Toon posts:

Laptop scherm vervangen obv specs

Pagina: 1
Acties:
Ik gebruik al jaren diverse chromebooks voor youtube en browsen. Enig nadeel vind ik de slechte kwaliteit van de schermen. Er zijn de laatste tijd ook geen nieuwe chromebooks uitgekomen met hoog kwaliteit 14"schermen voor een normale prijs (<€ 450).

Ik las de laptop BBG 2023. Daar stond dat een ASUS zenbook zo'n geweldig scherm had.

Nu heb ik het idee om een 'goed' laptop scherm te zoeken met dezelfde specs en afmetingen als in mijn chromebook.

Nu blijkt het alleen lastig om een reverse search te doen op basis van de benodigde specs voor een nieuw scherm. Ik kan alleen zoeken naar schermen op basis van een specifiek laptop model en/of een specifiek productnummer dat achterop een scherm staat.
Daarnaast lijkt het er op dat er geen OEM leveranciers zijn, maar diverse leveranciers die schermen produceren volgens een bepaalde maatvoering/specs.
Ik betwijfel dus of ik uberhaupt dat specifieke scherm van de Zenbook kan vinden. Ik verwacht namelijk dat het 'replacement' scherm voor deze laptop van mindere kwaliteit is, maar wel past/compatible is.

Ook denk ik dat als het formaat min of meer gelijk is, ik heb wel in mijn chromebook geknutseld krijg. Zeker als het een scherm van ~65 euro is, is dat het proberen wel waard.

Concrete vraag: hoe vind ik een hoge kwaliteit replacement scherm die compatible is met mijn chromebook?
Als dat niet kan, hoe vind ik dan een replacement scherm voor de Zenbook met dezelfde kwaliteit als het origineel?

Wat het extra moeilijk lijkt te maken is dat de ASUS ZenBook 14 UM425UAZ-KI004T een goed scherm heeft, terwijl de Asus ZenBook 14 UX425JA-HM046T het zelfde model is maar met een slechter scherm. Op diverse laptop scherm webshops zie je dat het door hun aangeboden scherm zowel op de ene als de andere Zenbook past 8)7

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:08

SA007

Moderator Tweaking
Het juiste scherm vinden kan lastig zijn, heb hetzelfde probleem gehad met een oudere thinkpad.
Eigenlijk is het gewoon zoeken naar een teardown/forum/oid waar iemand de laptop met het juiste scherm uit elkaar heeft gehad zodat je zeker weten het juiste nummer hebt.
Dan kan je vervolgens specifiek die kopen (evt de verkoper vragen of je echt die krijgt en geen 'compatible'.)

Het vervolgens aansluiten is een andere uitdaging, er zijn opvallend veel soorten stekkers op losse tft panels, in heel veel variaties en ook al kloppen alle pinnen is het nog geen garantie voor een werkend scherm.
De hardware van de pc moet ook de juiste resolutie/timing/etc uitsturen, daar is geen autodetectie voor.

Klok is stuk :(

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee