Toon posts:

2 modems gebruiken op 1 router? (Glasvezel en Coax)

Pagina: 1
Acties:
  • 344 views

Vraag

• derekNolte
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01-02 11:08
Dag Tweakhelden,

Ik heb bij het wijzigen van mijn Caiway abbonement gekozen voor een goedkoper abbonement.
Niet wetende dat ik voor glasvezel koos (iets te snel er overheen gekeken O+ ).

De situatie is nu dat er 1 oude en 1 glasvezel modem staat van Caiway en 1 router.

De oude modem wil ik houden omdat die een Coax aansluiting heeft die ik zeer nodig ben.
Vorige week geprobeerd om het naast elkaar te laten draaien maar dat werkte niet toen ik 2 modems
in de router deed.

Het schijnt ook dat de nieuwe glasvezel modem een ingebouwde router heeft,
maar ja dat zeggen ze allemaal. 100% veilig is het natuurlijk nooit.

1. Is het mogelijk om met 2 aparte modems te internetten (ip)?
2. Is het verplicht de oude modem terug te sturen?
3. Kan ik het nieuwe glasvezel abbonement terug sturen en annuleren?

Dank

Alle reacties

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:40

Releases

Ja maar!

1. Is het mogelijk om met 2 aparte modems te internetten (ip)?
Als beide modems een eigen verbinding en abonnement hebben en aparte router per modem. Dan ja.
Anders niet
2. Is het verplicht de oude modem terug te sturen?
Meestal wel. Je oude verbinding op COAX zal afgesloten worden nadat je abbo met Glasvezel aanvaard.
3. Kan ik het nieuwe glasvezel abbonement terug sturen en annuleren?
Dat kan vast wel onder een bedenktijd van het contract, vaak 14 dagen.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-03 16:28
Klinkt misschien lullig, maar heb je Caiway al eens gebeld en uitgelegd dat er iets mis is gelopen?

Als je een glasabonnement hebt afgelsoten en je hebt nog geen glas thuis dan heeft Caiway ook steken laten vallen. Ik snap niet helemaal waarom je perse je Coax modem wil houden in dit verhaal.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Kan je in kaart brengen wat je nu precies wil en wat je verwachtingen zijn? Ik snap er namelijk niks van.

1: Ja, mits je ook daadwerkelijk 2 abbo's afneemt.
2: Doorgaans wel, dat ding is in 99/100 gevallen in bruikleen.
3: Ja, Wet koop op Afstand geeft je 14 dagen bedenktijd.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• derekNolte
rdfeij schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:47:
Klinkt misschien lullig, maar heb je Caiway al eens gebeld en uitgelegd dat er iets mis is gelopen?

Als je een glasabonnement hebt afgelsoten en je hebt nog geen glas thuis dan heeft Caiway ook steken laten vallen. Ik snap niet helemaal waarom je perse je Coax modem wil houden in dit verhaal.
Ik gebruik een alternatief kastje waarmee ik veel zenders kan ontvangen.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Maar wat heeft een "alternatief kastje" te maken met het wel of geen afnemen van internet via COAX? Als je de beveiliging zit te omzeilen waar je normaal een CI module voor moet hebben ben je niks meer of minder dan illegaal bezig.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-03 16:28
derekNolte schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:48:
[...]

Ik gebruik een alternatief kastje waarmee ik veel zenders kan ontvangen.
als je internet wordt afgesloten wordt nog niet de kabel zelf afgesloten. Dat zou dus geen probleem mogen zijn.

• derekNolte
D4NG3R schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:51:
Maar wat heeft een "alternatief kastje" te maken met het wel of geen afnemen van internet via COAX? Als je de beveiliging zit te omzeilen waar je normaal een CI module voor moet hebben ben je niks meer of minder dan illegaal bezig.
Morraalridder

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Heeft de modem niet ook router functionaliteit ingebouwd? De meeste provider modems hebben dat namelijk wel.

Anders is een praktische oplossing om er gewoon een goedkope router tussen te zetten, pik er op V&A eentje op van een tientje, of koop bijv. deze: uitvoering: TP-Link TL-WR940N (willekeurig resultaat uit de Pricewatch, zijn er genoeg van ~20-30 euro nieuw)

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Om beide lijnen te gebruiken moet je een router hebben die ook deze functionalities heeft.

De meeste standaard routers die de consument koop heeft dit niet. Dus zoeken naar een die meer dan 1 WAN poort heeft en ook iets van load balancing kan doen zodat beide internetlijnen gebruikt worden tegelijk.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:28

Umbrah

The Incredible MapMan

Oef. Lastig leesbaar, en lastig verhaal. Het beste is denk ik om je internet in losse apparaten uit elkaar te halen. Modems/mediaconverters (vertaalt een 'internet' ding naar een overname punt niveautje ethernet) zijn een ding, routers zijn een ander ding, en NAT is weer een ander ding.

Als ik het goed heb, heb je twee modems/mediaconverters: een voor glas, een voor docsis3. Beide in de vorm van een "meer in één" apparaat ongetwijfeld (ken maar een ISP die échte mediaconverters voor iets als PFSense ondersteund in Nederland, hoewel via de vrije modemkeuze feitelijk ze dat allemaal zouden moeten).

Waar je naar zoekt is een load balanced router, die weer áchter die mediaconverters moet staan. Dat is een manier om twee internetverbindingen te aggregeren naar een high-available/optimale connectie. Daar achter wil je doorgaans weer een NAT hebben, en zo heb je dan internet met twee verbindingen op één router (met twee modems). Uiteraard wel met twee abonnementen.

En dan komt daar het TV verhaal uit de mauw. Ik kijk al jaren geen TV meer, maar volgens mij heb je het over een DVB-C TV ontvanger, met CI+ module/kaart?

Ik snap de associatie tussen TV en Internet eigenlijk niet, tenzij je via internet TV kijkt (de paar providers in NL die dát doen, bieden of een app aan á la CanalDigital, óf een kastje wat via VLAN's werkt en dus weinig met je gewone internet te maken heeft). DVB-C en Internet hebben weinig overlap met elkaar. Tenzij we weer op het abonnement-verhaal uitkomen, waar je internet en TV onder zo'n verzamel-abo zitten. Als je dan overstapt, houdt je smartcard/CI+ er inderdaad mee op. Je zult dan een nieuwe moeten hebben die bij het nieuwe abonnement past (vergelijk het met de SIM kaart van je telefoon waar ook een abonnement op zit), of een methode waarbij het abonnement anders gekoppeld is. Veel providers leveren tegenwoordig een soort van eSIM-in-een-doosje-met-tuner waarbij dat kastje het enige is waar je TV mee kan kijken (en je TV zelf is dan eigenlijk een soort dom beeldscherm ondanks dat daar een perfecte tuner in zit).

Ik denk dat je even voor jezelf het beeld duidelijk moet hebben:

- Wat voor abonnementen heb ik voor Internet, en hoe zijn ze geactiveerd/verbonden met mediaconverters, modems, routers (of alles in een apparaten) naar de rest van je huis
- Wat voor TV abonnementen én infrastructuur heb je? Kijk je via DVB-C? (dus heb je coax kabels naar je TV of set-top box)? Kijk je via IPTV (dus heb je ethernetkabels lopen)? Hoe is het beveiligd/versleuteld? Heb je een CI+ kaart in je tuner? Is het een ingebakken kaart?

Vraagstukken over het abonnement, annuleren, en de verandering van media... tsja... dat is tussen jou en je ISP. Ik ben kritischer dan de gemiddelde mens, gok ik, voor mij was bij mijn internet selectie (wat ik los van media heb getrokken) het medium, de ondersteunde hardware, en de verbinding van huis naar internet een non-functional. Functionele vereisten waren bandbreedte, latency, en peering (wou niet via Duitse omwegen gepeered worden, en wou boven de 500mbit up krijgen, bij voorkeur 1000). De keuze viel voor mij dus op native glasvezelkabel (niet glasvezel kabel, let op de spatie, zoals Ziggo het biedt), via Freedom Internet. Kon gewoon mijn eigen router bouwen, en wifi zelf regelen via ubiquity meuk

TV? Tsja, als ik het zou willen, dan zou ik eigenlijk persé een CI+ smartcard in een CAM willen gebruiken om de native tuner van mijn TV te kunnen gebruiken. Ik wil geen extra kastjes. IPTV is al helemaal uit den boze want VLANs en broadcast verkeer zijn een aanslag. Ik zal dan dus bij Ziggo (hier lokaal de enige keuze voor DVB-C) uitkomen en dus Coax moeten gebruiken. Geen probleem, hoef geeneens een filter in de meterkast te zetten omdat ik geen docsis 3 mediaconverter hoef te gebruiken (docsis media converters zijn mega zeldzaam, eigenlijk alleen te verkrijgen in combo met andere overbodige hardware, dus zal dan op een of andere fritz box 6660 die ik van router, nat, firewall, SIP, DECT en wifi functionaliteit zou ontdoen uitkomen als ik kabel internet zou willen, wat ik dus niet wil).

Het beste bel je even met je ISP. Maar sla het probleem plat. En praat smart. Dus niet over: "alternatieve kastjes" enzo, want dat zegt niks. Ik weet niet wat het is. Bedoel je je DVB-C tuner? Met ingebakken smart card?

• geforce5_guy
  • Niet online
Umbrah schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:08:
Het beste bel je even met je ISP. Maar sla het probleem plat. En praat smart. Dus niet over: "alternatieve kastjes" enzo, want dat zegt niks. Ik weet niet wat het is. Bedoel je je DVB-C tuner? Met ingebakken smart card?
Hij bedoeld een kastje zodat hij zenders kan kijken waar hij geen abbo voor heeft. Of ben je nu sarcastisch :+

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:28

Umbrah

The Incredible MapMan

geforce5_guy schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:10:
[...]

Hij bedoeld een kastje zodat hij zenders kan kijken waar hij geen abbo voor heeft. Of ben je nu sarcastisch :+
Ik had een vermoeden dat piraterij een ding was hier. Ik gok een gekloonde smartcard. Iets waar in het verleden al wel problemen mee zijn geweest (voor de mensen waarvan ze gekloond waren, die er vaak niet bewust van waren, totdat het betalen-via-factuur ding door een van de klojo's die die dingen gekocht hadden werden misbruikt). ZIjn eerder arrestaties rondom geweest: nieuws: Ziggo-medewerker en twee anderen verkochten gekloond modem voor grati...

Om heel eerlijk te zijn, ik had een van de eerdere posts van OP (waar hij @D4NG3R enigszins disrespectvol benadert) niet gezien, en wou enigszins sarcastisch zijn in mijn post door OP te motiveren gewoon over het abonnement te praten, maar ik had wel een vermoeden dat hier een kloon-ding mee speelde.

Ik walg daarvan. Daardoor zijn voor legale gebruikers de prijzen hoger, en ik ga er zeker niet mee helpen.

Ik ga wel een goed betoog houden, over productselectie, mediaconverters, high-available internetverbindingen, loadbalancers, vrije modemkeuze, en hoe het internet van TV te splitsen en de onderliggende technologie van TV's. In de hoop dat OP dit soort dingen ook even bedenkt, en zichzelf leert te helpen. Of misschien tot inkeer komt, en zelf helpt deze problemen op te lossen door de plek waar hij het kastje vandaan heeft te benaderen en dit soort criminelen (zelfde soort wat ook pakjes jat van mensen doorgaans, en de verzekeraars met een schadepost van tonnen opzadelt) laat leren dat misdaad niet loont. Immers, die kloon kastjes zijn vaak gewoon 'originele' kastjes, met gedupliceerde smartcards. Die kastjes kopen ze niet gewoon, die jatten ze. Vaak uit verzendingen: https://nl.hardware.info/...en-spullen-doorverkochten -- door als afnemer "goedkoop speciale kastjes" te kopen draag je er aan bij om dit soort diefstal en fraude in de stand te houden. Heck, dit soort mensen doet meestal meer om 'snel rijk' te worden.

Maar goed. Gezien zijn reactie heeft hij goed door wat er speelt. Ik heb geholpen hoe ik helpen kan. Piraterij ga ik niet verder mee helpen. Ik leg enkel de paradigma's uit.

[Voor 10% gewijzigd door Umbrah op 01-02-2023 10:21]

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14:12
Geen idee welke router je gebruikt maar een gewone "huis tuin en keuken" router gaat geen twee WAN verbindingen ondersteunen.
Dan moet je al richting een professionele oplossing met een pfSense bijvoorbeeld.

Erg bijzonder waarom je zo nodig ook een COAX aansluiting nodig hebt, als je ook al glas hebt liggen.
Glas abonnementen zijn (over het algemeen) nog goedkoper ook, voor meer snelheid en hogere betrouwbaarheid.

Maar geef eens aan wat voor "alternatief kastje" het nou precies is, desnoods even met een foto want dit neigt wel naar van die illegale troep.
Als OP z'n (tevens ook illegaal) IPTV bakje had met bijna onbeperkt aantal zenders voor paar tientjes per jaar zou die COAX kabel niet z'n probleem zijn want die gaan gewoon over IP en werkt ook wel met een glasaansluiting.

📡 ADS-B / MLAT / ACARS feeder 📻 Diamond X7000N / Uniden 125XLT / Uniden BCT15X

• MisteRMeesteR
  • Nu online

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Modbreak:Dicht.

www.google.nl

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee