Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deantje
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11-02 17:21
Is het zo dat de i3/i5/i7 (en nieuwe i9)-processoren ook vernieuwen qua productie/innovatie of blijven deze vanaf het begin hetzelfde?
Bijvoorbeeld: kan het zijn dat een i3 uit 2021 vlotter kan werken dan een i5 in een oudere laptop uit 2013?
Misschien kan iemand mij adviseren als je een i... zoekt voor standaardtaken (zeer eenvoudige kantoorzaken Word - veel schrijven- en internet) en verder geen zware software gebruikt.
Is het ook zo dat een i3 weliswaar 'minder presteert', maar wel zuiniger is?
Zou het lonen om dan een krachtigere accu te laten plaatsen in een laptop om hem langer te kunnen gebruiken bij volledig (tot 95% i.v.m. accubehoud/-verlenging) opladen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:08
Op het vraag over performance: bekijk eens een recensie, hier bijvoorbeeld: https://tweakers.net/revi...test-prestatiescores.html. Dan zie je dat de nieuwste i5 de i7 uit de vorige generatie voorbijfietst. Energieverbruik kun je ook in deze recensie terugvinden, er is een tendens dat nieuwere generaties meer stroom verbruiken.

Over accus: die zijn specifiek voor een model laptop, meestal niet uitwisselbaar. Heb je een specifieke laptop op het oog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

CPU's worden iedere generatie sneller. dus zeker als je een ding van 10 jaar oud gaat vergelijken met een moderne CPU, dan zit daar een flink verschil in. Dus zeker over zo'n lange periode is een i3 stukken sneller dan een antieke i5 of i7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deantje
martyw schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 08:27:
Op het vraag over performance: bekijk eens een recensie, hier bijvoorbeeld: https://tweakers.net/revi...test-prestatiescores.html. Dan zie je dat de nieuwste i5 de i7 uit de vorige generatie voorbijfietst. Energieverbruik kun je ook in deze recensie terugvinden, er is een tendens dat nieuwere generaties meer stroom verbruiken.

Over accus: die zijn specifiek voor een model laptop, meestal niet uitwisselbaar. Heb je een specifieke laptop op het oog?
Eerlijkgezegd kijk ik vooral naar een (tweedehands) ASUS Vivobook wegens goede ervaring. Maar mijn laptop is twee keer gevallen dus zoek ik een andere laptop, aangezien deze te pas en te onpas uitvalt (Bluescreen en afsluiten, steeds vaker). Echt zonde, want ik had hem tweedehands met nauwelijks gebruikerssporen voor ca. €300,- gekocht vorige zomer en hij werkte tot de harde tweede val (van mijn bureau tijdens het opladen-gleed van een stapel drukwerk) waarna hij hapert en de hele tijd zoemt. Ook valt hij vrijwel meteen uit als ik toetsenbordverlichting uitzet/deactiveer viel mij op. Zonde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:16

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

De namen ("i3", "i5" etc.) zijn productnamen. Vrijwel ieder jaar komt er een nieuwe versie ("generatie") van iedere processor uit die weer sneller en zuiniger is dan de vorige.

Vergelijk het met de Volkswagen Golf: daar zijn ook ontelbaar veel versies van geproduceerd tussen 1973 en dit jaar, die er allemaal anders uit zien maar toch allemaal "Volkswagen Golf" heten.

Daarom heet een processor ook nooit alleen maar "i5", maar komt er nog een cijferreeks achteraan. Zo is een "i5 13xxx" een i5 van de 13e generatie (de huidige) en zal een i5 uit 2013 een code hebben die met een 4 begint ("i5 4xxx").

Op de plek van de x'jes in mijn voorbeeld staat een cijfercode die de snelheid van de processor duidt (hoogte kloksnelheid, cachegeheugen etc.) en een letter (bijvoorbeeld "H" of "K") die de uitvoering duidt (versie voor gamers, extra zuinige versie, versie speciaal voor laptops etc.).

Als een verkoper alleen adverteert met "i5" zonder die cijferreeks erachter, wees dan op je hoede. Dat is meestal een teken dat men je een wat oudere processor probeert te verkopen.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:16

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Deantje schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 08:40:
[...]
Eerlijkgezegd kijk ik vooral naar een (tweedehands) ASUS Vivobook wegens goede ervaring. Maar mijn laptop is twee keer gevallen dus zoek ik een andere laptop, aangezien deze te pas en te onpas uitvalt (Bluescreen en afsluiten, steeds vaker). Echt zonde, want ik had hem tweedehands met nauwelijks gebruikerssporen voor ca. €300,- gekocht vorige zomer en hij werkte tot de harde tweede val (van mijn bureau tijdens het opladen-gleed van een stapel drukwerk) waarna hij hapert en de hele tijd zoemt. Ook valt hij vrijwel meteen uit als ik toetsenbordverlichting uitzet/deactiveer viel mij op. Zonde.
Nou hier bijvoorbeeld:

v&a aangeboden: Asus VivoBook 15 S512JP- intel core i7- 15.6" - 256GB SSD - 1...

Een Vivobook met een i7 uit de 10e generatie (die kan nog prima mee ook al zitten we inmiddels al op de 13e generatie)

Die laptop is een jaar oud, maar werd een jaar geleden dus nieuw verkocht met een processor uit de 10e generatie (terwijl we een jaar geleden op de 12e generatie zaten -- het was toen dus al een oudere processor die in een nieuwe laptop verkocht werd).

Voor het gebruik in een apparaat als de Vivobook is dat overigens helemaal niet erg.

[ Voor 12% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 01-02-2023 08:46 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deantje
Hoe denken jullie over Chromebooks en de processor daarin of is die te zwak voor standaardzaken als je daar wel een eerstehands koopt die recent is verschenen van bijv. (ook) Asus, HP of Acer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

[...]
Wellicht dan geen goed idee om een laptop te kopen. Zou het niet beter zijn een eenvoudige kleine computer te kopen die je ergens op een vaste plek zet zodat ie niet kan vallen?

1 keer is toeval, 2 keer is een patroon. Nu weer een laptop kopen gaat het structurele probleem van vallende laptops niet oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heroic_Nonsense schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 08:40:
De namen ("i3", "i5" etc.) zijn productnamen. Vrijwel ieder jaar komt er een nieuwe versie ("generatie") van iedere processor uit die weer sneller en zuiniger is dan de vorige.

Vergelijk het met de Volkswagen Golf: daar zijn ook ontelbaar veel versies van geproduceerd tussen 1973 en dit jaar, die er allemaal anders uit zien maar toch allemaal "Volkswagen Golf" heten.
Dit.

En net zoals bij de Golf vs andere Volkswagens: wat anno 1975 de Golf was, was kleiner dan een huidige Corsa. De huidige Golf is groter dan een oude Passat. Wat een "i3" of een "i5" inhoudt kan ook veranderen. Paar generaties terug heeft Intel meer cores toegevoegd en is een "i5" nieuwere generatie vergelijkbaar met de "i7" van vorige generatie.

Om het nog ingewikkelder te maken: er is fors verschil tussen mobile en desktop versies van de CPU's, vaak is/was een mobile "i5" beter te vergelijken met een desktop "i3".

Gelukkig kan het ook simpler: per generatie CPUs is wat een core doet op bepaalde kloksnelheid met bepaalde hoeveelheid cache vrijwel constant, dus kun je gewoon door alle marketingblaat heen prikken en kijken wat een CPU met X cores op Y GHz met Z cache doet. Tussen generaties verschilt het, maar (zeldzame uitzonderingen daargelaten) is het verschil tussen alle CPUs van een generatie met alle CPUs van generatie ervoor ook constant, puur gevolg van ander ontwerp van de cores. Je moet dus even door de marketing heen prikken en generatie op generatie vergelijken (meestal kleine verbeteringen, af en toe een grotere) en vervolgens kijken naar aantal cores en kloksnelheden, ongeacht etiketje wat Intel's marketing eraan plakt.
Deantje schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 08:53:
Hoe denken jullie over Chromebooks en de processor daarin of is die te zwak voor standaardzaken als je daar wel een eerstehands koopt die recent is verschenen van bijv. (ook) Asus, HP of Acer?
Hangt heel erg af van exact welke processor daarin. De goedkoopste geven waar voor hun geld: niet veel soeps. De duurdere bieden meer performance. Wat dat betreft is ChromeOS niet anders dan Windows.

Hamvraag is wat jij "te zwak" vindt en wat voor jou "standaardzaken" zijn. Voor een gemiddelde gebruiker is de webbrowser tegenwoordig de zwaarste applicatie, maar zo'n browser is ondertussen bijna een OS op zichzelf aan het worden. Iemand die met adblocker nu.nl surft en af en toe Outlook Web Access gebruikt stelt weinig eisen. Iemand die standaard drie browser instances met elk meer dan tien tabs met veel client-side scripting open heeft staan ik bijvoorbeeld op dit moment :X heeft een veelvoud van de resources nodig, puur voor die browser.

Overigens, mbt deze vraag:
Is het ook zo dat een i3 weliswaar 'minder presteert', maar wel zuiniger is?
Dit is een verhaal met veel nuances, maar in het algemeen kun je dit met moderne CPUs niet zo strak stellen en soms kan het omgekeerde waar zijn: als een CPU niets doet, verbruikt het bijna niets - dus als een zwaardere CPU een taak sneller af kan ronden, staat het minder lang actief en verbruikt minder. In sommige gevallen zie je dus een Core i7 langer doorgaan op zelfde accu dan Core i3. Omgekeerd komt voor als een taak zo licht is dat een (core van een) Core i3 het even goed/snel kan. TLDR: voor verbruik maakt het weinig uit.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Nou heb ik totaal geen ervaring met chromeOS, maar als je naar een laptop met een ander OS gaat kijken zou ik me ook wel afvragen of je dat OS wel wil. Al is het maar gewenning, mara er kunnen ook gewoon zaken zijn die je zelfs op de lange termijn niet prettig gaat vinden.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:35

heuveltje

KoelkastFilosoof

Een chromebook zegt alleen iets over het OS. De cpu kan alles zijn van een bloediritant trage celeron variant, tot een dikke i7. en alles er tussen in.

en of de 4 extra cores van een i7 je daadwerkelijk een "gevoelsmatig snellere"laptop opleveren, is ook maar zeer de vraag, en afhankelijk van welke en hoeveel aplicaties je hebt draaien. Voor wat simpel kantoorwerk zijn de meeste moderne i3's eigenlijk al overkill.

[ Voor 5% gewijzigd door heuveltje op 01-02-2023 11:29 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Hier kun je CPUs op PassMark score vergelijken. Handige pagina met diverse zoek en filter mogelijkheden.
https://www.cpubenchmark.net/CPU_mega_page.html

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-12-2024
[...]
Het kan zijn dat het probleem van de Bluescreens makkelijk op te lossen is, los contactje ergens of misschien zit een geheugen bankje er niet meer goed in door de val. Laat de laptop door iemand met kennis opschroeven, dit kan je geld schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deantje
Dank voor de reacties. Ik zal denk ik toch naar een reparatieservice gaan om te vragen wat een deskundige ter plekke/fysiek (er)van vindt/iets ziet dat te repareren valt.
Oké volgende keer kijk ik naar min. i5 van max. 2 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deantje
Is het trouwens zo dat de IntelCeleron ondanks de relatief lage vermogens wel 'stil' is, omdat deze minder gekoeld hoeft te worden? Ander issue waar ik aan dacht bij reservelaptops is namelijk dat ze in no-time (wel schoon) hinderlijk luid beginnen te zoemen na een tijdje. Muisstil hoeft niet (wel fijn),maar soms lijkt het of je een föhn zacht aan hebt staan qua volume van het gezoem van de laptopventilator.
Pagina: 1