Toon posts:

Al het dubbelglas laten vervangen door HR++ 1,2 of 1,1?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mickpunt
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:42
Hey guys, ik wil jullie graag een vraag voorleggen.

We zitten met 7 appartementen in een blok wat stamt uit 1994 (Amsterdam Noord). Er zit overal dubbel glas in en we hebben besloten om te investeren in HR++ gezien het feit dat het dubbel glas ruim 29 jaar oud is en technisch gezien over de datum is. We hebben grofweg 117m2 dubbel glas wat vervangen moet worden.

We hebben verschillende offertes gehad en we focussen ons nu op 2 partijen.

Partij A bied aan:

Compleet glas vervangen gevel
- Glas HR ++ van Pilkington OptithermTM S3 met een Ug-waarde van 1,2
- Roosters Duco 10 Aluminium
- Glaslatten waar nodig nieuw
- Kit
- inclusief huur hoogwerker en / of huur steiger

Totaal € 52.884

Partij B bied aan:

Compleet glas vervangen gevel
- HR-Isoglass, Ug = 1.0 W/m2.K (bij een samenstelling 5-15-4)
- Het plaatsen van het isolatieglas
- Duco ventilatierooster
- Waar ramen lager dan 90 cm dubbel glas vervangen door HR-Isoglass *gelaagd* glas, Ug = 1.0 W/m2.K
- De nieuwe glaslatten (Meranti 120Mu) worden bevestigd middels RVS
spijkers/brads.
- Het geheel wordt aan binnen-/buitenzijde gekit.

Totaal € 64.362

Dat is een flink verschil van € 11.478. Verdeeld over 7 appartementen is dat € 1639 per eigenaar extra.

Vooralsnog hebben we nu iets meer vertrouwen in partij B door vlotte communicatie en de hogere isolatiewaarde. 1,1 versus 1,2.

Maar de vraag is natuurlijk of het verschil in isolatiewaarde van 0,1 W/m2.K de extra investering van 1639 per appartement waard is. Wat denken jullie? Het is sowieso een godsvermogen...

Ik dank jullie voor je input.

Beste antwoord (via Mickpunt op 06-02-2023 15:59)

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:06
Mickpunt schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:54:
[...]

Hey flippy, dank voor je input. Ik was me niet bewust dat roosters zo "kwalijk" kunnen zijn qua isolerende werking. Goed om te weten.
Hoe is de ventilatie geregeld? Waarschijnlijk mechanische ventilatie type C (roosters in de ramen voor aanvoer 'frisse' & koude lucht en mechanische MV box met afzuiging in de natte ruimtes en keuken?

Ik zou onderzoeken of dit niet te vervangen is door ventilatie type D met warmteterugwinning. In dat geval kunnen die tochtroosters boven de ramen komen te vervallen en worden alle appartementen veel comfortabeler en gaat je warmteverlies drastisch naar beneden.

En dan natuurlijk zien of je triple glas kan gaan toepassen, zeker in alle vaste ramen. Waarschijnlijk veroorzaken je ramen 't grootste energieverlies, als je van U=2,8 naar U=1,1 (HR++) gaat gaat je warmteverlies met een factor 2,5 naar beneden. Triple glas met U=0,6 is echter weer een halvering t.o.v. HR++. Nu heb je de kans dit te doen, zonde als je die laat lopen.

Sowieso niet vergeten dat 't glas uitgevoerd wordt met kunststof afstandhouders, die aluminium dingen zijn funest voor de isolatiewaarde van 't raam, 't is tenslotte een koudebrug tussen buiten en binnen.

Als je de ventilatie niet wil vervangen en dus toch die roosters nodig hebt (zonde) zorg dan dat je exemplaren neemt die winddruk gestuurd zijn. Ventileren is iets wat controleerbaar moet zijn, van die vaste roosters zijn niet controleerbaar; als 't hard waait ventileer je te veel en raak je dus te veel warmte kwijt. Winddruk gestuurde roosters gaan verder dicht bij meer druk waardoor de hoeveelheid ventilatie niet (te veel) varieert met de windkracht.

Kijk ook ff hier: https://regionaalenergiel...bouwd-tussen-1993-en-2000

Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

Alle reacties

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

is het verschil niet waard. helemaal niet door de roosters erbij, die doen de meeste isolatie toch teniet.

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20-03 19:44
Beide prijzen zijn belachelijk.
Meer dan 400 en 500 euro per m2?
Glas zelf kost 75 euro per m2 en normaal plaatsen kost 125 euro per m2 inclusief kit en glaslatten.
De prijzen zijn wat gestegen maar zeker bij deze hoeveelheid moet dat veel beter kunnen.

Partij B ook hoogwerker opgenomen?
Welke roosters hebben ze genomen wel Duco HR (kunststof is beter)
En hebben jullie nog een zwarte rand overwogen die reduceert ook nog U waarde met 0,1

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:04
Kunnen de kozijnen niet dieper gefreesd worden zodat er meteen triple glas (HR+++) in kan? Dan ga je naar een U-waarde van ca 0,5.

Mogelijk kan dit niet bij de draaiende delen. Maar zeker voor de vaste ramen zou ik dit navragen. Triple glas is maar een paar tientjes per m2 duurder dan HR++ glas.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ik heb voor ons zelf gegoogled op wat er te winnen valt in gasbesparing in kuubs per m2,.. om oud dubbel glas te vervangen door hr++ of Hr+++...
Mij viel op dat er weinig verschil is tussen hr+++ en Hr++... Heell minimaal..Ik verwacht meer met 0.6 vs 1.1 u-waarde ? Dustriple mag niks meer kosten haast.

Ik las dat je 11 m3 per jaar bespaart per m2 als je hr++ glas hebt i.p.v. oud dubbel glas.. Bij 1.40 euro (prijplafond nu),.. is dat, 15 euro per m2/jaar.
Als je dan 500 euro per m2 moet betalen voor vervanging.. 500 euro /15 euro = 33 jaar om terug te verdienen !!
Okay, 3 % rendement op je spaargeld..

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:04
@belmonde

Triple glas zorgt niet alleen voor een hogere energiebesparing. Maar ook voor een hoger comfort.

Waarom mag een comfortable badkamer waar je gemiddeld nog geen half uur per dag bent bij veel mensen makkelijk 15.000 euro kosten, maar moet een stukje extra isolatie van bijvoorbeeld je woon- of slaapkamer waar je véél meer uren doorbrengt zich altijd maar volledig terugverdienen?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• belmonde
  • Nu online
Ivow85 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 06:57:
@belmonde

Triple glas zorgt niet alleen voor een hogere energiebesparing. Maar ook voor een hoger comfort.

Waarom mag een comfortable badkamer waar je gemiddeld nog geen half uur per dag bent bij veel mensen makkelijk 15.000 euro kosten, maar moet een stukje extra isolatie van bijvoorbeeld je woon- of slaapkamer waar je véél meer uren doorbrengt zich altijd maar volledig terugverdienen?
Nou , wat je zegt. Ik kijk in de avond vaak tv in een stoel die met de rug vrij dichtbij een groot raam met oud dubbel glas staat. Er zit een rolgordijn voor het raam maar vanwege bloemen niet helemaal omlaag... Met de radiator aan heb je niet zo last van koudeval.. Maar als de radiator om 23.00 uit gaat dan trek ik het gordijn er voor langs over de radiator aan.
Ik denk dat 'gewoon' hr++ ook wel veel beter functioneerd. Ik zou toch specifiek voor hier wel vragen of daar triple glas in kan.. Houten kozijn. Nu zit er een 4 cm dikke afsluitbalkje tegenhet glas van buiten. Als het dubbelglas van nu 1.5 cm is.. En triple glas 3.8 cm dik.. Dan heb je iets van 2 cm voor de nieuwe glaslatten.. Is krap denk ik.. ??
De andere kozijnen hebben 5 cm balkjes dus 1 cm meer tegen het dubbele glas van nu aan.. Dat geeft meer ruimte voor triple.. ???

• Mickpunt
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:42
flippy schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:08:
is het verschil niet waard. helemaal niet door de roosters erbij, die doen de meeste isolatie toch teniet.
Hey flippy, dank voor je input. Ik was me niet bewust dat roosters zo "kwalijk" kunnen zijn qua isolerende werking. Goed om te weten.

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:38
[...]

dat is dan ook niet juist. Valt reuze mee. Plus, ventileren zal toch moeten. Tenzij je 15k voor een wtw hebt liggen moet je het met je roostertjes doen. Qua isolatie merk je het amper. Denk aan een dikke winterjas met of zonder een knoopje open. Het is nog steeds een hele dikke warme jas.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

[...]

het is een open gat naar buiten. dus men zal wel enige terughoudendheid moeten gebruiken met die dingen openzetten. een beetje toffe CO2 meter in de woonkamer zetten kan helpen om beeld te krijgen of ze open moeten of hoe ver.

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:24
Ivow85 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 06:57:
@belmonde

In mijn appartement met HR glas, zit dus ook de verwarming + gordijnen bij de ene kant van mijn woonkamer met ramen. Enige manier waarop ik daar koudeval krijg, is via de ventilatieroosters.

Dus behalve dat de vraag is hoeveel directe last van koudeval je hebt met nieuw HR++ glas, komt er ook bij de vraag hoe significant dat is met ventiltieroosters erboven. Hele handel door balansventilatie vervangen doet waarschijnlijk hoop meer voor comfort, maar goed, dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.
martijn v o schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:46:
Beide prijzen zijn belachelijk.
Meer dan 400 en 500 euro per m2?
Glas zelf kost 75 euro per m2 en normaal plaatsen kost 125 euro per m2 inclusief kit en glaslatten.
De prijzen zijn wat gestegen maar zeker bij deze hoeveelheid moet dat veel beter kunnen.

Partij B ook hoogwerker opgenomen?
Welke roosters hebben ze genomen wel Duco HR (kunststof is beter)
En hebben jullie nog een zwarte rand overwogen die reduceert ook nog U waarde met 0,1
Vraag een offerte aan voor een VvE, en prijzen schieten omhoog helaas.

• belmonde
  • Nu online
flippy schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:59:
[...]

het is een open gat naar buiten. dus men zal wel enige terughoudendheid moeten gebruiken met die dingen openzetten. een beetje toffe CO2 meter in de woonkamer zetten kan helpen om beeld te krijgen of ze open moeten of hoe ver.
En je moet ze de kost geven,.. die helemaal niet bezig zijn met wat ze doen.. Ik kwam bij mijn broer en die heeft mechanische ventilatie,... Echter,.. hij heeft een brede kamer van 12 meter,.. met aan weerskanten daarvan twee raampjes met in elk raam zo'n ventilatierooster. Die had hij dus nu in de winter alle 4 los staan..
Ja, waar ben je dan mee bezig. En de mechanische ventilatie.. en dan 2 x 2 roosters tegen over elkaar open..
Daarbij was zijn ene afzuigingopenin in de zolder op misschien 2 meter van een kant. Ik zei waarschijnlijk zuigt die de lucht die uit die 2 roosters vlakbij komen meteen omhoog en drukt het er weer uit. En ja wat doen die roosters wel niet aan overmatige ventilatie daar boven op.
Ik heb 3 roosters dicht gedaan en 1 rooster ver weg aan de andere kant los gelaten. Niet helemaal... Ik zei laat het maar daar naar binnen komen en in de smallere keuken weg zuigen. Ook maar 1 persoon.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:06
[...]

Hoe is de ventilatie geregeld? Waarschijnlijk mechanische ventilatie type C (roosters in de ramen voor aanvoer 'frisse' & koude lucht en mechanische MV box met afzuiging in de natte ruimtes en keuken?

Ik zou onderzoeken of dit niet te vervangen is door ventilatie type D met warmteterugwinning. In dat geval kunnen die tochtroosters boven de ramen komen te vervallen en worden alle appartementen veel comfortabeler en gaat je warmteverlies drastisch naar beneden.

En dan natuurlijk zien of je triple glas kan gaan toepassen, zeker in alle vaste ramen. Waarschijnlijk veroorzaken je ramen 't grootste energieverlies, als je van U=2,8 naar U=1,1 (HR++) gaat gaat je warmteverlies met een factor 2,5 naar beneden. Triple glas met U=0,6 is echter weer een halvering t.o.v. HR++. Nu heb je de kans dit te doen, zonde als je die laat lopen.

Sowieso niet vergeten dat 't glas uitgevoerd wordt met kunststof afstandhouders, die aluminium dingen zijn funest voor de isolatiewaarde van 't raam, 't is tenslotte een koudebrug tussen buiten en binnen.

Als je de ventilatie niet wil vervangen en dus toch die roosters nodig hebt (zonde) zorg dan dat je exemplaren neemt die winddruk gestuurd zijn. Ventileren is iets wat controleerbaar moet zijn, van die vaste roosters zijn niet controleerbaar; als 't hard waait ventileer je te veel en raak je dus te veel warmte kwijt. Winddruk gestuurde roosters gaan verder dicht bij meer druk waardoor de hoeveelheid ventilatie niet (te veel) varieert met de windkracht.

Kijk ook ff hier: https://regionaalenergiel...bouwd-tussen-1993-en-2000

Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee