Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-09 17:34
Hallo,

Online heb ik al het een en ander opgezocht. En volgens mij gaat het vooral om de halvering van de snelheid, en hoewel dat uiteraard erg jammer is, haal ik dan naar mijn berekeing altijd nog steeds bijna 4x hogere snelheden als bij SATA-SSD.

Maar aangezien ik ook ergens het advies aantrof dat indien mogelijk altijd een PCI x4 slot gebruikt moet worden bij "PCI x 4 card en M.2 PCI Express 3.0 x4" vraag ik met toch af of er nog risico's zijn die ik over het hoofd zie. (PCI x4 slot is bij mij namelijk niet mogelijk)
Kan het throttle-en zorgen voor extra warmte, of misschien data verlies?

Ik heb zojuist aangeschaft een:
Samsung 970 Evo Plus 2TB M.2 PCI 3.0 x4 en
RaidSonic ICY BOX 1x M.2 NVMe to PCIe 4.0 x4

Op mijn Moederbord heb ik enkel nog 2 PCI sloten over. (3.0 x1 ; 3.0 x2)
Nu wil ik deze combinatie aansluiten op de PCI 3.0 x2.

Hiermee halveer ik welliswaar de snelheid van de Samsung, maar deze blijft dan met 1970 MB/s altijd nog flink sneller dan een SATA variant.

Maar kan ik bij een dergelijke opstelling ook betrouwbaarheidsproblemen verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Dat gaat prima werken, het enige minpunt is zoals je meld al de lagere maximale doorvoersnelheid. Maar de maximale doorvoersnelheid maakt bij dagelijks gebruik eigenlijk niet zo heel erg uit, dus tenzij je echt een use case hebt voor die snelheid merk je het waarschijnlijk niet eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.C_N00B
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-09 17:34
@dcm360
Dank je!
De SSD gaat gebruikt worden voor het inladen van Samples voor een hobby "muziek-studio" pc.

Gisteren geplaats en vandaag getest.
Temperaturen blijven netjes (onder 40) onder 'full-load' en inderdaad haalt deze schijf nu ongeveer de helft van de 2 andere m.2 SSD's, maar dat is altijd nog ruim 3x de snelheid van een gewone SSD.