Toon posts:

Wat is jullie go to switch aanrader voor 10 personen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SjardWillems
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-03 17:54
Mijn vraag
Wij zijn in huis op zoek naar een nieuwe switch sinds er 1 kapot is gegaan.
Op dit moment ben ik opzoek naar 1 switch voor 10 personen maar later wil ik er nog 2 zodat we 3x 10 uitgangen hebben.
Dit omdat ons KPN kastje 4 uitgangen heeft en we willen dan per verdieping 1 switch aansluiten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Op een deel van de switches zitten routers en een deel bekabeld.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
gegoogled, pricewatch gegeken en onderzoek naar (un)managed.

unmanged lijkt the way to go sinds ons budget niet gigantisch is.
En maakt het uit of de switch 13 jaar geleden is uitgekomen of vorig jaar?

Alvast heel erg bedankt!

[Voor 5% gewijzigd door SjardWillems op 01-02-2023 14:26]

Beste antwoord (via SjardWillems op 06-02-2023 13:53)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:22
10 poort switches zijn zeldzaam en als je 10 personen wilt aansluiten heb ook ook nog een uplink poort nodig.
De meeste switches die dan in aanmerking komen zijn 16 poort switches.

Een goedkoop alternatief is 3 stuks 5 poort switches te kopen bij de action.
Dat zijn tp-link switches type LS1005G en kosten 10 euro per stuk.

Als je een beetje kwaliteit wilt voor niet te veel geld zou ik deze nemen.
HPE geeft hier levenslange garantie op.
https://www.routershop.nl...10-100-1000base/pid=42507

Ik heb hier een 8 poort versie van die al 15 jaar probleemloos draait.

[Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 02-02-2023 09:59]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4Henk 'm!

• Ben(V)
10 poort switches zijn zeldzaam en als je 10 personen wilt aansluiten heb ook ook nog een uplink poort nodig.
De meeste switches die dan in aanmerking komen zijn 16 poort switches.

Een goedkoop alternatief is 3 stuks 5 poort switches te kopen bij de action.
Dat zijn tp-link switches type LS1005G en kosten 10 euro per stuk.

Als je een beetje kwaliteit wilt voor niet te veel geld zou ik deze nemen.
HPE geeft hier levenslange garantie op.
https://www.routershop.nl...10-100-1000base/pid=42507

Ik heb hier een 8 poort versie van die al 15 jaar probleemloos draait.

[Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 02-02-2023 09:59]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:45
"personen" vind ik ook een rare teller voor een switch. Of is elk persoon gelimiteerd tot 1 ethernet apparaat? :? En als het appartementen of kamers zijn dan krijgt een kamer 2 poorten als er 2 personen wonen? :?

[Voor 30% gewijzigd door Rmg op 01-02-2023 14:46]

• OutSIdeR
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:59
Oude revisie van de DrayTek P2100.
Nieuwere types missen een 4-tal poorten.

Deze dus:
https://www.dectdirect.nl...gabit-switch-8-poort.html

Prolinq.nl

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

En maakt het uit of de switch 13 jaar geleden is uitgekomen of vorig jaar?
Voor unmanaged 1 Gbps switch niet. Nu of 10 jaar terug dat werkt hetzelfde.

Die HP die Ben aanraad heb heel lang geleden de 1410-16 gehad die draait nog bij een vriend.

Hier de 1420, een al degelijkheid.
YouTube: mở hộp review unbox switch HP 1420 16G JH016A

Hier de shops waar ze wel leverbaar zijn
uitvoering: HP Procurve 1420-16G

[Voor 16% gewijzigd door RobbyTown op 02-02-2023 03:40]

Mijn blog - T.net nostalgie - Tweak uptime

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:31
Hou er rekening mee dat bij KPN glasvezel je switches IGMP snooping moeten ondersteunen als je ook TV ontvangers gebruikt.

Ik gebruik zelf de Netgear 108e, werkt prima.

Als je echt 10 of meer poorten per switch nodig hebt ben je veel meer geld kwijt, je kunt dan beter een extra 8-poorts switch erbij halen.

Computers zijn ideaal om problemen op te lossen die je zonder computer helemaal niet hebt...

• Ben(V)
Als je KPN hebt en de TV rechtstreeks op de Experiabox aansluit heb je geen switch met igmp snooping nodig.

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:49
Waarom wil je zoveel switches hebben, dan heb je meer te managen. Als de mogelijkheid is, zou ik voor één grote switch gaan, en dan kabels trekken. Bespaart je ook nog eens wat stroom.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:56

hneel

denkt er het zijne van

Ik heb onlangs een oude switch die continue 7W vervangen door deze
8 poorten. zuinig en goedkoop. En hij doet gewoon wat hij moet doen.

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-03 14:19
Misschien wil je een managed systeem opbouwen (TP link of Unifi).
De wifi van Unifi is goed genoeg om in veel gevallen kabel te vervangen. Dan heb je minder kabels nodig.

Verder zou ik zelf gaan voor een aantal kleine switches (5 of 8 poorten). Dat breidt je dan uit met een extra switch wanneer het nodig is. Je legt dan van een switch één kabel naar een andere kamer; daar komt weer een nieuwe switch. Dus niet 10 kabels door het hele huis naar één centrale. Is mijn idee.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tja het is maar net wat je wilt, is het een studenten huis met een utp spaghetti door de gangen en trappen of is het allemaal netjes en strak bekabeld. Wat wil je en wat heb je ervoor over. Moet er ook nog wifi zijn of is dat geregeld. Maak eerst en tekening van wat je wilt maken en ga dan op zoek naar passende apparatuur.
Of ga voor de spaghetti en koop veel goedkope switches en accepteer dat het af en toe uitvalt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:54
Niemand die wil weten wat zijn budget is?
Dat selecteert al een stuk makkelijker....
(volgens mij stond er in zijn originele post iets van "weinig geld te besteden")

• Ben(V)
Dj Neo Ziggy schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:48:
Waarom wil je zoveel switches hebben, dan heb je meer te managen. Als de mogelijkheid is, zou ik voor één grote switch gaan, en dan kabels trekken. Bespaart je ook nog eens wat stroom.
Over het algemeen verbruiken grote switches veel meer stroom dan een paar kleine plus dat er dan meestal herrie makende ventilatoren inzitten

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee