Toon posts:

Laptop met 100% sRGB en fullsize SD-reader

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• super kuiken
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-03 19:29
Hoi, ik ben op zoek naar een nieuwe laptop voor fotobewerking op reis en weekendjes weg. Eigenlijk ben ik op zoek naar een windows-variant op de nieuwe MacBook Pro, dus met een fullsize kaartlezer én een scherm dat 100% sRGB kan weergeven.
In de pricewatch kom ik vooral Lenovo Ideapads tegen mét kaartlezer, maar die hebben weer verschrikkelijke beeldschermen. Asus OLEDs hebben dan weer geen fullsize kaartlezer.

Momenteel heb ik een oude 14 inch Asus laptop met dual-core uit 2017, maar die begint kuren te vertonen. Zo wordt de software iets te zwaar voor de Intel HD gpu en 8gb geheugen, en ook zit het scherm vol met dode pixels.

Qua formaat zoek ik het liefst iets tussen de 14 en 16 inch, met misschien een voorkeur voor iets groter, zodat er ook een numeriek toetsenbord bij kan. Een 16/10 ratio heeft mijn voorkeur, en vooral voor een 15" of 16" laptop hoop ik op iets meer dan full-hd resolutie. Touchscreen is geen must, refresh rate interesseert mij niet en een dedicated gpu is niet perse nodig als de iGPU al goed is.
Het liefst hoop ik dat de laptop ook nog relatief stil loopt, wat een van de pluspunten is van mijn huidige laptop.

Hopelijk kunnen jullie meehelpen op mijn zoektocht!

Wat ga je met je laptop doen?
Foto- en lichte videobewerking. Programma's zoals Adobe Lightroom en Photoshop, DaVinci Resolve, etc

Wat is je budget?
Het liefst <€1200.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, hij moet in een rugzak kunnen worden meegenomen, dus liever geen zware, kwetsbare gaming-laptops van >2kg.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Een relatief stille laptop wordt erg op prijs gesteld. Andere voorkeuren zijn een 16/10 scherm. Touchscreen kan handig zijn maar is geen verplichting. Refresh rate boeit mij niets. Numeriek toetsenbord zou mooi meegenomen zijn.
Qua merk: slechte ervaring in het verleden met ACER

Beste antwoord (via super kuiken op 04-02-2023 01:36)

• TmcM
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10:01
Ik heb een Lenovo IdeaPad 5 pro 16, die heeft een fullsize kaartlezer en een 16:10 scherm met 100% sRGB. Die bevalt mij uitstekend. Ook de hogere resolutie van 1600 pixels in de hoogte is erg fijn.

Alle reacties

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-03 12:24
Volgens mij zijn de meeste laptops tegenwoordig uitgerust van een Micro SD aansluiting ipv de volwaardige aansluiting.
Een macbook heeft helemaal geen SD kaart aanwezig. Wellicht moet je dat overboord gooien en kiezen voor een externe. Dit geeft je de vrijheid of je nu binnen Windows of een Macbook kiest

• super kuiken
@sjtienuh

Ik weet dat menig Windows laptop geen full-size SD-kaartlezer meer heeft, dat is waarom ik op zoek ben naar laptops die het wel hebben.
Overigens hebben de afgelopen MacBook Pros wel een full-size kaartlezer.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• TmcM
Ik heb een Lenovo IdeaPad 5 pro 16, die heeft een fullsize kaartlezer en een 16:10 scherm met 100% sRGB. Die bevalt mij uitstekend. Ook de hogere resolutie van 1600 pixels in de hoogte is erg fijn.

• super kuiken
@TmcM

Bedankt voor het delen! Ik heb hem even opgezocht, en hij lijkt inderdaad aan al mijn eisen te voldoen. Fijn te horen dat ie bevalt. Heeft u er een met een Intel of AMD processor?

• TmcM
Die van mij heeft een AMD 5600H, en een GTX1650. Deze combi is voor mij ruim voldoende voor fusion 360 en programmeren.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-03 13:06
@super kuiken Hier een paar opties, allemaal uit te rusten met minimaal 100% sRGB scherm en sommige zelfs 100% DCI-P3 (de Yoga's).

De Lenovo Yoga Slim 7 Pro Gen 7 (14" AMD) heeft een fantastische aanbieding. Als je de Ryzen 7 6800HS selecteert, krijg je ook 16GB RAM. Dan kan je het besturingssysteem eraf halen en krijg je €100 korting. Selecteer dan een van de twee betere beeldschermen (beide 2.8K, IPS of OLED). Met IPS kom je dan op € 1.015,50 uit en met OLED op € 1.056,75.

En die Windows licentie? Zie dit artikel van de buren. O-)

De AMD Ryzen 7 6800HS is een belachelijk capabele chip, met namelijk door de veel krachtigere en modernere RDNA2 GPU. Ook kan je daarmee AV1 video decoderen, in hardware.

Mocht je groter willen, dan ga je voor de 16-inch IdeaPad 5 Pro Gen 7 (16" AMD). Zelfde verhaal, selecteer Ryzen 7 6800HS, geen besturingssysteem, het beste beeldscherm, en Ingebouwde grafische functies (of een RTX 3050 (Ti) als je die wilt). Zonder GPU voor € 874,68 klaar.

Heel graag Intel? Yoga Slim 7i Pro Gen 7 (14" Intel) en IdeaPad 5i Pro Gen 7 (16" Intel). Ietsje duurder, maar een Core i7-12700H heb je nog steeds voor een heel acceptabel bedrag. De i7-12700H is qua CPU iets krachtiger dan de 6800HS, maar minder krachtig in de GPU. Kan een interessante afweging zijn.

Doe je iets voor een universiteit of ben je student? Ga https://www.lenovo.com/nl/nl/nleducation, zoek hetzelfde model op, en zie er nog een paar tientjes vanaf gaan. :)

• super kuiken
Bedankt @Balance voor je uitgebreide antwoord! Vooral de Ideapad 5 pro (gen 7) die @TmcM ook al eerder beschreef trekt mij aan vanwege de aanwezigheid van een SD-lezer die ontbreekt bij de Yoga-laptops.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee