Toon posts:

Schema hybride warmtepomp opstelling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• B.Burger
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 08-02 10:27
Beste Allen ,
Mijn eerste post op tweakers. Ik twijfelde om te posten aangezien er al zo veel WP onderwerpen zijn. Ik ben bezig om zelf een warmtepomp systeem voor te bereiden en te gaan installeren. Ik heb een LG therma V 12kw monobloc gekocht en ook OEG buffervat 300 liter zonder spiraal. Ik heb vandaag een schema gemaakt op basi van Nibe schema's en warmtepomp weetjes. Ik heb nog veel vragen en hoop dat jullie kunnen helpen.

Achtergrond huis en huidige installatie:
Mijn hoek huis is redelijk goed geïsoleerd. Ik 130m2 met 1 verdieping en zolder. Garage van 40m2 waar ik graag sleutel of werk, verwarmd via leidingen uit huis. 20cm steenwol in woonkamer vloer, spouwmuur isolatie en 7cm pir platen op zolder. Overal dubbel isolatie glas. De 50 graden test is redelijk succesvol verlopen tot 0 graden. Ik heb momenteel een valliant ketel ecotect classic 25kw. Het afgifte systeem is uit 2010 nieuwe radiatoren en leidingen. 22mm aanvoer en 16x2 mm voor radiatoren.
Op de begane grond heb ik 3 radiatoren in woonkamer die altijd open staan met een simpele kraan. In de openkeuken een kickspace die te veel herrie maakt, maar kan draaien. In de gang en WC beneden radiatoren met thermostaat knop. Op slaapkamers, badkamer en zolder bij elkaar 7 radiatoren en in badkamer een vloerverwarming op retour van handdoeken radiator.
Mijn idee van het schema is om de boiler van 300 liter op te warmen tot 45 graden met warmtepomp en verder met een 2 of 3 kw elektrisch element. We zijn met een gezin met 2 kinderen (8 en 10) en 2 volwassenen. Dan met 3 weg klep die door warmte pomp wordt aangestuurd.

Vragen installatie:
• Is een openverdeler nodig om CV ketel erbij te houden?
• Kan ik niet de CV direct aansluiten op het buffervat van 300 liter?
• Moet er een temp sensor op het buffervat? Wat doet deze in de aansturing?
• De WP heeft een eigen pomp, is een extra pomp nodig in het circuit?
• Waar kan ik het beste de extra pomp zetten indien nodig?
• Moet de WP de extra pomp aansturen zoja met welke aansturing regels?
• Kan de Therma V monobloc de CV ketel aansturen en zoja met welke regels?
• Waar kan ik het beste de mano meters plaatsen?
• Hoe kan ik nog electrische bijverwarming regelen in dit circuit? De WP heeft geen electrisch element
• Hoe regel ik de temperatuur in huis het best via een kamerthermostaat of op alle radiatoren een thermostaat kraan, dus ook in de woonkamer? Dan heb ik geen mogelijkheid voor dag en nacht tempverschil.
• Wat kan ik het best aan houden aan dag en nacht temp verschil ? 17/19 graden?
• Wanneer kan ik het best de CV ketel laten mee doen? Bij 0 graden of lager?

Alle reacties

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:48
oef. Hier is nog wel wel uit te denken voordat je allemaal spullen koopt, oh wacht, dat is al gedaan.

Goed:

Dat buffervat is op deze manier een lekkere kortsluiting, zou ik niet doen. Kijk eens naar een aansluitschema van een remeha elga ace hybride bijv. Daar zit soms een buffervat in serie in de retour, maar hoeft in jouw geval waarschijnlijk niet want je hebt genoeg systeeminhoud. Ik zou het van simpel naar moeilijker gaan uitbouwen, dus:

eerst zorgen dat je weet hoe je de WP en de cv-ketel samen het cv-deel laat doen (hint: goede kans dat dat niet nodig is, dus ik zou eerst gewoon met 4 kogelkranen het zo maken dat je handmatig de cv en de wp kunt schakelen op het cv-deel. Dan gewoon de rest van de winter alleen op de WP proberen en als dat niet lukt, dan zet je handmatig de kranen om en laat je de cv het opknappen)

• B.Burger
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 08-02 10:27
Hoi Ff33Z,

Dank voor je reactie met op zich goed advies. Klein beginnen en uitbouwen.
Ik begrijp van de meeste schema's, Nibe, panasonic, en warmtepomp weetjes, dat een buffervat bij een warmtepomp opstelling juist het best rendeert in parallel aangesloten vanwege de grootste temperatuur gradient over het vat. De extra pomp zorgt ervoor dat voldoende warm water het afgifte systeem ingestuurd wordt.

Groet,
Bastiaan

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee