Toon posts:

ONT/GPON en glas enzo, op een Unifi netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:16

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik ga over van Ziggo naar een glasvezelprovider - welke, heb ik nog te kiezen.

Momenteel benutten we een Ziggo modem dat in bridge staat, richting de USG3 gateway. Daarachter zitten enkele Unifi switches, een Cloudkey 2+, AP's en een camera. Ik vind dit allemaal erg prettig werken en wil hierbij blijven.

Momenteel staat er twee providers op de shortlist, TriNed en Freedom.

De eerste doet het simpel: Ze leveren ofwel een Huawei Modem/router met alles erin (da's voor mij geen optie, zo'n ding zou nooit mijn terrein 'dekken') of een Huawei (ander type) in Bridge. maar dan krijg je er ook een Fritzbox bij als 'backup'.

Freedom doet wat 'moeilijker' in de zin dat ze verwachten dat je veel van de kennis zelf in huis hebt. De helpdesk vertaalt ook niks voor je, dus ik moest mezelf even inlezen in de gebruikte terminologie van deze helpdeskpersoon en weet dus ondertussen wat een ONT en een (G)PON zijn. Zij leveren of een kant-en-klare Fritzbox waarin je niks te makken hebt en die niet in bridge kan, of je krijgt gewoon een glasdraadje met een paar instellingen en regel het verder zelf maar.

Nu ben ik niet on-technisch, maar ik heb ook geen zin in nog meer huiswerk en gedoe. Ik wil gewoon die kabel erin jassen en (bijna) klaar.

Mijn huidige USG3 ondersteunt natuurlijk geen fiber. De 500 of 1000mbit van zo'n verbinding zou hij wel door kunnen voeren, mits geen UDS/IPS of SQ. Soit.

Maarr... ga ik voor een USG4 Pro, dan krijg ik een SFP erbij. En het lijkt erop (volgens google) dat dit gewoon werkt. Ik zie ook mensen met een Edgerouter 4 maar die kan je niet managen met mijn huidige setup. Freedom zegt 'wij weten het niet'.

Voordeel van de USG4 Pro is dat ik al die security features wél kan benutten en toch bandbreedte kan behouden want deze is veel krachtiger. Ook ben ik niet 'dol' op de gedachte om Huawei in huis te halen (ik zou dit het liefst vermijden maarja....).

Of moet ik niet te moeilijk doen en gewoon voor Trined (of een ander) kiezen? Prijzen zijn vergelijkbaar, maar Trined kun je ook gewoon bellen (ipv email en naar een community verwezen worden).

Alle reacties

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

da's voor mij geen optie, zo'n ding zou nooit mijn terrein 'dekken'
vs
Nu ben ik niet on-technisch, maar ik heb ook geen zin in nog meer huiswerk en gedoe. Ik wil gewoon die kabel erin jassen en (bijna) klaar
Does not compute.

Jij hebt blijkbaar flink afwijkende behoeftes, dan kun je niet verwachten dat die kant-en-klaar afgedekt gaan zijn.

(G)PON zeker dat je anno 2023 niet XGS-PON gaat/wilt krijgen? kent een stricte scheiding tussen layer 2 en layer 3, vandaar dat je vaak ziet dat een provider voor de wat complexere klanten kiest voor een simpele layer 2 ONT die met het PON-netwerk communiceert voor je en je vervolgens vrolijk layer 3 kunt doen wat je wilt erachter met een eigen router.

Je hebt sinds begin vorig jaar het recht een eigen layer 2 device te mogen plaatsen, want de ACM heeft een passieve demarcatiepunt gedefinieerd bij vrije eindapparaatkeuze: alles achter de FTU mag je in principe zelf bepalen. Kan prima, maar dan moet je dus eigenlijk deel van het werk van je provider op je nemen en dat is per definitie niet door die provider ondersteund, dus moet je jezelf er inderdaad in gaan verdiepen, zeker als je een wat meer prosumer oplossing wilt (en niet gewoon een Fritz!Box die presets met drop-down menu heeft voor meeste providers).

Kortom, als je geen gedoe wilt maar wel eigen spul zou ik gewoon je USG (huidige of zwaardere) aansluiten op de L2 CPE van je provider. Moet je wel een Huawei in huis willen halen...

Soittakaa Paranoid!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:09:
[...]

vs

[...]

Does not compute.

Jij hebt blijkbaar flink afwijkende behoeftes, dan kun je niet verwachten dat die kant-en-klaar afgedekt gaan zijn.

(G)PON zeker dat je anno 2023 niet XGS-PON gaat/wilt krijgen? kent een stricte scheiding tussen layer 2 en layer 3, vandaar dat je vaak ziet dat een provider voor de wat complexere klanten kiest voor een simpele layer 2 ONT die met het PON-netwerk communiceert voor je en je vervolgens vrolijk layer 3 kunt doen wat je wilt erachter met een eigen router.

Je hebt sinds begin vorig jaar het recht een eigen layer 2 device te mogen plaatsen, want de ACM heeft een passieve demarcatiepunt gedefinieerd bij vrije eindapparaatkeuze: alles achter de FTU mag je in principe zelf bepalen. Kan prima, maar dan moet je dus eigenlijk deel van het werk van je provider op je nemen en dat is per definitie niet door die provider ondersteund, dus moet je jezelf er inderdaad in gaan verdiepen, zeker als je een wat meer prosumer oplossing wilt (en niet gewoon een Fritz!Box die presets met drop-down menu heeft voor meeste providers).

Kortom, als je geen gedoe wilt maar wel eigen spul zou ik gewoon je USG (huidige of zwaardere) aansluiten op de L2 CPE van je provider. Moet je wel een Huawei in huis willen halen...
Ik waardeer je advies :). We hebben een woonhuis plus losstaande werkplaats, terras en tuin (totaal ongeveer 2000 vierkante meter) waar we dekking willen (en dat nu ook gewoon hebben). Extenders slechte ervaringen mee dus vandaar de unifi setup 4 access points momenteel en 1 camera maar dat worden er meer.

Dus nee, een kant en klare fritzbox in de meterkast gooien word hem niet echt. Eerste paar weken hier heb ik de oude router Linksys e4200 hier gehad en die dekte zelfs niet het hele huis :P. Techniek zal ongetwijfeld verbeterd zijn maar niet zodanig dat het de werkplaats enzo ook zou dekken.

Ik ben gewoon zo moe van het gedoe dat ik al die jaren heb gehad met ziggo... Ik moet er ook gewoon op (thuis)werken dus dagen kloten is onwenselijk. Ik overweeg wel om niet aansluitend over te stappen, een paar weken overlap zou me de rust geven de boel aan de praat te krijgen en toch terug kunnen vallen bij complicaties. Ik heb ook nog een 5g hotspot if all else fails.

Ik had ergens gelezen (krijg het niet meer gevonden) dat je met een sfp module minder instelwerk aan de USG zijde zou hebben dan met een ONT. Vandaar de overweging. Maar je hebt ook gelijk, de Huawei optie is "veiliger" qua fuckups. Moeilijk :(.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:44
Sowieso is er 0 reden om een usg/eigen router te draaien als je betere wifi wilt. Simpelste oplossing is je unifi wifi in te prikken in het spul wat je van je provider krijgt.

bij mijn provider op het kpn netwerk was dat een kastje waar ene kant glas in ging en andere kant ethernet. De router die ik erbij kreeg (fritzbox) heb ik in de hoek geflikkerd en de kabel heb ik in mijn eigen router gedaan.

Voor de rest snap ik niet zo goed waarom je dr complexiteit op zoekt met een unifi router en wifi setup als je “kabel erin jassen en klaar”

CISSP! Drop your encryption keys!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
laurens0619 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:52:
Sowieso is er 0 reden om een usg te draaien als je betere wifi wilt. Simpelste oplossing is je unifi in te prikken in het spul wat je van je provider krijgt.

bij mijn provider op het kpn netwerk was dat een kastje waar ene kant glas in ging en andere kant ethernet. De router die ik erbij kreeg (fritzbox) heb ik in de hoek geflikkerd en de kabel heb ik in mijn eigen router gedaan.

Voor de rest snap ik niet zo goed waarom je dr complexiteit op zoekt met een unifi router en wifi setup als je “kabel erin jassen en klaar”
Die wens heb ik nu ;). Als ik van Ziggo naar bij wijze van spreken adsl zou gaan, zou het zo wel werken, kabel omsteken, ip refresh en gaan.

De keuze voor dit netwerk destijds baseerde ik op de wens iets modulairs te hebben van een goed merk dat lang mee kan.

En wat je zegt over router in de hoek flikkeren: freedom doet niet aan bridgen. Als ik mijn setup wil behouden moet ik het zelf regelen.

[Voor 7% gewijzigd door HTT-Thalan op 01-02-2023 19:02]

• laurens0619
@HTT-Thalan
Ook dat kan zonder router, als alles op dhcp staat en je geen port mappings hebt/vpn diensten. Sterker nog dat is meer plug en play want hoef je niet te rommelen met glas stekkers, ppoe, vlans, igmp proxy (iptv) etc….

Vind het lastig in te schatten of je power user bent of gewoon goede wifi wilt :)

[Voor 24% gewijzigd door laurens0619 op 01-02-2023 19:11]

• laurens0619
HTT-Thalan schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 19:00:
[...]

En wat je zegt over router in de hoek flikkeren: freedom doet niet aan bridgen. Als ik mijn setup wil behouden moet ik het zelf regelen.
Hangt van je glasnetwerk af
GPON & XGSPON GLASVEZELVERBINDINGEN

Bij GPON glasvezelverbindingen zal er een ONT geplaatst zijn (Bij het KPN-netwerk is dit de Nokia G-010G-Q of een Genexis XGS2110, bij het Fiber Operator netwerk is dit een Huawei Echolife EG8010H). Deze is nodig om verbinding te maken met het GPON netwerk. De ONT moet dus altijd op de glasvezelverbinding aangesloten zijn.

Modems kunnen aangesloten worden op de ethernetpoort die op deze ONT zit met een UTP kabel. De instellingen voor het modem zijn dan dezelfde als welke bij de instellingen voor de glasvezelverbinding hierboven staan.
Als je dat krijgt kun je hem gewoon in de ONT prikken en de bijgeleverde (fritzbox?) in doos laten.

Ga je trouwens ook iptv afnemen? Bij klassieke multicast iptv ben je dan wel verder van huis met eigen router, helemaal met dat usg spul

Zie plaatje

Bij wit kastje komt vezel binnen
In zwart kastje wordt die omgezet naar ethernet (ont?)

Die ethernet kabel kan daarna in je provider router (bv fritzbox) of eigen router als usg.

Heb je geen bridge nodig. De bridge zit in het zwarte kastje. Maar dat hangt dus van je provider/gebied af welke setup je krijgt. Ik zie dit vaker dan vezel direct je router in.
En anders prik je je usg in je provider router. Beetje zonde van stroom verbruik maar nat over nat is prima, alleen ff opletten met port mappings

[Voor 30% gewijzigd door laurens0619 op 01-02-2023 19:26]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb power user apparatuur maar ben simpele gebruiker. Ik heb géén port mappings op dit moment maar wil die optie wel open houden. Ik heb een vpn voor werk maar die is actief vanaf mijn macbook en niet de usg.

We gebruiken geen zaken als spraakherkenning, google of andere smart home devices, draaien geen servers of zelfs maar op afstand bestuurbare verlichting. Ik heb een nvidia shield met netflix erop en verder zijn we gewone layer 8 mensen ;).

De unifi setup staat er omdat ik iets goeds wilde kopen met een dekkend WiFi netwerk dat niet op repeaters of extenders vertrouwde. Ik gebruik de AC-LR ap's en heb dekking overal waar ik dat moet hebben, we hebben ongeveer 20 wifi devices (niet allemaal concurrent) en 10 bedraad ofzo. Het meest fancy wat ik heb is een draadloze printer en een wifi gastportaal.

We gaan geen televisie of telefonie afnemen, puur en alleen internet.

Overigens zijn er wel meer voordelen aan de USG. Ik heb meer controle, inzicht en opties dan met een 'provider apparaat' en in principe verandert mijn omgeving ook niet als ik van provider wissel, dat vind ik een grote plus. De originele bedoeling was ook om niet naar de grillen van Ziggo te hoeven dansen wanneer die weer wat gingen wisselen.

Maarre, lees ik nu goed dat ik bij Freedom dan ook gewoon een Huawei kastje krijg? :P.

Dit is de meterkast:

\

en dit is wat ik afgemonteerd heb gekregen vanuit Glasdraad:

Daar zal dan nog wel iets bij moeten komen vrees ik ja. Ik kan wel klagen over de ruimte maar om die eventuele USG4 Pro kwijt te kunnen moet ik ook aan de bak. Waarschijnlijk maak ik een beugel om hem aan de binnenkant van de deur te hangen.

[Voor 52% gewijzigd door HTT-Thalan op 01-02-2023 19:55]

• laurens0619
@HTT-Thalan
Als jij je eigen router wilt moet je dat gewoon doen :) “omdat het kan” is ook een prima reden

Of je apart kastje krijgt hangt van je gebied af geloof ik en je provider. Ff bellen dus :)
Ik kreeg van solcon zwart kastje wat over dat witte kastje geen schoof en daar kwam ethernet uit.

Check ook even of het echt ppoe is wat je krijgt. Veel unifi spul is daar beetje kreupel in en daarmee stort je snelheid in. Moet je even nakijken in het unifi topic welke routers/firmwares daar last van hebben.

Zelf ben ik compleet de draad krijgt wanneer je wel glasvezel type krijgt met welke authenticatie. Hier was het gewoon dhcp zonder vlan uit het zwarte kastje. Prima.!

[Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 01-02-2023 20:12]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
laurens0619 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:08:
@HTT-Thalan
Als jij je eigen router wilt moet je dat gewoon doen :) “omdat het kan” is ook een prima reden

Of je apart kastje krijgt hangt van je gebied af geloof ik en je provider. Ff bellen dus :)
Ik kreeg van solcon zwart kastje wat over dat witte kastje geen schoof en daar kwam ethernet uit.

Check ook even of het echt ppoe is wat je krijgt. Veel unifi spul is daar beetje kreupel in en daarmee stort je snelheid in. Moet je even nakijken in het unifi topic welke routers/firmwares daar last van hebben
Freedom heeft het over een 'GPON'. Ze noemen niks over een kastje. Trined noemde een Huawei device (maar geen type) die dan puur als bridge device zou functioneren, ik denk dat dit het 'zwarte kastje' is waar jij op doelt? Qua functionaliteit dan toch.

Lastige bij Freedom is dat ik steeds moet mailen en dan weer wachten. Ze zijn goedkoper (geen 50e aansluitkosten, al is dat geen dealbreaker an sich) maar wel minder klantvriendelijk (in de zin dat ik niet gewoon iemand te spreken kan krijgen). Trined lijkt dan toch de betere (minder (potentieel) gezeik) én een fallback optie zodat je altijd kan testen aan welke zijde een eventuele issue ligt. Ik snap dat niet Freedom die optie niet biedt.

• laurens0619
HTT-Thalan schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:14:
[...]

Freedom heeft het over een 'GPON'. Ze noemen niks over een kastje. Trined noemde een Huawei device (maar geen type) die dan puur als bridge device zou functioneren, ik denk dat dit het 'zwarte kastje' is waar jij op doelt? Qua functionaliteit dan toch.

Lastige bij Freedom is dat ik steeds moet mailen en dan weer wachten. Ze zijn goedkoper (geen 50e aansluitkosten, al is dat geen dealbreaker an sich) maar wel minder klantvriendelijk (in de zin dat ik niet gewoon iemand te spreken kan krijgen). Trined lijkt dan toch de betere (minder (potentieel) gezeik) én een fallback optie zodat je altijd kan testen aan welke zijde een eventuele issue ligt. Ik snap dat niet Freedom die optie niet biedt.
https://helpdesk.freedom....-instellingen-eigen-modem

Daar staat onder gpon dat je dat kastje krijgt. Prima dus :)
Alleen dat ppoe kan in de weg zitten dan nog qua snelheid maar dat zie je dan wel :) usg upgraden kan altijd nog

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
laurens0619 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:21:
[...]

https://helpdesk.freedom....-instellingen-eigen-modem

Daar staat onder gpon dat je dat kastje krijgt. Prima dus :)
Alleen dat ppoe kan in de weg zitten dan nog qua snelheid maar dat zie je dan wel :) usg upgraden kan altijd nog
GPON & XGSPON glasvezelverbindingen

Bij GPON glasvezelverbindingen zal er een ONT geplaatst zijn (Bij het KPN-netwerk is dit de Nokia G-010G-Q of een Genexis XGS2110, bij het Fiber Operator netwerk is dit een Huawei Echolife EG8010H). Deze is nodig om verbinding te maken met het GPON netwerk. De ONT moet dus altijd op de glasvezelverbinding aangesloten zijn.

Modems kunnen aangesloten worden op de ethernetpoort die op deze ONT zit met een UTP kabel. De instellingen voor het modem zijn dan dezelfde als welke bij de instellingen voor de glasvezelverbinding hierboven staan.
Als ik dit goed interpreteer is dat witte kastje dat ik heb gehad dus eigenlijk al de ONT en kan ik daar UTP in prikken? Ik heb de onderkant bekeken en daar lijkt het niet op maar ik zal nog eens van dichtbij checken.

Ok, even gecheckt. Dat witte kastje waar de groene kabel vanuit Glasdraad al in zit, (op de 2e foto dus) heeft aan de rechter-onderzijde zeer duidelijk een glasvezelconnector (twee witte punten die beide een groene plastic basis hebben). Geen UTP ready to go dus. Ik verwacht dus dat hier vanuit Freedom/Trined inderdaad nog een soort media convertor op moet komen.

[Voor 13% gewijzigd door HTT-Thalan op 01-02-2023 20:28]

• laurens0619
@HTT-Thalan
Nee dat witte kastje uit je foto is kaal glasvezel “verlengkopje”. Daar klik je of glasvezel kabel in naar media converter of media converter gaat er overheen.

Dit is mijn kastje, je ziet de witte eronder zitten

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
laurens0619 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:28:
@HTT-Thalan
Nee dat witte kastje uit je foto is kaal glasvezel “verlengkopje”. Daar klik je of glasvezel kabel in naar media converter of media converter gaat er overheen.

Dit is mijn kastje, je ziet de witte eronder zitten

[Afbeelding]
Dat witte gedeelte ziet er inderdaad verdacht hetzelfde uit :D. Ik heb me even in dat PPPoE gedeelte verdiept en daar kom ik ook nog wel aan uit, het is bijna hetzelfde als de inbelverbindingen van vroegâh.

Ik heb dan dus de optie om van glas naar glas te gaan, maar dan moet mijn USG glas kunnen ontvangen (ik snap nu waarom ze dan zeggen dat je USG ook voor ONT gaat spelen) of ik accepteer een media convertor, daarmee gaat er direct UTP naar mijn USG en is het dus 'for all thoughts and purposes' bijna hetzelfde als een kabel erin jassen en weg ermee, behalve dat ik dan even wat 'inloggegevens en settings' moet plaatsen voor de verbinding (a la dialup).

[Voor 31% gewijzigd door HTT-Thalan op 01-02-2023 20:32]

• laurens0619
HTT-Thalan schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:29:
[...]

Dat witte gedeelte ziet er inderdaad verdacht hetzelfde uit :D. Ik heb me even in dat PPPoE gedeelte verdiept en daar kom ik ook nog wel aan uit, het is bijna hetzelfde als de inbelverbindingen van vroegâh.
Als je dat blauwe klepje open schuift dan zie je de female glas “verlengkopje” zitten. Daar gaat dus de media converter op.
Omdat glas zo gevoelig is, is het aansluitpunt wat complexer dan een coax of telefonie aansluiting.

Ppoe is niet complex, maar de snelheid van een usg kan erdoor in elkaar storten. Dat is beetje het probleem. Maar dat merk je vanzelf en speelt dacht ik bij een usg pas boven de 500mbit

[Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 01-02-2023 20:35]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
laurens0619 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:31:
[...]

Als je dat blauwe klepje open schuift dan zie je de female glas “verlengkopje” zitten. Daar gaat dus de media converter op.
Omdat glas zo gevoelig is, is het aansluitpunt wat complexer dan een coax of telefonie aansluiting.

Ppoe is niet complex, maar de snelheid van een usg kan erdoor in elkaar storten. Dat is beetje het probleem. Maar dat merk je vanzelf en speelt dacht ik pas boven de 500mbit
Ja, dat de USG krappe limieten heeft weet ik. Qua functionaliteit is het een prachtig klein ding mar zodra hij enigzins aan de bak moet schiet de CPU naar 100% en haal je max 85mbps. Dat zou een reden zijn om, ongeacht de keuze voor de provider, misschien sowieso maar naar een USG4 Pro te kijken. Ze zijn 2ehands nog wel betaalbaar en dan heb ik een stuk meer CPU power voor dat soort zaken. Ik heb nog geen situaties gehad dat ik met de huidige 300/30 van Ziggo niet genoeg heb (die zeldzame keer dat ik een grote game download gaat dit nu al goed hard vind ik) maar ik zou me wel beter voelen als ik de extra security features aan kon zetten (IPS enzo) en mijn kinderen worden ook groter (en dus hun bandbreedtebehoeftes ook).

Voor streamen is het niet echt een noodzaak denk ik. We streamen wel Netflix/Disney/Prime in 4k (omdat de beamer upscaling doet en dus wel een 4k signaal naar binnen trekt) maar dat trekt volgens de Unifi app max 10Mbps. Zelfs als de kinderen straks allemaal zelf gaan streamen gaan we dan nooit boven de 40Mbps uit.

Het voornaamste feit is dat Freedom alleen maar 1000mbit levert, bij Trined kun je zoals gezegd ook voor 500 kiezen maar dat is een beetje medium vs large McDonalds qua pricing.

• laurens0619
@HTT-Thalan
Imho zijn al die snelheden overrated voor huis/tuin/keukengebruik. Als je doet downloaden dan snap ik hem Maar anders neh
een strakke interne verbinding bekabeld/goede wifi is veel belangrijker. Ik heb 100mbit omdat de 50mbit niet kon. Dat had ik hiervoor en kwam Nooit tekort. Maar als ik 500/1000 zou hebben, dan zou ik het ook willen halen.

En ips op een usg? Tja die doet zonder decryptie van verkeer niet zoveel, behalve vooral cpu en performance kosten ;)

Edit: en bedankt, nu heb ik zin in mcdonalds :+

[Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 01-02-2023 20:55]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HTT-Thalan schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:43:
[...]

Het voornaamste feit is dat Freedom alleen maar 1000mbit levert, bij Trined kun je zoals gezegd ook voor 500 kiezen maar dat is een beetje medium vs large McDonalds qua pricing.
Al is er maar EUR 0.01 verschil, als je die tweede 500Mbps niet nodig hebt, kun je het beter besparen.

Waar je beter niet op kunt besparen is oude vs nieuwe standaard. Je hebt het steeds over GPON, maar dat zit ondertussen (met die 1Gbps) aan z'n max, dus niet future-proof. XGS-PON kan door richting 10Gbps. Ik zou dus nadrukkelijk kijken naar wat de providers aanbieden en als ene XGS-PON aanbiedt en andere alleen GPON gaan voor XGS-PON.

Let wel: PON is (net zoals kabelinternet) een passive standaard met gedeelde capaciteit. Het gaat dus niet alleen om jouw snelheid, maar om capaciteit om iedereen op je netwerksegment te bedienen. 1Gbps klinkt zat, maar als je het met tientallen zo niet honderden aansluitingen deelt, dan is het een stuk prettiger om 10Gbps te delen dan 1Gbps te delen, ook als je zelf maar 500Mbps afneemt.

Soittakaa Paranoid!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Da's een goed punt, maar de scan van Freedom geeft volgens mij al aan dat ons glasdraad netwerk een gpon variant is?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HTT-Thalan schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 07:39:
Da's een goed punt, maar de scan van Freedom geeft volgens mij al aan dat ons glasdraad netwerk een gpon variant is?
Glas is glas, de verschillende standaarden gebruiken verschillende golflengtes op dat glas - je kunt BPON, GPON en XGS-PON (en nog een paar) naast elkaar draaien op zelfde vezels. De beperkende factor is apparatuur aan beide uiteinden van het glas. Uiteraard staat niet overal glas, maar er zijn zeker gevallen waar GPON en XGS-PON naast elkaar draaien waarbij ene provider op dat netwerk ene gebruikt en andere andere twee. Zo zijn er veel plekken waar Reggefiber (KPN) ligt en KPN zowel GPON als XGS-PON aanbiedt, waarbij ze XGS-PON voor nieuwe aansluitingen gebruiken, maar als je op die locatie T-Mobile neemt je alleen GPON kunt krijgen. Dat ene aanbieder alleen GPON levert wil dus niet zeggen dat andere aanbieder niet (ook) beters kan leveren op zelfde locatie.

Soittakaa Paranoid!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Alright, alles zo beoordelend lijkt het er dus op dat Trined de 'veiligste' keuze is, en ondanks dat ze zo te zien net een prijsverhoging doorgevoerd hebben, kan ik daar voor luttele euro's minder dus ook 500mbit krijgen, wat voor ons meer dan zat is. Alleen even checken dus of ze GPON of XGS-PON leveren.

https://www.trined.nl/vrije-modemkeuze/

Hier vind ik, en glasdraad word specifiek genoemd als één van de PON netwerken:
Specificaties bij PON-techniek
Transmissie ITU-T Rec. G.984.5
Optic type Class B+
Zendfrequentie (TX) 1310nm
Ontvangstfrequentie (RX) 1490nm
Zendvermogen  Tussen -1 en +4dBm
Ontvangstvermogen Minimaal -26dBm
Glasvezelkabel Singlemode fiber (9/125)
Connector SC/APC
OMCI ITU-T Rec. G.988
Conformance test protocol BBF247 issue 4
Implementatie BBF TR-156 issue 2
Authenticatie SN authentication G.984.3
GPON functies Wavelength blocking filter (WBF) G.984.5
Automatic laser shutoff (ALS) G.664
SR-DBA and NSR-DBA
Bi-directional FEC
Flexible mapping between GEM Port and TCONT
Dying gasp
AES-128
Ondersteuning VLAN-modellen 1:1
N:1
QinQ
TLS
Multicast
LAN poort Auto 10, 100 en 1000 Mbit/s
CATV poort Frequentiebereik 54 MHz tot 1000 MHz
Uitgangsweerstand 75 ohms
 Optisch vermogen -8dBm tot +2dBm
Rogue detectie, Continuering Rogue self-detection
Rogue self-isolation
Remote start and shutdown optical interface
Weet ik dus nog niet of het XGS-PON kán zijn of niet? Maar even terugbellen dan.

[Voor 67% gewijzigd door HTT-Thalan op 02-02-2023 10:36]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ITU-T G.984 is GPON, XGS-PON is G.987.

Soittakaa Paranoid!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ah, 1gbit max dus. Wel een beetje logisch, het is hier buitengebied.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HTT-Thalan schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:36:
Ah, 1gbit max dus. Wel een beetje logisch, het is hier buitengebied.
Valt mee, het is puur leeftijd van de installatie. Niemand die nu nog iets anders dan XGS-PON uitrolt (of het moet het vergelijkbare 10G EPON zijn, maar die zie je in NL niet), of we het nu over binnenstad of buitengebied hebben. Het passieve stuk ziet er in buitengebied anders uit (splitters dichterbij centrale ipv dichterbij woningen), maar de actieve componenten zijn exact dezelfde.

Soittakaa Paranoid!

• feuniks
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-03 21:57
Dion. Dat klopt niet helemaal. E-Fiber is momenteel hier aan het graven en hier zou in eerste instantie AON worden uitgerold, maar daar hebben ze nu GPON van gemaakt, geen XGS-PON.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

feuniks schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:39:
Dion. Dat klopt niet helemaal. E-Fiber is momenteel hier aan het graven en hier zou in eerste instantie AON worden uitgerold, maar daar hebben ze nu GPON van gemaakt, geen XGS-PON.
Goed, geen commerciele partij dan.

Valt me tegen van E-Fiber dat ze nu nog in verouderde technologie investeren. Geen goed uithangbord voor de voordelen van glasnet in gemeenschappelijk bezit :o

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee