Toon posts:

Laptop voor studeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ElbowTrouble
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-02 12:32
Wat ga je met je laptop doen?
natuurlijk het algemene word en excel gebruiken (wat mijn macbook air (2013) al nauwelijks aankan), maar mijn studie gebruikt ook zwaardere programma's die minimaal 8gb ram vereisen. en natuurlijk films kijken maar dat kan elke laptop wel.

Wat is je budget?
1500

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
ja, dagelijks

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
ik twijfel nu tussen de nieuwe macbook air of de windows surface 9. ik zou eigenlijk voor de surface 9 willen gaan door de 2 in 1 functie. Ik heb zelf een iPhone maar zie dat niet een echt rede zijn om voor de macbook te gaan. Ik ben alleen nog niet helemaal zeker. Een merk dat ik sowieso niet zou kiezen is bijvoorbeeld Lenovo, heb daar te slechte ervaring mee. wat zouden jullie aanbevelen?

Beste antwoord (via ElbowTrouble op 20-02-2023 21:20)

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-03 13:06
@ElbowTrouble Hier een paar opties:

De Lenovo Yoga Slim 7 Pro Gen 7 (14" AMD) heeft een fantastische aanbieding. Als je de Ryzen 7 6800HS selecteert, krijg je ook 16GB RAM. Dan kan je het besturingssysteem eraf halen en krijg je €100 korting. Selecteer dan een van de twee betere beeldschermen (beide 2.8K, IPS of OLED). Met IPS kom je dan op € 1.015,50 uit en met OLED op € 1.056,75.

En die Windows licentie? Zie dit artikel van de buren. O-)

De AMD Ryzen 7 6800HS is een belachelijk capabele chip, met namelijk door de veel krachtigere en modernere RDNA2 GPU. Ook kan je daarmee AV1 video decoderen, in hardware.

Mocht je groter willen, dan ga je voor de 16-inch IdeaPad 5 Pro Gen 7 (16" AMD). Zelfde verhaal, selecteer Ryzen 7 6800HS, geen besturingssysteem, het beste beeldscherm, en Ingebouwde grafische functies (of een RTX 3050 (Ti) als je die wilt). Zonder GPU voor € 874,68 klaar.

Heel graag Intel? Yoga Slim 7i Pro Gen 7 (14" Intel) en IdeaPad 5i Pro Gen 7 (16" Intel). Ietsje duurder, maar een Core i7-12700H heb je nog steeds voor een heel acceptabel bedrag. De i7-12700H is qua CPU iets krachtiger dan de 6800HS, maar minder krachtig in de GPU. Kan een interessante afweging zijn.

Doe je iets voor een universiteit of ben je student? Ga https://www.lenovo.com/nl/nl/nleducation, zoek hetzelfde model op, en zie er nog een paar tientjes vanaf gaan. :)

Welke je ook kiest, zowel de Ryzen 7 6800HS als de Core i7-12700H is veel krachtiger dan de i7-1165G7 in de ProBook die je hebt geselecteerd.

Al deze laptops maximaal 16GB RAM. Dat is voor veruit de meeste dingen die je met ArcGIS Pro gaat doen voldoende (ik heb m'n bachelor thesis met 8GB gedaan). Als je echt meer wilt, moet je misschien even verder kijken. Laptops die je zelf met SODIMM's kan upgraden zijn dan ook interessant, gezien 32GB DDR4 dan ongeveer €80 is, en diezelfde hoeveelheid DDR5 ongeveer €120.

PS: Ga voor een 16-inch scherm. ArcGIS Pro heeft veel taakbalken e.d., waardoor je alle ruimte wilt die je kan krijgen.

Alle reacties

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Welke studie ga je doen, en wat voor programma's heb je dan precies nodig?

Moet de laptop de gehele studie mee gaan?

Heb je een extern scherm, of vind je een 13" scherm prima om langere tijd achter te werken?

• ElbowTrouble
SVMartin schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 22:51:
Welke studie ga je doen, en wat voor programma's heb je dan precies nodig?

Moet de laptop de gehele studie mee gaan?

Heb je een extern scherm, of vind je een 13" scherm prima om langere tijd achter te werken?
SGPL, doe het nu al een jaar en gebruik programma's als ArcGIS, die mijn oude laptop niet aankon. VOlgensmij minimaal 8gb ram nodig. En dat soort programma's komen er volgensmij wel meer. Voor het bedrag wat ik wil neerleggen hoop ik wel dat de laptop een tijdje meegaat.

Een 13" scherm vind ik prima.

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Is het deze software?

https://desktop.arcgis.co...p-system-requirements.htm

Dat is niet heel spannend, maar ik zou wel voor 16gb gaan. Ook is dit Windows software, dus hoe doe je dat op je Mac?

Die surface laptops zijn mooi. Uit de pricewatch:

categorie: Laptops

MacBook:

categorie: Laptops

Maar dat is nog met 256gb opslag.

Volgens mij kun je Windows op een m1 draaien, maar ik weet niet of alle software op arm het ook lekker doet. Misschien heeft iemand anders ervaringen?

Zelf zou ik voor de surface gaan, sowieso geen ellende met software voor je opleiding, en meer waar voor je geld (tenzij je per se een Apple wilt)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Balance

De Lenovo Yoga Slim 7 Pro Gen 7 (14" AMD) heeft een fantastische aanbieding. Als je de Ryzen 7 6800HS selecteert, krijg je ook 16GB RAM. Dan kan je het besturingssysteem eraf halen en krijg je €100 korting. Selecteer dan een van de twee betere beeldschermen (beide 2.8K, IPS of OLED). Met IPS kom je dan op € 1.015,50 uit en met OLED op € 1.056,75.

De AMD Ryzen 7 6800HS is een belachelijk capabele chip, met namelijk door de veel krachtigere en modernere RDNA2 GPU. Ook kan je daarmee AV1 video decoderen, in hardware.

Mocht je groter willen, dan ga je voor de 16-inch IdeaPad 5 Pro Gen 7 (16" AMD). Zelfde verhaal, selecteer Ryzen 7 6800HS, geen besturingssysteem, het beste beeldscherm, en Ingebouwde grafische functies (of een RTX 3050 (Ti) als je die wilt). Zonder GPU voor € 874,68 klaar.

Heel graag Intel? Yoga Slim 7i Pro Gen 7 (14" Intel) en IdeaPad 5i Pro Gen 7 (16" Intel). Ietsje duurder, maar een Core i7-12700H heb je nog steeds voor een heel acceptabel bedrag. De i7-12700H is qua CPU iets krachtiger dan de 6800HS, maar minder krachtig in de GPU. Kan een interessante afweging zijn.

Doe je iets voor een universiteit of ben je student? Ga https://www.lenovo.com/nl/nl/nleducation, zoek hetzelfde model op, en zie er nog een paar tientjes vanaf gaan. :)

Welke je ook kiest, zowel de Ryzen 7 6800HS als de Core i7-12700H is veel krachtiger dan de i7-1165G7 in de ProBook die je hebt geselecteerd.

Al deze laptops maximaal 16GB RAM. Dat is voor veruit de meeste dingen die je met ArcGIS Pro gaat doen voldoende (ik heb m'n bachelor thesis met 8GB gedaan). Als je echt meer wilt, moet je misschien even verder kijken. Laptops die je zelf met SODIMM's kan upgraden zijn dan ook interessant, gezien 32GB DDR4 dan ongeveer €80 is, en diezelfde hoeveelheid DDR5 ongeveer €120.

PS: Ga voor een 16-inch scherm. ArcGIS Pro heeft veel taakbalken e.d., waardoor je alle ruimte wilt die je kan krijgen.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:09
@Balance heb je aandelen lenovo ofzo dat je deze reactie in meerdere topics post?

TS geeft expliciet aan:
Een merk dat ik sowieso niet zou kiezen is bijvoorbeeld Lenovo, heb daar te slechte ervaring mee.
Wat ik @ElbowTrouble vooral aan kan raden is kijken voor welk OS/platform je studie software gaat verplichten. Niet alle software draait (goed) op alle besturingssystemen of processoren.

Dat is vooral een probleem als je een recente MacBook neemt. Deze hebben door Apple zelf ontwikkelde processoren die specifieke software vereisen (ARM is het sleutelwoord). Dat is geen probleem als je Apple software kunt gebruiken maar al wat minder vanzelfsprekend in Windows omgevingen. Je kunt wel Windows draaien op ARM, maar daar zitten ook weer wat uitdagingen aan.

De software die je aangeeft lijkt mij enkel geschikt voor Windows. Dan zou een Surface 9 sowieso een betere keuze zijn dan een MacBook.

[Voor 6% gewijzigd door SirLenncelot op 02-02-2023 22:45]

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• ElbowTrouble
SirLenncelot schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:43:
@Balance heb je aandelen lenovo ofzo dat je deze reactie in meerdere topics post?

TS geeft expliciet aan:

[...]

Wat ik @ElbowTrouble vooral aan kan raden is kijken voor welk OS/platform je studie software gaat verplichten. Niet alle software draait (goed) op alle besturingssystemen of processoren.

Dat is vooral een probleem als je een recente MacBook neemt. Deze hebben door Apple zelf ontwikkelde processoren die specifieke software vereisen (ARM is het sleutelwoord). Dat is geen probleem als je Apple software kunt gebruiken maar al wat minder vanzelfsprekend in Windows omgevingen. Je kunt wel Windows draaien op ARM, maar daar zitten ook weer wat uitdagingen aan.

De software die je aangeeft lijkt mij enkel geschikt voor Windows. Dan zou een Surface 9 sowieso een betere keuze zijn dan een MacBook.
Hmm klopt. De software (ArcGis) werkt niet optimaal op de mac software. Dus dan valt die eigenlijk af

• ElbowTrouble
Balance schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:06:

Thanks man. Helaas beide AMD laptops niet meer beschikbaar of 2 maanden wachttijd dus denk dat ik voor de intel ga.

• Balance
@ElbowTrouble Als 14-inch je voorkeur heeft, Coolblue heeft nu een zeer goed uitgeruste IdeaPad 5 Pro voor €1149.

Verder is de Yoga Slim 7 Pro Gen 7 ook gewoon nog verkrijgbaar bij Lenovo, en die kan je zelf helemaal aanpassen.

[Voor 33% gewijzigd door Balance op 21-02-2023 00:10]

• ElbowTrouble
Balance schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 00:08:
@ElbowTrouble Als 14-inch je voorkeur heeft, Coolblue heeft nu een zeer goed uitgeruste IdeaPad 5 Pro voor €1149.

Verder is de Yoga Slim 7 Pro Gen 7 ook gewoon nog verkrijgbaar bij Lenovo, en die kan je zelf helemaal aanpassen.
Ben voor de 5 pro gegaan aangezien de 7pro 2 maanden levertijd had, ben benieuwd!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee