Toon posts:

Videokaart defect of een ander issue?

Pagina: 1
Acties:

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:24
Vorige week zijn de onderdelen van mijn nieuwe PC geleverd:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Boxed€ 362,90€ 362,90
1MoederbordenMSI MAG B650M MORTAR WIFI€ 231,22€ 231,22
1VideokaartenPalit GeForce RTX 4070 Ti GameRock Classic€ 1.068,67€ 1.068,67
1BehuizingenAntec P10C€ 98,-€ 98,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B€ 64,-€ 64,-
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C40BBK2-32€ 139,95€ 139,95
1VoedingenMSI MPG A850G PCIE5€ 154,90€ 154,90
1Solid state drivesWD Black SN770 2TB€ 162,59€ 162,59
Totaal€ 2.282,23

Deze geïnstalleerd en helaas krijg ik het niet stabiel, idle lijkt het wel te werken maar tijdens gamen binnen 10 minuten een harde reboot. In de Eventviewer zie ik geen issues behalve een 'unexpected shutdown'.
Geheugentimings en fysieke configuraties geprobeerd -> geen verschil.
BIOS update -> geen verschil.
Temps gemonitord en fans 100% laten draaien -> temps ok (CPU/GPU ~80 graden, overige componenten ~40), fans op 100% geen verschil

Oude videokaart geplaatst (RTX 2070) -> systeem stabiel, eindelijk, een paar uur zonder problemen kunnen gamen.
RTX 4070 ingebouwd en oude voeding geplaatst -> systeem is stabieler dan met de nieuwe voeding maar nog steeds crashes (nu na 20 minuten i.p.v. binnen 10 minuten).

Goed, het lijkt dus voeding gerelateerd te zijn. De nieuwe kan DOA zijn en de oude gewoon ongeschikt (een 10 jaar oude 500W voeding uitvoering: Enermax Platimax EPM500AWT).
Nieuwe PSU besteld, dit keer een uitvoering: be quiet! Dark Power 13 750W), gisteren ingebouwd en de problemen leken opgelost, weer een paar uur kunnen gamen zonder crashes *O*
Tot ik vandaag de PC weer opstarte en ik een beetje zat te internetten en een spontane reboot kreeg.. de pc blijft nu maar enkele minuten werken terwijl ik verder niks doe of reboot zelfs al bij het inloggen -O-

Toch maar weer de 2070 geplaatst en het systeem draait weer een paar uur stabiel idle en een half uurtje Furmark.

Het probleem lijkt dus echt in de videokaart te zitten of zie ik nog iets over het hoofd wat ik kan uitsluiten behalve gewoon een nieuwe 4070 te bestellen en de huidige te WKOA'en?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

alle updates gedaan qua bios en drivers en chipsets ?

expo profiel aan en ram in juiste bankjes..?

[Voor 31% gewijzigd door Hackus op 01-02-2023 11:36]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:49
Die spontane reboots zijn wel een dingetje van 4000serie kaarten.
Vooral de 4090 komt het wel vaker voor.

Ik begrijp goed dat je met de 2070 geen problemen hebt,helamaal niet dus?

Ik zie geregeld op andere forums dat ze geruild hebben voor een andere kaart bv en dat het over is.
Dus de kaart defect in dat geval.

En ik zou geen nieuwe bestellen voordat je deze hebt kunnen inwisselen voor een andere of refund.

Belangrijk is ook hoe heb je de gpu aanegsloten,met de bij geleverde adapter of een aparte kabel?
Zorg ook dat de connector vanuit de voeding ook goed aangedrukt is op de kaart(niet teveel kracht gebruiken natuurlijk)

lees hier bv met wat ik bedoel met de problemen wat voor kan komen:

https://www.overclock.net...381/page-42#post-29130578

[Voor 35% gewijzigd door freaky35 op 01-02-2023 12:54]

• bumtroll
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:11
Cheezus schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:17:
Vorige week zijn de onderdelen van mijn nieuwe PC geleverd:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Boxed€ 362,90€ 362,90
1MoederbordenMSI MAG B650M MORTAR WIFI€ 231,22€ 231,22
1VideokaartenPalit GeForce RTX 4070 Ti GameRock Classic€ 1.068,67€ 1.068,67
1BehuizingenAntec P10C€ 98,-€ 98,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B€ 64,-€ 64,-
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C40BBK2-32€ 139,95€ 139,95
1VoedingenMSI MPG A850G PCIE5€ 154,90€ 154,90
1Solid state drivesWD Black SN770 2TB€ 162,59€ 162,59
Totaal€ 2.282,23

Deze geïnstalleerd en helaas krijg ik het niet stabiel, idle lijkt het wel te werken maar tijdens gamen binnen 10 minuten een harde reboot. In de Eventviewer zie ik geen issues behalve een 'unexpected shutdown'.
Geheugentimings en fysieke configuraties geprobeerd -> geen verschil.
BIOS update -> geen verschil.
Temps gemonitord en fans 100% laten draaien -> temps ok (CPU/GPU ~80 graden, overige componenten ~40), fans op 100% geen verschil

Oude videokaart geplaatst (RTX 2070) -> systeem stabiel, eindelijk, een paar uur zonder problemen kunnen gamen.
RTX 4070 ingebouwd en oude voeding geplaatst -> systeem is stabieler dan met de nieuwe voeding maar nog steeds crashes (nu na 20 minuten i.p.v. binnen 10 minuten).

Goed, het lijkt dus voeding gerelateerd te zijn. De nieuwe kan DOA zijn en de oude gewoon ongeschikt (een 10 jaar oude 500W voeding uitvoering: Enermax Platimax EPM500AWT).
Nieuwe PSU besteld, dit keer een uitvoering: be quiet! Dark Power 13 750W), gisteren ingebouwd en de problemen leken opgelost, weer een paar uur kunnen gamen zonder crashes *O*
Tot ik vandaag de PC weer opstarte en ik een beetje zat te internetten en een spontane reboot kreeg.. de pc blijft nu maar enkele minuten werken terwijl ik verder niks doe of reboot zelfs al bij het inloggen -O-

Toch maar weer de 2070 geplaatst en het systeem draait weer een paar uur stabiel idle en een half uurtje Furmark.

Het probleem lijkt dus echt in de videokaart te zitten of zie ik nog iets over het hoofd wat ik kan uitsluiten behalve gewoon een nieuwe 4070 te bestellen en de huidige te WKOA'en?
Als je je fans 100% laat draaien en ik begrijp dat je GPU dan 80 graden is dan zal je hotspot boven de 100+ uitkomen en zorgen voor het zwarte beeld.

Download eens Gpu-Z daar zie je normale temp en hotspot,
als deze inderdaad boven de 100-105 graden is stuur je kaart dan terug of vraag de fabrikant of je de thermal paste mag doen,

• Cheezus
Hackus schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:34:
alle updates gedaan qua bios en drivers en chipsets ?

expo profiel aan en ram in juiste bankjes..?
Het is een verse windows installatie met de laatste drivers van de fabrikant.
Zowel Expo als default (lage) instellingen geprobeerd zonder verschil, dat het systeem stabiel draait met een andere videokaart lijkt me een geheugenprobleem ook wel uit te sluiten.
freaky35 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:43:
Die spontane reboots zijn wel een dingetje van 4000serie kaarten.
Vooral de 4090 komt het wel vaker voor.

Ik begrijp goed dat je met de 2070 geen problemen hebt,helamaal niet dus?

Ik zie geregeld op andere forums dat ze geruild hebben voor een andere kaart bv en dat het over is.
Dus de kaart defect in dat geval.

En ik zou geen nieuwe bestellen voordat je deze hebt kunnen inwisselen voor een andere of refund.

Belangrijk is ook hoe heb je de gpu aanegsloten,met de bij geleverde adapter of een aparte kabel?
Zorg ook dat de connector vanuit de voeding ook goed aangedrukt is op de kaart(niet teveel kracht gebruiken natuurlijk)

lees hier bv met wat ik bedoel met de problemen wat voor kan komen:

https://www.overclock.net...381/page-42#post-29130578
Om voeding issues of gepruts met verloopkabeltjes te voorkomen had ik bewust een ATX 3.0 spec voeding besteld (zowel de originele als de huidige) dus met standaard high power aansluiting en deze ook goed aangedrukt.
Met de 2070 is er inderdaad geen enkel probleem (systeem staat sinds vanochtend zonder problemen met wat programma's op de achtergrond aan, in de pauze nog even gegamed).
bumtroll schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:04:
[...]

Als je je fans 100% laat draaien en ik begrijp dat je GPU dan 80 graden is dan zal je hotspot boven de 100+ uitkomen en zorgen voor het zwarte beeld.

Download eens Gpu-Z daar zie je normale temp en hotspot,
als deze inderdaad boven de 100-105 graden is stuur je kaart dan terug of vraag de fabrikant of je de thermal paste mag doen,
Daar was ik niet helemaal duidelijk, de normale temps waren ~80 graden (GPU switch op 'Silent', BIOS fans ingesteld op auto). Daarna de CPU en casefans in het BIOS op 100% gezet om temperatuur uit te sluiten. Ik weet niet meer wat toen de max was maar in ieder geval lager.

De ~80 graden was de hotspot temperatuur, GPU zelf zat meer rond de 70.

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:40
Staat je PCIE setting in de BIOS op Gen4? Auto? Ben benieuwd waar hij op staat, en of hij ook crasht als je die setting aanpast.

[Voor 46% gewijzigd door Negakinu op 01-02-2023 14:33]

too old, too cold

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:38
kan je een keer foto's van je systeem maken (en van de aansluitingen). Geen dingen als risers gebruikt?

• Cheezus
manzonderdas schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:34:
kan je een keer foto's van je systeem maken (en van de aansluitingen). Geen dingen als risers gebruikt?
Geen risers inderdaad.

Nu dus met RTX2070, de 4070 zat aangesloten op de nog zichtbare stekker die standaard met de PSU wordt meegeleverd.

edit:

Ik zie nu dat de extra 4 pins van de ATX-connector niet helemaal lekker zitten.. maar de vorige 3 keer zaten deze wel goed :+

[Voor 6% gewijzigd door Cheezus op 01-02-2023 14:47]

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:23
Heb je de 24 ATX connector los gehad? Zo nee, dan heeft deze nooit helemaal lekker kunnen zitten. Maar grote kans dat dit resets veroorzaakt.

i7 12700K, Corsair H100i RGB Pro XT, Gigabyte Z690 UD DDR4, Gigabyte RTX 4090 Windforce 24G, Kingston FR 2x16GB 3600 C16 KF436C16RB1K2, 2TB WD SN850 NVMe SSD, 500GB WD SN750 NVMe SSD, 6TB WD Purple, Phanteks Eclipse P360A, Corsair RM1000x

• Cheezus
Koldur schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:54:
Heb je de 24 ATX connector los gehad? Zo nee, dan heeft deze nooit helemaal lekker kunnen zitten. Maar grote kans dat dit resets veroorzaakt.
Dit is de derde voeding die ik probeer dus ja.. die heb ik losgehad.. :+
En met de 2070 heeft het systeem dus probleemloos gewerkt met de stekker zo.
Stekker zit nu in ieder geval weer goed.
Negakinu schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:32:
Staat je PCIE setting in de BIOS op Gen4? Auto? Ben benieuwd waar hij op staat, en of hij ook crasht als je die setting aanpast.
Stond op auto, ik heb nu de 4070 weer teruggeplaatst en PCIe ingesteld op Gen4. Terwijl ik dit typ werkt ie in ieder geval nog :+

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:23
De 2070 vraagt natuurlijk een stuk minder van het systeem dan de 4070 Ti, dus kan het in dit geval zeker daar aan liggen.

Maar toch is de kans niet heel groot natuurlijk, maar als je toevallig twee andere voedingen had die niet goed waren, deze wel en de 4070Ti meer van je systeem vroeg dan de 2070, zou het de oorzaak kunnen zijn geweest.
In ieder geval goed het nog uit te sluiten.

i7 12700K, Corsair H100i RGB Pro XT, Gigabyte Z690 UD DDR4, Gigabyte RTX 4090 Windforce 24G, Kingston FR 2x16GB 3600 C16 KF436C16RB1K2, 2TB WD SN850 NVMe SSD, 500GB WD SN750 NVMe SSD, 6TB WD Purple, Phanteks Eclipse P360A, Corsair RM1000x

• Negakinu
Cheezus schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:58:
[

Stond op auto, ik heb nu de 4070 weer teruggeplaatst en PCIe ingesteld op Gen4. Terwijl ik dit typ werkt ie in ieder geval nog :+
Ik kreeg geen beeld op HDMI toen ik van een 1070 naar een 3070 ging op een MSI B550 moederbord. Het werkte pas weer nadat ik Gen4 had ingesteld in de bios. Kleine kans, maar wie weet.

[Voor 19% gewijzigd door Negakinu op 01-02-2023 15:19]

too old, too cold

• AlainSki
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-03 13:09
Even een iets andere angle - je processor. Internet staat redelijk vol met Ryzens die random reboots doen maar weinig over de 7700 of de 7xxx series in het algemeen. Met die nieuwe serie is er wel voor het eerst iets fundamenteel anders, ze hebben allemaal 'integrated graphics'. Is er een mogelijkheid in je bios om de interne GPU van de 7700 uit te zetten? Ik lees namelijk over de 7xxx het een en andere over driver conflicts tussen de AMD integrated drivers en NVIDIA drivers. Die iGPUs op deze serie zijn echt kersvers - wellicht dat er iets op driver of hardware niveau niet goed gaat en een conflict veroorzaakte met je RTX 2xxx of 4xxx. Vooral omdat je aangeeft dat de problemen bij beide kaarten voorkomen.

De GPU zit overigens wel direct in je MOBO? Je gebruikt niet een GPU riser kabel of iets dergelijks?

[Voor 13% gewijzigd door AlainSki op 01-02-2023 16:02]

• Negakinu
AlainSki schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:48:
Even een iets andere angle - je processor. Internet staat redelijk vol met Ryzens die random reboots doen maar weinig over de 7700 of de 7xxx series in het algemeen. Met die nieuwe serie is er wel voor het eerst iets fundamenteel anders, ze hebben allemaal 'integrated graphics'. Is er een mogelijkheid in je bios om de interne GPU uit te zetten? Ik lees namelijk over de 7xxx het een en andere over driver conflicts tussen de AMD integrated drivers en NVIDIA drivers. Die iGPUs op deze serie zijn echt kersvers - wellicht dat er iets op driver of hardware niveau niet goed gaat en een conflict veroorzaakte met je RTX 2xxx of 4xxx.

De GPU zit overigens wel direct in je MOBO? Je gebruikt niet een GPU riser kabel of iets dergelijks?
Valt ook te proberen, inderdaad. Op zijn mobo kun je de iGPU uitschakelen in de BIOS.

Hij gebruikt geen riser trouwens, zie foto's hierboven.

too old, too cold

• freaky35
Cheezus schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:58:
[...]

Dit is de derde voeding die ik probeer dus ja.. die heb ik losgehad.. :+
En met de 2070 heeft het systeem dus probleemloos gewerkt met de stekker zo.
Stekker zit nu in ieder geval weer goed.

[...]

flink belasten het ding,kijken of het weg is :o .Die kabel er half in kan zeker wel voor problemen zorgen en moet trouwens ook al langer zo gezeten hebben.Indien je deze er niet uit hebt gehad

aha tuurlijk met het wisselen gebeurd.
Maar altijd kabels dubbel checken bij het aansluiten,zeker met die nieuwe connector voor de gpu

[Voor 9% gewijzigd door freaky35 op 01-02-2023 16:18]

• Cheezus
AlainSki schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:48:
Even een iets andere angle - je processor. Internet staat redelijk vol met Ryzens die random reboots doen maar weinig over de 7700 of de 7xxx series in het algemeen. Met die nieuwe serie is er wel voor het eerst iets fundamenteel anders, ze hebben allemaal 'integrated graphics'. Is er een mogelijkheid in je bios om de interne GPU van de 7700 uit te zetten? Ik lees namelijk over de 7xxx het een en andere over driver conflicts tussen de AMD integrated drivers en NVIDIA drivers. Die iGPUs op deze serie zijn echt kersvers - wellicht dat er iets op driver of hardware niveau niet goed gaat en een conflict veroorzaakte met je RTX 2xxx of 4xxx. Vooral omdat je aangeeft dat de problemen bij beide kaarten voorkomen.

De integrated graphics staan uit in het BIOS, de drivers heb ik dus ook nooit geïnstalleerd.

Het leek nu goed te gaan met PCIe op Gen4 ingesteld (en de losse ATX 4-pins connector goed aangedrukt) maar helaas net weer een reboot.. dit keer werd ik verwelkomd met Windos in 1024x786 en in device manager een uitroepteken bij de GPU - foutcode 43..

Nu met DDU alle drivers verwijderd en verse opnieuw geïnstalleerd. Eens kijken hoe lang het nu blijft werken :/

• freaky35
Je hebt geen mogelijkheid om de kaart te testen in een ander systeem?
Dan weet je meer of de gpu zelf wel ok is.

• Zap_pa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:30
Hoewel niet logisch, maar de EZ Debug LED indiceert een probleem met je SSD.

• Cheezus
Hmm, dat is ook apart. De foto is met de stabiele situatie met de RTX2070.. Ik had zelf het lampje als 'groen=goed' geïnterpreteerd maar dat is blijkbaar niet zo. Nu is het lampje wel uit trouwens - en staat het systeem sinds m'n vorige post gewoon aan.

• Cheezus
Nog even een update:
Na de drive update leek het systeem stabiel te werken en ben ik aan de slag gegaan met het instellen van fancurves om het systeem zo stil mogelijk te maken. Daarbij had ik ook de powerlimit van de GPU op 90% gezet. Daarmee heeft het systeem bijna aantal dagen stabiel gedraaid maar ik dacht de powerlimit weer op 100% te zetten omdat het toch alles meeviel qua geluid. En toen weer een crash :/
Het viel me ook op dat de GPU op 2800 MHz loopt ipv 2610 volgens de specs.. is dit normaal of heeft het ding een wat te enthousiast bios?

I.p.v. de powerlimit heb ik nu een undervolt ingesteld, de kaart draait nu op 2800 MHz / 1000 mV i.p.v. 1100mV en lijkt daarmee stabiel: een paar uur zonder problemen kunnen gamen / furmarken.

Op zich ben ik zo wel tevreden met de kaart maar het zit me niet helemaal lekker dat het ding op stock settings niet stabiel werkt :|
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee