Latei afwerken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwolleTim
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05-11-2024
Hoi allemaal,

Ik zou een paar tips kunnen gebruiken hoe ik een lelijke oude stalen latei netjes kan afwerken die in het zicht boven mijn recent geplaatste stalen deuren zit.

Zelf zat ik te denken aan een natuurstenen lijst, maar dat is nog best lastig installeren. De latei vervangen voor een mooie stenen kan ook niet meer!

Ben benieuwd. Alvast bedankt!

Groeten,
Tim

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w26q9zD6wGuR2UAaIS9k2ozO1NQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QwVhQ4WdupQjCNSXDTzVa6uI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4k1pnO9kvX2nDgn-4FtojyPQz4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ryih76YScDdGszwGPK5kgqjm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZvzP64vCwweRhz1_TkgmUSx2WM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8uqNYXqGMpmeXaPwAeS0UawI.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-05 21:06

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Het mooiste was hier vooral over na te denken.... Zie ook nog wat lucht tussen de latei en steen? Wil je de oude rollaag ook verbloemen? Anders gewoon in dezelfde kleur als kozijn lakken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-05 16:27

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Hoe kan dit een juist dragende latei zijn als deze niet verder loopt als het kozijn zelf? zo vangt hij toch niet de bovenliggende laag stenen op.
Verder eens met bovenstaande, hier had vooraf over nagedacht moeten worden. Net als dat laatste stukje rollaag boven de latei wat er nog zit, had allemaal netjes weggewerkt kunnen worden met wat meer moeite...

Houten lat erop kitten en aflakken zou wat estetische verbetering kunnen geven maar het blijft zichtwerk...

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05 22:24

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

De rollaag weghalen zou opvallen omdat je dan ineens twee verschillende kleuren steen krijgt... Denk dat het zo minder opvalt. Het aflakken van de latei is de simpelste weg, maar verhult niet dat de latei uit twee delen lijikt te bestaan (?). Kunststof plaatje erover kitten?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-05 12:01
Ik mag toch hopen dat die niet door een professionele aannemer is gedaan? Ben wel benieuwd wat voor constructeur dit heeft verzonnen. Het is niet eens volledig ondersabeld, dus is de vraag wat die nu draagt. Mag hopen dat de scheuren in het metselwerk er al van te voren zaten?

Afschuren en lakken zou optie zijn, anders koofje met trespa of iets dergelijks en dan iets breder maken om de zaagsnedes in het metselwerk ook af te dekken.

[ Voor 23% gewijzigd door daniel14 op 01-02-2023 15:59 . Reden: Geen antwoord op de vraag gegeven;) ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:35
Hier zat oorspronkelijk een smallere raampartij vermoed ik (aan de strek -dat is de trapeziumvormige rij dwars geplaatste stenen- te zien)?

Dan lijkt mij dit niet de bedoeling. Die latei heeft nu geen functie meer, en ik zie niets dat de oorspronkelijke functie van die latei heeft overgenomen??

En de strek heeft ook zijn functie niet (volledig) meer, aangezien deze niet over de volle breedte van de nieuwe raampartij is uitgevoerd.

Tenzij ik iets mis rust nu een (groot?) deel van het gewicht van die muur op het kozijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Glenfiddich op 01-02-2023 16:26 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Ik vind dit wel een erg vreemde constructie. Hoe loopt dit aan de binnenzijde? Ik vraag mij ook erg af wat er gebeurd bij flinke regenval. Iets ervoor monteren als een stenenlijst gaat het afvoeren van regenval alleen maar problematischer maken, want waar kruipt het heen?

Was dit oorspronkelijk geplaatst en onderdeel van het oude kozijn? Je ziet aan de oude rollaag dat er een kleiner kozijn heeft gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-05 09:50

MLLL

Palm Treo 650

Bestaande latei verwijderen en vervangen door een zwarte catniclatei , wel even een ingreep maar lijkt mij wel te doen.
https://isolatieactie.be/nl/catnic-latei-bc-p15-3-40m.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 22:04
Zat de latei al zo? lijkt inderdaad nergens op te rusten links en rechts, maar kan ook zijn dat het opgaande deel is ingeslepen en het liggende deel in de voeg op de steen ligt. Lastig te beoordelen.

Is het eventueel niet mogelijk dat de kozijn fabrikant een mooie L-vormige deklijst maakt die in de kleur gespoten is? (Vreemd dat ze dit niet meteen meenemen dan. Hoe was de situatie hiervoor?)

En dan boven de latei een loodstrook maken over de breedte in de voeg, en zo ook alles meteen voegen wat nu open ligt ter ondersteuning van je stenen. je zou eventueel ook van hout of een ander materiaal een L-vormig profiel kunnen maken, wat eventueel goedkoper is. Maar dan zou ik wel het lood toepassen ter inwatering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwolleTim
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05-11-2024
Bedankt voor alle reacties!

Ik snap jullie verbazing, zo voelde ik me ook toen dat gedrocht opeens verscheen bij het plaatsen van de pui. De handgemaakte stalen deuren + installateurs hiervan kwamen helemaal uit België, waardoor er geen tijd was om een andere latei door een andere partij te laten plaatsen.

De latei zat er dus al in en deze rust gelukkig wel aan beide kanten voor zo'n 20cm op de muur. De metselaar die de muur aan de zijkanten aangeheeld heeft na de plaatsing van de pui, heeft daar kleine strips steen voorgemetseld waardoor je dit niet meer ziet. Van origine zat er kippengaas met stukwerk op de latei, waardoor hij van steen leek. Dat is mogelijk ook weer een goede oplossing, omdat je stukwerk redelijk waterdicht aan kan laten sluiten bij de stenen muur. Dezelfde metselaar heeft de ruimte tussen de latei en de inderdaad zwevende muur van binnen opgevuld met cement, waardoor hij nu wel dragend is. Bizar dat dit niet zo was!

Maar goed, we zijn het allemaal eens dat een beunhaas vroeger de boel op een slechte manier geplaatst heeft en ik nu moet roeien met de riemen die ik heb, omdat ik er te laat achter gekomen ben.

Zou stuken een goede oplossing zijn volgens jullie?
Ik waardeer het meedenken. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-05 19:38
Zijn steenstrips dan geen optie aangezien die al aan de zijkanten zitten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zxcvb
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-05 14:45
Een afdekkap van plastisol zetwerk. Kan je op maat en in elke gewenste kleur laten maken. Die kan je er vervolgens zelf opkitten. Alleen zou ik dan boven de dorpel de kap er een paar cm in steken en dan een klein opstaand randje zodat er geen water inloopt. Dus in feite een U-profiel met aan 1 kant een extra hoekje die je om de latei heen zet. Zou niet de hele wereld moeten kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Gevel stucen?

The stuff that dreams are made of

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-05 10:19
Cementvezel beplating? Erg lelijke manier van een latei plaatsen dit. Anders met zetwerk afwerken in dezelfde kleur als je kozijn dan valt het niet zo op, misschien kan je er dan nog een zonnescherm op monteren oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:58
Ik zou het netjes opvullen met cement, voegen en dan de latei lakken zoals @deWit al heeft aangegeven.

Door de donkere kleur valt het niet zo op dat de latei uit twee delen bestaat.

[ Voor 28% gewijzigd door Noutie op 02-02-2023 11:49 ]

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Jammer dat de kozijnenboer je niet heeft gewezen op de latei. Een nieuwe latei plaatsen kan overigens alsnog wel, maar daar moet je wel voor in de buidel tasten. Een latei kost je een paar k, constructieve berekening en dan vervolgens nog de uitvoering. Voor zo'n 10k ben je wel klaar. Is dat het waard? Laat ik aan jou.

Het moment waarop je dat doet maakt niet zo heel veel uit, al is het vele malen makkelijker om eerst de latei te berekenen zodat je de exacte hoogte van het kozijn daarop kan aanpassen. Als je hier eerder over nagedacht had dan waren de kosten niet veel lager geweest. Constructieve berekening, nieuwe latei en afwerking, die kosten houd je sowieso.

Op dit moment hebben wij eenzelfde soort latei alleen dan van beton. Die is gewoon in dezelfde kleur als het kozijn geverfd. Zo'n oplossing zou ook de beste korte termijnoplossing zijn voor jou, gewoon weer kippengaas + stuc en dat in kleur aflakken.

Maar je huis én kozijn verdient het om door te sparen voor een fatsoenlijke latei met trapeziumvormige rollaag.
Pagina: 1