Toon posts:

Grondlagen op installatiekabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• harryvos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-02 12:47
Ik wil graag zonnepanelen op mijn schuur aan laten leggen, en heb hier een nieuwe kabel voor nodig. Grondkabel 3 x 4mm I.v.m de afstand 30 meter)
Met deze kabel kom ik in mijn achterkamer uit in mijn kruipruimte. (Kabel is bruin-grijs-zwart en aardlitze)
Van hier uit begint het probleem onder mijn vloer ligt een buis naar de voorkamer waar de meterkast zit, waarin ik de grondkabel niet in krijg buitendiameter 15,4 mm, hij gaat er wel in maar ik kan de bocht niet maken omdat de kabel zo stug is.
Zou ik nu een dunnere installatiekabel van 3 x 4 mm aan kunnen sluiten op de grondkabel. En dan zwart gebruiken als aarde en grijs als de nul (blauw), dit met las klemmen in een doos koppelen, eventueel zo’n waterdichte mof.
Grijs tape in dan af met blauwe tape en zwart met groen-gele tape.

Onder de vloer kruipen gaat niet lukken,
...

Beste antwoord (via harryvos op 01-02-2023 13:56)

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22:17
Gevaren zijn er niet direct. Het mag/hoort gewoon niet. Je zou een horror-verhaal op kunnen hangen dat bij eventuele brand,.... verzekering, .... Maar dat is ver gezocht.

Als je toch nog moet graven in de tuin, gebruik dan gewoon een 3x 4mm2 YMvK kabel. Die is helemaal niet dik (12 mm buitendiameter) en ook lang niet zo stug als een YMvK-as kabel. Leg die in de grond in een 19mm slagvaste PVC buis en je voldoet gewoon.

Alle reacties

• Blihi
Bij zonnepanelen op 1 fase heb je 3x4mm2 nodig, dus blauw/bruin en aardlitze.

Bij zonnepanelen op 3 fase heb je 5x4mm2 nodig. Wat je nu hebt klopt sowieso niet, want er is geen nuldraad (blauw).

Je mag ook 3x4mm2 ymvk gebruiken, dus zonder aardlitze, maar dan moet je de kabel in de grond wel in een mantelbuis naar de schuur leggen. Zo'n kabel is veel minder stug.

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:45
Kan je de kabel niet buiten de buis om leggen? Ymvk en ymvk-as mogen gewoon losliggend door een kruipruimte.

[Voor 3% gewijzigd door Stokertje op 31-01-2023 21:33]

• harryvos
Nee dat gaat niet want dan moet ik onder de vloer en daar past net een kabouter onder.

• Blihi
Sowieso geen zwart gaan gebruiken als randaarde. De aardlitze is je randaarde. Die verbind je dus met geel/groen.

Als je het uit twee stukken doet kan dat met een gietmof. 3x4mm2 vanuit de meterkast (geelgroen/bruin/blauw), dan verbinden met een grondkabel (aardlitze/bruin/blauw) in een gietmof.

• Blihi
Bruin, zwart en grijs zijn fases, blauw is nul. Geelgroen of de aardlitze zijn randaarde. Ga dat niet door elkaar halen, zeker niet met een pv installatie.

• harryvos
Oké duidelijk, thanks

• harryvos
Blihi schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 21:40:
Bruin, zwart en grijs zijn fases, blauw is nul. Geelgroen of de aardlitze zijn randaarde. Ga dat niet door elkaar halen, zeker niet met een pv installatie.
Maar kan ik grijs we gebruiken als nul (blauw)

• Blihi
https://www.hornbach.nl/p...-3-wartels-ip68/10304229/

Zoiets kun je onder de grond gebruiken. Om de aardlitze met de geel/groene ader te verbinden gebruik je lasdopjes met klemmetjes zoals Wago 221

• Blihi
harryvos schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 21:42:
[...]

Maar kan ik grijs we gebruiken als nul (blauw)
Dat mag bij kabel, maar dan moet je de eindes echt heel goed herkenbaar maken als nul met blauwe krimpkousjes (tape is niet handig), maar beter is van niet.

Het probleem speelt als iemand ooit die kabel opgraaft. Die heeft dan geen idee waar hij naar staat te kijken, want de kabel begint in de meterkast met bruin/blauw/geelgroen en komt in de schuur met zwart/bruin/grijs/aarde naar boven....

• twain4me
  • Laatst online: 19:14
Blihi schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 21:46:
[...]

Dat mag bij kabel, maar dan moet je de eindes echt heel goed herkenbaar maken als nul met blauwe krimpkousjes (tape is niet handig), maar beter is van niet.
nul leiding moet toch over de gehele lengte blauw gekleurd zijn ook bij kabels? De uitzondering was toch 1,2, of meer dan 5 aders?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
harryvos schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 21:21:
Van hier uit begint het probleem onder mijn vloer ligt een buis naar de voorkamer waar de meterkast zit, waarin ik de grondkabel niet in krijg buitendiameter 15,4 mm, hij gaat er wel in maar ik kan de bocht niet maken omdat de kabel zo stug is.
En daarom doen we bij kabelinstallaties ook altijd de bochten open. Je krijgt dan alleen rechte stukken PVC buis, die voldoende gebeugeld zijn. De bochten maak je in de kabel, zonder buis er omheen. Wanneer je wel iets ruimte hebt onder de vloer maar er zelf niet kunt lopen kun je altijd nog een beestje je werk laten doen:
YouTube: How to run a wire under your deck using a cat #shorts

• Blihi
twain4me schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 22:03:
[...]

nul leiding moet toch over de gehele lengte blauw gekleurd zijn ook bij kabels? De uitzondering was toch 1,2, of meer dan 5 aders?
Je ziet het ook wel bij kookgroepen. Dan wordt er een grijze ader omgekleurd naar blauw, zodat je bruin en zwart als fase overhoudt en blauw en grijs als nul.

Maar inderdaad, je moet het eigenlijk gewoon niet doen. Helemaal niet met een PV installatie.

Ik gok dat hier grondkabel 3x4mm2 gekocht is en dan hebben mensen vaak niet in de gaten dat de litze zelf ook 4mm2 is. Ofwel, de huidige kabel is geen 3x4mm2, maar 4x4mm2 en de vraag is eigenlijk: "mag ik die toch gebruiken, want die heb ik al gekocht".

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-03 17:48

heuveltje

KoelkastFilosoof

harryvos schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 21:38:
Nee dat gaat niet want dan moet ik onder de vloer en daar past net een kabouter onder.
Sidenote. Maar ik heb vorig jaar mijn RC hobby eens nuttig kunnen gebruiken door met een op afstandbestuurbare auto'tje een trekdraad door een nog geen 30 cm hoge ruimte te trekken :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• harryvos
@Blihi De kabel was inderdaad al gekocht, maar dat is het probleem niet.
Ik krijg hem gewoon niet door die buis.
Maar even voor mijn beeldvorming want ben hier een leek in, als ik van grijs blauw maak, is er in principe toch niks anders dan bij de andere kabel op de kleur na dan.

Zwart niet gebruiken en dan de litze als aarde gebruiken.
Wat zouden buitenom dat iemand in de war kan raken nog meer gevaren zijn.?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-03 17:48

heuveltje

KoelkastFilosoof

harryvos schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:15:
Maar even voor mijn beeldvorming want ben hier een leek in, als ik van grijs blauw maak, is er in principe toch niks anders dan bij de andere kabel op de kleur na dan.

De kleuren van stroomkabels zijn juist vast om verwarring te voorkomen, en zijn gespecificeerd in de nen normen voor stroom installatie. Dus met de verkeerde kleuren voldoe je niet meer aan de normen.
En installateurs kunnen daar best wel eens moeilijk over gaan doen.

Of voor problemen zorgen als je ooit een technische inspectie krijgt als je het huis wil verkopen bv.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Blihi
Gevaren zijn er niet direct. Het mag/hoort gewoon niet. Je zou een horror-verhaal op kunnen hangen dat bij eventuele brand,.... verzekering, .... Maar dat is ver gezocht.

Als je toch nog moet graven in de tuin, gebruik dan gewoon een 3x 4mm2 YMvK kabel. Die is helemaal niet dik (12 mm buitendiameter) en ook lang niet zo stug als een YMvK-as kabel. Leg die in de grond in een 19mm slagvaste PVC buis en je voldoet gewoon.

• twain4me
  • Laatst online: 19:14
harryvos schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:15:

je kan idd vergezochte horror verhalen verzinnen, en dat heeft helemaal geen nut. de kleurtjes hebben een betekennis om juist niet verwarrend te zijn. kabels zijn technisch veder gelijk maar omdat we functie en kleur aan elkaar hebben gekoppeld (Nul, fase, aarde) zijn ze dus niet langer gelijk ;)

• harryvos
Blihi schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:23:

Bedankt zo ga ik het doen, ik heb gewoon een hele nieuwe kabel van 30 meter besteld.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee