Toon posts:

Schokkerig filmbeeld bij 4K opnames

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-03 17:51
Beste allemaal,
Misschien is mijn vraag een beetje dom of erg simpel, maar toch hoop ik hem hier te mogen stellen.
Ik heb een Macbook Pro early 2015
Processor 2,7 Dual Core Intel Core i5
Geheugen 8 Gb 1867 Mhz DDR3
Videokaart Intel Iris Graphics 6100 1536 MB.
De laatste update is Montery 12.6.3

Ik heb een nieuwe Gopro 11 camera met de Update van 28-2-2023
Ik heb filmopnames gemaakt met 1080 - 30 Frames 2,7 - 60 Frames - 4K 30 Frames
Ik importeer de filmpjes op de Macbook met Android File Transfer, omdat de laptop de camera anders niet ziet.

Als ik de filmpjes op de camera bekijk zijn ze in alle instellingen vloeiend. Bekijk ik ze op mijn laptop, dan zijn ze in alle instellingen schokkerig behalve op 1080- 30 frames.
Ook in Imovie bewerken is natuurlijk met een schokkerig resultaat. Bovendien loeit de ventilator van de laptop constant.
Is mijn MacBook te oud, te eenvoudig of doe ik iets verkeerd ?

...

Beste antwoord (via Megat op 02-02-2023 13:00)

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@talin Wil je nu zeggen dat jij op je Macbook uit 2011 met SSD 4K h264 video kan bekijken en bewerken?

@Megat In plaats van Quick time player zou je https://iina.io/download/ kunnen proberen om mee af te spelen of https://www.videolan.org/vlc/download-macosx.nl.html maar ik blijf er mijn bedenkingen bij hebben omdat het 4K materiaal betreft.

Als je in Finder op het video bestand met je rechter muis klikt, krijg je de optie voor Toon Info. Dan zie je dit dus als voorbeeld. Staat daar 265 ipv 264 dan is het al helemaal niet mogelijk.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Alle reacties

• Jokuh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-03 13:44
Heeft je MacBook een HDD of SSD? Dit lijkt op een gebrek aan leesbandbreedte. Als het een SSD is, dan kan het ook zijn dat je CPU het niet trekt.

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Megat 4K videobewerking met een Dual-core processor is inderdaad te veel van het goede voor deze MacBook uit 2015.

Er zit wel een SD kaart lezer in, dus je zou de video’s ook zo kunnen overzetten i.p.v. dat Android programma.

Kortom tijd voor een upgrade naar een Mac met M1 of nieuwer ;)

• Megat
Hartelijk dank Jokuh en Greatsword voor jullie snelle reactie.
Voor zover als ik weet, heeft mijn laptop een ouderwets rond draaiende harde schijf.

Er zit inderdaad een SD Card lezer in de laptop, edoch, de beeldbestanden via deze lezer binnen halen, geeft hetzelfde schokkerige beeld bij afspelen.

Een nieuwe laptop kopen zou dan waarschijnlijk een oplossing zijn, maar ik heb ook nog een Ipad en een telefoon die allebei ook op een leeftijd zijn dat bepaalde sites niet meer werken en sommige aps niet meer geladen kunnen worden, danwel van updates verstoken moeten blijven.
Als ik bij Apple wil blijven - en dat wil ik - vergt dat bij elkaar toch een aardige investering.
Als alternatief kan ik ervoor kiezen om in 1086 met 30 frames voorlopig te filmen.
Gelukkig is het min of meer een luxe probleem.

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:38

talin

My god is the sun!

wat is het formaat van de bestanden?
mijn macbook pro 2011 met een SSD heeft er geen enkel probleem mee!
lijkt er op dat je een codec mist, wat ik zo snel kan vinden is het:

These recordings can be in either H.264 or HEVC (H.265) codec, depending on your GoPro model and recording settings.
Specifically, all GoPro HERO5 and earlier cameras use the H.264 codec wrapped by MP4. The HERO6 Black and newer models still employs MP4 as the container format for all the video files, but the video codec is no longer limited to H.264. Large video contents, such as 4K60 and 1080p240, use H.265 (aka. HEVC) - a newer and more efficient video compression standard.

welke player gebruik je?
VLC player heeft de meeste codec's wel in huis.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-03 16:39
MacBooks hebben geen draaiende schijven meer sinds eind 2012. Zijn allemaal SSD’s.
De loeiende ventilator komt doordat je processor geen 1080p60 en hoger kan afspelen in de codec van de videobestanden omdat deze niet door de videochip versneld kunnen worden. Al heeft bijv. vlc de codec, als je videochip geen H.265 hardware decoder heeft dan moet de toch wel langzame dual core i5 alles trekken en dat is te veel.

H.265 versnelling is iets van 2017 en later, dat vergt met onboard video minimaal een Kaby Lake processor en anders eerst door handbrake gooien terug naar H.264 als je dat niet op de camera kunt kiezen.

I reject your reality and substitute my own

• Megat
Dank voor je reactie nelismstr,
Er komen in je reactie best wel wat jargon tegen dat ik niet kan adresseren.
Dien ik uit je reactie te destilleren dat mijn Macbook te beperkt - lees te oud - is om films op een hogere resolutie dan 1080 schokvrij te presenteren ?

• Megat
talin schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:03:
wat is het formaat van de bestanden?
mijn macbook pro 2011 met een SSD heeft er geen enkel probleem mee!
lijkt er op dat je een codec mist.

welke player gebruik je?
VLC player heeft de meeste codec's wel in huis.
Bedankt voor je reactie Talin, ik zag hem nadat ik op de laatste posting gereageerd had.

Het bestandstype is .MP4
Ik gebruik de ‘Quick time player’ zoals deze er af fabriek op geïnstalleerd zat, denk ik.
Ik heb geen idee waar h.264 of h.265 voor staan. Eerlijk gezegd hoop ik dat ook niet te hoeven weten om mijn filmpjes te kunnen bewerken en bekijken.

Dat het bij jou wel lukt met een macbook uit 2011 vind ik wel hoopgevend, omdat mijn Macbook voor het overige gewoon voldoet. !!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@talin Wil je nu zeggen dat jij op je Macbook uit 2011 met SSD 4K h264 video kan bekijken en bewerken?

@Megat In plaats van Quick time player zou je https://iina.io/download/ kunnen proberen om mee af te spelen of https://www.videolan.org/vlc/download-macosx.nl.html maar ik blijf er mijn bedenkingen bij hebben omdat het 4K materiaal betreft.

Als je in Finder op het video bestand met je rechter muis klikt, krijg je de optie voor Toon Info. Dan zie je dit dus als voorbeeld. Staat daar 265 ipv 264 dan is het al helemaal niet mogelijk.

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:38

talin

My god is the sun!

Greatsword schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:02:

[Afbeelding]
nee alleen als ik hem door handbrake trek kan ik er daar wat mee.
op mijn pro 2019 is het geen probleem

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• Megat
Greatsword schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:02:
@Megat ik blijf er mijn bedenkingen bij hebben omdat het 4K materiaal betreft.

Dag Greatsworld en anderen,
Ik heb jullie adviezen mbt spelers opgevolgd denk ik.
De programma’s geven geen verbetering, sterker nog, het beeld wordt steeds eventjes grijs. De audio loopt wel normaal door.
Ik denk dat de antwoorden van ‘Greatsworld’ akelig dicht bij de realiteit liggen en dat is dat ik een bezoekje aan de Amac zal moeten brengen.
Bijgaand een afdruk van de info die Greatsworld mij adviseerde te bekijken.
Als ik het in eerdere postings goed begrepen heb, staat codec ‘HEVC’ voor 265

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Megat schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:59:
[...]
Dag Greatsworld en anderen,
Ik heb jullie adviezen mbt spelers opgevolgd denk ik.
De programma’s geven geen verbetering, sterker nog, het beeld wordt steeds eventjes grijs. De audio loopt wel normaal door.
Ik denk dat de antwoorden van ‘Greatsworld’ akelig dicht bij de realiteit liggen en dat is dat ik een bezoekje aan de Amac zal moeten brengen.
Bijgaand een afdruk van de info die Greatsworld mij adviseerde te bekijken.
Als ik het in eerdere postings goed begrepen heb, staat codec ‘HEVC’ voor 265

[Afbeelding]
Klopt, graag gedaan.

Zou zelf eerder bij Apple rechtstreeks kopen i.v.m. betere service after sales.

Tegenwoordig zijn de MacBook Airs M1 of M2 ook allemaal uitstekend voor foto en videobewerking dus het hoeft niet perse een Pro te worden (qua budget). ;)

• Megat
Greatsworld

Dank je wel voor je moeite, om een newby - op leeftijd - op weg te helpen
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee