Toon posts:

Upgraden van i7 9700k @ 5.1 waard?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Detrexion
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-03 23:46
Hallo,

Op het moment ben ik in het bezit van het volgende systeem:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-9700K Boxed€ 435,-€ 435,-
1MoederbordenGigabyte Z390 Aorus Pro€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3080 Ti SUPRIM 12G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda ST31000520AS, 1TB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define R6 USB-C Window Grijs€ 0,-€ 0,-
1MonitorenAsus ROG Swift PG279Q Zwart€ 0,-€ 0,-
1WaterkoelingEKWB EK-Nucleus AIO CR360 Lux D-RGB€ 0,-€ 0,-
1ToetsenbordenCorsair K95 RGB Platinum XT Cherry MX Speed, PBT Double-Shot Keycaps (Qwerty, US)€ 342,88€ 342,88
1MuizenLogitech G Pro X Superlight Zwart€ 109,-€ 109,-
1Geheugen internGigabyte Aorus RGB GP-AR32C16S8K2SU416R€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM850x (2021) Zwart€ 169,90€ 169,90
1Solid state drivesCrucial MX200 2,5" 250GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX500 m.2 1TB€ 288,41€ 288,41
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.345,19

Ongeveer een maandje geleden geupgrade van een 980ti naar een 3080ti in de hoop wat betere frames te krijgen op 1440p en 144hz. Nu heeft het wel wat geholpen maar mijn main-game Escape from Tarkov loopt nog steeds niet wat ik ervan hoopte. Daarnaast geven sommige websites aan dat de CPU ongeveer voor 20% bottlenecked met een 3080ti en door deze 2 redenen ben ik met één oog een beetje aan het kijken naar een upgrade. Nu is vooral de vraag of upgraden het überhaupt waard is. De 9700k is niet het beest meer wat het ooit was maar ook niet per se de slechtste heb ik het idee. Is het wellicht al voldoende om van 16GB naar 32GB RAM te upgraden?

Ik zoek een?
De componenten die ik wil vervangen zijn het moederbord, cpu en ram, mits dit het geld waard is. Ik heb nu de volgende 2 wenslijsten. Een voor AMD en een voor Intel. Heb tot nu toe eigenlijk altijd Intel gehad maar na wat research is gebleken dat games zoals Tarkov veel baat hebben bij de 3d-cache van AMD. Om deze reden heb ik besloten ook open te staan voor AMD CPU's.

Intel:
1ProcessorsIntel Core i7-13700K Boxed€ 457,90€ 457,90
1MoederbordenGigabyte AORUS Z790 ELITE AX€ 295,-€ 295,-
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6200C36€ 210,90€ 210,90
Totaal€ 963,80

AMD:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Tray€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte AORUS X670 ELITE AX€ 315,96€ 315,96
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR€ 234,-€ 234,-
Totaal€ 549,96

Wat is je budget?
Budget is toch wel max. rond de €1000,-. Hoe minder hoe beter natuurlijk mocht het verschil niet merkbaar zijn of meer bang voor buck zijn. In dat geval misschien een I5 ipv een I7? Toch voor nu een 5800x3D maar wel investeren in een dood platform?

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Zoals hierboven gezegd hebbende sta ik open voor team blauw en team rood.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De PC wordt voornamelijk gebruikt voor gamen en met name de games op de UE en Unity engine. Daarnaast hobbymatig te streamen op Twitch, wil niet elk programma of tabje hoeven af te sluiten voordat ik een game wil spelen. Los daarvan zoek ik gewoon de beste realistische CPU (dus geen i9 of ryzen 9) voor CPU heavy games.

Thanks alvast.

Alle reacties

• vrmeulen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-03 19:10
Het lastige is dat de 7800X3D nog niet uit is en dat genoemde prijzen (~$449) slechts indicatief zijn voor hoeveel ze hier gaan kosten. Bij mijn weten zijn er nog geen onafhankelijke benchmarks dus het is nog een beetje speculeren wat de 7800X3D gaat doen in games, ten opzichte van de competitie en in het bijzonder met Escape from Tarkov.

Dat gezegd hebbende, wat zijn je plannen voor de toekomst? Ben je van plan om in de komende 5 (?) jaar verder te upgraden of ben je tevreden zolang alles goed presteert? Hoe belangrijk vind je het dat je systeem nog "bij de tijd" is?

Socket 1700 bestaat alweer een tijdje en Intel zal in de komende jaren met nieuwe processors vast een nieuw platform presenteren. Daarnaast is AM5 net uit en zijn de moederborden en bijbehorend DDR5 geheugen momenteel nog vrij prijzig. Daar staat wel tegenover dat je met AM5 langer door kunt op hetzelfde platform, mocht je de komende jaren bijvoorbeeld een processor upgrade willen doen.

De laatste vraag is hoe snel wil je upgraden? Ben je bereid nog even te wachten tot de 7800X3D uit is en prijzen een beetje genormaliseerd zijn of wil je op korte termijn handelen?

Gezien je nu nog op een 9700K zit, schat ik in dat je niet continue upgrade en liever goed zit voor de langere termijn, dan zou ik je adviseren om de release van de 7800X3D even af te wachten en zien wat de prestaties en prijzen zijn. Mocht je snel willen handelen, dan kun je beter een dikke Intel en bijbehorend platform kopen en dan zit je vast ook goed voor de komende jaren. Overigens was ik zelf, voordat ik jouw lijstjes had bekeken, zelf ook op de 13700K met DDR5 geheugen uitgekomen.

Veel succes!

• Detrexion
vrmeulen schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:18:
Het lastige is dat de 7800X3D nog niet uit is en dat genoemde prijzen (~$449) slechts indicatief zijn voor hoeveel ze hier gaan kosten. Bij mijn weten zijn er nog geen onafhankelijke benchmarks dus het is nog een beetje speculeren wat de 7800X3D gaat doen in games, ten opzichte van de competitie en in het bijzonder met Escape from Tarkov.

Dat gezegd hebbende, wat zijn je plannen voor de toekomst? Ben je van plan om in de komende 5 (?) jaar verder te upgraden of ben je tevreden zolang alles goed presteert? Hoe belangrijk vind je het dat je systeem nog "bij de tijd" is?

Socket 1700 bestaat alweer een tijdje en Intel zal in de komende jaren met nieuwe processors vast een nieuw platform presenteren. Daarnaast is AM5 net uit en zijn de moederborden en bijbehorend DDR5 geheugen momenteel nog vrij prijzig. Daar staat wel tegenover dat je met AM5 langer door kunt op hetzelfde platform, mocht je de komende jaren bijvoorbeeld een processor upgrade willen doen.

De laatste vraag is hoe snel wil je upgraden? Ben je bereid nog even te wachten tot de 7800X3D uit is en prijzen een beetje genormaliseerd zijn of wil je op korte termijn handelen?

Gezien je nu nog op een 9700K zit, schat ik in dat je niet continue upgrade en liever goed zit voor de langere termijn, dan zou ik je adviseren om de release van de 7800X3D even af te wachten en zien wat de prestaties en prijzen zijn. Mocht je snel willen handelen, dan kun je beter een dikke Intel en bijbehorend platform kopen en dan zit je vast ook goed voor de komende jaren. Overigens was ik zelf, voordat ik jouw lijstjes had bekeken, zelf ook op de 13700K met DDR5 geheugen uitgekomen.

Veel succes!
Thanks voor je uitgebreide antwoord.

Er zijn inderdaad nog niet echt benchmarks uit van de 7800X3D. Ik ging er een beetje vanuit dat ie zo'n 20% beter is dan de 5800X3D. Daarnaast zit er niet extreem veel haast bij het upgraden en kan nog wel een aantal maandjes wachten maar wil het wel denk ik dit jaar nog doen. Meestal doe ik zo'n 4-5 jaar met een upgrade en ga dan weer voor iets tegen het "high-end" aan zodat ik weer een aantal jaar vooruit kan zonder er naar om te kijken. Dus voor nu kan ik best wachten tot de 7800X3D uit is maar je zou ergens wel verwachten dat ie beter presteert dan een 13700k voor mijn doeleinde of is dat iets te optimistisch vanaf mijn kant?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-03 22:38

heuveltje

KoelkastFilosoof

Let op dat zo'n "bottleneck calculator" grotendeels speculatie is. Dit hangt van zo veel factoren af dat je hier niet echt een nummer aan kan hangen.

Daarnaast is Tarkov nu net 1 van die spellen die niet bepaald goed geoptimaliseerde en vooral inconstitente performance geeft. Dus daar valt helemaal weinig over te zeggen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• Detrexion
heuveltje schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:14:
Let op dat zo'n "bottleneck calculator" grotendeels speculatie is. Dit hangt van zo veel factoren af dat je hier niet echt een nummer aan kan hangen.

Daarnaast is Tarkov nu net 1 van die spellen die niet bepaald goed geoptimaliseerde en vooral inconstitente performance geeft. Dus daar valt helemaal weinig over te zeggen.
Om die reden ook een beetje de vraag of het het waard is. Ik weet niet of je zelf bekend met met Tarkov maar met de nieuwe map (Streets of Tarkov) krijg ik max 50 fps. Niet heel erg speelbaar naar mijn mening, helemaal niet in een shooter. Op een map als reserve is dit tussen de 60-100. In ieder geval speelbaar maar niet zo hoog als ik hoopte te krijgen na upgrade videokaart. Volgens mij had ik voorheen met de 980ti 40-70.

Enkele streamers die tarkov spelen zijn overgestapt naar een 5800X3D of i7-9 en die halen rond de 100 fps op streets. Dat is in ieder geval speelbaar en dat is de voornaamste reden dat ik upgraden overweeg.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-03 16:26

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Zet je taakbeheer gewoon eens open tijdens het spelen en kijk of je cpu de 100% aantikt en wat dat is. Is dat tarkov dan weet je genoeg.

En tarkov is nou niet super geoptimaliseerd.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:28
En Tarkov is meen ik ook vooral single core,je hebt in dat geval het meest aan een cpu met hoge kloksnelheid.

En als Tarkov en baat heeft van 3d cache ook,dan zou ik toch wel wachten op de nieuwe AMD 5 met 3d cache die hebben zowel een hoge kloksnelheid als die cache dus.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:00
Ik zou de 13600k pakken. De 13700k is amper sneller in games en de 7800X3D is nog niet uit.

De 9700K is nooit een beest geweest het had helaas geen HT en dus maar 8 threads.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Detrexion schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:56:
Toch voor nu een 5800x3D maar wel investeren in een dood platform?
Voor zover nu bekend is socket 1700 natuurlijk niet veel levender dan AM4, alle CPU's die op dat platform uitkomen zijn waarschijnlijk al uit. Dat staat niet helemaal vast want de 14de generatie wordt enkel een refresh van de 13de generatie, dus dat zou in theorie ook op socket 1700 kunnen zijn, maar of dat zo is en of dat wat toevoegt is nu pure speculatie.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• vrmeulen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-03 19:10
Helemaal mee eens: ik gebruik het zelf ook alleen als een uitgangspunt met altijd de gedachte dat andere factoren (SSD, RAM, MOBO, timings, etc) ook goed moeten samenspelen. Zo te zien lijkt @Detrexion hier in de twee lijstjes al rekening te houden.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
prutser001 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:03:
Zet je taakbeheer gewoon eens open tijdens het spelen en kijk of je cpu de 100% aantikt en wat dat is. Is dat tarkov dan weet je genoeg.

En tarkov is nou niet super geoptimaliseerd.
Cpu gebruik zegt niets.

Ik heb in Darktide (ook slecht geoptimaliseerd als ik de meningen online mag geloven) soms 5% cpu usage met een 12400f op 4k en toch een cpu bottleneck.

Je kan beter óók naar het gpu usage kijken.

[Voor 11% gewijzigd door HugoBoss1985 op 03-02-2023 11:48]

• Detrexion
Cpu en gpu zitten beiden ver onder de 100% tijdens het spelen van tarkov. Alle cores zitten rond de 60-70% en de gpu zit op 40 ofzo. Enige wat aardig vol zit is het RAM maar als het RAM te weinig is lijkt me dat ik veel stutters moet ervaren en dat valt (relatief gezien voor tarkov) wel mee.

Een vriend heeft een iets slechtere setup dan ik, speelt ook op 1440p, alleen een 5800x, 2080 super maar die heeft betere fps dan ik en streamt ook nog.

[Voor 21% gewijzigd door Detrexion op 03-02-2023 13:26]

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-03 16:26

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik speel zelf nog op een 9900K en eerst een 2080 en nu een 3080. Er is verschil maar niet het verschil dat ik met de upgrade ervaar in andere games.

als voorbeeld AC Valhalla, op 2080 3440*1440 rond de 60 fps. Met 3080 op 200% res scale 60fps, gezien dit geen spel is dat 200fps nodig heeft voor mooiere eye candy gegaan.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik zou een i5-13600K kiezen. een i5-12400F presteert ~als 9700K. En 13600K is ~40% beter.
CMK32GX5M2B5600C36 als je geen RGB nodig bent

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Detrexion
I5-13600k lijkt me inderdaad ook een solide keuze. Ik wacht op de benchmarks van de 7800x3d. Even afwachten of het de 150 euro extra waard is over de I5.

• Detrexion
Heb zojuist m'n ram geupgrade naar 32GB ipv 16GB. Zit nu rond de 70 FPS ipv 40. In ieder geval speelbaar.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee