Oef. Lastig leesbaar, en lastig verhaal. Het beste is denk ik om je internet in losse apparaten uit elkaar te halen. Modems/mediaconverters (vertaalt een 'internet' ding naar een overname punt niveautje ethernet) zijn een ding, routers zijn een ander ding, en NAT is weer een ander ding.
Als ik het goed heb, heb je twee modems/mediaconverters: een voor glas, een voor docsis3. Beide in de vorm van een "meer in één" apparaat ongetwijfeld (ken maar een ISP die échte mediaconverters voor iets als PFSense ondersteund in Nederland, hoewel via de vrije modemkeuze feitelijk ze dat allemaal zouden moeten).
Waar je naar zoekt is een load balanced router, die weer áchter die mediaconverters moet staan. Dat is een manier om twee internetverbindingen te aggregeren naar een high-available/optimale connectie. Daar achter wil je doorgaans weer een NAT hebben, en zo heb je dan internet met twee verbindingen op één router (met twee modems). Uiteraard wel met twee abonnementen.
En dan komt daar het TV verhaal uit de mauw. Ik kijk al jaren geen TV meer, maar volgens mij heb je het over een DVB-C TV ontvanger, met CI+ module/kaart?
Ik snap de associatie tussen TV en Internet eigenlijk niet, tenzij je via internet TV kijkt (de paar providers in NL die dát doen, bieden of een app aan á la CanalDigital, óf een kastje wat via VLAN's werkt en dus weinig met je gewone internet te maken heeft). DVB-C en Internet hebben weinig overlap met elkaar. Tenzij we weer op het abonnement-verhaal uitkomen, waar je internet en TV onder zo'n verzamel-abo zitten. Als je dan overstapt, houdt je smartcard/CI+ er inderdaad mee op. Je zult dan een nieuwe moeten hebben die bij het nieuwe abonnement past (vergelijk het met de SIM kaart van je telefoon waar ook een abonnement op zit), of een methode waarbij het abonnement anders gekoppeld is. Veel providers leveren tegenwoordig een soort van eSIM-in-een-doosje-met-tuner waarbij dat kastje het enige is waar je TV mee kan kijken (en je TV zelf is dan eigenlijk een soort dom beeldscherm ondanks dat daar een perfecte tuner in zit).
Ik denk dat je even voor jezelf het beeld duidelijk moet hebben:
- Wat voor abonnementen heb ik voor Internet, en hoe zijn ze geactiveerd/verbonden met mediaconverters, modems, routers (of alles in een apparaten) naar de rest van je huis
- Wat voor TV abonnementen én infrastructuur heb je? Kijk je via DVB-C? (dus heb je coax kabels naar je TV of set-top box)? Kijk je via IPTV (dus heb je ethernetkabels lopen)? Hoe is het beveiligd/versleuteld? Heb je een CI+ kaart in je tuner? Is het een ingebakken kaart?
Vraagstukken over het abonnement, annuleren, en de verandering van media... tsja... dat is tussen jou en je ISP. Ik ben kritischer dan de gemiddelde mens, gok ik, voor mij was bij mijn internet selectie (wat ik los van media heb getrokken) het medium, de ondersteunde hardware, en de verbinding van huis naar internet een non-functional. Functionele vereisten waren bandbreedte, latency, en peering (wou niet via Duitse omwegen gepeered worden, en wou boven de 500mbit up krijgen, bij voorkeur 1000). De keuze viel voor mij dus op native glasvezelkabel (niet glasvezel kabel, let op de spatie, zoals Ziggo het biedt), via Freedom Internet. Kon gewoon mijn eigen router bouwen, en wifi zelf regelen via ubiquity meuk
TV? Tsja, als ik het zou willen, dan zou ik eigenlijk persé een CI+ smartcard in een CAM willen gebruiken om de native tuner van mijn TV te kunnen gebruiken. Ik wil geen extra kastjes. IPTV is al helemaal uit den boze want VLANs en broadcast verkeer zijn een aanslag. Ik zal dan dus bij Ziggo (hier lokaal de enige keuze voor DVB-C) uitkomen en dus Coax moeten gebruiken. Geen probleem, hoef geeneens een filter in de meterkast te zetten omdat ik geen docsis 3 mediaconverter hoef te gebruiken (docsis media converters zijn mega zeldzaam, eigenlijk alleen te verkrijgen in combo met andere overbodige hardware, dus zal dan op een of andere fritz box 6660 die ik van router, nat, firewall, SIP, DECT en wifi functionaliteit zou ontdoen uitkomen als ik kabel internet zou willen, wat ik dus niet wil).
Het beste bel je even met je ISP. Maar sla het probleem plat. En praat smart. Dus niet over: "alternatieve kastjes" enzo, want dat zegt niks. Ik weet niet wat het is. Bedoel je je DVB-C tuner? Met ingebakken smart card?