sluiten

Uitnodiging online gebruikerstest

We zijn op zoek naar deelnemers voor een leuke online gebruikerstest. Voor de test zoeken we gebruikers die veel gebruik maken van Pricewatch en het forum. Het interview duurt ongeveer 45 minuten en voor je deelname krijg je €40,- vergoeding.

Heb je op vrijdag 14 april tijd om mee te doen (tussen 9:00 en 17:00)? Meld je dan aan en wellicht zien we je snel!

Aanmelden

Toon posts:

Bel aan een lamp koppelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 30-03 15:57
Vraag mij niet waarom (srs _O- ) maar ik wil dat als iemand een lamp aanzet in bijvoorbeeld kamer 1, dat ik dan op de hoogte hiervan word gesteld in bijvoorbeeld kamer 2 door middel van een bel (ja het moet een bel/alarm wezen)

Ik zit mij kapot te prakkiseren of dit mogelijk is maar ik kom er niet uit.
Het enigste wat ik kan bedenken is om een draadloze deurbel met een lamp te koppelen dmv een schakelaar tussen de lamp en fitting te zetten.

Dus zoiets:

Maar in de praktijk gaat dat natuurlijk niet werken.

Iemand ideeën?

Alle reacties

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Draadje trekken en die lamp parallel aan de bel zetten ?
Niet dat je dat zou willen., maargoed..........

Je kunt de schakelaar en lamp vervangen door een slimme schakelaar, en dan kun je er allerlei dingen aan hangen.

[Voor 35% gewijzigd door heuveltje op 01-02-2023 15:18]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:05

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Sensor voor de smartlamp > smarthome > smarthome bel?
Ik mis eigenlijk welke zaken je zelf al hebt gevonden en waar je al over beschikt.

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!
Zoekt nieuwe collega's in omgeving Twente

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je een smartbel koopt kun je er een slimme lamp aan koppelen. Met andere oplossingen moet je een kabel hebben naar de lamp.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-03 16:17
Even een gek idee.

Ikea tradfri slimme stopcontact met een bel eraan.
Ikea tradfri lamp
Ikea tradfri bewegingsdetector.

Je gaat de bewegingsdetector pairen met de lamp en stopcontact en dan zou het moeten werken.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Maaruhm wat is het doel nu eigenlijk? Wil je naar mensen schreeuwen dat ze de lamp eens uit moeten zetten ofzo? Dan is het waarschijnlijk makkelijker om gewoon een bewegingsmelder te plaatsen en de lamp daar op te schakelen. :P

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

D4NG3R schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:22:
Maaruhm wat is het doel nu eigenlijk? Wil je naar mensen schreeuwen dat ze de lamp eens uit moeten zetten ofzo? Dan is het waarschijnlijk makkelijker om gewoon een bewegingsmelder te plaatsen en de lamp daar op te schakelen. :P
Alarm dat hij snel zijn "poezen filmpjes" kan uitzetten, als zijn ouders de trap op kwamen /licht op de overloop aangaat.

* heuveltje krijgt flashbacks naar toen hij 13 was

[Voor 10% gewijzigd door heuveltje op 01-02-2023 17:08]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• tweakmember
bewegingsmelder bij de lamp zetten had ik al geprobeerd :9
maar die reageert niet op een lamp die aan/uit gaat

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
@heuveltje _O-
tweakmember schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:35:
[...]

Vandaar ook de vraag wat het uiteindelijke doel nu precies is. Waarom moet je weten of een specifieke lamp aan is? Wellicht kan er een veel beter passend antwoord worden gegeven. :Y

Anders is het antwoord van heuveltje waarschijnlijk al het beste. ;)

[Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 01-02-2023 15:38]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Een slimme schakelaar die zowel de lamp in kwestie schakelt als een bel die afgaat zou dat kunnen doen uiteraard. Beetje handig met Tradfri/Zigbee spul om gaan kan dat.

Maar wat is de lamp in kwestie? Gaat dat om een schemerlamp met stekker (Zodat je er een slimme power outlet tussen kunt zetten.) Meer info is wel nodig voor een goed advies

• tweakmember
Hann1BaL schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:40:
Een slimme schakelaar die zowel de lamp in kwestie schakelt als een bel die afgaat zou dat kunnen doen uiteraard. Beetje handig met Tradfri/Zigbee spul om gaan kan dat.

Maar wat is de lamp in kwestie? Gaat dat om een schemerlamp met stekker (Zodat je er een slimme power outlet tussen kunt zetten.) Meer info is wel nodig voor een goed advies
Een lamp dat aan een plafond hangt. :)
Ja ik zat ook aan dat zigbee spul te denken maar vond dat nou weer net weer to much om zo'n hele installatie aan te schaffen voor enkel dit idee.

[Voor 32% gewijzigd door tweakmember op 01-02-2023 15:43]

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-03 16:18
tweakmember schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:35:
[...]

Kun je de lichtsterkte niet uitlezen uit de bewegingsmelder?
De Hue Motion sensor kan ook het aantal lux doorgeven.

• tweakmember
CappieL schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:42:
[...]

Kun je de lichtsterkte niet uitlezen uit de bewegingsmelder?
De Hue Motion sensor kan ook het aantal lux doorgeven.
ik had deze kaku bewegingsmelder bij de lamp gezet maar daar reageerde het niet op

• HUW
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 30-03 23:43
Het zou helpen als je nou gewoon vertelt wat je doel is.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-03 18:17

DexterDee

I doubt, therefore I might be

You ask for hacky? You get hacky....

Hang een 230v AC timer relais parallel aan je lamp. Zet de timer ergens tussen 100ms en 1s. Vervolgens pak je een deurbel met een draadloze drukknop. Je verbindt de drukknop met de NO schakeling van het relais zodat deze "ingedrukt" wordt als de lamp stroom krijgt. De bel van de lamp zet je in de kamer ernaast en klaar is kees :)

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• tweakmember
DexterDee schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:00:
You ask for hacky? You get hacky....

Hang een 230v AC timer relais parallel aan je lamp. Zet de timer ergens tussen 100ms en 1s. Vervolgens pak je een deurbel met een draadloze drukknop. Je verbindt de drukknop met de NO schakeling van het relais zodat deze "ingedrukt" wordt als de lamp stroom krijgt. De bel van de lamp zet je in de kamer ernaast en klaar is kees :)
als je 230 op die knop zet dan brand die wel door :9
Dan zou er nog een adapter tussen moeten.

[Voor 3% gewijzigd door tweakmember op 01-02-2023 16:13]

• tweakmember
..

[Voor 115% gewijzigd door tweakmember op 01-02-2023 16:23]

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

tweakmember schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:12:
Als simpelste oplossing zou ik dan zeggen, verbind bij de lamp de schakeldraad met de aardedraad. Dan klapt je aardlek zodra de lamp uitgaat. Geeft geen herrie als een bel, maar de kans is groot dat je het wel merkt als die lamp aan gaat.

Wat betekent mijn avatar?

• tweakmember
Zoals ik zonet hierboven vertelde had ik geprobeerd om een kaku bewegingsmelder bij een lamp te zetten.
Maar de bewegingsmelder ging helaas niet af toen ik de lamp aan deed.

Ik zat te denken, een bewegingsmelder reageert toch ook op warmte?
Wat nou als ik de gloeilamp vervang voor een rood IR warmtelamp, zou de bewegingsmelder daar dan wel op reageren?

Zoja dan hang ik gewoon een kaku draadloze bewegingsmelder bij de lamp die een signaal stuurt naar een kaku stopcontactschakelaar en plug ik daar een bel in.

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Dan kun je toch beter een KaKu/Fibaro/whatever inbouwschakelaar plaatsen. Je kunt deze achter de betreffende schakelaar plaatsen of bij de lamp, net wat je beter uitkomt.

Deze dan gebruiken om iets te schakelen. Een controller erbij maakt je natuurlijk wel veel flexibeler.

Maar goed, het lijkt wel een oplossing voor iets wat geen probleem zou mogen zijn.

• HenkEisjedies
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:42
Dit is echt super simpel met de Lidl Lampen icm Tuya app te doen, net getest.

Als ik het licht aanzet kan ik dat detecteren en daar kan ik dan alle acties aan hangen die ik wil. Bijvoorbeeld een notificatie op je telefoon, maar ook een smart switch een seconde aan/uit laten gaan.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-03 18:17

DexterDee

I doubt, therefore I might be

tweakmember schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:12:
Even goed teruglezen... Die "adapter" is dus de 230V timer relais.

Een timer relais is een stukje electronica die als ingang je 230V schakeldraden van de lamp heeft. De uitgang is een contact die voor een bepaalde periode gemaakt of onderbroken dient te worden (en dus niet onder stroom staat). Met andere woorden, als het relais over de ingang 230V krijgt, zal hij voor bijvoorbeeld 1s een contact doorverbinden en daarna weer onderbreken. En dat contact kun je gebruiken om de bel "in te drukken".

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

@tweakmember wat wil je nu bereiken? Wat is het doel van de bel? Waarom moet er geluid komen als er een lamp aan gaat?

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:29
Hann1BaL schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:08:
@tweakmember wat wil je nu bereiken? Wat is het doel van de bel? Waarom moet er geluid komen als er een lamp aan gaat?
Hij heeft het over een bewegingsmelder.
Dus de bewegingsmelder doet het licht aan in de ene kamer.
Maar tegelijkertijd moet ook een bel/geluid afgaan in de andere kamer.
Dus gewoon, ter bevestiging/ter informatie dat er iemand aankomt.
En dit waarschijnlijk draadloos.

[Voor 3% gewijzigd door bottom line op 01-02-2023 19:22]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

com2,1ghz schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:19:
Even een gek idee.

Ikea tradfri slimme stopcontact met een bel eraan.
Ikea tradfri lamp
Ikea tradfri bewegingsdetector.

Je gaat de bewegingsdetector pairen met de lamp en stopcontact en dan zou het moeten werken.
als je 2x de lamp pakt en aan de zelfde lamp/bewegingsmelder koppelt heb je deel 1 af

Maar dan gaat de lamp op 2 plekken aan . (kamer 1 en kamer 2)

Als je het "bolletje" van de lamp eraf haalt (geduldig zagen met ijzerzaag oid) en ipv de leds een "buzzer" eraan koppelt ? al dan niet met weerstand ertussen.

wil je het ergens anders zet je een stekker aan een fitting .. in doosje oid ..

Tja vanalles

• tweakmember
DexterDee schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:55:
[...]

Even goed teruglezen... Die "adapter" is dus de 230V timer relais.

Een timer relais is een stukje electronica die als ingang je 230V schakeldraden van de lamp heeft. De uitgang is een contact die voor een bepaalde periode gemaakt of onderbroken dient te worden (en dus niet onder stroom staat). Met andere woorden, als het relais over de ingang 230V krijgt, zal hij voor bijvoorbeeld 1s een contact doorverbinden en daarna weer onderbreken. En dat contact kun je gebruiken om de bel "in te drukken".
Ik snap wat je bedoeld maar dat is wel een 1 seconde lange stroom stoot van 230v op een drukknop dat maar 9 volt aankan..
Weet niet of de knop dat overleefd?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:36
@tweakmember Het relais stuurt een lagere spanning door aan de andere kant. Dus niet 230V. Dat kan dus 9V zijn voor je knop. Dus geen probleem.

• tweakmember
Marzman schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:17:
Als je een smartbel koopt kun je er een slimme lamp aan koppelen. Met andere oplossingen moet je een kabel hebben naar de lamp.
Daar moet zeker wel een smarthome gateway ding tussen zitten ofniet?
Arunia schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:50:
@tweakmember Het relais stuurt een lagere spanning door aan de andere kant. Dus niet 230V. Dat kan dus 9V zijn voor je knop. Dus geen probleem.
ah ok dat wist ik niet. dankje

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:48
Maaruhm wat is het doel nu eigenlijk?
D4NG3R schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:37:
@heuveltje
Vandaar ook de vraag wat het uiteindelijke doel nu precies is. Waarom moet je weten of een specifieke lamp aan is?
HUW schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:46:
Het zou helpen als je nou gewoon vertelt wat je doel is.
Hann1BaL schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:08:
het is nu wel duidelijk dat @tweakmember weigert om verdere info te geven.
jammer, dan kunnen we wel blijven gokken, maar zo wordt het imho niks.

• Sharkware
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-03 21:04
2 shelly 1's kopen en inbouwen? Volgens mij ben je er dan.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

tweakmember schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:50:
[...]

Daar moet zeker wel een smarthome gateway ding tussen zitten ofniet?

[...]

ah ok dat wist ik niet. dankje
Het zal ook wel werken met een wifibel en een wifi lamp (LSC van Action), maar met een zigbee gateway, bel en lamp waarschijnlijk wel sneller en betrouwbaarder.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• tweakmember
Sharkware schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:04:
2 shelly 1's kopen en inbouwen? Volgens mij ben je er dan.
wat is een shelly?

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-03 09:30

• tweakmember
thanks maar zoiets hebben we niet in nederland?

[Voor 8% gewijzigd door tweakmember op 03-02-2023 13:56]

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:56

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Kheos schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:58:
[...]

[...]

[...]

[...]

het is nu wel duidelijk dat @tweakmember weigert om verdere info te geven.
jammer, dan kunnen we wel blijven gokken, maar zo wordt het imho niks.
Ik gok op een drukschakelaar onder een welkomstmat zodat hij het weet als die lui van SEON zijn plantjes aan het ontmantelen gaan :+

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-03 16:18
tweakmember schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:54:
[...]

thanks maar zoiets hebben we niet in nederland?
Natuurlijk wel! Via verschillende kanalen te verkrijgen, zoals Robbshop etc.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee