerst uitzoeken en dan zeggen dat ze het snappen. Ik zou de ervaringen waardoor jij denkt dat je er moeite mee hebt nog eens goed herzien en wellicht valt het best mee.

Ik kan je alleen algemeen advies geven, ik heb die opleidingen niet gedaan, maar de problemen die we hier lezen zijn voor elke opleiding gelijk over het algemeen. Meeste van dat soort problemen zijn, de toekomst er niet in zien en bepaalde dingen onzinnig vinden of niet interessant.

80% van de HBO'ers gaan niet precies doen waar ze voor geleerd hebben en maar een klein percentage beroepen vergt een exacte studie. Daaruit kun je concluderen dat elke keuze in ook maar een beetje de goede richting een GOEDE keus is.

Elke HBO studie heeft leuke en minder leuke vakken en je leert een belangrijke les als je die minder leuke vakken ook met beide handen aanpakt. Hell, ik heb vrienden die totaal geen aanleg hadden voor een studie maar door kei hard te bikkelen er doorheen zijn gekomen. Iets waar ik in die tijd van kon dromen bij een enkel vak wat ik niet leuk vond. Maak dus niet dezelfde fouten als ik of maak ze en leer ervan.

Ook nog een feit, de meeste jeugd zijn als een blaadje in de wind. Dan zegt diegene waar ze respect voor hebben dit en vinden ze dat zelf ook, vervolgens vinden ze weer het compleet tegenovergestelde enzovoorts. Dus laat je denkbeelden je vooruitgang tijdens een studie niet beinvloeden. Je kan op een moment niks meer met IT te maken willen hebben en de gogo dancing in willen, maar toch heeft het dan zin om die HBO af te maken. Vervolgens bij het sollicitatie gesprek gogo dancing word je aangenomen op basis van je motivatie en het hebben van EEN HBO. Ik zit in de ICT met een tourisme HBO om je een beeld te geven. Succes.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Bij Cyber Security & Cloud zal je ook wel iets als Python krijgen, dus lijkt me de beste richting in dit geval.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee