Toon posts:

Mechanische ventilatie vervangen door balansventilatie

Pagina: 1
Acties:

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15:37
Dag allen,

We gaan binnenkort de woonkamer verbouwen en willen hierbij de ventilatie in ons huis verbeteren.

Het gaat om een jaren 80 huis met mechanische ventilatie, met een ventiel in de badkamer op de 1ste verdieping en een ventiel bij de wc op de begane grond.
De ventilatie op de begane grond vinden we nu onvoldoende, de woonkamer bleek deze winter vaak erg vochtig.

Mijn plan was eerst om een 3de ventiel voor afzuiging in de woonkamer te laten plaatsen.
Er loopt een koof van helemaal van de begane grond door naar de zolder waar leidingen e.d in zitten, deze gaat voor de verbouwing toch al opengebroken worden, en waar waarschijnlijk genoeg plek is voor extra buizen e.d.

Met oog op duurzaamheid en comfort lijkt balansventilatie met WTW me een nog betere optie.
De koof waar buizen doorheenlopen gaat toch al open vanwege de verbouwing, dus extra kanalen voor ventilatie laten plaatsen zou dan niet veel extra werk zijn schat ik.
Aanvoer van lucht zou dan via de woonkamer gaan, en afvoer via de wc.

Nou las ik dat voor balansventilatie het huis vrijwel tochtvrij moet zijn. Ons huis is dat nu niet (want jaren 80), maar bij de verbouwing worden alle ramen en deuren op de begane grond vervangen, waarmee we een heel eind moeten komen denk ik.

De 1ste verdieping valt nu buiten de verbouwing, maar eventueel kunnen we daar ook wat kleine aanpassingen laten doen.

Heeft iemand ervaring met het vervangen van mechanische ventitlatie door balansventilatie in een wat ouder huis?

Ik ben met name beniewd naar hoeveel plek de buizen voor aanvoer en afvoer innemen, zodat ik kan bepalen of het in de bestaande koof past, en in hoeverre het huis tochtvrij gemaakt moet worden.

Nu hebben we ventilatieroosters in de meeste ramen en ook in de nieuw te plaatsen ramen.
Volstaat het voor balansventiltie om de roosters op de dichte stand te zetten, en is het met balansventilatie eigenlijk nog nodig om rooster in de nieuwe ramen te laten plaatsen?

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Je kunt ook de bestaande mechanische ventilatie verbeteren en zorgen dat er frisse lucht door de roosters komt. Co2 gestuurd maakt het slim. Lijkt me minder ingrijpend en goedkoper. Mijn vermoeden is dat de afgelopen 20 jaar de afschrijving van wtw ongeveer gelijk is geweest aan de besparing, rond 100 euro per jaar. Met de verdubbelde gasprijzen zal het inmiddels 200 euro besparing zijn. Daar kun je dan over 20 jaar weer een nieuw toestel van kopen.

Ik heb zelf WTW, het is comfortabel en geen last van vocht of schimmel in de badkamer. Maar geluid is wel hoorbaar. Het helpt om ruime buizen te hebben en flinke demping naast de WTW unit. 125 mm doorsnee is eigenlijk het minimum en al weer ouderwets. Er bestaat ook decentrale WTW wat een optie kan zijn voor de woonkamer in jouw geval.

[Voor 43% gewijzigd door Sendak239 op 31-01-2023 20:49]

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:57
zou geen roosters nemen in de kozijnen want dan heeft de balansventilatie geen nut. Wil je een keer luchten kun je het raam open zetten. ik heb ook nieuwe kozijnen met tripleglas en geen roosters meer zijn ze ook een stukje groter kwa glasoppervlakte.

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:05
Afzuiging bij balansventilatie is vaak in de keuken, badkamer en wc. Inblaas in de woonkamer en slaapkamers.
Kijk ook even naar de prijs van de filters voordat je een WTW bestelt. Filters voor mijn Itho zijn nogal aan de prijs.

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15:37
Geim schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 22:37:
Afzuiging bij balansventilatie is vaak in de keuken, badkamer en wc. Inblaas in de woonkamer en slaapkamers.
Kijk ook even naar de prijs van de filters voordat je een WTW bestelt. Filters voor mijn Itho zijn nogal aan de prijs.
Goed punt, ik zie dat er ook merken zijn waar goedkopere filters van en huismerk voor te krijgen zijn.
Sendak239 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:36:
Je kunt ook de bestaande mechanische ventilatie verbeteren en zorgen dat er frisse lucht door de roosters komt. Co2 gestuurd maakt het slim. Lijkt me minder ingrijpend en goedkoper. Mijn vermoeden is dat de afgelopen 20 jaar de afschrijving van wtw ongeveer gelijk is geweest aan de besparing, rond 100 euro per jaar. Met de verdubbelde gasprijzen zal het inmiddels 200 euro besparing zijn. Daar kun je dan over 20 jaar weer een nieuw toestel van kopen.
Ok, we moeten nog even zien wat het zou gaan kosten en of het uberhaupt kan, maar voor geen koude tocht via roosters wil ik wel wat extra betalen.

Decentrale WTW is misschien ook een optie aangezien het vooral om ventilatie in de woonkamer gaat, wat de enige ruimte is waar we stoken.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Lisper schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:43:
[...]

Goed punt, ik zie dat er ook merken zijn waar goedkopere filters van en huismerk voor te krijgen zijn.

[...]

Ok, we moeten nog even zien wat het zou gaan kosten en of het uberhaupt kan, maar voor geen koude tocht via roosters wil ik wel wat extra betalen.

Decentrale WTW is misschien ook een optie aangezien het vooral om ventilatie in de woonkamer gaat, wat de enige ruimte is waar we stoken.
als je het hele huis niet warm stookt verplaats je ook koude lucht van de overige ruimtes naar de woonkamer met een centrale WTW. Decentraal is dan het verstandigste, alleen omdat warmtepompen niet heel geschikt zijn om snel warmte toe te voegen aan een ruimte is dit niet persee een heel erg toekomst bestendige manier, maar dat is vooral afhankelijk van je eigen toekomst plannen en verwachtingen van comfort in een huis.

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:05
Even voor mijn begrip. Een decentrale WTW zuigt eerst een bepaalde periode lucht af uit de woning en warmt daarbij een bepaalde massa op. Hierna draait de richting om en gaat er verse lucht over de verwarmde massa het huis weer in. Tot zo ver snap ik het principe.
Alleen, als er lucht wordt afgezogen, ontstaat er een onderdruk in huis die weer aangevuld wordt door kieren en ventilatieopeningen in de woning, dan krijg je toch nog steeds koude lucht in je woning? Of moet je altijd 2 stuks decentrale WTW's nemen die asynchroon van elkaar lopen (ene blaast in als de andere uitblaast).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee