Toon posts:

8x Risen 400 wp zonnepaneel met enphase IQ7+ omvormer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rensked
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06-02 15:08
Hoi allen,

Ik ben een aantal offertes van zonnepanelen aan het vergelijken, maar gezien er zoveel verschillen zijn in zowel zonnepanelen als omvormers raak ik het overzicht kwijt. Daarnaast beweren verschillende bedrijven weer veel andere dingen, wat het vinden van betrouwbare informatie lastig maakt.

Wij hebben een offerte ontvangen voor 8 zonnepalenen van Risen met 400 wp i.c.m. de Enphase IQ7+ omvormer. Gezien schaduwval op ons dak wegens een dakkapel, hebben wij gekozen voor een paralelle omvormer. Nu lees ik in de datasheet van de IQ7+ dat deze een maximaal vermogen heeft van 295. Nu weet ik dat zonnepanelen enkel bij ultieme omstandigheden optimaal zullen opwekken en dat we alleen op zonnige dagen een aantal uur minder zullen opwekken dan wat het zonnepaneel eigenlijk opwekt. Alleen vroeg ik me af of dit verschil tussen 400 en 295 niet erg groot was? Zal ik hiermee op jaarbasis erg veel opgewekte energie verliezen of valt dat erg mee? Het dak waarop de zonnepanelen komen heeft een hellingshoek van 45 graden en staat ongeveer 20 graden zuidoost.
In de offerte staat een geschatte opbrengst van 3100 kwh per jaar. Is dit reëel met het maximale vermogen van 295 van de Enphase IQ7+ of zal je hierdoor minder opwekken per jaar? Een andere partij gaf namelijk aan dat deze omvormers met 8 panelen maar een maximale opbrengst van 2300 per jaar zullen opleveren.

Een andere opties is 8 zonnepanelen met 415 wp en de Enphase IQ8. Enkel kost deze optie 800 euro meer en ik vraag me af of ik dat er ook daadwerkelijk uit zal halen qua opbrengst.
Verder hebben we nog een offerte van 8 panelen van 400 wp i.c.m. de Huawei SUN2000 optimizer. Dit systeem werkt weer helemaal anders en vandaar lastig te vergelijken. Deze panelen met optimizer zijn 500 euro duurder.

Is er toevallig iemand die ons hierin een advies kan geven?
Alvast bedankt!

Groetjes Renske

[Voor 13% gewijzigd door Rensked op 01-02-2023 12:33]

Alle reacties

• hjvnoort
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 26-03 15:14
Ter info. Ik heb oa 405wp panelen en die leverden zojuist bijna allemaal 400watt per stuk via een ander merk micro’s (Aps met max 440watt/paneel). Waarschijnlijk een combinatie van directe instraling en reflexie via de wolken. Enphase met 295 watt is ‘middeleeuws’.
(Gisteren met onbewolkt weer stonden ze max allemaal op 365watt en het is pas maart.(zuid, dakhelling 45graden)

[Voor 6% gewijzigd door hjvnoort op 03-03-2023 14:13]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:26
Het verlies valt in absolute zin mee.

https://www.enerpedia.be/...hte-van-de-omvormer-2183/

Je hebt goed 33% overdimensionering (405/295) dus bij de rij 13/10 of 14/10 kijken. Verlies zal dus 1 a 1,5% zijn op jaarbasis.

Hier mijn enphase installatie met 365/295 op OZO/45 graden: https://pvoutput.org/list.jsp?userid=89401

Als je mooie dagen in maart/april opzoekt, zie je daar vaak wel aftopping, door de lage temperatuur werken de panelen beter. In de zomer valt het, tegenstrijdig als dat klinkt, eigenlijk wel mee: https://pvoutput.org/intr...401&sid=79237&dt=20220622 het ontbrekende deel opbrengst links in de grafiek komt door bomen. (Oh, die laatste link werkt alleen als je een account hebt denk ik)

[Voor 4% gewijzigd door Wilke op 03-03-2023 14:45]

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
De panelen worden bij 295 afgetopt. Echter brengen de panelen van 400 onder de 295 veel meer op dan een paneel met een lagere wp. Dus met weinig zon meer opbrengst. Iets wat in Nederland veel voor komt. Doordat elk paneel zijn eigen omvormer heeft haal je op minder ideale moment meer uit je panelen.

Ik heb 13 panelen 375wp met "middeleeuwse" IQ7 (max 250VA). Dit heeft per jaar 4,2MWh (2020) 3,9 MWh (2021) en 4,4MWh (2022) opgebracht. Geschatte opbrengst was 3,75MWh. Vorig jaar heeft het laagste paneel 285kWh opgebracht en de hoogste 375kWh. Ik heb alleen schaduw tijdens het opkomen van de zon. Dak 45graden en zuidoost.

3100kwh lijkt wat aan de hoge kant en 2300 te laag. Wat zeggen andere leveranciers over de opbrengst?

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:58
Iq7A dan ???
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee