sleutel1300 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 00:04:
@
Umbrah ik heb een unifi controller die altijd aanstaat, controller draait op de nas.
@
nelizmastr ik heb een glasvezel verbinding, ik heb alleen internet en bellen.
@
Ben(V) ik zoek eigenlijk vooral een andere modem voor meer instelmogelijkheden. Met de experiabox is het soms veel zoeken naar bijvoorbeeld het instellen van dhcp binding, en nog wat andere geavanceerde opties. Daarnaast wil ik ook vpn server op de modem/router hebben.
Met alle respect, maar als je het verschil tussen modem en router niet weet, is het wel zo verstandig om dan meer instelmogelijkheden te willen?
Sowieso:
- bij glasvezel is communicatie digitaal: er is helemaal geen sprake van een modem.
- KPN werkt met een aparte actieve NTU (technisch een PON ONT), vaak "mediaconverter" genoemd
wat ook niet helemaal nauwkeurig is, omdat het vooral een protocol converter is tussen PON en Ethernet. Dat er toevallig aan ene kant glas in gaat en aan andere kant koper uit komt is bijzaak - je zou met zo goed beide kanten met glas kunnen doen.
- de Experiabox is in deze configuratie een router met ingebouwde WiFi en analoge telefonie-adapter (eDVA)
Dat laatste kan nog een uitdaging zijn: je zegt dat je internet
en bellen hebt. Dan heb je ook een apparaat nodig om dat laatste te regelen. Dat doet een USG alvast niet. Als je een andere router zoekt die wel telefonie-functionaliteit heeft, zou ik bij AVM's Fritz!Boxen gaan kijken.