Toon posts:

Dimmer en schakelaar aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ramaw
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-02 19:43
Hi all!

Ik probeer een dimmer aan te sluiten waar voorheen een aan/uit schakelaar zat. Daarboven hangt nog een aan/uit schakelaar, die mag blijven.

Ik heb echter het vermoeden dat de vorige bewoner niet op de hoogte was van welke kleur waarvoor gebruikt moet worden? Ik was in de veronderstelling een geel/groene draad (aarde) tegen te komen, een zwarte (schakel) en een bruine (fase) draad.

Echter, in plaats van bruin tref ik blauw aan? Dan mis ik iets waarmee de stroom wordt aangevoerd of maak ik een denkfout? (De lampen en schakelaars werkte voorheen wel, dus er komt wel ergens stroom naar binnen, maar dat lijkt me niet zoals het hoort.

Schakelaar = installatie => schopje naar DEI

[Voor 2% gewijzigd door septillion op 01-02-2023 15:59]

Alle reacties

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-03 19:49
Het kan zijn dat dit een lamp is geweest waarvan de nuldraad geschakeld was. Dat werkt wel, maar is uiteraard kei gevaarlijk.

Je zult echt even met een duspol of spanningzoeker moeten gaan kijken waar die fasedraad zit.
Of blauw is misbruikt, Of er zit een fasedraad aan je lamp.

• Ramaw
Goed idee. Ik heb met een spanningszoeker gekeken en op de aarde draad staat spanning. 🥹 Dus lijkt erop dat die is misbruikt. (En er dus geen aarde is?)

[Voor 9% gewijzigd door Ramaw op 01-02-2023 11:50]

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-03 19:49
Kijk wel uit met een spanningszoeker, die kan ook ooit vals positief zijn als er een kleine lekspanning is.

Maargoed: Vervolgens kijken waar die aardedraad heen gaat, centraaldozen open doen, beetje trekken en kijken of je ergens een draad ziet bewegen. Kijk of je het punt kan vinden waar de verkeerde kleuren aan elkaar zijn gedraaid. Dan er uit rukken en goed doen :)

• Ramaw
Het betreft helaas zo’n grijze buiten kabel die in de muur is gemetseld. 😅 Dus ik ga het voor nu doen met een labeltje. Dimmer zit er in ieder geval op! Thanks voor de hulp!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:54
Oei, dat is wel heel lelijk! En niet toegestaan.

Je mag in beginsel alle overige kleuren anders labelen als een situatie daarom vraagt (inclusief de nuldraad), maar niet de groen/gele aardedraad! Die mag nooit en te nimmer voor iets anders worden gebruikt dan aarde!

Strikt genomen zou je dus deze kabel moeten (laten) verwijderen en vervangen door iets anders waar wel de juiste kleuren kunnen worden gebruikt. Als dat echt niet een optie is, dan zit je dus met een niet toegestane situatie, die potentieel levensgevaarlijk is. Lastig dilemma, ik zou er een goede elektricien bij halen.

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-03 07:46
Vaak gezien dit, wordt gewoon een kabel die ze nog hadden liggen misbruikt.
Eerste verdienste.

Het lijkt erop alsof ze de GeelGroene hebben gebruikt als vaste fase, omdat deze is doorgelast naar de onderste doos.

Dan zijn per schakelaar de Blauwe en Zwarte als wisseldraden gebruikt (naar een andere wisselschakelaar) waar je wellicht dezelfde ellende tegenkomt.

[Voor 8% gewijzigd door Serpz0r op 01-02-2023 15:23]

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee