Toon posts:

Schaduw op panelen, hoe fixen?

Pagina: 1
Acties:

• Wartopia
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:55
afgesplitst van Zeer lage opbrengst bij zonnig weer.
hesselbeertje schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:19:
Ja hoor, @Wartopia krijgt punten voor het ongezien vinden van de oorzaak. Treurig dat de leverancier nog moet 'nadenken'.... Waarom liggen die rijen zo kort op elkaar? Plek zat. Schuif de 1e rij maar 40cm vooruit en je bent er af.

Verder is de achterste rij nou ook niet echt lekker uitgelijnd. Het oog wil ook wat.

En controleer ook even of er wel ballast ligt volgens voorschrift fabrikant. Een installateur die nog niet snapt dat dit niet kan, laat vaak ook ballast beneden liggen, want is zoveel werk.
Ik heb exact dezelfde situatie, mijn installateur zegt dat dit de standaard is en je dus in de 6 maanden dat er veel zon is je hier geen last van zou moeten hebben.

Echter heb ik altijd schaduw ongeacht hoe hoog de zon staat xD

Kort verhaal, hij doet er niks aan :) Want dat kost hem 2 dagen werk en dan moet er een rij weg. In de tussentijd heb ik 5 rijen die 60% minder opbrengen dan de eerste zonder schaduw.

Mijn bescheiden mening is dat er gewoon iets van 30/40cm tussen moet, dan is het wel te doen.

[Voor 17% gewijzigd door teacher op 31-01-2023 22:21]

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:27
Wartopia schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 21:08:
[...]

Ik heb exact dezelfde situatie, mijn installateur zegt dat dit de standaard is en je dus in de 6 maanden dat er veel zon is je hier geen last van zou moeten hebben.

Echter heb ik altijd schaduw ongeacht hoe hoog de zon staat xD

Kort verhaal, hij doet er niks aan :) Want dat kost hem 2 dagen werk en dan moet er een rij weg. In de tussentijd heb ik 5 rijen die 60% minder opbrengen dan de eerste zonder schaduw.

Mijn bescheiden mening is dat er gewoon iets van 30/40cm tussen moet, dan is het wel te doen.
[Afbeelding]
Waardeloos....je hebt soms het idee dat die gasten zelf niet begrijpen waar ze mee bezig zijn. Zo te zien heb je veel buren met hetzelfde probleem. Dan kan het bijna uit om een paar dagen iemand in te huren die het voor jullie allemaal gaat oplossen.

• Wartopia
schumacher schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 21:34:
[...]
Waardeloos....je hebt soms het idee dat die gasten zelf niet begrijpen waar ze mee bezig zijn. Zo te zien heb je veel buren met hetzelfde probleem. Dan kan het bijna uit om een paar dagen iemand in te huren die het voor jullie allemaal gaat oplossen.
27 huizen, ongeacht hoeveel zp je hebt. De tussenruimte is altijd 15cm.

Helaas ligt heel mijn dak vol en wil hij geen rij weghalen.

Hij zegt ook dat dan alles eraf moet en een heel nieuw frame erop moet.

Dus ik kan geen kant op.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wartopia schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 21:40:
[...]

27 huizen, ongeacht hoeveel zp je hebt. De tussenruimte is altijd 15cm.

Helaas ligt heel mijn dak vol en wil hij geen rij weghalen.

Hij zegt ook dat dan alles eraf moet en een heel nieuw frame erop moet.

Dus ik kan geen kant op.

[Afbeelding]
Hebben jullie al wel betaald?
Met 27 kansloze installaties hebben jullie toch aardig wat slagkracht om die "installateur" het leven zuur te maken.

In 1 oogopslag zie je zoveel kansloze dingen: bij je achterburen bvb: liggen de kabels in een "gewone" gele flexbuis? Die is door UV binnen paar jaar weg.
En de hoogte van die doorvoer, die schaduw geeft op dat eerste paneel... Kanslozer dan kansloos.
Heb je ook een 3-fase omvormer, dan zou het een wonder zijn als dat ook allemaal goed werkt, en de juiste optimzers zijn gebruikt.

Ik zou een voor alle buren op een rijtje zetten wat ze mislopen, dat gaat om gigantische bedragen voor jullie samen. Dan worden ze misschien wakker.

• Wartopia
bbbrumbrum schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 21:47:
[...]

Hebben jullie al wel betaald?
Met 27 kansloze installaties hebben jullie toch aardig wat slagkracht om die "installateur" het leven zuur te maken.

In 1 oogopslag zie je zoveel kansloze dingen: bij je achterburen bvb: liggen de kabels in een "gewone" gele flexbuis? Die is door UV binnen paar jaar weg.
En de hoogte van die doorvoer, die schaduw geeft op dat eerste paneel... Kanslozer dan kansloos.
Heb je ook een 3-fase omvormer, dan zou het een wonder zijn als dat ook allemaal goed werkt, en de juiste optimzers zijn gebruikt.

Ik zou een voor alle buren op een rijtje zetten wat ze mislopen, dat gaat om gigantische bedragen voor jullie samen. Dan worden ze misschien wakker.
Eigenaar van het bedrijf woont in een van de 27 huizen, zijn technisch personeel gelooft hij meer dan mij. Hij heeft hetzelfde thuis als mij qua installatie zp.

Deze zomer gaan we het dak op, dan laat ik hem zien dat het systeem niet klopt en er altijd schaduw is.

Verder is het systeem heel slecht opgebouwd, ga zelf maar rekenen.

SO 12.5K met 27x455 ja Solar icm met S500B.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:25
@Wartopia jouw situatie zou gewoon oost-west gelegd moeten worden…

Zelfs de tekening in monitoring is knudde.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Je kunt in sketchup eea ook schematisch natekenen en de zonnestand simuleren, daarmee kun je heel makkelijk aantonen dat er altijd schaduw is.

Hoelang ligt het al zo?

Heeft je comboybuurman wel een opbrengstschatting/garantie afgegeven?

Die 12.5k omvormer is ook zwaar overkill met vlakke hoek en verschillende orientaties.
Maar ik ben niet zo thuis in SE om in te schatten of het ook een probleem is.

[Voor 25% gewijzigd door bbbrumbrum op 31-01-2023 22:09]

• Wartopia
bbbrumbrum schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 22:08:
Je kunt in sketchup eea ook schematisch natekenen en de zonnestand simuleren, daarmee kun je heel makkelijk aantonen dat er altijd schaduw is.

Hoelang ligt het al zo?

Heeft je comboybuurman wel een opbrengstschatting/garantie afgegeven?
Ik heb zelf wat lopen kloten met dat Solar online teken tool. Met deze setup kwam ik op 80% effectief, met O/W 95% ofzo en dat met 1 rij minder.

Nah heeft die niet, de helft gaat Hush Hush want hij koopt de installatie op die er standaard op zit en dan is die creatief met de factuur.

Ligt er nu half jaartje ofzo. Tot nu toe altijd schaduw.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee